29 juni 2007

Fredagen den 29 juni 2007

Jag värnar om en god kollektivtrafik och speciellt på landsbygden.
När jag så granskar 'våra' tidtabeller kan jag notera att kvällsturerna efter 18:30 blivit rätt så knäppa. Bussar från och till Svenljunga och Tranemo har ingen samtrafik vissa turer så resenärerna måste noga välja rätt buss om dom vill vara säkra på att komma hem. Vill man t ex åka till Tranemo via Lockryd skall man tänka sig för noga och dessa nya tidtabeller tillhör avgjort inte de mest lättlästa eller ens lättolkade. Det krävs både tid och energi att uttolka vad som egentligen står där.

Som alla andra år så kan resenärer från Tranemo inte ta 18:09 till sommarTorsdagarna eftersom den inte går medan de som bor söder om Svenljunga åker med buss 302 från Älvsered 17:20 och som sedan fortsätter som 360 från Svenljunga 18:20 med byte till 303 i Lockryd 18:39...
Vill man åka hem 19:20 med linje 350 måste man vara medveten om att man INTE kommer till Svenljunga. Samma sak gäller linje 301 20:30 som endast trafikerar Tranemo. Linje 302 21:50 däremot trafikerar ENDAST Svenljunga, medan Linje 301 klockan 23:35 trafikerar BÅDE Tranemo & Svenljunga. Linje 350 som vänder i Lockryd hänger lite i tomma luften sommartid eftersom Linje 360 från Borås 13:15 INTE går, liksom då 302 från Svenljunga mot Älvsered 13:58.

Avsluta tankeresa


"För att lyckas nå målet med ett ökat kollektivt resande anser Västtrafik att personalen måste vara motiverad, engagerad och delaktig i verksamheten. Det är därför viktigt att personalens villkor leder till yrkesstolthet samt lust att stanna kvar och medverka till att utveckla kollektivtrafiken. Speciellt förarpersonalen är en personalkategori som måste beaktas. Operatören skall därför arbeta aktivt med personalfrågor."

I 'Det nya Borås Lokaltrafik' kunde man läsa: " ...är BL ett företag där vi anställda trivs på jobbet och har hög närvaro." "Trivsel är, som på alla arbetsplatser, en viktig fråga på BL. Är det kul att gå till arbetet gör vi ett bättre jobb och fler vill arbeta hos oss. Trivseln är också viktig för servicen till våra resenärer." Det var BL år 2004.
På den tiden kunde man till och med se skrivningar som 'minskning av delade pass'.

I Trafikavtalet 2005-02-01 - 2008-05-31 hittar jag bara "centrala parter ska under avtalsperioden stödja företagen i arbetet med rekryteringsmodeller, utveckling av personalfrämjande åtgärder och kompetensutveckling."

Sanningen är ju den att personalfrämjande åtgärder är lagda på is av ekonomiska skäl och detsamma gäller kompetensutveckling. Medarbetarsamtal är för tillfället rätt meningslösa eftersom dom knappast kan leda till en konkret åtgärd.

I dagarna läser man sedan följande: Kommunal och ledningen (ej BL) är överens om att antalet timanställda måste minska. Trots detta ökar antalet timanställda ständigt.
Den andra utvecklingslinjen är att bemanningsföretagen blir fler och att man skapar personalpooler.

Den tydliga trenden är att man endast vill ha personal när bussen rullar och inte annars. Av samma skäl ökar antalet delade tjänster och tiden emellan är givetvis obetald.

Att sedan kombinera superflexibel personal med servicetänk och kvalitet är inte det lättaste. Det kommer ett antal tekniska lösningar som skall lösa en del av dessa problem. Exempel på dessa är automatiserade hållplatsutrop, självbetjäning av färdbevis, körspec och navigator i en dator så att den som håller i ratten bara följer anvisningarna. Realtidsinformation direkt i bussen från central kundservice, eventuell förare bara ägnar sig åt att styra.

Snart är en bussförare eller spårvagnsförare lika ovanligt som en typograf. Göteborgs Spårvägar har ett antal gånger skissat på förarlösa spårvagnar, var så säker -- dom kommer.
Det har gjorts omfattande försök med förarlösa bussar och taxibilar också. En gång hade vi segelfartyg --- nu för tiden har vi motordrivna fartyg med nästan ingen besättning. Anställda håller på att bli en överflödig lyx. Praktiskt taget alla brancher söker efter lösningar som innebär automatisering och absolut ingen personal. Ett lysande exempel är frånvaron av växeltelefonister och halvsmarta telefonväxlar som man snabbt blir förbannad på.
Antalet bankkontor minskar - Du skall som kund klara av det mesta via en dator - automatiserad kundservice utan kostsam personal. Listan kan göras längre - automatiserade telefonläkare är nog ett av de mera tveksamma än så länge.

Hållplatser i dåligt skick


Klotter, krossade rutor och allmänt snusk måste åtgärdas om fler ska åka kollektivt. Nu vill man sätta en blåslampa i baken på Västtrafik för hållplatser ska snyggas till. Bänkarna är nedklottrade och på marken trängs fimpar med snus och annat skräp. Ljusskyltarna med hållplatsens namn är också vandaliserade. Vill vi skapa en attraktiv kollektivtrafik måste den givetvis vara punktlig och ha god turtäthet. Men den måste också vara ren och snygg. Vem vill gå in i en väntkur som ser ut som en svinstia, vad skapar det för status? Man vill få till stånd en 24- timmarsgaranti som innebär att nedklottrade och vandaliserade hållplatser åtgärdas inom ett dygn. Håller vi det rent, prydligt och vackert signalerar vi att vi bryr oss om våra resenärer. Jag saknade några rader om snöröjningen, men det kanske kommer ett annat år.

Empatibrist


De tre Parkinson-drabbade pappersarbetarna i Vargön kan förlora den livränta de nyss blivit beviljade. Statens allmänna ombud i försäkringskassefrågor överklagar kammarrättens beslut. I åtta år har de tre kämpat för att få rätt. I maj i år kom kammarrättens dom som fastslog ett samband mellan arbetskamraternas utveckling av Parkinson och kontakten med difenylgiftet i arbetet. Sådan skiter givetvis försäringskassan i, det är inte empati man sysslar med på den institutionen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

28 juni 2007

Torsdagen den 28 juni 2007

Det skall sägas först som sist -- jag värnar om en god kollektivtrafik och speciellt på landsbygden. Städerna kommer alltid att ha sin kollektivtrafik -- värre är det för kollektivtrafiken utanför städerna.

Det flyter på


Det flitiga regnandet gör att man kan tro att det snart är dags för 40 dagar och 40 nätter och en Ark. Undrar om buss med balongdäck räknas?
Fast det var några andra sak som jag läste, som jag fann intressanta. En var att operatören = vi skall planera och utföra trafiken så att tidtabellen anpassas till resandeefterfrågan och att tiderna kan hållas. För det mesta får man sitta hos trafikplanerarna och tjata om 60 sekunder hit eller dit och dessutom envisas vissa kommuner med att man skall ha styv tidtabell vilket knappast gör att tiderna kan hållas när det verkligen behövs eftersom tidtabellen i princip är anpassad till lågtrafik.

Följande citat stämmer till eftertanke och frågan om vart gränsen för avtalsbrott ligger: "För att lyckas nå målet med ett ökat kollektivt resande anser Västtrafik att personalen måste vara motiverad, engagerad och delaktig i verksamheten. Det är därför viktigt att personalens villkor leder till yrkesstolthet samt lust att stanna kvar och medverka till att utveckla kollektivtrafiken. Speciellt förarpersonalen är en personalkategori som måste beaktas. Operatören skall därför arbeta aktivt med personalfrågor." Hos oss finns inte ens en personalavdelning längre.

Nu vet jag inte hur andra operatörer har det i detalj, men jag har en känsla av att operatörerna skiter i Västtrafiks önskemål ovan. Kan man 'utnyttja' sin personal - utan att personalen är delaktig - så gör man gladerligen det. Att skapa t ex delade tjänster är nästan ett måste hos operatörerna och ett jävla gissel för förarna. I praktiken innebär en delad tjänst att man jobbar upp till 13,5 timmar/dygn oavsett vilka tjusiga omskrivningar av verkligheten som operatören använder sig av. Jag kan försäkra, att redan efter 7-8 timmar är Du trött och då har Du bara sisådär en 5-6 timmar kvar. Personligen har jag svårt att få det till förarvänligt och att man vill att förarna skall stanna i yrket, men så länge det råder brist på alternativ kan det säkert fungera.

"Alla förare skall ha genomgått en relevant utbildning och ha god insikt och kunskap om de krav på kvalitets- och serviceåtagande som operatören åtagit sig. För att öka resenärernas och förarnas säkerhet skall operatören stärka förarens allmänna kompetens i säkerhetsfrågor. Operatörens personal med kundkontakt skall behärska svenska språket i sådan omfattning att tjänsten kan utföras utan problem."
Detta med säkerhetsfrågorna har jag inte en aning om vad som avses. Har uttryckt önskemål om halkövning och första hjälpen kurser, men icke....

Det intressanta är att Västtrafik då och då flirtar med förarkollektivet med skrivningar som: "Ju fler som reser, desto starkare blir vi vilket leder till att fler reser och vi behöver fler som kör. Det är DU som kan få våra resenärer att längta tillbaka. Den enkla sanningen är att ju fler nöjda resenärer ju säkrare sysselsättning har DU." Det är bara det att PRECIS DÄR tar det slut. Alla de vackra orden tvärslutar, det blir aldrig någon fortsättning på sanningarna därför att de flesta operatörer har så oerhört dålig kostnadstäckning att där ses förarna som en kostnadsbelastning istället för en tillgång. Läste just idagarna att generellt sätt så ökar timanställningarna vilket på ett kraftfullt sätt motarbetar allt vad Västtrafik vill stå för.

Mitt i denna turbulens tycker jag att ett fackligt månatligt medlemsblad riktat till alla medlemmar i t ex fd Södra Älvsborg som kör kollektivtrafik vore en underbar källa till positiv inspiration. Saklig iskall info serverad på ett lättfattligt sätt, nästan lite inbyggd undervisning ibland, så att ALLA kan hävda sin rätt.
Om vi sedan gemensamt kunde reformera hela sättet att organisera denna viktiga trafik och komma bort från alla de negativa effekter som konkurrensutsatt upphandling för med sig på något som är skattefinansierat och knappast kan förväntas vara vinstgivande, utan mer servicegivande.
Förr i tiden organiserade man verksamheten så att de vinstgivande delarna stöttade de förlustbringande delarna eftersom vårt avlånga land har så oerhört skiftande förutsättningar. Numera skall allt vara lönsamt och det som inte är lönsamt skall bort och HOPPSAN vad det lilla nordiska landet Sverige krypte till ytan - när vi såga bort alla olönsamma delar.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

27 juni 2007

Onsdagen den 27 juni 2007

Så var det onsdag igen....
Västtrafik bestämmer vid varje tidpunkt biljettpriser. Vi skall försälja Västtrafiks färdbevis på bussarna. Alla intäkter från biljettförsäljningen tillfaller Västtrafik. Västtrafik ansvarar för och bekostar alla externa försäljningsställen.
Om reseefterfrågan är så stor att resenär får stå i fordonet eller nekas att resa med skall operatören (vi) ombesörja förstärkningstrafik.

Operatören skall utföra tidtabellsplanering och lämna förslag till Västtrafik som skall godkänna förslaget till tidtabell innan den tas i drift.
Denna här är speciellt 'go': "Operatören skall ansvara för trafiksäkerheten och den personliga tryggheten för kunderna under tiden i fordonet och på väg i och ur fordonet.." -- lustigt att förarens säkerhet inte nämns.

Fast nästa - kära Farbror Sid - går inte heller av för hackor: "Operatören ansvarar för att personalen inför varje trafikuppdrag är utbildad och kunnig så att kundens förväntningar uppfylls. ALLA förare skall vara förarcertifierade. Förarpersonal skall bära enhetlig klädsel." Sug på den......

"När trafikåtagandet avvecklas skall operatören medverka till att en eventuell ny operatör för trafiken kan genomföra en problemfri trafikstart."

Farbror Sid den pigga pensionären:
"...tror Bancoboy att jag har... ja kanske det är så, men snarare resignation eller desillusion...Resignerad, för det får inte kosta att reparera bussar, inte kosta att städa ordentligt, inte kosta att utbilda. Certifieringen skulle säkerställa en viss standard... vilken? Kollektivtrafik är bra och det skall vi ha, men...Personalen är eller var säkert motiverad en gång... men varför skall de hålla en högre standard än kollektivtrafiken i övrigt...Desillusionerad för att det känns som allt vevas runt runt och om och om igen. Inget nytt händer, jo någon liten tid ändring i en tidtabell eller en ny eller en indragen linje... men inga stora förbättringar, inga stora förändringar...De 3 citat du (Bancoboy) tar upp från min blogg är lika aktuella vilken dag du vill... jag kan kopiera texten och lägga in imorgon igen...En effekt av upphandlingarna som vi nu ser verkningarna av, och ingen bromsar och styr in i rätt fil igen..."

För att plussa på Fabror Sids trauma kan jag berätta att citaten ovan är hämtade från ett upphandlingsunderlag. Skillnaden mellan ord och handling är som bekant stort.
För att nu "strö salt i såren" kan vi roa oss med att titta på kvalitetsbegreppet. Västtrafiks mål är att tillsammans med våra samarbetspartners erbjuda resor av högsta klass, där resenärens individuella krav och önskemål är utgångspunkten.
Detta mål kan uppnås om alla parter och medarbetare arbetar med gemensamma övergripande mål för verksamheten. Relationen mellan Västtrafik och operatören skall därför vara en ständigt utvecklande process där allas engagemang, erfarenheter och kunskaper tillvaratas. Den viktigaste resursen i detta arbete är de som dagligen möter våra resenärer. En bra kundservice bidrar till att de återkommer som resenärer hos Västtrafik.

Det är dock viktigt att definiera begreppet kvalitet. Det sönderfaller i två huvuddelar.
1. Funktionell kvalitet
  • Pålitlighet
  • Beredskap
  • Villighet
  • Inlevelse
  • Säkerhet


2. Teknisk kvalitet
  • Fysisk miljö
  • Infrastruktur
  • Fordon
  • Teknisk utrustning


Av detta följer att det inte är tillräckligt att bara köra från A till B utan hur Du plockade upp resenären, hur Du körde från A till B och hur Du behandlade resenären under själva körningen och hur Du sedan släppte av resenären. Vi skall med andra ord behandla det hela som (vid full buss) 52 händelsekedjor av aktiviteter som löper parallellt. Som utgångspunkt skall man ha något som heter Svensk Kvalitet som bygger på ett antal frågeställningar av typen: * Hur gör du för att...? * I vilken omfattning gör du det? * Vilka resultat leder det till? * Hur gör du för att utvärdera och förbättra det du gör?

Det största problemet i allt detta är att förarkåren INTE är involverad överhuvudtaget. När man talar med representanter för det lokala facket verkar det inte heller vara inblandat. Hur skall en kollektiv resa kunna bli individuell? När får VI reda på vad Svensk Kvalitet egentligen är och hur VI skall förhålla oss till detta? När skall förarkåren börja bära hyfsat enhetlig klädsel? NÄR skall förarkåren överhuvudtaget bli SEDD? Just nu är den enbart en kostnadsmassa som jobbar för lite. Kvalitet för operatören är när bussen rullar och föraren kör - slut! Alla andra tjusiga begrepp är rent snömos!
Rent allmänt skall trafikutbudet vara anpassat till kundernas reseefterfrågan. (Vilket automatisk innebär att utbudet ständigt sjunker eftersom efterfrågan sjunker när utbudet sjunker).
Kunderna skall bli trevligt bemötta (och det påstår jag nog att dom blir), samt att trafiken följer tidtabellen (nja trafiken följer nog mer trafikrytmen, men i 90 % av fallen stämmer brukar det stämma med tidtabellen). Informationen skall vara tillräcklig och korrekt (det brukar för vår del aldrig vara något problem) samt att fordonen är hela och rena (då hamnar vi i en definitionsfråga igen. Det jag som förare menar är helt och rent avviker rätt kraftigt från vad operatören tycker är helt och rent - och i sista ändan är det företaget som leder och fördelar arbetet, vilket givetvis leder till passivitet).

Vid detta laget borde Farbror Sid, som den observante resenär han är, vara golvad och utslagen. Jag menar att om man jämför ambitionsnivån med verkligheten är det som att komma med ett flygplan till en rejält djup luftgrop. Man hoppas att vingarna inte lossnar.

Det är faktiskt rätt så skrämmande att läsa om alla dessa privata ålderspensioner som erbjuds. Efter att i cirka 43 år betalat in pengar till vad man trodde var en ålderspension visar det sig att vår (S)-regering 'blåst' oss rejält. Så nu - bara med några få år kvar - måste man alltså reparera skadan genom att skaffa privat ålderspension och man ska inte ge sig f-n på att inte dom blåser en också. Jag har sedan tidigare ett litet pensionssparande där årskostnaden äter upp eventuella räntor etc så att årsbeloppet varje år är lägre än den faktiska insättningen. Snacka om att parasiterna skor sig.....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Borås lokaltrafik BL valde Scania för nästa generation stadsbussar. Till årsskiftet levereras 10 biogasdrivna bussar och sedan ska ytterligare tio levereras fram till år 2009. Både Volvo och MAN Volvo fanns med men föll på priset. Ordern är värd dryga 50 miljoner kronor och gäller under förutsättning att Västtrafik tecknar avtal med BL om stadstrafiken.

26 juni 2007

Tisdagen den 26 juni 2007

Regn, regn & åter regn = vattenplaning


Vad har vi sett egentligen? Jo att de stackars stationsvärdarna på Resecentrum har svårt att få tiden att gå. Långa stärkande promenader är en lösning. Många passagerare frågar den uniformarade personal som råkar finnas till hands. Nu har jag ännu inte riktigt kommit på om dessa stationsvärdar har hand om både Resecentrum och Järnvägsstationen, men man patrullerar i vart fall båda områdena med råge. Centralbron ingår nog också. Måste fråga vid tillfälle.

Ett list(igt) ombud har blivit entledigat och nu återstår att se vem som skall axla den fallna manteln? Det finns helt klart gränser för vad man gör och säger, fast jag vet inte - för jag är inte inblandad i denna 'soppan'.

Granndepån skulle visst ha något möte om höst/vintertjänsterna...trevligt.....dom ligger tydligen långt före oss för vi har inte ens sett en antydan till sådana tjänster. Jag hoppas att inte tjänstgöringslistor etc blir i samma stil som nu under sommaren för det vore en direkt katastrof.

Apropå sport och då närmast fotboll kunde följande mening avlyssnas här om dagen: "-Man skulle trilla lite mer för att få fler frisparkar." Är detta sport eller teater? Svaret är nog teatersport!

Noterar också att grannorten Göteborg vill ha lite egna regler rörande dubbdäck och hastighetsreglering som "staden" inte vägverket beslutar om. I sanning en rund Region.

Kunskapen om trafikmärkens betydelse tycks haltande......

Som märket säger är det ENDAST bussar i LINJETRAFIK som skall in förbi skylten...men men..

Den tunga lastbilstrafiken har av allt att döma sina egna unika regler - som att använda busshållplatsområden som viloplats.


Humorn tycks ha flödat i Svenljunga under Midsommarhelgen när ett väderskydd med varmkorvreklam blivit nedkladdat med tomatsås. Dessutom satt tidtabeller i hållplatsskåp lite snett - som någon slags symbolik över helgen som gick snett?


Farbror Sid har idétorka just nu....men jag hittade denna:
"Certifieringar... inte nu igen...! Joo... jag måste... när man sitter och hör att de ändå inte kan upplysa om de mest enkla självklara regler... men certifieringen sitter där så fint... till vems och till vilken nytta... inte resenärens, så mycket kan jag säga..."
Vågar man hålla med utan att bli entledigad?!
Käre farbror Sid funderade liksom undertecknad på att byta till Metro-bloggen. Tyvärr var den redan fulltecknad samma dag som Metro kom med nyheten... det blev inget byte för min del heller, och där rök den löneförstärkningen.
"I dessa tider då alla pratar om miljön, alla värnar kollektivtrafiken, alla vill att fler och fler skall resa med kollektivtrafiken, och det är bra. En ny och rätt väg kan vara att se till att vi har en kollektivtrafik som får kosta... kvalitet kostar... nöjda förare kostar... bra utbildning kostar... bra bussar kostar." Jag är ledsen att behöva säga detta till Dig Farbror Sid men just nu är utveckligen för vår del på väg rakt motsatt håll.
Kollektivtrafik får inte kosta, nöjda förare knäcker vi med knäppa arbetsscheman där man kör samma pass flera dagar i rad. Utbildning....???...vet inte riktigt vad det är! Man lär köpa in nyare bussar till stadstrafiken har någon sagt, men det gäller inte oss. Däremot har vi tappat ytterligre turer kvällstid och det har nu blivit så galet att t ex linje 301 från Tranemo (19:20) kör i ensamt majestät tur och retur Tranemo - Borås utan inblandning från 302. Senare på kvällen (20:50) gör linje 302 samma sak utan 301-inblandning???? Mycket märklig ordning....Mejat vår trafikchef och vår facklige ledare om saken - för det känns som om någon gjort en 'tavla'. Någon sådan ordning har vi inte haft tidigare. Väntar på reaktion.....
Åter till Farbror Sid: "Tjänar inte kommunerna på att fler reser med våra bussar. Tjänar inte alla på att vi har bra och nöjda välutbildade förare som kör omkring i ett bra arbetsredskap som fungerar... ge en förare en undermålig buss, ja vadå... inte mycket händer, för då blir det helt plötsligt föraren som har allt ansvar för att turen går... i de flesta andra yrken skulle undermålig utrustning icke godtas det skulle ta hus i helvete..."
En undermålig utrustning leder under stundom till ryggbesvär.....fråga mig just nu!

Så här på sommaren är det få som läser bloggar - och jag har till och med hört antydningar till att det är så lätt att blogga att man skulle börja själva. Jag säger bara grattis! Sätt igång!
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

25 juni 2007

Måndagen den 25 juni 2007

En ny vecka


Vad skulle en ta sig till om man inte hela tiden utforskade sin omgivning...man lär sig ständigt nya saker och både om mänskliga beteenden som trafikmiljö och det som hör samman med detta. Livet är verkligen ett enda långt lärande.
Exempelvis kom RegionsMagasinet ut lagom före midsommar och vi fick en mängd pekpinnar om alkohol - som sagt strax innan midsommar.
"Jag behöver ingen sprit för att ha roligt." Så är det bara! Men den sida i Magasinet som jag ändå fastnade för var sidan med olika vardagsdrycker som innehåller yttelite alkohol. En oskyldig 33 cl cider med 2,25% alkohol motsvarar 1,9 cl 40%-ig sprit. En burk (50 cl) med 3,5% öl är detsamma som att sätta i sig 4,4 cl 40%-ig sprit. Ett glas lättvin (25 cl) skall vi inte en nämna egentligen...gräsliga 7,5 cl 40%-ig sprit.
Du kan räkna själv enligt följande formel: volym% x mängd i cl x 0,025
Vår kära kropp förbränner ungefär 1,5 cl 40%-ig sprit i timman så den där lilla oskyldiga ciderburken kräver över en timma för att vara ute ur systemet (jaja kroppen då ra). En rätt tankeväckande uppgift.

Förarnytt Sjuhärad innehöll inga trafiknyheter som direkt berörde vår trafik denna gången. Indirekt är vi ju alltid påverkade.
Snart flyttar "körspecen" in i en liten dator vid förarsätet är något jag tror kommer att dröja rätt länge för vår del. Dessutom är det redan för mycket 'skräp' runt förarplatsen som trotsar alla ergonomiska tankegångar.
VT7 har fått en ny affärsområdeschef - en för oss rätt överflödig kunskap eftersom vi aldrig lär träffa den unge mannen.
Det hetaste ämnet just nu är nog ändå linje 100 mellan Borås & Göteborg. Det absolut svalaste ämnet är att antalet turer på dygnet till och från Svenljunga har minskat kvällstid.

Strålkastarens målgrupp har jag länge funderat på vilka det är, men jag tror att det är resenärerna som är målgruppen. Fast sedan får jag upp en artikel om utbildning för Västtrafiks kundservice och då är nog tidningen en personaltidning för Västtrafiksanställda (alltså inte oss). Tydligen har Swebus-anställda i Skövdes stadstrafik gått på försäljningskurs en 1/2-dag. Storstilat! Intressant var också påståendet att förarnas inställning till jobbet påverkar deras relation till resenärerna. Företagens inställning till förarna nämndes däremot inte.

Glöm inte att bläddra bakåt nån vecka och titta på olika kommentarer.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

24 juni 2007

Söndagen den 24 juni

Svar på tal


"Självklart borde fackklubben ge ut ett medlemsblad. På anslagstavlan (på SöT) finns en lapp som säger att de inte har resurser till detta. Det handlar inte om bristande ekonomiska resurser utan snarare på oförmågan till motkraft som du (och alla vi andra) efterlyser. Resursbristen beror på att det finns helt enkelt inget att skriva om. De har inte en enda textrad att lägga ut som kan visa att de, och SKAF i övrigt, åstadkommit någon som helst förbättring för sina medlemmar - och det går ju inte an längre att komma dragandes med snömos om att gupp borde tas bort eller att kontanthantering ska bort och liknande. Dvs svammel."

Finns det en vilja så finns det ett sätt. Torra protokoll i all ära, men det är knappast de som skapar engemang. Det vill till ett annat språkbruk. Däremot är jag inte beredd att skriva under på att man inte gör något - men man är förbannat dåliga på att berätta om det. Och det är just den biten jag vill åt - man skall synas och höras lite mer. Tyst diplomati i all ära, men ibland skadar det inte att skryta lite också. Och jag är inte så säker på att det fackliga arbetet på företaget skall vara en mans jobb - det finns en styrelse och den borde i vart fall ha ett så kallat arbetsutskott som för minst minnesanteckningar. Men allt jag önskar är facklig information på ett sätt som flertalet kan ta till sig.

"Här tillbringar jag mest tid"


För mig som har som jobb att köra buss, huvudsakligen i blandad stads- och landsvägsmiljö, är naturligtvis gator och vägar min naturliga hemvist. Dessvärre är det rätt många mer eller mindre tillfälliga besökare i denna miljö och det blir ibland rätt så trångt när alla ska dela på samma yta samtidigt. En buss är av nödvändighet ett trögt och klumpigt fordon medan MC, EU-moppar och Bilar är rätt så kvicka och smidiga. Med detta skrivet är det lätt att inse att de lätta och kvicka gärna vill komma före de tröga och klumpiga, så för att 'överleva' i min djungel måste jag tänka både för egen del och för hur de där snabba och kvicka kommer att bete sig.
Visserligen har det skapats regler för hur man umgås i trafikmiljön, regler som skall underlätta umgänget med andra trafikanter i samma miljö, men ibland verkar regler till för att brytas.
Trafikolyckor händer inte av sig självt. De skapas av oss själva när vi bryter mot reglerna eller gör en felbedömning. Orsaken är inte allt för sällan bristande kunskaper.
När man ibland samtalar med kollegor eller andra bilister så visar det sig att deras kunskaper om vissa typer av vägmärken är minst sagt bristfällig och då kommer man ju automatiskt att bryta mot märkets påbud.
Det finns ju en jättegammal § som alla borde kunna som ett rinnande vatten:
Vägtrafikant SKALL iaktaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så att han ej onödigtvis hindrar eller stör tarfiken. Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som uppehåller sig vid vägen.
Någon känner nog igen denna portalparagraf.
Eftersom jag tillbringar större delen av min vakna tid i denna trafikdjungel så är jag naturligtvis intresserad av att alla som jag möter kan reglerna. Omvänt kan man uttrycka sig som att jag är intresserad av att kunna så mycket som möjligt om den miljö jag vistas i för att kunna överleva.

För övrigt var min Midsommar lugn och trevlig utan fylla och slagsmål. Förvisso togs det en och annan snaps och visst gick det åt en och annan burk öl, men allt i måttfulla mängder. Nu är Sveriges 'inofficiella nationaldag' över och vi återgår till vardagen. Somliga har semester andra får den senare.

Enligt senaste Veckobrevet (25) är Svenljunga + Tranemos tjänster är nu klara och förhoppningsvis kommer de sista schemana ut på onsdag. Enligt förra veckans Veckobrev (24) så var Svenljunga + Tranemos tjänster är nu klara och enligt JM så är de nu OK. Enligt Veckobrevet förr förra veckan (23) så var Svenljunga + Tranemos tjänster är inte bra och JM får jobba vidare med detta på måndag!!!!! I Veckobrev 22 kunde man läsa att Svenljunga + Tranemos tjänster för sommaren kommer i början av veckan. Summan av denna kryptiska information är att från vecka 21 till vecka 26 (än så länge) har det pågått en tyst depåsåpa som de som läser enbart veckobrev inte har en aning om - och det illustrerar lite nivån på den informationen. "Det segar i besluten och JM har fått i uppgift att göra ett bättre beräkningsunderlag inför nästa förhandling."

För att då återgå till det jag började med, nämligen ett fackligt medlemsblad, så hade ett sådant kunnat fylla i de blanka fläckarna i den informationen på ett ypperligt sätt och måhända dessutom hindrat den värsta ryktesfloran.

En annan jätteintressant sanning inom samma tema är detta: Den 27/3 2007 gav KW ut ett papper med rubriken Organisationsförändringar avseende depåerna samt färdtjänst.
Det bärande budskapet var att JM blev lagledare och depåchef 1/4 2007 och att nuvarande lagledare avvecklas 1/6 2007. Det märkliga är att denna information inte har följts upp samt att den delvis visat sig vara osann. Lagledarna är ännu så länge kvar och ingen har informerat om varför - alltså varesig ett fackligt Medlemsblad eller info från KW eller ett kryptiskt veckobrev. Jag tror verkligen på att en facklig liten medlemstidning skulle göra skillnad.





Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

23 juni 2007

Lördagen den 23 juni -- dagen efter!

Tjatig - jag???


Jag tycker fortfarande att den lokala fackklubben i Borås skall ge ut någon form av månatlig informationstidning till alla medlemmar som håller dom uppdaterade i vad som händer lokalt. I dessa tider då en arbetsgivare av rent ekonomiska skäl tar alla möjligheter till att förbilliga sina personalkostnader så behövs fortlöpande information som motkraft. Skulle det som bieffekt stärka förarkollektivets sammanhållning vore det inte så dumt.
De som bara så där råkar tycka samma sak kan ju höra av sig.

Ösregn hela midsommarafton och så visar det sig att regnmätaren läcker - inte läckert.

Om man nu inte har så där rasande mycket att göra så kan man ju alltid svara på dessa små frågor:
Med hjälp av engelska och/eller svenska kan man få fram namnet på en huvudstad.

  • Skaffa dig ett ställe att förtöja båten.

  • Kroppsdel i fångenskap.

  • Explosiv köksmästare.

  • Två små kalla drinktillbehör.

  • Österländsk gudomlig sjukdom.

  • Installera videoapparater.

  • Vanvettig galopp.

  • De öppna vattnens flicka.


Svaren kommer om ett tag - kanske!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

22 juni 2007

Fredagen den 22 juni 2007 Midsommarafton

För Dig som trodde att vi har tryckfrihet och yttrandefrihet.


Det är INTE okey att skriva om det inre livet i företaget (illojalt).
Det är INTE okey att skriva om invandrarskämt (rasism).
Det är INTE okey att skämta med olika särintressen (osmakligt).

Det där med linjetrafik är lite luddigt begrepp för vissa. Denna bussen går varje dag till Siljaline. Den "snor" varje dag en linjebusshållplats.



Samma taxa inom hela Västtrafiks trafikområde tycks förbli en utopi. I Göteborg förekommer den ena avvikelsen efter den andra. Nu skall pensionärer eventuellt få åka gratis. Kommunstyrelsens ordförande säger: "Pensionärer i Göteborg ska inte behöva ha bil". Med tanke på att det är en lavinartat ökande skara så är det ju ett sätt att minska på biltrafiken i Göteborg och gynna både kollektivtrafiken och pensionärsresor med buss.
I huvudkommunen återinför man istället trängselskatten.
  1. Man vill minska bilåkandet i Stockholm

  2. Hindra övriga Sverige från att besöka huvudkommunen

  3. Värna om de nationella instutitionerna, så som Skansen, så enbart Stockholmare går dit.

  4. Värna om teaterlivet så att inte lantisar kommer på besök

  5. Tjäna ytterligare pengar på bilismen (någon tok tror att dom skall satsas på kollektivtrafik).


Sill utan snaps är en dj@!&ka blandning fast jag har klarat mig utan snaps i 50 år nu och kan intyga att dagen efter aldrig varit något problem...däremot skall man INTE berätta vad de snaps-ande kompisarna gjorde under kvällen (och i synnerhet inte under natten - alltför ofta på fel plats [kropp]).

"Det är inte lätt att pasa en tid på socialen när det inte finns någon kollektivtrafik för att ta sig dit."
Polisen i VästSverige är bönhörd...kollegor som kör våra lördagstjänster är bönhörda...... det ösregnar och det skall det göra hela midsommarafton. Vi får hoppas på en lugn och nykter trafik.

Med den nya arbetslinjen så måste även AMS banta. Alla som inte jobbat på AMS skall nu bort och då snackar vi om cirka 800 personer som suttit och rullat tummarna i alla år.

Häftigt är att en amerikansk indianstam nu äger 'Hard Rock Café'. Smart.... Undrar just när samerna i norr tar över Pressbyrån.

Socialtjänsten har uppenbarligen en hel del likheter med kollektivtrafiken - det är billigt med timanställda. Båda tycker att timanställda är lösningen på i stort sett allt. Att vårdtagarna inte har samma person som kommer varje gång faller under begreppet omväxling. Att ingen av dessa hemtjänstare gör lika ingår i äventyrskonceptet. Vart är min rollator idag då?
Förr i tiden kom samma person dag efter dag och dom lärde sig vårdtagarens behov, men så kunde det ju inte gå till så man drog igång ett system med timvikarier istället. Det nya nu är att i varje hall kommer man att sätta upp en "foderstat" á la stall där det står varje vårdtagares behov.
Det är allt en jäkla tur att man har en far som klarar sig utan ett sådant här uselt system.
Personligen undrar jag vart gränsen för bedrägeri går. I mina ögon är den passerad med råge.

GLAD MIDSOMMAR


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

21 juni 2007

Torsdagen den 21 juni 2007

Depå-såpan fortsätter....
Jag har nog skaffat mig nya ovänner för livet. Alla tjänster skall göras om.

Nytt är: Lär känna fienden (dock förekom en liten miss - fienden definierades inte).

Tidningen KA dök upp och alla privata arbetsgivare inom Kommunals omvårdnadsområde är skumma typer. Nytt var också, till glädje för alla företagare att om man lägger in lagom med motion på arbetstid kan man plocka ut mer timmar ur begreppet heltid (eller nått åt det hållet). Det lät underligt för att komma från den kanten.


GLAD MIDSOMMAR




Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

20 juni 2007

Onsdagen den 20 juni 2007

Depå-såpan fortsätter och man gör självklart skillnad på folk och folk. Toleransen mot oliktänkande har minskat inte minst hos företagsledningen.
Ryktesspridningshastigheten är synnerligen god och igår blev jag först misstänkt för att vara inblandad i eller ha del av nuvarande Depå-såpa och det tar jag som en personlig förolämpning, sedan får jag veta att vår yttelilla del (vår trafik i andel i jämförelse med hela Västtrafiks totala trafik) är så liten och obetydlig att den nästan inte finns och att jag nog egentligen inte vet vad jag pratar om.
Nytt var också - fast det har ingen sagt något om - att man inte skall ringa BiV i Tranemo på morgonen längre, och han som svarade igår morse lät närmast irriterad när jag ringde
.....men som sagt ingen mer anmälan till BiV.
Sedan har jag tröttnat på passagerare som gnäller över andra chaufförer...säg det direkt till den det berör i stället. Jag sitter inte och pratar skit om kollegor med mina passagerare...det skulle inte falla mig in.
Sedan har en del kollegor sgat att man saknar en nyckel så man ser vart och när kollegor jobbar. Nuvarande ordning begränsar sig till att man nätt och jämt ser vad man själv skall göra (och det är ingen munter läsning).

Förarnytt Sjuhärad har utkommit med nr 2 2007, Strålkastaren 3 2007 har anlänt och nu har även Hjulet 2 2007 dimpt ner i brevlådan. En kul grej i Hjulet var att en BL förare fått med en fråga och där Västtrafik gått in med stora släggan i svaret. Ingen skall ifrågasätta.....

I övrigt läser man artiklar om att bra personalpolitik gett framgång, att förarna ska ha en trygg arbetsmiljö och att kontanterna skall bort från kollektivtrafiken. Men man kan också läsa om försålda kommunala bussbolag där standarden gick genom golvet och där Veolia drastiskt ökade antalet timanställda för att sänka kostnaderna. Alltså är timanställda, äldre bussar och billigt bränsle nyckeln till låga kostnader.

Men som en arbetsledare sa till mig här om dagen. Vår bit av kollektivtrafiken är så liten och helheten är så stor och komplex att jag nog inte skall bry min lilla hjärna med att fundera på sådana saker. Bara kör Dina 11 och en halv timma om dagen och håll käft.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

18 juni 2007

Måndagen den 18 juni 2007

Arbetsmiljö, arbetstider, löner


Det finns dom som påstår att trötthet och stress är ett stort problem för bussförare. Man påstår till och med att pressade tidsscheman och delade turer är bidragande orsaker. Kan detta verkligen stämma? Jag menar bara att det finns ju kvar och finns där varje dag. En annan är det hot och våld som kontanthanteringen för med sig, men det kan ju inte vara något hot för då hade det redan varit undanröjt. Sedan finns det personer som på fullt allvar menar att förarplatsen skulle vara ett problem som bl a kan leda till ryggbesvär och förslitningsskador i axlar och nacke hos förarna, men det kan ju inte stämma. Det finns väl ingen arbetsgivare som vill att deras förare skall få ryggbesvär och förslitningsskador och vara sjukskriven och kosta företaget pengar utan att vara i produktion?
Vägguppen och onaturliga hål i vägarna är också något som skadar förarna sägs det, men eftersom det inte redan är åtgärdat kan det absolut inte vara skadligt. Inte heller luftföroreningar kan vara farliga eftersom förarna medvetet utsätts för dessa varje dag. För Du vill väl ändå inte påstå att företagen försöker förgifta sina anställda. Jag menar bara att om man tittar på de regler som verkstadspersonalen måste iaktaga för att få byta filter på bussarna så borde slutsatsen vara att luftföroreningar är livsfarliga - fast endast i verkstaden.

En bra standard på förarplatsen är A och O för föraren och säkerheten för alla resenärer. Trots detta är inte förarplatsen ens klassad som arbetsplats och kan på så sätt undantas från dessa rätt hårda regler. Kan ju bara tolkas som att en förarplats inte är ett dyft farlig för föraren.

Delade turer en säkerhetsrisk - och arbetsschemat är ett problem för förarna, inte för arbetsgivarna. Trötta förare är en stor säkerhetsrisk i trafiken och orsakas av pressande tidsscheman samt av delade turer. Långa arbetsdagar, korta matraster och stressiga spetsbyten bidrar. Kort och dålig sömn är större riskfaktorer än långa körtider och arbetstider. Så ser dock inte arbetsgivarna på saken, här är det slantarna som bestämmer och man sliter ut en åldersgrupp i taget. Det är ju inte företagens kostnader när det kommer till rehabilitering och sådant och då spelar det ju ingen roll. Slutsats: Delade turer är nyttigt och håller förarna borta från att göra dumheter.

Mest förödande är en kombination av dålig sömn och delat arbetsschema. Att vakna klockan 03.00 och sedan köra buss i delat pass fram till klockan 20.00 skapar stress. Lika fullt har vi sådana arbetspass. Resultat pekar på att var fjärde olycka eller olyckstillbud orsakas av trötta förare. Tidtabellerna är ofta så snäva att bussförarna måste köra fortare än tillåtet. Detta utgör en stor säkerhetsrisk i trafiken. Busstrafiken skördar ca 20 till 25 dödsoffer om året. Forskare anser att sänkta hastigheter är ett snabbt, säkert och effektivt sätt att höja säkerheten.
Det intressanta med tidtabellerna är också att de helt bortser från lagstiftningen när det gäller wc-besök, körpassens längd, förläggning av raster med mera - tidtabellsskaparna samarbetar inte med trafiklagstiftning, kollektivavtal och andra liknande regler.
Slutsats: Sova får Du göra i graven.



Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

16 juni 2007

Lördagen den 16 juni 2007

Typiskt att just vi skall drabbas, men det är för att vi är minst. Våra tidtabeller är försenade och utkommer först EFTER trafikstarten stod att läsa i bladet, så nu får man ha en bärbar dator med internetkoppling och koppla upp sig mot reseplaneraren föreslår man på Västtrafik. Kan ha tolkat någon detalj fel, men NÄTET är lösningen på alla problem och eftersom vi bland annat snackar om Tranemo så ÄR nätet ett problem i sig.
Dock skall tilläggas att vi fått en tidtabell i brevlådan....igår!

Veckobrevet var på depånivå inget upphetsande. Det enda som jag hittat är att HAN sagt till trafikchefen att tjänsterna i Svenljunga + Tranemo är klara helt Okey. Jag ber att få anmäla avvikande mening. Men nu har det knappast någon betydelse och trafikchefen har annat att göra än att läsa gnälliga dagböcker på nätet. Fast om vi på detta sätt ska acceptera att regler i avtal etc åsidosätts så accepterar vi också att man med några penndrag raserar vad andra under lång tid kämpat för att åstadkomma. I mitt fall är ett antal tjänster olagliga och ett flertal bryter mot gällande avtal. Hur det kan bli Okey övergår mitt lilla förstånd.

Detta med tomgångskörning vid ändstationer har minst TVÅ sidor - dels att bussen avger avgaser i någon form, dels att det är förbjudet samt att AC:n står stilla och att bussen blir het innuti till men för passagerarna. Det är lite synd att den tekniken inte kommit längre så att det går att hålla fordonet tempererat rätt oavsett årstid.

Det är också okey att som bussförare använda mobiltelefonen vid behov och i tjänsten (så klart). Privatsamtal är redan förbjudna sedan över ett år tillbaka uttalar sig vår eminenta trafikchef i pressen.
Kommunikationen med ledningscentralen skall ske via radio (vi får bara in 102,9 på våra) så vi får rätt ofta ta till den privata mobilen för att få systemet att fungera och utan ersättning ska tilläggas. (Några har visst ersättning dock inte alla).




Som pessimistkonsult får man självklart ta sina smällar. Man bestämmer alltså själv om man skall vara vinnare eller looser. Har man bestämt sig för looser så är det självuppfyllande och har man beslutat sig för vinnare blir det bara yttelite jobbigare. Eftersom man skall sortera bort all negativ info och bara ta emot positiv info så blir det stackars hjärnkontoret inte överbelastat. Så nu skall vi alla mata in bara positiva tankar....Äntligen får man jobba 41 timmar i veckan istället för 38....

Linje 360 trafikerar inte heller denna perioden andra hållplatser än Bryggaregatan / Söderbro. Anslutning till Falkenberg har bytt bokstav från det naturliga F till det anonyma B. Nu gäller det också att hålla koll på vilka linje 303 som inte trafikerar Daltorpsskolan.

Att mörka


Faaaan vad jag ogillar folk som ljuger eller avstår från att säga sanningen. Jag frågade vår lagledare här om dagen om han skulle vara kvar men han visste inte sa han. Nu visar det sig att han skall sitta på kontoret hela sommaren och köra så lite som möjligt medan vi andra ska köra arbetspass som motsvarar cirka 41 timmar/veckan. Det kallas solidariet? Sånt gillar jag inte....

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tankelek
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tänk Dig fem grupper med en ledare och en vice ledare i varje samt 15 medlemmar. De fem grupperna är ihopkopplade genom en union.
I början är alla aktiva i alla grupperna men efter en tid sjunker engagemanget och antalet aktiva i varje grupp sjunker till cirka 4 stycken. Vad gör man då? Jo de aktiva använder Unionen som en egen grupp. För att försöka bredda basen ytterligare försöker två Unioner att samarbeta, men då uppstår maktkamp eftersom de två Unionsledarna är jämnbördiga.
Tänk vad verkligheten liknar denna tankelek.......

Riktiga jobb


Vi är ett bemanningsföretag inom industri, lager och kontor. Vi är börsnoterat och finns idag på många orter i Sverige. Vi har en hel drös anställda och omsatte en massa Mkr 2006. Vi är certifierade mot ISO 9001 och ISO 14001. Vi har kollektivavtal med LO och HTF. Vi är medlemmar i Almega-Bemanningsföretagen och är ett Auktoriserat Bemanningsföretag. Vi söker just nu en person för uthyrning till en kund. Den vi söker skall ha erfarenhet. Du bör också ha allmän kunskap. Som person är du driven, positiv och kvalitetsmedveten. Helst skall Du vara 25 och har en 60-årings erfarenhet När kunden inte vill ha Dig längre placerar vi kanske om Dig eller så får Du kicken.
Vart tog alla 'riktiga' jobb vägen. Hur skall en sådan här figur planera sin framtid? Fast detta ÄR framtiden - flexibel arbetskraft på projektarbeten. Jag skulle ju tänka positivt.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar....

15 juni 2007

Fredagen den 15 juni 2007

Storebror ser Dig


Inte nog med att Dina telefoner avlyssnas, att all Din datatrafik loggas, att Dina fax sparas, att allt Du kör med bussen loggas, att allt Du gör i Hajen och ScandPointen blir ihågkommet, att allt Du handlar i din livsmedelsaffär och på Apoteket kartläggs -- nu kommer Du själv att bli chipmärkt i framtiden genom i grunden samma teknik som vi idag idmärker våra husdjur. Radio Frequency Identification (RFID) heter tekniken som för övervakningssamhället ett steg till framåt. Nu väntar vi bara på att sammanföra RFID med GPS och övervakarnas lycka är total. Alla är chip-pade och kan följas via GPS och markstationer. Idag måste man ju gå omvägen över Din mobiltelefon och tänk om Du råkar gå ifrån den.
Västtrafik loggar allt Du gör i BÅDA biljettsystemen med klockslag och allt. Där finns inga hemliga skrymslen. All radiotrafik via bussens komradiosystem bandas. Inget privatliv där heller. Här väntar nu övervakningskameror på förarplatsen och den röda boxen som bandar allt föraren säger. Samma som flyget redan har. Ditt så kallade privatliv är rätt så inskränkt skall Du ha klart för Dig.

Hajen


Västtrafik har gått ut med detta direktiv att från och med vecka 25 gäller följande vid redovisning av förarkort. "Redovisning skall ske minst en gång per vecka. Du skall vara utloggad ur biljettmaskinen före redovisning." Min simpla fråga blir då hur mycket tid som vi får för att göra detta varje vecka? Fast det är kanske inte en fråga för Västtrafik - fast det nog borde vara det. Deras i och för sig justa direktiv stjäl av min fritid. Min fritid har reducerats och därför är jag mycket rädd om det lilla som återstår.

Datan


Stackars BL - deras datasystem har visst legat nere. HAN sa det - för igår fick vi något som kallades för arbetsschema och som för min del låg på en veckoarbetstid på 40,48 timmar. Tjänsterna spände från 6:20 till 12:01. Det är nog skäl att var och en kollar hur det ser ut. En finess med detta är att ingen ser någon annans schema, så ingen vet hur kollegorna jobbar eller vilket hopkok av tjänster dom kör (det finns ingen rullande nyckel i bakgrunden). Av mina 27 dagar går 30% till 4704 och 33% till 4701 samt 15% på vardera 4702 & 4703.
Att HAN sedan lät, vår tydligen återanställde, lagledare ta hand om kopiering och fördelning är väl en annan sida av slanten. Jag ställde några frågor till facket i samband med detta, men från det hållet har inget hörts.
Noteras kan att ALLA köranvisningar är gjorda av det list(iga) ombudet och märkta Tranemo Depå och får väl ses som någon form av inofficiell officiell bekräftelse på att Svenljunga Depå har upphört som självständig enhet. Det list(iga) ombudet gör allas tjänster och dom distribueras från Tranemo.

Det kommer att bli en spännande sommar för vissa förare (inte alla) skall byta buss med varandra i Lockryd på cirka 120 sekunder och samtidigt hålla koll på passagerare som byter buss (fast båda bussförarna är utloggade ur sina båda maskiner - tjusigt).

Att Svenljungaförare har rast i Tranemo är väl ett tankefel eftersom dom inte har tillgång till några lokaliteter över huvudtaget. De Svenljungaförare som börjar och slutar sin tjänst i Tranemo slipper i alla fall städning och tvättning eftersom ingen av oss har tillgång till dom lokalerna - och vill inte heller ha det. Man riskerar bara att bli anklagad för stöld säger de flesta.

Litet citat


"Tjänstgöringslista för fasta tjänster ska så långt möljligt vara anslagen på arbetsplatsen eller delges arbetstagarna på annat lämpligt sätt, minst 14 kalenderdagar före tillämpning av tjänstgöringslistan. Då tjänstgöringslistan anslås eller delges mindre än fem (5) dagar före tillämpningen av listan ska ett tillägg, motsvarande 115% av lönen per timma, utges för arbetstid, som enligt den nya listan under de första fem (5) kalenderdygnen fullgörs på dag, som enligt näst föregående lista skulle vara arbetstagarens fridag."
Som den uppmärksamme läsaren kommit fram till saknar texten ovan all praktisk betydelse eftersom det inte finns någon tidigare lista att hänvisa till. Vi fick "nåt" 2 dagar innan trafikstart.

En arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligtvis skall informera arbetstagarna om ändringar i den ordinarie arbetstidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådan information får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte hade kunnat förutses ger anledning till det. Bristen på planering är väl liktydigt med händelse som inte kunnat förutses? EU:s regler i vart fall.

Körtid


Körtiden får vara längst 9 timmar per dag. Högst två gånger i veckan får körtiden utsträckas till 10 timmar. Så står det i Vägverkets Kör och vilotider samt arbetstidslagen, så varför skall vi köra 10 timmar per dag (och mer än så för övrigt)? Gäller från 11 april 2007!

Tidtabell och tjänstgöringslista


För bussar i linjetrafik, där linjens längd överstiger 50 kilometer, medger reglerna inom EU att man fram till den 31 december 2007 får köra bussen med stöd av en tidtabell och tjänstgöringslista. Detta gäller under förutsättning att fordonet saknar en inmonterad färdskrivare. Transportföretaget ska i dessa fall upprätta en tidtabell och en tjänstgöringslista för varje enskild förare. Listan ska vara undertecknad av transportföretagets chef eller chefens företrädare. Föraren ska alltid ha tidtabell och tjänstgöringslista med sig och de ska innehålla förarens namn och tjänstgöringsort. De ska också alltid innehålla uppgifter om vad föraren arbetat med under de närmast föregående 28 dagarna. Jag noterar en stor brist i våra instuktioner.
För övrigt har det inte kommit några tidtabeller ännu - bara i reklamen -- inte i verkligheten.

Tjôtigt


Att skriva om alla dessa underligheter som upprepar sig lika säkert som att minutvisaren knatar runt på urtavlan börjar änna bli tjôtigt och någon bättring synes icke komma heller. Får väl hitta på annat att skriva om...

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

13 juni 2007

Torsdagen den 14 juni 2007

"De som åker kollektivt rör sig mer och har bättre kondition" Om det ändå vore sant! Jag åker kollektivt varje dag året runt, men jag är lite tveksam till både rör sig mer och bättre kondition...måste vara nån detalj jag missat :-)

Empati är förmågan att leva sig in i en annan människas situation - och i kollektivtrafikbetydelse är detta en envägskomminikation. För vilken idiot orkar ha empati för snubben bakom ratten - medan hon/han bakom ratten ska ha empati för var och en som stiger på. Det finns med andra ord en skillnad här - en rätt så stor sådan.
VD för Västtrafik åker ju aldrig kollektivt och då är det naturligtvis lätt att komma med goda råd.
Han har också sagt att föraren är den viktigaste personen utan att i handling förverkliga detta påstående. Snarare är verkligheten den rakt motsatta - föraren är den minst viktiga personen. Det är ju bara att titta på anställningsvillkor, arbetsmiljö och hur tjänster är utformade för att inse att hans verklighet och den verkliga verkligheten inte befinner sig i samma verklighet.

Kollektivtrafik skall betyda tillgänglighet - bra. Kollektivtrafik skall skapa tillgänglighet - bra! Ju kortare restid ju större tillgänglighet - bra! Varför i hela friden minskar vi då hela tiden tillgängligheten?
VägVerket säger att en ökad investering i kollektivtrafik är en investering i säkerhet - bra! Varför gör vi då tvärt om i vissa områden? Olika trafikforskare påstår att om ett antal år kommer bilisterna att stå i kö ständigt. Bilisterna tar upp rätt så rejäla ytor på gator och vägar. Ändå tvingas vissa befolkningsgrupper till att börja åka bil -- låter bakåtsträvande.

Rutiner vid redovisning av ERG

Från och med vecka 25 gäller följande vid redovisning av förarkort. Redovisning skall ske minst en gång per vecka. Du skall vara utloggad ur biljettmaskinen före redovisning. Redovisning skall ske med det saldo som är sålt på kortet, redovisning kan ske med jämna 100-lappar, högsta skuld som får finnas på kortet efter redovisning är 99 kr.
Löjligt för så har vi gjort hela tiden - nästan. Vi har inte accepterat någon skuld på kortet. Nu kommer Västtrafik på att det är bra - bara att gratulera.
HAN får det lite svettigt i fortsättningen som måste åka runt och fixa redovisningar på de olika depåerna eller har det skett några 'hemliga' överenskommelser igen.....?
Det är mycket bakomryggengrejor just nu.....
Jag har inte hört något om tjänster på måndag......om det nu räknas.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Onsdagen den 13 juni 2007

KLANTIGT


Efter att ha sett på GP-TV så inser man att dom filmade mobilpratande bussförarna var otroligt klantiga. Dom skulle definitivt inte köra buss. Det var väl positivt skrivet?
Lite märkligt att ingen reagerar på bussförare som sitter med en mic i handen och försöker undvika att sladden trasslar in sig i ratten. Samtidigt hojtande och tjoande i ett system som sällan fungerar. Sådant är alltså mer trafiksäkert?
Handsfree och mindre skitsnack....

Året är 2030


Du landar på Gothenburg Nobel Airport och tar snabbspårvagen till Centrum. Den åldrande befolkningen, den allt sämre luftkvalitén, det ökade trycket på offentlig service och de stora, framtida investeringsbehov som kollektivtrafik och bostäder kräver kommer att lösa sig. De kreativa personerna kommer som alltid att söka sig till Västra Götalandsregionen och automatiskt lösa alla problem. Västra Götalands stadsregioner kommer att få en stor befolkningsökningen de närmaste tio åren och då krävs bätte kollektivtrafik och en förtätad stadsmiljö. Troligen kommer de flesta att vara utrikesfödda och resten har flyttat in från landsbygden. Troligen är cirka 55% av befolkningen född utomlands. Hela Västra Götaland (den bebodda ytan är inte så stor längre) skall vara fossilbränslefritt 2050. Visst är visioner roliga.

ÅRET VAR 2004


Kommunal tar nu ut kollektivtrafiken i strejk. Onsdagen 4 juni klockan 12.00 stannar spårvagnar i Göteborg samt bussar i hela Västsverige. Då var det lite aktion - fast det gällde inte bussförarna den gången --- dom fick bara agera hävstång.
Kan Byggnads attityd smitta av sig på Kommunal?! För visst bör bussförarna få ett eget fack som verkligen tar tag i saker och ting? Nu är bussförarna endast någon % av hela Kommunal.
Men varför skall man prioritera just kollektivtrafik och bussförare? Jo - det måste faktiskt till en FÖRÄNDRING! Lite källsortering i all ära men hur långt räcker det? Miljöbilar är väl bra. Javisst, men när kommer dom? De som finns nu är inga miljöbilar ännu. Och vad spelar det för roll om folk köper lite utsläppsrätter till varann i present, när det bara i den svenska delen av handelssystemet finns 2,6 miljoner för många? Eller när vi har en politisk majoritet som lägger stora pengar på att bygga trafikleder som kommer att öka utsläppen, samtidigt som man höjer priset på Västtrafik-korten. För visst måste målet vara att andelen invånare som reser kollektivt ska öka? Och då behövs duktiga och motiverade yrkesförare. Åtminstone står det så i Västtrafiks målsättning där miljöapekten är kraftigt betonad.

NUTID


Då och då dyker dom upp - synpunkterna om att pensionärer skall ha rabatt för att dom är just pensionärer. Och visst är det sant att äldre på många håll har nedsatt avgift när dom åker kollektivt. Varför man i Västra Götalandsregionen valt att inte ge denna resandegrupp nedsatt avgift vet jag inte. Förr hade man det så, men det var före regiontiden.

Frågor och svar


Varför kör man sämre när man pratar i mobiltelefon?
När du pratar i telefon måste du dela din uppmärksamhet mellan bilkörningen och samtalet. Därför är du inte lika koncentrerad på bilkörningen och trafiken runt omkring.
Är det riskfritt att prata i mobiltelefon om man använder handsfree?
Nej. En förare som använder handsfree är i stort sett lika okoncentrerad, har samma förlängda reaktionstid och samma ojämna körning som en förare som håller mobiltelefonen i handen.
Finns det inga fördelar med att använda handsfree?
Jo, i en del situationer finns det vissa fördelar med att använda handsfree. Du kan använda båda händerna till att styra och växla, vilket är en fördel inte minst i stadstrafik. Med vissa typer av handsfreeutrustning är mobiltelefonen placerad inom räckhåll för föraren istället för att ligga nerpackad i en väska. Men handsfree innebär inte att du är mer koncentrerad på trafiken.
Många andra länder har lagar om mobilanvändning i trafiken, varför har inte Sverige det?
De allra flesta av dessa länder har bara förbjudit mobilsamtal om föraren håller mobiltelefonen i handen. Det är alltså fortfarande tillåtet att tala i mobiltelefonen om man använder handsfree. Men eftersom handsfree inte gör mobilsamtalet säkert så har Sverige valt att inte lagstifta om krav på detta.
Är det lika farligt att prata med en passagerare?
Nej, det är det inte. Ett mobilsamtal är betydligt mer krävande. Den du talar med ser inte trafiksituationen och anpassar då inte samtalet efter det. Dessutom handlar mobilsamtal ofta om "viktigare" saker än vanligt småprat mellan förare och passagerare.
När förare och passagerare pratat med varandra finns det också ett samspel mellan dem. I en svår trafiksituation ställer passageraren antagligen inte några frågor eller så kommer föraren inte att svara på en gång. Och varken föraren eller passageraren tycker att det är något konstigt med det.
Finns det inget positivt med mobiltelefoner i trafiken?
Självklart finns många fördelar med att ha en mobiltelefon med sig då man kör bil. Den kan hjälpa dig samordna dina ärenden så att resorna blir färre och kortare och stressen minskar genom att du kan meddela andra om du till exempel blir försenad samt att du snabbt kan larma om det sker en olycka.

Använd alltid mobiltelefonen med omdöme. Det bästa är att stanna bilen på en säker plats under den tid du pratar i mobilen. Det är just därför man i Sverige döpt den till mobil telefon.

Kan jag bli straffad om jag talar i mobiltelefon och blir inblandad i en olycka?
I Sverige finns det ingen specifik lag som förbjuder föraren att prata i mobiltelefon. Istället finns regler i trafikförordningen som säger att alla förare är skyldiga att köra trafiksäkert. Det innebär att du kan dömas för vårdslöshet i trafik om du kör på ett trafikfarligt sätt därför att du pratar i mobiltelefonen. Straffet är dagsböter eller fängelse i upp till två år. Du riskerar dessutom att bli av med körkortet eller få en varning.

Det enda som jag finner mycket märkligt i detta sammanhang är att Västtrafik hävdar att deras eget radiokommunikationssystem skulle vara trafiksäkrare än en mobiltelefon -- det tycker jag är verklig dubbelmoral.
För vår del är det egentligen inget problem, Västtrafiks komradiosystem funkar nästan aldrig och vi begränsar våra nödvändiga mobiltelefonsamtal till ett minimum. Det är ingen av mina närmsta kollegor som sitter och pratar i mobilen dagarna i ända, och när det sker någon gång rör det sig om viktig information som har med arbetet att göra. Allt från att hjälpa passagerare till att undvika en trafiksituation.
_____________________

Lite vid sidan av men ändå


Två killar sålde alkohol i helgen och pressen och polisen är upprörda. Dom skulle dessutom levererat till dörren (och det fixar ju inte Systembolaget). Det som bör uppröra och vara åtalbart är givetvis om sprit hamnar direkt i händerna på mindreåriga -- i övrigt är det ju bara en fråga om skatter. Vi har ju lite problem med begreppet fri rörlighet av varor och tjänster, speciellt när det gäller varor som vi i Sverige har belagt med skyhöga skatter som just sprit och cigaretter. Hade de två killarna betalat skatt för sin sprit så hade knappast någon tjafsat och spriten hade inte längre kallats illegal. Här är med andra ord en rejäl dos dubbelmoral. Bara synd att man måste slösa dyrbara polisresurser på sådant. (Jag varken dricker sprit eller röker så jag är den verkliga skattesmitaren. Jag uppmuntrar inte heller att någon ska börja supa eller röka - vad jag reagerar på är det dubbla budskapet).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

12 juni 2007

Tisdagen den 12 juni 2007


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Så om något seriöst bussföretag råkar läsa denna blogg
så finns det ett antal erfarna och rutinerade bussförare
till hands - det är bara att höra av sig....
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Vissa tycker att jag bara är negativ till förändringarna och omorganisationen --- okey då.... Hur det skall tolkas vet inte jag.

Platsen utanför garage 3 har på kort tid förvandlats till bilverkstad och vår nya "garagegranne" kan konsten att breda ut sig. Skillnaden är nu inte så stor för området är sedan tidigare en jättelik bilskrot.

Idag:
  • Inga tidtabeller

  • Inga tjänster

  • Lagledare som ljuger - ej min

  • Regler i kollektivavtal behöver inte följas - ingen påföljd.


Nästan inget negativt ----?
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

11 juni 2007

Måndagen den 11 juni 2007


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Så om något seriöst bussföretag råkar läsa denna blogg
så finns det ett antal erfarna och rutinerade bussförare
till hands - det är bara att höra av sig....
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Sverige är fantastiskt


Så är det på gott och ont.
Vad har vi då lärt oss idag. Jo att privatister som övningskör med förtjusning använder busshållplatser som instruktionsplats. Man anar boråsarnas brist på respekt för busshållplatser.
Värst är dock alla dessa mer eller mindre trimmade EU-moppar. Jag vill absolut inte vara en som först fäller en sådan totalt ansvarslös dåre. Okey att man har hjälm på huvudet - med sedan blåser man fram i 55-65 km/tim i klänning, t-tröja, bar överkropp osv... Jag vill inte ens vara nära när någon av dessa kör vält.

Att man kan få blåsa i alkoholmätare när man kör buss...en sensation.....för det är andra gången på 6 år och dessförinnan har det aldrig hänt. Eftersom jag inte nyttjar den sortens drycker så har jag ingen anledning att se annat än road ut. Polisen var jättetrevlig och lät mig blåsa på studs och sedan dra vidare så att det hela blev som ett normalt hållplatsstopp.
Ops så förargligt var det för eleven som råkade ta fel skolkort idag...han hade det han anmält förkommet...
Sedan är det allmänt känt att skolelever bara får begagnade skolböcker i skolan (vi har ju inte råd att ge dom färska skolböcker i detta högskattesamhälle) och då är det självklart så att man behöver en ny tidtabell varje dag. Det måste vara en häftig upplevelse att få bläddra i något som är obegagnat.
Det behövs inga myntbord i BL's bussar längre, vi skall inte hantera mynt och vi behöver alltså inte heller släpa runt på en tung mynthållare. Besked från HAN idag. Tänk att man gjort fel i 40 år, utan att veta om det.



Att det är lite snett och vint förstärker bara det amatörmässiga intrycket.


Det går alldeles utmärkt att jobba under resan -- fråga våra förare. Så står det på en del av våra bussar. Nu har det visat sig vara en LÖGN! I dagens GP står det klart och tydligt att bussförare inte får jobba under resan. Det handlar givetvis om mobilpratande bussförare i Göteborg. Kör Du lastbil är det Okey och ofarligt (godset lär ju inte klaga). Taxifolk pratar i nallen -- handelsresande, servicefolk av olika slag gör det, polisen gör det fast dom har å andra sidan inte 78 åsikter bakom sin rygg. En tunnelbaneförare eller en lokförare kan inte ses av passagerarna och på samma sätt borde bussföraren kunna separeras från passagerarna under färd. Då skulle trafiken definitivt bli säkrare. Nu är det endast en liten grupp förare som försörjer sig på att förflytta sig som drabbas.
Egentligen är det otroligt klantiga förare som inte använder sig av handfree och ingen märker nått och alla är lyckliga.

Uppräknad tid


Detta är nog ett av vårt kollektivavtals mest bedrägliga inslag, uppräknad tid. En rast på ett visst ställe genererar uppräknad tid till exempel. Frågan är då vad som händer sedan. Svaret är INGENTING om du inte råkar vara timanställd. För den uppräknade tiden får INTE RÄKNAS!
Den får absolut inte räknas in i tjänstgöringstiden och den maximalt tillåtna ordinarie arbetstiden per arbetsdag (tjänst) är 10 timmar.. Detta skall dock enligt HAN tolkas som att den inte bör överskrida 10 timmar. Intressant tolkning där måste jag säga, kan det vara språksvårigheter?

Depåerna


När skall depåsmusslet upphöra. Nu kom HAN och gav vår fd lagledare en present och då har dom två inte umgåtts innan detta med omorganisationen av depåerna började. Jag springer all världens väg. Den andra fd depålagledaren frågade mig när tjänsterna blir klara - sluta nu med denna cirkus... Det är 6 dagar kvar och om ingen sätter ner foten blir det en rejäl soppa denna sommar.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

10 juni 2007

Söndagen den 10 juni 2007

Veckobrevet


Vilken tur att lagledarmötet inte blev av så slapp de entledigade depålagledarna resa till Borås. Att Svenljungas och Tranemos så kallade tjänster i stort sett blev en katastrof kan man bara konstatera.
Vad som gör mig orolig är att den som orsakat röran skall städa......Brukar resultera i en ännu värre röra. Så om man var orolig innan så vete katten vad nästa uttryck blir utan att bli stämd för.....nåt.

Jag misstänker att alla vid detta laget noterat att veckobreven följer en mall.
  • Huvud med veckonummer och datum.

  • Info om personalsituationen som inte säger ett dyft.

  • Allmänt skvaller för de närmast sörjande.

  • Utdrag ur trafikhändelser - info till de inblandade. Lite hån mot felande förare.

  • Nonsens som oftast blir totalt intetsägande eftersom det inte informerar.


Protester mottages i kassan...




Nu skall reservkorten tas in för Borås Depå och den verkliga orsaken är givetvis att minska förlusterna och möjligheterna till "lån". I praktiken vore ett kontantlöst system med fasta försäljningsställen en smartare lösning. Borås är ju trots allt en småstad. Samtidigt är det ytterligare ett steg i förtroendeklyftan mellan företag och förare. Det är lite synd att alla lösningar går ut på att demonstrera att en förare inte är trovärdig. Man utgår ifrån att han/hon super, knarkar och stjäl och motsatsen behöver aldrig bevisas. Det är ett trist förhållningssätt överhuvudtaget.


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Så om något seriöst bussföretag råkar läsa denna blogg
så finns det ett antal erfarna och rutinerade bussförare
till hands - det är bara att höra av sig....
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Undrar om den där 5 minuters regeln inte ligger UTANFÖR betald arbetstid....Det känns så...men jag har ingen aning. Men eftersom förarklimatet blivit kärvare så minskar också intresset av att jobba utanför betald tid. Jag märker det mer och mer hos vissa på vår lilla enhet. Det är ingen som tackar en för att man offrar fritid på jobbet.

Det finns en o annan go chaffis i Borås tack o lov. En insändare för en tid sedan hyllade en sådan - mer av den sorten och färre med gnäll som att bussen blåste förbi. "Första regeln vid utbildning måste väl vara att stanna vid hållplats där det står folk." Bara om jag är vid ändhållplats före rast!

"Tror du att facket skulle vika sig mer eller mindre för arbetsgivaren om alla går ur facket? Ett fack med åtti medlemmar eller med två medlemmar; vilket tror du har störst chans att hålla mot? Men tyvärr har arbetsgivaren många trumf på handen."
Som svar på detta vill jag bara säga att det enbart är en principiell plånboksfråga. Varför lägga över 500:--/mån på något man inte har ett dugg nytta av. För dessa pengar kan man ha roligare. För övrigt vet jag hur fri arbetsmarknad vi har, men det står mig fritt att byta jobb än så länge -- så länge det finns något att byta till. Facket är helt skilt från dom man säger sig företräda och Byggnads har nog kommit längst i sin frigörelseprocess (arbetsgivarna betalar en avgift efter antal anställda oavsett medlemskap eller ej - omdöpt till mätningsavgift) men Kommunal tuffar på i deras bakvatten. Jag har varit med i olika fackliga styrelser eller suttit som arbetsgivare i ungefär 30 år och totalt tappat illusionen.
Jag har länge drivit en linje med större öppenhet och bättre information från den fackliga sidan men egentligen aldrig fått gehör för en sådan linje och det står väl var och en fritt att tolka den informationen.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UTANFÖR ÄMNET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Bredbandsleverantörer har ju en egen formulering för att slippa leverera det dom lovar med stora bokstäver. UPP TILL 10 Mb. Kanke borde andra brancher hänga på...Linje 360 går som längst till....... Man måste ju gardera sig... speciellt på torsdagskvällar... går kanske till Borås fast Ni kommer nog bara till Sexdrega.

Polisen i Kungälv skall flytta in till Göteborg. I Västra Götaland är det storstaden som tar resurserna så nu åderlåts Kungälv på poliser, tidigare har ju Borås tappat till Göteborg och dom tar i sin tur från orter som Tranemo, Svenljunga, Skene, Kinna med flera....högfrekvent avveckling i lågfrekventa områden eller vad det nu kallas.

Sextimmars arbetsdag är ett lyckat försök som leder till minskad sjukfrånvaro och större trivsel på jobbet...detta är alltså bevisat gång efter annan. Det anmärkningsvärda är att vår verkstad har en variant på Toyota-modellen men för chaufförerna gäller ramtid 13,5 timmar och 10 timmars arbetsdag och "det är inte meningen att Ni skall vara utsövda och trivas på jobbet, Ni skall vara jävligt glada om Ni får 9 timmars uppehåll mellan arbetspassen"
Det är bevisligen skillnad på folk och folk....en bussmekaniker är betydligt mer värd än en bussförare...läs avtalet om ni inte tror mig. En stadsbussförare i Borås är mer värd än en depåförare i Skene, Svenljunga eller Tranemo.... det är bara att jämföra. Högre lön i stan och mindre jobb...
Alltså -- det är skillnad på folk o folk.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

08 juni 2007

Fredagen den 08 juni 2007


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Om något seriöst bussföretag råkar läsa denna blogg
så finns det ett antal erfarna och rutinerade bussförare
till hands - det är bara att höra av sig....
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Veckans slut


Skolorna är slut på torsdag i nästa vecka. I Borås tar skolan slut idag för många. Ett låångt härligt sommarlov väntar skoleleverna och nio veckors bastubad väntar oss förare. För ännu år 2007 har man inte lyckats placera AC-aggregaten så att även föraren har nytta av dom. Då skall vi inte glömma alla bussar som inte ens har AC. Här har tiden verkligen stått still.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Sommar och Sol
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kollade igenom sommarens så kallade tjänster. Veckoarbetstiden är för min del 39,12 (i hundradelar) och 8 gånger under 6 veckor överskrider vi den maximala avtalade arbetstiden om 10 timmar per dag. Dessutom är dag före semester icke Fridag. Det finns 11 vardagstjänster att välja på, men jag kör inte alla. Dom två första veckorna kör jag tjänst 1 omväxlande i Tranemo & Svenljunga sedan gästspelar jag på några andra tjänster. Jag kan som listombud givetvis inte acceptera denna ordning men vår klubbordförande har inte rådgjort med oss och eftersom man skickat ut denna skit så antar jag att han sagt ja. Dags att spara pengar om det skulle visa sig vara sant.
De med mest brun tunga slipper köra helger och nattpass. Det har lönat sig att smöra tydligen. Omvänt måste det betyda att ju fler helger desso mer illa omtyckt. Här har vi värdemätaren på vilka som borde ge sig av snarast.
Det mest snälla jag kan komma på att säga om sommarens tjänster att det är ett mycket orginellt sätt att meddela förarna att Ni inte längre är önskvärda. Sök annat jobb.

En medarbetare i Tranemo tyckte att jag skyllde allt på dom för att i nästa utandning vara överraskad över att Tranemo inte fick ta över Svenljunga. Allt var ju klart! Det list(iga) ombudet hade ju gjort finfina tjänster till dom och låtit fd Svenljunga ta resten. Buss i Väst i Tranemo undrar fortfarande när vi flyttar över....Svenljunga är dödförklarat och så förväntar sig någon idiot på BL att Svenljungas förare under dessa omständigheter skall köra linjer med utgångspunkt från Tranemo. Jag kommer icke att gå i närheten av Tranemo Depå. Jag ska hämta och lämna buss på grusplanen och det är allt. Har ingen anledning att ge mig i lag med den mobbingkulturen. Vi har redan fått gliringar så det räcker.

Sommartorsdagar i Borås har ingen nattrafik och istället körs en särskild tidtabell för 301 & 302 under sommartorsdagarna - en tidtabell som vi inte sett en skymt av så det kan inte finnas inlagt i våra så kallade tjänster. Vilket skämt.

Till de kära passagerarna ett varningens ord - rastslut och avgångstid (raststart och ankomsttid) sammanfaller så det är rätt så troligt att tiden som bussen verkligen avgår kommer att variera en hel del.

Sen och fundersam reaktion


Reagerar på en sak så här i efterhand, en rätt så märklig sak, eller skall ordet vara anmärkningsvärd sak. Jag läser i ett protokoll från Kommunal, Sektion 18, Klubb 3 om utbildning av listombud i depåer.
Det som jag finner märkligt är att företagets VD skötte utbildningen av listombuden. Listombud är ju arbetstagarnas representant vid schemaläggningsarbetet och därmed en angelägenhet för facket. På vissa håll i vårt avlånga land har man faktiskt partsammansatta möten, där man arbetar med listombud och sedan låter förarna bestämma sina pass.
Har vi en så svag fackklubb eller en så liten kommunalfacklig organisation i Borås så att man inte klarar detta utan inblandning av arbetsgivare? Det finns ju inslag som aldrig kommer fram när ett företag skall utbilda sin motpart.

Den förekomna anledningen är att företaget denna gång valt att hoppa över allt larv med listombud och sådant skit och från den fackliga ledningen har icke hörts ett ljud. Redan 2005 skrevs i ett protokoll att tjänster och tjänstgöringsnycklar skall vara tillgängliga för förarna i god tid. Efterlevnaden tycks inte så god och påföljden av avtalsbrott ringa till ingen alls.

Fackligt


Rent praktiskt tycker jag att BL är en tillräckligt stor arbetsplats för att man skulle kunna ge ut någon typ av regelbunden facklig information (typ en gång i månaden) i en form som inte kan misstolkas men ändå är hyggligt lättläst. Den skall sedan på lämpligt sätt distribueras till samtliga förare. Nuvarande tystnad och torftiga protokoll engagerar ingen. Knappt ens styrelseledamöter.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

07 juni 2007

Torsdagen den 07 juni 2007

Kommentarer


För den som är ovan vill jag påpeka att det är klokt att bläddra tillbaka några bloggdagar för att se om det kommit in kommentarer på den eller den dagen. Dom kommer av nödvändighet efter det att bloggen publicerats.

Sommartjänster Depå


Idag börjar vi få någon slags nyckel till hur vi skall jobba kommande nio veckor i sommar. För egen del måste jag säga att fantasin inte har varit speciellt stor hos den som skapat nyckeln för på mitt schema ser jag bara två olika tjänster som jag skall köra växelvis och då undrar givetvis varför jag skall köra dessa två hela tiden? Fanns det inga andra över eller har alla olika typer av tjänster? Vissa kanske enbart kör små söta 3 timmars tjänster 5 dagar i veckan och inga helger. Det finns 18 helgdagar på nio veckor och trots det verkar det inte som om alla förare kommer att behöva köra helger. Det är med andra ord ingen logisk nyckel som går efter ett rättvisemönster.
Hur tjänsterna som ligger bakom denna nyckel ser ut har vi ingen aning om, men det lär nog bli BL:s i särklass dyraste 9 veckor depåkörning, med förare som skall pendla kors och tvärs mellan Svenljunga & Tranemo (det kostar utlåningstillägg för varje gång samt resor). Dessutom kommer per automatik en Svenljungaförare med uppehåll i Tranemo (och ingenstans att ta vägen) att dra hem till Svenljunga. Tomkörningar. Ett antal timmars uppehåll i Borås innebär att man åker hem. Mer tomkörning. Grattis till en kostsam sommar.
Att vi i vanlig ordning bryter mot gällande Trafikavtal är väl en sak för sig antar jag....

Lite om i går


För den som missat det var gårdagen en röd dag. För att vara en röd dag var det rätt lite trafik och husbilar, husvagnar och personbilar med olika släp (bl a hästtransporter) dominerade. Förvånansvärt lite MC.
Denna veckan är det Internationella Trafiksäkerhetsveckan och jag såg faktiskt något som i vart fall liknade poliser strax efter Strömsdal på väg in i Borås.
I Hillared badade den yngre generationen i ån och en del jobbade nog svart (det var en del arbetsfordon i rörelse). Mycket trädgårdsarbete var det och cirka 60% flaggstänger med Svenska Flaggor. Hörde på radion att Borås firade Nationaldagen i Ramnaparken och där kör vi inte förbi. Någon sprang runt i Sverigedräkt sas det och det lät trevligt. Synd att man inte hann kika dit bort.
Det var nog en och annan av våra resenärer som letade sig dit för jag har nog aldrig haft så välbesatt på 1:a morgonturen som igår.
Däremot var det lite olika uppfattning bland de förare jag stötte på om klädval en sådan dag. Personligen tyckte jag att vit skjorta och slips liksom tillhörde dagen, men det är ju min högst personliga uppfattning. Jag så i alla fall en som delade min syn och vi hejade glatt (hej Ali).

Så himla bra


Borås Lokaltrafik BL har lyckats bryta den negativa skadeutvecklingen. De senaste fem månaderna har utgifterna för skador på bussar och andra fordon minskat med 1.1 miljoner kronor vilket är helt underbart. Vår VD gläds över att skadorna har minskat. En stor del av detta beror på personalen (undrar just vad det beror på mer? Finns det ickepersonal som kör bussarna också?). Den är lojal, ställer upp och gör det bästa av situationen. Miljövänligare och mer bränslesnål körning har också minskat utgifterna. Den snöfattiga vintern har också inverkat något positivt. Inga snövallar betyder mer plats för bussarna på de trånga gatorna. Vår VD tror också att de minskade skadorna kan bero på att man nyanställt chaufförer som har stor körvana och som vet hur en buss uppträder. Och man utnyttjar personalen mer rationellt. 2005 tog det 390.000 timmar att producera trafiken. Nu gör vi det på 356.000 timmar med samma personalstyrka.
År 2009 ska förortstrafiken (det är vi det) som gett oss de största förlusterna handlas upp på nytt. Och då hoppas man att vinna den trafiken igen fast till ett bättre pris.
Personligen begrep jag inte kopplingen mellan vana förare, att man minskat timuttaget och de minskade skadorna -- inte på annat sätt än att man plockat bort 34.000 timmars risk att skada en buss och det är ju smart. Nu handlar kollektivtrafik inte enbart om siffror.

En annan aspekt


"Bussen hade lyckligtvis släppt av de sista passagerarna strax innan olyckan som inträffade strax före klockan åtta på morgonen. I höjd med XX på vägen mellan YY och ZZ körde bussen i diket och hamnade slutligen tvärs över vägen. Chauffören hade börjat bromsa in för att ta upp en passagerare då bussen släppte på alla hjulen och gled ner i diket. Busschauffören fick ont i bröstet eftersom han slog i ratten i samband med dikeskörningen. KW var själv ute på olycksplatsen och tog hand om busschauffören. Fortfarande efter olyckan var vägen inte saltad. et var fortfarande snorhalt när jag kom dit, säger KW. Även bärgaren berättade om halka på vägen. Nu tänker BL tala klarspråk med Vägverket och i fortsättningen tvekar man inte att ställa in bussturer om väglaget är oklart. Det kunde ha blivit en mardröm, en buss som går ner i en ravin eller välter på taket för de är ju inte byggda för att hålla för det. Enligt Vägverket halkbekämpar man i förebyggande syfte bara vägar med en trafiktäthet över 2.000 fordon per dygn. Men det resonemanget köper inte KW. Varför tar man inte hänsyn till att det går bussar med människor i på de här vägarna?
Jag har en känsla av att det är NU det är dax att lösa denna sortens frågor för när väl halkan är tillbaka är det för sent.

Men vad begriper väl en simpel busschaufför!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trafikavtalet 2005 - 2008
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
"För linjetrafik, där linjens längd understiger 50 kilometer, skall följande pausregel gälla:
  • Arbetstagaren ska ges möjlighet till paus. Körning får pågå i högst 2,5 timmar utan avbrott för paus eller rast. Varje paus ska vara minst 10 minuter.

  • Pauserna ska vara schemalagda och ska normalt förläggas till plats med tillgång till toalett."


Vissa av våra bussar har förvisso toalett och dessa är givetvis låsta eftersom vi INTE har någonstans att tömma dom. Jag tror det var en detalj som glömdes bort.
Det är dessutom både trevligt och avstressande att gå på bussens toalett med ett 10-tal passagerare väntande på att bussen skall köra vidare. Jag är rätt så säker på att de som en gång strejkade för att få tillstånd dessa rastregler tycker att vi skall vårda dom och inte av någon sorts egoism tycka att det är löjligt att tycka att dom skall efterleva.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kommentarer
Jag brukar inte kommentera kommentarer så detta är undantag.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Anonym 1 sa...
Jag förstår inte ditt gnäll om toaletter, ni har ju toalett på era bussar, men det är klart dom är ju alltid låsta, och det är väl för att ni inte vill göra skitjobbet att tömma den. Vi är många i stan som inte har toa på våra bussar, men vi gnäller inte för det. Det är allt en DJÄVLA tur att man inte jobbar ihop med dig.
Du borde nog gnälla lite mer, men å andra sidan är Du väl alltför självisk och upptagen av Dig själv för att tänka på andras behov.

Anonym 2 sa...
Behövs väl ingen toa i stan när det går så bra (enl Veckobrevet) att köra in på, och blockera Kvarngatan med passagerare som får sitta där och vänta när du går på toa. Det är naturligtvis Bancoboy som har turen att slippa jobba med dig som aldrig fattat hur toan används utan hellre använder golvet. Som vanligt./Z
Så trevligt med en som inte bara tänker på sig själv -- lite fler sådana så skulle mycket vara trevligare.

Anonym 3 sa....
Det är precis den kommentaren (högst upp) som gör att bussförarna blivit ett lågstatus jobb. Sitt och kör och var nöjd, är det vad vi skall göra? Skita och pissa i skogen, om man har tur att inte ha med någon passagerare, just när det slår till. Säg till dem på industrigolvet eller byggjobbarna att de får hålla sig till de kommer hem! Säg till de på kontoren på försäkringskassan, bussbolagen, västtrafik, skatteverket att Åhlens har en offentlig toalett som ni kan nyttja, visserligen för 5-kr men det är din skit. Hade det varit lite sammanhållning bland bussförarna under lång tid bakåt så kanske vi hade sluppit att uppleva de villkor vi nu har. Jag tycker vi skall vara glada att vi har en förare som vill ta bladet från munnen och berätta hur det är. För vi som läser Bancoboy bloggen vet att det finns mycket sanning i vad som skrivs här. Jag jobbar inte på MrB's företag, men det är lika problem i de flesta bussföretag nu för tiden. Så har det blivit för att vi inte orkat att kämpa för bättre villkor, en och en eller i grupp eller facket. Vi har två som man bollar ansvaret mellan bussbolagen och Västtrafik, de skyller ofta på varandra, med förarna mitt emellan. Det är lätt att ha en positiv syn på det mesta i yrket under några år i början av yrkesvalet. Då det är lätt att orka med jobbet, det är skoj att köra man orkar mer vid yngre år. Men för de flesta blir man sittande bakom ratten kanske till pensionen. Under resten av de 30-40 åren bakom ratten då börjar man se saker och ting med andra mer klara ögon. Kommentaren om byt jobb! Nästan inte värt att ödsla ord på. Det vet man hur lätt det är när man börjar komma upp över 40 år. Skall man bara smita och fly, är det inte bättre att kämpa för bättre villkor, för ändå gillar de flesta av oss bussföraryrket, då betyder det inte att vi skall stoppa huvudet i sanden och inte låtsas se problemen som finns. Man ser och känner av försämringarna inom yrket. Tänk på det ni som tycker att allt är så bra, man bör ha ett perspektiv bakåt. Vilket jag tycker mig se hos MrB. Till dig med kommentaren högst upp, kom ihåg vad du skrev, när du om något decennie börjar känna av försämringarna och kroppen börjar säga ifrån, då kanske du vill ha någon som Bancoboy som för din talan. En med 30år i yrket.
En annan kan ju bara buga djupt och tacka för stödet. Började 1969/70 så jag tror att jag har harvat lite längre men va f-n då!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UTANFÖR ÄMNET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Vilket kön?


En språklärare försökte att förklara det här med tingens 'kön' för sina elever.
Till exempel, sa läraren, benämns båtar, flygplan och orkaner ofta som Hon.
En av eleverna undrade vilket kön i så fall en dator skulle vara?

Läraren förvandlade frågan till en gruppuppgift och delade upp klassen i en tjejgrupp och en killgrupp. Man skulle ge datorn ett 'kön' och motivera varför.

Tjejerna kom fram till att det var en HAN eftersom:
  1. Han kan en hel del, men vet sällan hur han skall använda sin talang utan att få instuktioner.

  2. Det är meningen att han skall hjälpa till att lösa problem, men hälften av tiden är han själv det största problemet.

  3. För att få hans uppmärksamhet måste du först sätta på honom.

  4. Så fort du skaffar dig en vet du att om du bara hade väntat lite längre skulle du kunnat hitta en bättre modell


Killarna kom fram till att det är en HON eftersom:
  1. Ingen, utom hennes skapare, kan förstå den inbyggda logiken.

  2. Det språk hon använder för att kommunicera med andra datorer är obegripligt för alla som inte är datorer.

  3. Minsta lilla misstag lagras i ett långtidsminne och kommer att ställa till problem långt efteråt.

  4. Så fort du har fastnat för en, kommer du att tvingas spendera halva lönen på mer eller mindre nödvändiga tillbehör.



Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
HAN är på Kreta till den 10:onde.. puuuuuhhh

05 juni 2007

Onsdagen den 06 juni 2007 - Nationaldagen

Nationaldagen


Kan undra när den verkligen tränger ner och blir det "på riktigt" som i Norge t ex.....
Kommer nog att dröja - att vi fått en nationaldag är rätt så nytt....Svenska Flaggans Dag hette det ju innan.
Men GRATTIS lilla Sverige på dagen.

På förekommen anledning


Det kan vara värt att påpeka några saker:
  • Som listombud har jag inte haft ett dugg att skaffa med sommartjänsterna.

  • Det torde vara korkat att börja jobba när man har rast, så man kör inte fram innan rasten är slut.

  • Det är ju viktigt att spara bränsle varför man naturligtvis kör lugnt och försiktigt.

  • Till Tranemo är det utlåningstillägg och bilersättning.

  • Vi skall givetvis KRÄVA WC på platser med rast - allt enligt avtal.


Fritidskorten


Från den 1/6 till den 31/8 gäller dom dygnet runt.

Inget nytt under solen


Har under veckan varit på studiebesök. Det är märkligt vad saker och ting går igen. Bussförare som inte har en aning om hur lång en buss är eller hur smidigt det är med styrboggie. Att man får samma lön oavsett hur lite eller mycket intresse man visar på arbetsplatsen, vilket självklart ledde till att ingen hade intresse - att bjuda till gav liksom ingen utdelning. Att knäcka bussbakdelar och hörn på fordon var vardagsmat och reparationskostnader som skenade var liksom inget onormalt - det var snarare någon typ av normalläge.
Som sagt -- man får alltid precis det man betalar för.
Större delen av trafiken drivs med timanställda och om någon tackar nej så ramlar denne automatiskt nedåt på ringlistan (känns välbekant på något sätt - har hört de tongångarna förr). Givetvis kör man med delade tjänster och enbart betalt för det man kör och inte för den tid man är 'bunden'. Lite skillnad mot bristsituationen i Norge med andra ord. Där får man cirka 50% högre lön.
Snacket om att lönerna är högre i Norge skall dock vägas mot att det är dyrare att leva i oljelandet Norge. Det finns i princip inte något som är billigare i Norge än i Sverige. Tvärtom - Det mesta är ganska mycket dyrare. Vill man däremot ha lite bättre levnadsstandard bör man pendla. Det vill säga bo i Sverige och jobba i Norge. Något som ganska många gör. Inom byggnads-, sjukvård och restaurang är det massor av svenskar. Det finns massor av lediga chaufförsjobb. Både inom buss-, lastbil- och droska. Många trafikbolag lägger också till rätta för pendling. Till exempel genom att göra scheman som tillåter längre sammanhängande ledigheter. Typ köra två veckor och så ledig i två. Man har också ganska många som pendlar internt inom landet, det vill säga bor på en mindre ort och jobbar i större städer. Vilket gör att man är van att lägga till rätta för just pendling.

Nästa upphandling i närområdet:
Jönköping:
City 28 bussar
Lokal tätort 24 bussar
Förort 32 bussar
Juni 2008 8+1+1 år
Nått för BL tro?

Från ett forum


Jag blir så arg och besviken, när dem pressar tidtabellerna så mycket....Om man hinner gå på toa, är det verkligen bra kört. (Hade Ni en toa att gå på?) Allt kostar pengar har jag hört talas om ...vi killar har kanska lätt med snorkel bakom busken, men hur är det med damerna?? Jag orkar inte bry mig om resenären, vill fuska...vem bryr sig...jag är ingen kontrollant.. Betalningen av kunden...ok...alla tar olika priser...det som kunden kan välja är hur mycket han vill ge idag...har nån ett bra förslag till framtida betalsystemet???
Fler som börjar tröttna på dagens prispressarsystem - fast jag kan ju å andra sidan inget om kollektivtrafik (se nedan).

"Att avlösa på en buss där det ser värre ut inne i förarbåset än bak i bussen är inte trevligt... påpekade detta en gång... tja en mindre som hälsar på linjen!"

"Vi som arbetar som bussförare är väl mest oroliga att det ska komma ett visst bussbolag och vinna något anbud."
Appropå kommande upphandlingar. Swebuss och Veolia verkar inte populära....i östra Småland.

Något som irriterar
  • Fuskåkare, insmitning genom bakdörr (55,3%)

  • Passagerare som säger god morgon kl 09:00 när du varit uppe sedan 04... (2.6%)

  • Passagerare som gapa & skriker för minsta lilla (21.1%)

  • Livliga, bussiga skolbarn (2.6%)

  • Mobilpratande kollegor under avlösningar samt under körning (7.9%)

  • Mobiler med musik, mp3's m.m... (10.5%)

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
KOMMENTARER
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
"Du kan inte mycket om kollektivtrafik du" - fick jag en synpunkt på....om vilken del jag inte begrep framgår som synes inte, men det var väl inte så noga. Det har jag aldrig påstått - jag bara kör buss och lever i den värdens grodperspektiv...det är allt. Jag har åsikter och synpunkter ur detta grodperspektiv och den som inte förstått det är det mest synd om. Den som inte frågat förblir okunnig

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UTANFÖR ÄMNET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
MTO = Människa - Teknik - Organisation

Glesbygdsfaktorn innebär att Du nu tar Din bärbara dator och din mobiltelefon och via gprs eller 3G kopplar upp dig på Internet och gör din anmälan till polisen. När systemet är fullt utbyggt behövs bara ett callcenter i Jokkasjärvi så klarar vi av den biten av den så kallade ordningsmakten. MTO faktorn hos den myndigheten är hög.

Glesbygdsfaktorn (GBF) tar sig också andra uttryck. Den nyvarande regeringen vill snabbavveckla svenskt jordbruk genom att ensidigt slopa jordbruksstödet. Förvisso söker man stöd inom EU för sin uppfattning, men det lär inte bli så enkelt.
Det går snabbare och snabbare att avveckla glesbygden och radera den från kartan.

ICKE PRODUKTIVA


Som alla känner till går man ur produktionen i och med att man blir pensionär. Med nuvarande administration gäller ju arbetslinjen och det förefaller av olika handlingar att döma utesluta pensionärer (en grupp som långsamt håller på att bli besvärande stor). Dagligen läser man om pensionärer som på olika sätt behandlas illa. Pensionärer är för övrigt en grupp individer som inte längre är förmögna att fatta egna beslut utan måste ställas under förmyndare. För politiker är dessa ickeproduktiva personer enbart en tärande del av samhällsekonomin - dom bidrar ju inte till systemet längre (en del är ju till och med så fräcka att dom kräver valuta för under 55 år insatta medel - fy faaan).
På vissa håll har man nu kommit på den fyndiga lösningen att ge dom gammal mat (i hopp om att dom avlider av matförgiftning?).

Då är det skillnad på de där tjejjerna och killarna som utan vidare sopar ihop mellan 3 och 20 miljoner i årslön och som klagar på att fritiden inte riktigt räcker till. Med den lönen skulle jag nog hålla käft. Vi som i bästa fall kommer upp i 200 tusen om året har möjligen rätt att undra vart fritiden blev av.

Såg en ny kurs: Hur håller vi arbetsglädjen vid liv? "Arbetsglädjen är något av det allra viktigaste i våra arbeten. Vilka är tecknen på att den avtar? Vad kan vi göra för att förbättra den? Målgrupp:Alla anställda." Sedan vaknade jag till verkligheten igen. "Personalfrågor för förtroendevalda" är väl knappast något att reflektera på heller förstår jag.
Det var ur ett häfte med kompetensutveckling fast inte på detta företaget så klart. Man hade 90 olika kurser för kompetensutveckling. Det kändes nästan som om man satsade på sin personal.....men det var på ett helt annat ställe.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy