29 april 2007

Söndagen den 29 april 2007

Ibland....


Ibland kommer kommentarerna på ett inlägg lite sent - typ ett år senare...det betyder ändå att någon även läser äldre inlägg.. imponerad.

Men det finns trevligheter att läsa om ibland...en sådan är att vissa pendelparkeringar nu är så fulla att de måste byggas ut. På sätt och vis glädjande och på ett annat sätt tragiskt. Det betyder ju egentligen två saker, dels att fler åker kollektivt på den sträckan samt att man är tvingad att åka egen bil för att komma åt kollektivtrafiken. Alltså först miljöförstöring och sedan spara miljön....Kollektivtrafiken har i ordets mening slutat att fungera i områden med lägre befolkningstäthet.

Jag säger då det. I 'mitt' lugna gamla bussdistrikt runt Kungälv, Kareby Slätt och så vidare har resenärerna blivit otrevliga och angriper bussförarna. Det skall dom sluta med för då förstör dom mina vackra och romantiska minnesbilder från åren med saligen avsomnade GDG.















-Burkan är inte obligatorisk i ett i c k e-muslimskt land och just därför är det extra bra att bära den!?!? Detta säger en bärare av plagget ifråga. Dessbättre har jag inte behövt ta ställning till detta problem ännu. Tack och lov, för jag har ingen aning om hur man skall hantera denna annorlunda kulturyttring. Jag grunnar bara på förbudet att täcka sig så att identifiering inte är möjlig. I § 3.5 står det bara att person som kan befaras komma att störa ordningen eller äventyra säkerheten i trafiken får avvisas. Det ger ju inte mycket till stöd om det krisar till sig.

under strecket _______________________________



Vet att jag skrev något fruktansvärt begåvat om att bli äldre igår.... Vad får jag då syn på? Jo att Kungälvs kommun också har börjat konstra med de äldre...dom är för dåliga för att klara sig själva och för friska för att bo på äldreboende - fy f-n Kungälv! Är det så man lönar människor som i ett helt liv arbetat och slitit i kommunen och varit med och utvecklat kommunen? Tänk nu om det varit Din far käre kommunpolitiker! Jasså han gick i en gräddfil vid sidan om...ledsen att jag nämnde det.

Nu har jag ingen sambo som söker jobb så risken är rätt så liten...men i alla fall är detta med bloggande i vissa fall rätt så intressant. Enligt Metro fick en civilingenjör inget nytt jobb på grund av sambons blogg...jisses! Snscka om genomslagskraft.
Fast den bloggnyhet som jag gillar mest är bloggaren som från Konsumkassan, totalt anonym, kommenterar kundernas uppförande i butiken och i kassan. Häftigt! Jag har av skilda orsaker avstått från detta utan kan mer generellt kommentera olika passagerares lite ologiska beteende ibland.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

28 april 2007

Lördagen den 28 april 2007

Rykten har alltid....


Bland de sista raderna i Veckobrevet för vecka 17 står att läsa att depåerna under nästa vecka skall få information om nästa steg i omorganisationen.
Just nu florerar två olika huvudrykten:
  • Rykte ett (1) går ut på att Svenljunga och Tranemo depåer upphör och att all trafik som hör ihop med dessa depåer utgår ifrån Borås. För denna teori finns visst stöd i personalförteckningen från 9 mars i år, som förutom namn, även listar olika kvalifikationer. Då kan man notera att man på Borås Depå utbildat ett antal förare till 'våra' linjer. Det kan då tolkas så att man räknar med att den befintliga depåpersonalen inte kommer att acceptera förändringen, utan kommer att söka sig andra arbeten.
    Kul att notera är att ansvarig för utbildningen i Borås inte har några noterade kvalifikationer - livet är hårt ibland.
    Att depåpersonalen med några undantag saknar kvalifikationer (ingen egentlig överraskning).
    Den mest intressanta läsningen var dock att INGEN är kvalificerad att köra Stadstrafik som utgör 42,4% av företagets verksamhet.


  • Rykte två (2) går ut på att Tranemo Depå tar hand om all trafik. Detta kan illustreras av följande mail: "Hej, som vanligt blev man påhoppad av en kollega på ICA Centrum i Svenljunga. I går var det tredje gången på 2 veckor. Kommentaren var: Jaså ni ska hämta bussar (starta) från Tranemo. Oj va tröttt man blir. Jag säger att jag inte vet något och att personen som påstår det ska ha bättre på fötterna innan han kommer med sådant skitprat."


  • Det som är lite kul i sammanhanget att ingen tror sig veta att Tranemo startar från Svenljunga, det vill säga omvänt rykte två (2). Det säger väl lite om hur lågt anseende vi har - det är märkligt att vi ens får ut bussen ur garaget. Tranemo har duktiga lobbygrupper. Hörde att man varit och lobbat flitigt den senaste veckan.


Fridagssystem


Läser i veckobrevet att Företaget åter vill rota i fridagssystemet och den som tror att det finns andra skäl än att spara pengar är rätt naiv.

Sommartjänsterna


Läser också att ALLA förare blir 'dagkommenderade' under sommaren. Det skall bli intressant att se hur det skall sluta.... Det har aldrig gjorts tidigare.
Vi får väl anta att det kommer mer information under veckan. Lagom till semesterveckorna tar ju en extern depåansvarig över samtliga depåer.

Den info som gått ut officiellt går ut på att omorganisationen skall leda till samma regler för alla inom företaget (där rök tankning, städning, godshantering och vagnvård - bye bye), Spara pengar på tjänsterna. Kostnadsbesparing på ledningsnivå översätts med inga lagledare eller vice lagledare. Bättre utnyttjande av befintliga resurser på tjänstemannasidan översätts med att Borås sköter showen själva. "Få en större BL-känsla på depåerna och en högre BL-närvaro" brukar översättas med snömos.
Redan 1/4 har samtliga depåer EN och samma Lagledare (som har sitt säte i Borås). De lokala lagledarna (och vicelagledarna) upphör att fungera 31/5. Eventuellt kommer en kontaktman att utses på varje depå, om sådant behov anses föreligga. En intressant omskrivning för rejäl lönesänkning.
Därmed faller också systemet med lokalt anknytna timanställda utan alla sådana behov löses via den centrala personalplaneringen.

under strecket ----------------------



Kundvagn


För att få låna en kundvagn skall man panta en 5 eller 10 krona. Men samtidigt kan Du få som reklam från i stort sett alla livsmedelskedjorna få en plastbit som ersätter myntet. Därmed är det fritt fram att ta med kundvagen hem eller skita i att ställa tillbaka den i stället. Grejen med myntet har man själv satt ur spel.

Bli aldrig gammal


Uppfinningsrikedomen är enorm när det gäller att banta bort allt som har med våra penionärer att göra. Bygga vägar för pensionspengarna, ge dom billig fryst mat, banta bort så mycket som möjligt av deras sjukvårdstillgång, se till att dom lägger sig tidigt för att sänka personalbehovet (det finns ju olika preparat som fixar detta) och så vidare - listan kan göras lång! Länge leve den gamla ättestupan - det var en mer ärlig metod.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Fredagen den 27 april 2007

Lönedag & Fredag


Punktering på vänster boggiehjul och bärgaren kom och bytte. Till verkstaden under dagen för efterdragning. Den lösa hatthyllan var inget man fixade på 10 minuter om det skall hålla så den fick anstå till kommande veckor. Det vore ju rätt bra om den hopplösa spegeln för bakdörren åtminstone satt fast.
Kan undra om det finns ett samband mellan punkteringen och att vår garageplan ser ut som den gör? Frågan är fri och dyker det upp fler sådana punkteringar stärks misstankarna.

Kan också meddela, som en varning, att i Sexdrega och Svenljunga gäller ICKE utfartsregeln. Så det gäller att ha ögon runt hela skallen.

Detta med AC i bussarna är en märklig historia, åtminstone när det gäller våra bussar. Längst bak i bussen blir det svalt och gott och kolsvart i taket. Från bakdörren och framåt avtar kyleffekten och på förarplatsen är det full bastu. Det verkar vara så vist ordnat att passagerarna har en hyggligt behaglig temperatur när föraren mulat av värmeslag och kört av vägen. Klaga på värmen skall dom i vart fall inte....
Fast man skall inte klaga på vädret, bara på arbetsmiljön.

Slipstvånget är lyft några dagar i förväg, men det ändrar inte på det faktum att det är lätt att drabbas av värmeslag.

Kan också notera att ungdomarna i Limmared nu fattat vad dom i Svenljunga och Sexdrega samt Hillared ägnat sig åt i många år. Somliga fixar det till och med från trimmade EU-mopeder... Jag pratar om äggkastning... Brukar dyka upp varje vår och sommar.

Va!!! Har vi fått beröm på linje 360? Det har inte kommit till vår kännedom tidigare... Var det vi eller BiV? Fast jag tror faktiskt att det kan ha varit vi denna gång...Vi har haft en hel del skolklasser och dagisbarn denna veckan, åtminstone har jag haft det....Även på Onsdagen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

26 april 2007

Torsdagen den 26 april 2007

Vår i luften


Vi har vår i luften - vart har Du din? Har Du en förstående frögurka hemma?

Fåglarna sjunger så underbart. Svalorna som bor under garagetaket ovanför bussarna har fullt upp nu på våren. Garageplan är lika rörig och full med skrot som den alltid varit. Här existerar ingen miljövård, bara skrot och gamla bildäck.
På vägen mot Älvsered klär vitsipporna in sluttningarna i sköna vita färger och maskrosorna börjar fylla vägkanterna med den gula färgen.

Trots all denna naturliga skönhet är Sverige sämst på att ta tillvara på den äldre arbetskraften i jämförelse med 24 andra länder - bäst var faktiskt Singapor så det är väl dit man skall flytta härnäst - fast det går nog inte för redan igår snodde dom alla pensionspengarna till att underhålla och bygga ut vägnätet.

Enligt egna observationer och andras uttalanden så favoriserar trafikplaneringen Tranemo på bekostnad av Svenljunga - orsaken skulle enligt rykten vara att jag var så otroligt gnällig... Det är alltid kul när korten kommer på bordet.

Detta med SMS-biljetters prissättning förstår jag mig nog inte på. 10% gör att en biljett för 20:-- (=kontantpris) istället kostar 18:-- plus samtalsavgiften. Så det kan aldrig bli 10% rabatt egentligen.
Samma sträcka med ett Värdekort ger en rabatt på 27,5 % och inga SMS-avgifter.

Upphittad plånböcker har återförts till respektive borttappare....(ordvits).

Annulering av "Hajen"kort är tydligen inte så lätt som man inbillar sig. Ibland fungerar ingenting enligt handboken. Då får man 'rita' ihop en blankett och skicka till Västtrafiks Fax i Stockholm (??)

Sedan är det så att vissa i företagsledningen envisas med att skicka oss information i ett format som vi inte har i vår företagsdator och som inte heller finns några 'fria' program att öppna dessa filer med. Det är faktiskt så att endast originalprogrammet Publisher kan öppna dessa filer. Så antingen får man fixa en kopia av programmet så att vi kan uppgradera datorn eller så får dom skapa dessa Trafikinformationsfiler i ett format som alla kan öppna.

I går kväll var det till att åter färga håret på hustrun......


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

25 april 2007

Onsdagen den 25 april 2007

Betraktelser


Vi har haft några duktiga förare från BoråsDepån till hjälp, men jag har också blivit lite förvånads när man tycker att vissa passager på våra linjer är trånga och svårmanövrerade - vi har inte ens tänkt på den saken. Att våra gäster tycker att vår garagegård är rörig och oförutsägbar så kan vi bara hålla med, men det blir en vana att kryssa mellan personbilsförare utan hjärna, lastbilar som parkeras lite hur som helst, lastmaskiner, lösflak och vanligt skrot och bildäck på rymmen. Man blir förvisso hemmablind till sist.

Nere i Holsljunga är det illa ställt med säkerhetstänkandet hos de skolelever som skall korsa länsväg 154. Att man vid gångbanan satt upp räcken för att bromsa upp både springande och cyklande har ingen ens reflekterat över, utan man blåser på bredvid hindren och kommer på så sätt farande från ett rätt skymt läge för bilisterna, ljussignalerna är inte heller något man respekterar.

Sloganförslag: Vi ställer upp i alla väder - Din Lokaltrafik!

Det heter ju alltid att kunden har rätt, men om detta skulle vara sant vore det rätt trist. Hos många teleoperatörer har man vänt på begreppet: Kunden har alltid fel.
I detta sammanhang hade någon chaufför nekat en 'person' i heltäckande dräkt - en så kallad burka att gå ombord på bussen eftersom han ansåg att det stred mot förbudet att dölja sin identitet. Han blev givetvis omgående avstängd från vidare tjänst medan någon typ av utredning pågår. Konsekventa är vi inte i detta land. Det är kanske dags att köra buss med hjälm och tonat visir. Sikten blir precis lika bra och passagerarna kan aldrig se vem som kör.... Nu är det väl ändå dags att sätta ner foten.

Senaste veckobrevet innehöll viss "depåinformation" som nog får betraktas som icke-information eftersom den nog skapade fler frågor och besvarade ingen fråga - det är skickligt. Det handlade i vart fall om något så simpelt som vatten och avlopp på ett hyrt kontor...

Vår kära planeringsavdelning har tydligen planerat bort sig själva för den har upphört att fungera för tillfället. Ett kul exempel på detta är när man ringer dit på måndagen och systemet säger att "personen ni söker återkommer den 23 april". Man hajar till och undrar sedan om det inte möjligen är den 23 april idag???? Svara gjorde det aldrig. Två dagar senare var vederbörande på möte enligt samma system. Röstbrevlådan är det tydligen ingen som lyssnar av.

Nu läste jag ett förslag om att våra pensionspengar skall gå till att bygga vägar. Bilskatter, bensinskatt och alla andra pålagor på bilismen går uppenbarligen till helt andra saker eftersom man tycker att man skall ta till våra pensionspengar och börja med betalvägar. Jag börjar känna mig grundlurad - fast det blev vi nog redan när vi fick köpa Teliaaktier för fantasisummor - ett företag vi både skattevägen och avgiftsvägen varit med och byggt upp. Man har mycket att lära om konsten att ta betalt för samma vara/tjänst flera gånger.

Galenskaparna


Tro 'pelle' att eu-politikern Cecilia Malmström inte vill bli partiledare - sicken lönesänkning det skulle innebära.

Och Byggnads fortsätter på sin diktaturlinje. Ingen skall komma och arbeta utan att dom skall ha kontroll, skit samma om dom är medlem eller inte. Nu skall arbetsgivarna tvingas redovisa även icke fackanslutna byggjobbare med ALLA uppgifter. Inte bara lön utan även personnummer, skostorlek etc,,, Snacka om ett gäng med kontrollbehov utöver det normala.
Fast alla tecken tyder på att antalet medlemmar i fackföreningarna stadigt sjunker. Nu vill SIF och HTF gå ihop och det är väl tveksamt om det gynnar de få medlemmarna. Att de gynnar de båda föreningarna råder det ingen tvekan om.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

24 april 2007

Tisdagen den 24 april 2007

Förvaltningsberättelse


Jag vet inte hur många som fått företagets Årsredovisning 2006. Hos oss gömdes den snabbt undan..fast jag tror inte av andra skäl än ointresse.
Men det är en intressant läsning och en offentlig handling, så att läsa och kommentera den är inte på något sätt kontroversiellt.
Nåväl en detalj som då sticker mig i ögonen omedelbart är att Stadstrafiken svarar för 42,4 % av företagets verksamhet och då återstår 57,6 % som inte är stadstrafik. Av detta utgör 43,3 % landsortstrafik. Dock är det så att allt som sägs och görs och skrivs handlar om de där 42,4%-verksamheten. Resten sköter tydligen sig självt och den behöver man inte orda om särkilt mycket. En eftersatt del är beställningstrafiken med blygsamma 0,4%.

Dock kan man utläsa att företaget faktiskt redovisade en blygsam vinst och det är definitivt inte fel....
Tyvärr särredovisar man inte de olika "paketen" varför man inte kan utläsa någon delinformation om hur de olika delarna går.. endast en enda stor klumpsumma.

Löner 2007


I ett papper daterat 2007-12-15 informerar vår VD resultatet av förhandlingar mellan företag och fackförening. Det som jag finner märkligt är den totala bristen på information från den fackliga sidan. Inte ens olika protokoll kommer efter ett möte. Nej det kan ta en evighet innan dom kommer ut. Företaget redovisar någon slags verklighet via veckobrev, den fackliga sidan tiger. Sedan gynnas alltså de där 42.4%:en med ett extra lönesteg för förare i Borås Stad. Depåerna kan dra dit pepparn växer - dvs Fjärås (dom odlar pepparrot där). Jag inbillar mig inte att man kommer att göra speciellt stora anstängningar att få fortsatt förtroende efter 2009.

Från ett vindruta


Vi herrar har en viktig uppgift nu på våren -- att putsa fönster in- och utvändigt oavsett om vi är fd fönsterputsare eller inte. Jag har under dagen noterat ett antal duktiga herrar i färd med att utföra denna viktiga gärning.

Verkstaden


Det har hänt något -- bussen jag skickade till verkstaden igår är åter i drift hos oss "åtgärdad". Man blir glad, faktiskt jätteglad när saker och ting funkar...(en detalj gjorde mig dock bekymrad -- hade dom enbart bytt generatorremmar och inte åtgärdat remskivorna??? Bussen skriker nämligen som en stucken gris helt omotiverat).
Men helhetsintrycket så här långt är att verkstaden funkar betydligt bättre än på länge...JÄTTEKUL!

Även på kommenderingen har det hänt saker. Må vara att dom är svåra att nå på telefon ibland, men man kommunicerar med oss på depåerna och det var ett tag sedan och f-n så smidigt det blev i en hast. Det funkar för dom och det funkar för oss och tiden som man måste lägga ner på den detaljen är nu nästan försumbar. Det flyter på som det skall göra -- imponerad!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

22 april 2007

Söndagen den 22 april 2007

Deklarationstider


Så var det dax igen! Alltså skall man sno ihop ett helt års affärspapper på någon vecka och bokföra samt fixa ett bokslut, göra näringslivsbilagor och fixa till en deklaration. Tack och lov att man inte tagit emot nya kunder på flera år. Nåja, man håller i alla fall liv i kunskaperna och det är ju inte så dumt. För det är inte något man livnär sig på. Men å andra sidan så gör man det inte för pengar. Det är bra att hålla färdigheterna vid liv.

Nytt jobb


Ibland hör man och/eller läser man om 50+ som faktiskt fått ett nytt jobb. Även efter 50 kan en vidareutbildning löna sig. Är man då 60+ blir det en solskenshistoria, eller hur?
Annars är det ju så att herrar Borg och Littorin har skärpt kraven och satt jobben i fokus. Egentligen är det väl bara en sak som är lite bakvänd: -- Herrarna missade att först se till att det fanns något att söka! En rätt så fånig tabbe faktiskt. "Arbetsmarknaden fungerar sämre än väntat" är ingen bra ursäkt.
Nu är det trots allt inte så lätt alla gånger även om man hittar ett ledigt jobb och arbetsgivaren är intresserad för då kommer nästa hinder: "Utdrag ur belastningsregistret"! Och den trenden ökar brant. En gång dömd - alltid dömd kommer allt närmare verkligheten. Detta leder alltså till ett permanent utanförskap för alla som är dömda - även för en, rent ut sagt, skitsak. Så mycket var den arbetslinjen värd!
Fast efter en blick i en lokal blaska så visade det sig finnas ett antal intressanta jobb hos företag som inte anställt nytt folk på länge. Klart intressant!

Som skolbussförare skall Du bland annat inneha ett yrkeskompetensbevis (det skulle inte förvånda mig om kravet på utdrag ur belastningsregistret också införs - det kan ju vara en pedofil som kör). Många äldre bussförare med den äldre varianten av Trafikkort har inte brytt sig om att byta upp sig till yrkeskompetensbevis och Vägverket har inte heller följt upp den kompetensen.

Buss på vift


Man kan undra vad som orsakade en insändare i veckan med rubriken "Galen busschaufför". Skribenten är en skolelev (och dom sitter ju knappast stilla i bussen). Bussföraren i fråga skulle ha ginat tvärs över rondeller, kört mot rött ljus, vinglat på vägen, kört för nära vägkanten och så vidare...trots allt detta lyckades han köra från Borås till Ulricehamn utan att någon tog sin nalle och ringde polisen. Skribenten undrar då om Västtrafik inte ställer några krav på sina chaufförer? NEJ det gör inte Västtrafik, men det gör trafikföretagen som kör trafiken.
Detta leder sedan vidare till det faktum att medborgargarden och vaktbolag gör polisens jobb. Så vem skulle passagerarna i den vingliga bussen egentligen ringa...?? 112 till Larmcentralen eller 211 till de lokala medborgargardena? Polis på landsbygden är ett stående skämt och mängder med lokala polisstationer har försvunnit samt massor av tjänster från orter med mindre befolkningsunderlag.
Att välta pensionärer i Tranemo, Limmared, Svenljunga, Överlida eller Mjöbäck är med andra ord praktiskt taget riskfritt. Vi har avtal med vårat lokala vaktbolag att stötta oss på våra natturer - skrämmande!


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

20 april 2007

Fredagen den 20 april 2007

Skjuta sig i foten


För ett bra tag sedan satt vi i möte några stycken från HK och vi på depån. Bland de få ämnen som avhandlades var att man inte skulle ge sig själv ledighet utan det beslutet skulle då kollegan ta och i yttersta fallet skulle det gå till Trafikchefen.
Döm om min förvåning när en av deltagarna i detta möte säger till mig att jag borde ge mig själv ledigt för att hinna göra klart några sidouppdrag för företaget....
Då tycker jag att man skjutit sig själv i foten.

Beröm


Tyvärr har inte vår bussverkstad rosat marknaden på ett tag. Men idag måste jag få ge dom BERÖM. Bussen jag lämnade in igår middag med någon typ av laddningsfel fick jag tillbaka idag på middagen åtgärdad och dessutom fick jag återkoppling på exakt vad orsaken var till laddningsfelet (och det stämde med det jag misstänkte). Det är så jättekul när kommunikationen verkligen fungerar. Jag är imponerad...bugar och tackar.

Kontanter


Att vi vill bli av med kontanthantering på bussarna är nog ingen större nyhet och att t ex Hemglass redan hanterar olika bankkort är nog knappast heller någon större nyhet, men att man blir av med sina pengar från sina bankkonton lika lätt som om man blir rånad på kontanter på gatan kanske är en nyhet. Bankerna skyltar bara inte med den låga säkerheten som råder på internetbankerna och hur lätt det är att kopiera Ditt bankkort utan att Du märker det. Dom nya bankkorten utan magnetremsa dröjer.

Bävan


Det är med bävan och skräck jag ser fram mot pensionen. Pensionärer har verkligen blivit en allt tydligare belastning i kommunernas budgetar.
Tidigare Svenljunga och Mark, och nu Tranemo -- alla levererar dom fryst mat till sina åldrande kommuninnevånare, de som en gång byggde landet lönas med sämsta tänkbara tack för hjälpen.
Ur kommunal synvinkel vore det nog bäst om alla som gick i pension samtidigt tvärdog.

Om alla som blir pensionärer bara tvärdog skulle inte heller dessa "insideraffärer" med våra pensionsmedel vara något problem. Som det nu är så bildar pensionssystemet så stora penninghögar att man inte kan hålla fingrarna i styr. Det är nog tur att inte gemeneman riktigt fattat att det är hans framtida pension tjejerna & killarna leker med och lever mycket gott på.
Nu hade skattemyndigheten fått upp ögonen också -- men då säger jag: -Bort med tassarna! Alla miljonerna som dessa personer lurat till sig skall tillföras vårt pensionssparande.

Vi kan ju dra detta lite till...att anställa 50+ anses vara korkat. Jag för min del anser att dom som resonerar så är mest korkade själva. Här har vi män och kvinnor utan behov av pappaledighet eller mammaledighet och vård av sjukt barn är ett blekt minne som några av dom kanske har. Dom har en lång gedigen livserfarenhet och gör inget överilat.

Nu vet vi!


Nu vet vi att det tar lite drygt två (2) månader att framställa Förarcertifikat, dom dök nämligen upp idag....:-) Fast dom jag hann tala med var visst inte så intresserade av att bära 'brickan'. Det där löser sig med tiden.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

19 april 2007

Torsdagen den 19 april 2007

Saknad


Det är alltid kul att vara saknad.... Det har varit lite ojämt med bloggandet de senaste dagarna pga jobb och familj och beroende på det faktum att det inte hänt något nytt som genererar en blogg.
Riktigt allt som händer och sker lämpar sig för bloggens värld! Vissa saker får man lösa utan att kunna *skriva av sig'. Det kan handla om t ex stökiga ungdomar, borttappade saker av mera udda slag, intressekonflikter som mår bäst av att lösas utan offentlighetens ljus. Sedan finns det alltid folk i trafiken som beter sig som om dom lämnat in huvudet på reparation och tappat inlämningskvittot.

För övrigt hade BT någon artikel om en Gulf-station på Katrineberg (tror jag det var) där BT då påstod att det var den första Gulftappen i 7härad, men se där var dom inte pålästa. Sjötofta var flera veckor före Borås.... Källkritik hinns inte alltid med minsann. Eller så var det ännu värre -- det hände utanför Borås.

Grus


Vägverket skall betela ut ersättning till en Hillaredsbo som fått bilen skadad av en grushög på vägen. Jag har alltid undrat vart gruset på vägarna runt Hillared tog vägen och nu äntligen kommer svaret. Det blev till en grushög mellan Dannike och Hillared. Inte undra på att vägarna varit så hala under vintern.

Ungdomar


Någon insändare klagar på ungdomars bristande hänsyn till de äldre. Som kommentar till detta kan väl bara sägas att eftersom båda föräldrarna jobbar är det ingen som har tid att uppfostra barnen. Det är den samhällsmodell som vi valt i detta land. Nuvarande regering är övertydliga på 'arbetslinjen' så vi lär få uppleva ännu fler undomar utan hyfs framöver, men det är ju smällar man får ta.

Informatören på Västtrafik


Stabsinformatören på Västtrafik har nog aldrig sett en buss från insidan och än mindre suttit bakom en bussratt. För övrigt fick jag lära mig redan i småskolan att aldrig tala illa om konkurrenter eller ens nämna dom. Onödig reklam kallades det (då)! Nu gör man tveksamma paralleller mellan att köra dieselbuss och jobba inom tobaksindustrin. Vad är det för värld våra barnbarn föds till?

"Hajen"


Våra Hajar har börjar generera fler och fler läsfel.. är det då kort av låg kvalitet eller har Hajen blivit okänsligare? Svar på frågan fanns inte för stunden, men något fel är det och felet gör att det tar längre tid att lasta med Hajen än med ScanPointen.

Bälte


"Föraren ansvarar för att resenärer under 15 år använder bälte". Jättebra! Där drog vi in samtliga Z-turer rakt av. Det finns inte en unge som ens sitter ner på vägen hem från skolan. "Polisen skall kontrollera bältesanvändningen i bussar". Skall vaktbolaget i Svenljunga kontrollera bältesanvändningen i våra bussar då? Polis? va är det för nått sla' ????

Repris??


I vissa lägen känns det som om saker och ting kommer i repris... Jag vet att jag skrev något om personer som hade lite svårt att skilja på sanning och lögn. Så idag råkar man ut för ett rejält praktexempel...det är alltså samma figur i botten. Historien handlade denna gång om reservbussar som ersättning vid service. Enligt verkstadspersonalen har dom fått direktiv om att vi skall ha vissa bussar vid sådana tillfällen och då undrade denne person vem som givit dom dessa direktiv. Jag tog reda på detta.....rätt gissat --- det hade den som själv ställde frågan. Då blir man fundersam minst sagt....
Har en sådan person tänkt sig en karriär som ledare i någon form så är han ju borta innan han börjat - ingen litar ju på honom och kommer alltså aldrig att respektera honom eller ens bry sig.

I detta sammanhang, med just reservbusstyp vid service av ordinarie vagn, inträder en intressant fråga. Skall det påstådda avtalet tvinga oss att acceptera fordon som passagerarna absolut INTE vill åka i eller skall vi ta en av de äldre boggiebussarna som i och för sig saknar AC med mera, men som resenärerna accepterar under en kortare period? Sedan kan man finna det lite märkligt att även mera bagatellartade fel ibland gör att vagnen är borta från depån i veckor??? Fast den då finns på verkstaden så rullar den omkring runt Borås dagarna i ända - oreparerad. Tror f-n att det tar veckor att reparera och man kan ju undra varför den då skall rulla på alla andra linjer i väntan på någon reservdel istället för att rulla där den hör hemma tills reservdelen kommit verkstaden tllhanda. För mig är det en synnerligen märklig ordning. Jag har aldrig förstått tankegången bakom ett sådant förfaringssätt. Än mindre som det innebär att fordon som inte till fullo motsvarar kraven i ett ingånget avtal skall rulla i veckor i väntan på att den där reservdelen eller att den där externa servicemannen skall dyka upp, som aldrig tycks kunna passa tiden.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

18 april 2007

Onsdagen den 18 april 2007

Jag har ett problem


Det problemet yttrar sig så att jag har oerhört svårt för personer som ljuger eller talar med kluven tunga som inianerna sa i alla cowboy-filmer när man var barn. Till mig säger en person en viss sak, så träffar man andra personer som har helt andra upplysningar i exakt samma ämne. Dessvärre är det så att dessa sistnämnda personer över tid visat sig tala sanning. I det läget är personen som talade med kluven tunga 'bränd' kan man lugnt säga. Har denna person sedan tänkt sig påbörja någon typ av chefsbefattning så har han redan innan han kommit till 'skott' förbrukat sitt förtroendekapital på sitt tveeggade beteende.

Tidningen


Läser med viss förvåning senaste nummret av Strålkastaren, som är Västtrafiks propagandatidskrift, om att GS skall internutbilda bussförare och ge dom lön under utbildningen. Det måtte bli en rätt så kort intensivkurs av detta kan man gissa, eftersom sådana utbildningar knappast ingick i upphandlingen med Västtrafik. Efter vad jag läste knöt man sedan föraren till företaget under ett (1) år. Det var en rejäl avkortning. Förr i 'tia' var det minst tre (3) år och så fick man köpa sig fri.

Något slags kort


Förarcertifieringsbevisen måtte ha en oerhört kompliserad framställningsprocess?! Jag minns när jag jobbade på Ericsson MicroWave att det tog cirka 3 minuter att tillverka ett inplastat ID-kort med tillhörande magnetremsa för loggning i olika sammanhang. På Västtrafik tar ett enkelt ID-kort månader att ta fram. Är skillnaden mellan EMW och Västtrafik något som samtidigt belyser effektiviteten i respektive företagskultur? Det är lätt att bli fundersam. På min lamineringsmaskin tar det c:a 3 minuter att värma upp den och sedan någon minut att fixa ID-kortet.
Nåja, det är ingen som saknar korten - så dom får gärna dröja några år, det gör inget.

Vilken tur!


Vilken tur någon har att jag aldrig fått frågan om fordonskvalitet! Jag hade troligen varit arbetslös dagen efter..... :-)
Det som verkligen imponerar är att GS skall öka andelen reservfordon (fast där stod inte hur dom skulle vara beskaffade). GS skulle visst bli bättre på att ge återkoppling till den som gör en felrapport. Tyvärr är ordet återkoppling inte ett gångbart begrepp på mitt företag (alltså inte GS).
Att skriva en felrapport är slöseri med till och bläck...


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

13 april 2007

Fredagen den 13 April 2007

Det var otur redan den 11 april


Tydligen var det otursdag redan på onsdagen eftersom samma blogg dök upp tre gånger. Veckan börjar bra sa han som skulle hängas på måndag.

Linje 100 igen


Jag fattar inte varför inte ansvaret lägg på rätt ställe när det gäller turerna kring den upphandlingen. Vill Västtrafik ha en viss typ av avtal så får man väl också stå för det när det börjar blåsa snålt och inte skylla på den som kör. Denne följer troligen avtalet till sista bokstaven för att få sin ekonomi att gå ihop.

Öppna möten


Borås Lokaltrafiks styrelsemöten skall visst vara offentliga i framtiden. Min fundering är då hur mycket som redan avhandlats mellan vägg ocg skål innan det ens kommer i närheten av dessa öppna möten? Skulle tro att det blir det mesta och resten blir dålig teater.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

12 april 2007

Onsdagen den 11 april 2007

Kritik



Bussen körde med öppen bakdörr. När en passagerare larmade föraren stannade han bussen och pekade ut passageraren som den som försenade resan för övriga resenärer. Det kändes väldigt otrevligt. Denne blev både ledsen och kränkt. Redan när bussen kom var bakdörren öppen. När den körde i väg stod dörren fortfarande öppen och larmet tjöt men föraren tycktes inte bry sig. Man försökte stänga dörren men den gick upp igen. Vår passagerare gick fram till föraren och berättade hur det var men han sade att han redan visste och vår passagerare fick välja om han skulle stoppa bussen eller om han ville komma till jobbet i tid. Han blev chockad över förarens syn på säkerheten. Strax därpå stannade föraren ändå bussen och meddelade över högtalaren att trafikledaren sagt åt honom att stanna bussen omedelbart. Sen gick föraren genom bussen och pekade ut vår passagerare som den som fått bussen att stanna. Han sade högt och tydligt så att alla skulle höra att det var vår passagerares fel att han var tvungen att stanna. När alla hade lämnat bussen och stod på en hållplats, var många ganska irriterade, då pekade chauffören på vår passagerare igen och sa att det var hans fel att alla skulle komma för sent till sina jobb. Vår passagerar fick skjuts med en arbetskamrat som råkade köra förbi, övriga kom med nästa buss efter 15 minuter. -Jag beklagar förarens beteende säger chefen för affärsområde Buss. Säkerheten har högsta prioritet, vi skall aldrig köra med öppna dörrar. Dessutom tycks föraren ha betett sig helt felaktigt, vi skall inte bemöta resenärerna på det sättet. Bussen kördes till verkstad. Det var inget fel på dörren. Någon hade nödöppnat dörren, det var därför den inte gick att stänga, och föraren visste tydligen inte hur man skulle återställa nödöppnaren. När det var gjort, det tog några sekunder, kunde vi sätta bussen i trafik igen. Vi kommer att prata igenom händelsen med föraren när han åter kommer i tjänst. Sådant här skall aldrig behöva ske. Göteborgs Spårvägar har 1 300 bussförare och skall anställa ytterligare 100 för den ökande trafiken från augusti. Det är väldigt besvärligt att få tag på förare som är goda busschaufförer och som har den rätta servicekänslan. Vi har tvingats utbilda en del förare själva fastän det borde vara en uppgift för samhället. I Skåne bekostar Skånetrafiken i samarbete med länsarbetsnämnden utbildning av bussförare och verksamheten drivs efter upphandling av busstrafikföretaget Arriva.- Om inte utbildningsväsendet klarar detta måste vi få till en liknande lösning i Göteborg. Vi som kör busstrafik i konkurrens med andra bolag har inte råd att bedriva utbildning i egen regi.

Det som är intressant med texten ovan är inte den öppna bussdörren elller förarens stress. De är bara sjukdomssymtom. Det visar hur snett det blir när man upphandlar smart logistik i konkurrans och i stort sett bara anger busstyp och bränslekrav och glömmer bort resten. En bussförare är inte riktigt samma sak som en kille eller tjej som sitter och vrider på en ratt. Det krävs lite mer.
Som av en ren händelse hade Metro en blänkare om klagomål på bussförare inom SL. Dom hade ökat kraftigt de sista året.
Sedan råkar BT ha en insändare på samma tema. Nu är det BL som får sig en skopa ovett. Det kunde ha stått buss på villovägar eftersom föraren tydligen inte hade den minsta aning om linjesträckningen = bussens körväg. Nu kan jag inte vägnätet i Borås så jag kan inte avgöra hur mycket föraren var ute och felkörde men man har tydligen problem med linjekunskapen ibland.
Ännu är inte *riktiga' bussförare överflödiga även om bussbolagen gärna vill tro det - för dom kostar ju pengar också.


En annan intressant sak att notera är de då och då förekommande insändare som handlar om tidtabellstrågor och körtider. Som kund har man ännu inte förstått kopplingen mellan upphandlad trafik och snålt tilltagna körtider samt stress. Tid är bokstavligen pengar för bussbolagen. Ju mer tid en sak tillåts ta ju dyrare blir det. Lättast är det att jämföra med ett löpande band. Ju högre hastighet bandet kan hålla dessto fler varor kommer det fram per timma. Här gäller samma principer och då väger öppna bakdörrar och säkerhet egentligen lätt. Det gäller att få varje förare att producera så många vagnkilometer som möjligt per timma. Resten är bisaker. Då har man inte råd med en massa utbildning eller en massa andra vackra ord som står i exempelvis kollektivavtal och årsredovisningar. Det är bara fasad och kosmetika för att dölja den krassa verkligheten.

Det dyker med jämna mellanrum upp rätt präktiga exempel på att allt inte fungerar så bra med upphandlad trafik. Det är rätt många gamla sanningar som fått stryka på foten.
Berättelsen först och slutsatsen att man skall bli samhällsutbildad bussförare talar sitt tydliga språk. Det är inte Din lämplighet som är avgörande utan det faktum att Du är arbetslös. Bristen gör att det sker en massa "snabbutbildningar" av helt fel typ av personer - personer som inte har en susning om vad kundservice innebär. Det är sådant som sänker kollektivtrafikens och yrkeskårens status.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

10 april 2007

Tisdagen den 10 april 2007

Smart insändare


I BT stod en jättebra insändare där resenären undrade om bussföraren, som talade i radion, klagade på dagisbarn eller gymnasieelever? I vart fall var det barn som endast skall åka buss i målsmans sällskap. Jättebra idé!
För det är ju varken rektor, lärare eller vi bussförare som skall lära dessa ungdomar hur man uppför sig, det är föräldrarnas uppgift säger insändaren. Och passar inte skorna så tar man ifrån dessa elever busskortet så får dom väl traska hem istället.
Jag ser väl egentligen bara ett stort fel i denna mammas idéer och det är att eftersom båda föräldrarna jobbar heltid har dom inte tid att uppfostra barnen också - dom har ju fullt upp med att förse dom med senaste mobiltelefonen och dyra märkeskläder. Dessutom vet man inte hur många krossade skyltfönster och nedklottrade husväggar det skulle bli om dom skulle behöva GÅ hem.

GBG Metro


I Metro i Göteborg har tydligen Västtrafik en egen annonssida då och då som heter Pling! Den skall då påverka göteborgarna att åka med allmänna kommunikationer (kollektivtrafik håller på att bli ett fult ord). Man talar om att höjd status skall få fler att åka. Jag misstänker att man skall döpa om begreppet från kollektivtrafik - åka kommunalt - ta socialsnöret - till något finare. Bilen har ju en hög status -- en buss eller en spårvagn har väl ingen status alls (och därav följer att de som framför dessa underliga tingestar som alltid tycks vara ivägen för högstatusbilisterna inte heller har någon status). Fler avgångar och bättre bussar är receptet, det låter som ljuv musik. I andra länder ger man bussen företräde i alla lägen, här gör vi tvärt om....fattar inte varför. När bussen i alla lägen kommer fram FÖRE bilisten åker statusen upp för offentlig kommunikation eller smart logistik som det borde heta. Med företräde överallt i alla lägen ökar ju snabbheten med automatik.

Monoräls i luften


Borås skulle ju egentligen inte ha några bussar inne i staden. Redan stadsmotorvägen visade ju vägen... Vi bygger ett brett enkelspår ett bit ovanför vägnätet där vagnar kan blåsa på rätt fort utan risk för varesig bilister eller fotgängare. Snacka om snabbtrafik i och kring staden. Dalsjöfors - Borås på 10 minuter...bilisterna kan slänga sig i väggen. Nåja än är det inte för sent och med ny smart byggteknik går det både snabbt och hyggligt prisvärt att bygga. Eldrift gör att det inte blir några utsläpp överhuvudtaget. Sedan kan vi snacka miljöbilar tills käkarna går ur led.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Annandag Påsk 9 april 2007

Busskörvägar


På grund av den ökade efterfrågan på bussförbindelse mellan orterna Svenljunga och Tranemo har man ifrån de båda kommunernas sida nu beslutat göra iordning den gamla banvallen till busskörfält där bussen oberoende av biltrafik och annat kan susa fram i hög fart mellan de båda orterna.
För att slippa förare kommer den gamla banvallen att förses med nedgrävd körinformation och bussen med rörelsesensorer. Biljetter kommer att kunna köpas i en automat ombord på bussen. Kommunerna tyckte att förarkostnaden var på tok för hög så de bygger om fd dieselbussar till eldrift - för miljöns skull, kommer att vara förarlösa. Från kommunernas sida vill man på alla sätt automatisera för att slippa ha personal anställd eftersom man kommit på att personal är den i särklass dyraste kostnaden i kommunernas budget. De nya/gamla bussarna behövs för den ökade arbetspendlingen då kommuninnevånarna inte längre kan räkna med arbete i den egna kommunen.

Jo tack


..påsken har varit lugn. Det har snöat vareviga kväll/natt och det har gjort att väglaget tidvis varit lurigt. Annars har det varit få kunder som utnyttjat kollektivtrafiken under helgen - tyvärr. Påsken är ändå en sådan där helg som bara ligger ivägen i dagens religionsfria samhälle. Lika bra att stryka den ur almanackan och öka produktiviteten. Vår nya finansminister vill ju effektivitetsmäta oss så att vi arbetar optimalt (han själv och polarna undantagna).

För övrigt


så har hustrun hunnit fylla nåt år till och vår dotter var visst här (hon sov i alla här för det mesta) och bilen var oftast borta..:-)... Förarcertifieringarna fyller snart två månader - men å andra sidan är det ingen som saknar dom. Vi har två reservbussar - på totalt 5 vagnar. 40 % vagnfel med andra ord. Skoleleverna i Svenljunga har påsklov kommande vecka så det lär bli riktigt lugnt och skönt de närmaste 4 dagarna. Däremot går man i skolan i Borås - så en och annan pendlande gymnasieelev lär vi se.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

06 april 2007

Långfredagen den 6 april 2007

Pendeltåg


Eftersom busstrafiken mellan Svenljunga och Borås ständigt brottas med förseningar och trafikstörningar har Regionen nu gett Västtrafik order om att bygga en pendeltågsbana mellan de båda orterna. Man skall i görligaste mån utnyttja den gamla banvallen. Från Hillared skall man bygga dubbelspår in till Borås. Alla tecken tyder på att resandet kommer att öka framöver, och att en ökad rörlighet skapar fler jobb och bättre ekonomi. Ju större arbetsmarknad som finns tillgänglig desto lättare är det att hitta ett nytt och bättre arbete. Den ekonomiska tillväxten blir också större om den tillgängliga arbetsmarknaden är större.
Det kommer att bli hållplatser vid Stationshuset i Svenljunga, vid Sexdrega, Lockryd, Hillared samt vid Resecentrum i Borås.
På sikt kommer även Tranemo att anslutas i Svenljunga. Även här skall den gamla banvallen utnyttjas. Det kommer att bli vuxenpoäng på att åka tåg till jobbet.

Personalen


Eftersom vi generellt sett har alla friska och krya så har alla våra timanställda nu sökt sig till andra arbetsuppgifter. Självklart säger dom genast upp sig och börjar arbeta på timma så snart vi behöver dom.
Någon boråsförare sitter hemma och käkar frukost på arbetstid -- kallas för löneförmån (?) eller var det missuppfattning....

Alla skall sitta ner


Tyvärr kom aldrig linje 303 från Länghem fram till Borås Resecentrum på utsatt tid. Redan i Hillared krånglade det till sig då en påstigande passagerare träffade en bekant på bussen och ställde sig i mittgången för att återuppliva gamla minnen. Avgång cirka 7 MINUTER försenad. Så mycket bättre blev det inte i Lockryd. Uppe vid Grändvägen stod en skolklass där ALLA elever skulle kliva på samtidigt - 10 minuer gick åt innan man kom på att det går fortare att gå på en och en. Väl i Aplared var vägen så dålig att maxhastigheten endast kunde bli 10 km/tim. Man lyckades ta sig till Målsryd där faster Agnes struttade på med käpp och allt.. självklart skulle hon sitta längst bak så där gick ungefär 3 minuter till. Nere i Gånghester skulle faster Agnes av igen och då gick det ytterligare 2 minuter. Vi ber om ursäkt att vi inte kunde hålla tidtabellen....

Depåerna


Om omorganisationen av depåerna vet vi inte ett dyft, och någon janne att få reda på mer verkar just nu svårt.

Tider


Borås Resecentrum stänger under påskhelgen redan klockan 20:00 (vanligtvis klockan 23:00). Detta är givetvis ett led i den ökande servicen. Busstrafiken ställer givetvis in all trafik efter klockan 20:00 så att passagerarna inte skall behöva stå ute och frysa.
Följande meddelande från Västtrafik lyckades vi snappa upp: "För att maximera vår service håller vi nu Borås Resecentrum stängt dygnet runt och avvecklar all busstrafik därifrån."

Påsk


En mycket överreklamerad högtid, jag har då inte märkt någon skillnad. Vi jobbar som vanligt och kör antingen lördagsturlista eller söndagsturlista. Fattar inte allt smack om ledighet och köpfesthelg. Nu hade vi ju inga muslimer eller hinduer anställda som kunde ta dessa pass så vi var tvungna att köra själva.

Kan meddela att kyrkogårdar är ett dött ställe. Ingen plats man direkt längtar till.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

04 april 2007

Tisdagen den 3 april 2007

Västtrafik har 22 000 hållplatser säger dom, hur många skottas vintertid? Hur många får vara ifred för vandaler? Hur många slipper lastbilssläp som ställs upp? (Respekten för trafikregler har minskat drastiskt på senare år - inte minst från yrkestrafikens sida).

Om Du har glömt något på bussen inträffar en av de gånger Du inte ska ringa Västtrafik utan det bolag Du reste med - ( VA (?) var det inte Västtrafik - det stod ju över hela bussen).

Har också noterat att Boråsare är synsvaga och kräver särbehandling. Varför nu detta påhopp? Jo titta på tidtabellen för Stadstrafiken och jämför den med de andra tidtabellerna så ser Du vad jag menar. En person i Tranemo får verkligen anstränga sig för att se när nästa buss går. En boråsare slipper - där står allt med stor text redan från början.

Punkt 3.4 Västtrafiks ordningsregler:
"Det är inte tillåtet att förorena eller skräpa ned i bussen." Tyvärr verkar barnen i Överlida och Mjöbäck inte ha läst den bestämmelsen - eller vad som är värre - inte förstått dess innebörd.

Så har vi Nitlotten. Scania låggolvare (fast jag vill nog tillägga Scania lågtakare - för jag kan inte stå rak i bussens bakre del). På denna varianten lyser varningslampan för klämlisten till dörrarna med fast sken - det betyder så vitt jag förstår att det ständigt är någon som står i kläm....jag såg dock aldrig till denna någon. Det fattades lite karross i fronten och fronluckan skulle stängas med milt våld. Ingen kunde heller missa att man åkte från hållplatsen - det svarta avgasmoln den lämnade efter sig var ett oförglömligt minne för de som råkade stå ivägen.
Jag läste just en önskelista från Västtrafik om den bussen: "Mjukare säten - Snällare kurvor - Trevligare resväg - Roligare chaufförer".. verkar stämma rätt så bra - undrar hur dom kommit fram till detta?

Noterat en liten konflikt i instruktionerna. "Fria returresor inom samma zon inom 90 minuter". Inom vilken samma zon....???? Vi har ju två parallella zonsystem idag....???

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

03 april 2007

Måndagen den 2 april 2007

Det är sååå skönt med en egen blogg...Man kan hitta på precis vad som helst utan att få motreaktioner.

Alltnog och emedan har våra resenärer boende i Hillared och Länghem nu lärt sig hur man slipper bli omskakad i Aplared. De tar helt enkelt en 350 eller 360 till Lockryd och byter där till 303 mot Länghem, vips har man sluppit Aplared.
Appropå Aplared - strax innan Sandlid - och mannen i den röda bilen. Bussen kommer in i Aplared från Shell Expresshållet och svänger mot Aplareds Centrum (I den svängen tar bussen rejält med plats på vägen kan man lugnt säga). Mannen i den röda bilen blir lika röd som sin bil och pekar på den gamla busskörvägen via Kärra och tycker att där skall Du hålla Dig....tur att man inte hörde de illa valda orden också.

Våra låggolv Scanior har fått ett tillmäle av resenärerna (jag hörde det i Lockryd idag): NITLOTTEN. Att dom vagnarna är rejält impoppulära bland kunderna råder inget tvivel om. Fast BL skiter i den saken och om att kunderna på sådana skitlinjer klagar. Om dom linjerna tappar resande eller ej spelar inte så stor roll - det är ju stadstrafiken som gäller.
Vi var visserligen överens på ett VD-möte om att dylika bussar inte skulle gå i trafik på 'våra' linjer, men den överenskommelsen varade nog bara samma dag som mötet ägde rum. Det indikerar värdet på dylika möten = ingen trovärdighet.

På kvällen hade "begåvningsreserven" (troligen kommunpolitiker) parkerat på garageplan i Svenljunga. Det var inte meningen att hyresgästerna skulle komma åt sina garage medans dom besökte vår hyresvärd.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

01 april 2007

Söndagen den 1 april 2007

Luras


Idag är dagen då man av tradition luras och skämtar till det... var på vakt...

Deltid


Sitter och tittar på Handels nya avtal och funderar på hur man tänkte. Antalet deltidsarbetare lär öka, omvandlat till 'vår' verklighet så ökar antalet timanställda på bekostnad av fastanställda. En rätt oroande utveckling som hela tiden pågår i det tysta. Det stigande antalet bemanningsföretag är ju ett annat tecken och ett tydligt sådant. Förr var det olagligt att hyra ut arbetskraft - nu är det berömvärt.

Migration


Tjejligan heter visst något gäng som åker MC. Här i min lilla by har man kvinnofrukost då och då. Ett intressant sätt att migrera kan tyckas. Jag tycker att det sätter fingret på att tjejer och killar inte är lika. Det finns skillnader (utöver själva könet).

Stockholmare


Läste också om en stockholmare som inte fick jobb på en ort i södra Sverige just för att han var stockholmare och att DO inte kan göra nått eftersom stockholmare inte räknas som etnisk minoritet. Tror faaan det - dom är ju en etnisk majoritet. Omdömet var i alla fall mycket snack och lite verkstad, och man ville ha mycket verkstad och väldigt lite snack. Fallet pekar väl egentligen tydligt på en attitydförändring där man tröttnat på att ständigt acceptera olikheter. Man ville ha personal med samma kulturella uppfattning och samma sätt att tala och agera. En slags diskriminering inom landet - som riskerar att minska rörligheten på arbetskraften.

Mått på kollektivtrafiken?


"Enligt uppgift arbetade Ni igår så mycket att Ni låg avsvimmad en halvtimma!"
"Naturligtvis tänker vi inte betala Er för den tiden."
- Lite av definitionen på de timanställdas ställning.

Inställd


Göteborgs Spårvägar byter ut 15 krånglande gasledbussar mot dieselbussar. Dessutom förändras rapporteringsrutinerna. Det lär för övrigt BL också gjort och där märks ännu ingen skillnad.

Västtrafik köper dessutom in fem nya reservbussar och då skall det tydligen finnas 11 reservbussar stående någonstans när spårvägstrafiken krånglar. Det som står sedan är intressant: Kommunens trafikkontor står för finansieringen......(??) Kan undra vad detta betyder i praktiken? Det stod ju nyss att Västtrafik köper....(?).

Summan av åtgärderna är givetvis att radikalt minska antalet inställda turer som länge varit ett gissel.
På vår egen bakgård händer inte så mycket. Det har poppat upp ett nytt veckobrev och demonteringen av depåerna fortsätter - fast ingen riktigt har fattat vart det skall ta vägen. Tranemo har tydligen bett om ett möte den 3 april....


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Lördagen den 31 mars 2007

Detta med annonser


Det upphör aldrig att förvåna mig.... I jobbilagor och på torsdagar i BT och alla andra dagstidningar finns det tjusiga annonser som i flertalet fall är mer en imageannons. Företag gör helt enkelt reklam för sig för att på ett enkelt sätt skapa en historia kring företaget och höja statusen. Dessvärre är det alltid samma typ av jobb. Bussföretagen behöver tydligen inte höja sin image. För den typen av annonser finns aldrig.

Så var det mer glesbyggd igen


Nu måste staten (skattebetalarna) gå in och stötta utbyggnaden av mobilnät i glesbyggd. Allt detta enligt PTS. Samma PTS ställde en gång i tiden tuffa krav på de operatörer som skulle få bygga 3G i Sverige. Något måste ha gått verkligen snett sedan dess eftersom skattebetalarna måste betala för den olönsamma delen.
Det riktigt märkliga i denna såpopera är att Telia vill avveckla fast telefoni varför vi alla skall förlita oss på ett rätt skakigt mobilnät. Att alla skall ha tillgång till telefon i detta land är tydligen en målsättning som är utraderad i dessa pengatider. Såpoperan fortsätter med att svenska staten säljer ut sina aktier till ryssar och styrningen mot lönsamhet där vi lämnar olönsamma bitar av det svenska tele- och datanätet åt sitt öde kommer att bli än tydligare. En fantastisk utradering av glesbygden.
Detta följer samma mönster som för Västtrafik. Även det företaget är med och raderar ut landsbygden. Ett av skälen till denna utveckling är den så kallade självfinansieringsgraden. Ju högre den är ju mer trafik slås ut av naturliga skäl. Ju större grad av subventionering ju lägre biljettpris och omvänt ju högre andel som skall täckas av biljettpriset dessto högre biljettpris.
Som grädde på moset bygger vi den nya riksväg 27 och dess färdigställande fram till Viared, för att öka bilåkandet...inte för att stimulera kollektivtrafiken. Sak samma med den nya Riksväg 40 förbi Rångedala.

Busspool med reserver


Detta var nog det dummaste förslag jag läst på länge. Bussbolagen skulle ha någon typ av busspool där det står ett antal fräscha bussar till ingen nytta och där skall också sitta ett antal chaufförer och rulla tummarna tills det uppstår en brist. Det märkliga är att i förhistorisk tid hade varje bussbolag alltid denna beredskap. Det andra märkliga faktum är att topparna vanligtvis inträffar samtidigt för alla operatörer och vem skall då stå tillbaka i denna busspool? Hur det hela skall finansieras i detta konkurrensutsatta läge var visst inte heller förklarat.
Med nuvarande upphandlingssystem får man acceptera dessa olägenheter vid toppar - för ingen vill betala för outnyttjade bussar och personal som går och sopar garaget.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy