29 mars 2007

Torsdagen den 29 mars 2007

Ett antal reflektioner



Ny prishöjning i maj kommer att sänka vår resandestatistik.
De reaktioner som märks är högre och högre priser och sämre och sämre service. Alltså samma som tidigare.

Tranemo har visst fått ta över den stora Epa-traktorn (Scanian). Jäkla skitbuss var ordstävet i tiden - även bland kunderna som börjar tröttna på dessa skitbussar.

Varför har vi gardiner i bussarna? Det är jäkligt korkat eftersom dom främst används som handdukar, näsdukar samt handtag, ytterst sällan som gardin. Samma sak gäller handtagen på bagagehyllorna som alltför många förväxlar med gymnastikredskap.

Ringsignalen skall alltid vara bortkopplad vid transport av skolelever. De skall personligen be om att få gå av.

Info om och runt pågående omorganisation är ännu lite skissartad och just idag uppstod frågan om vem som skall ta hand om problem med förarkorten i framtiden? Nuvarande ordning fungerar hyggligt, men vad som händer 1/6 har vi 0-koll på.
Frågan om redovisning har inte heller sagts ett ord om och nuvarande ordning funkar bra, men om det gör det längre fram vet ingen något om ännu.

Eftersom en omorganisation i detta fallet har ett enda syfte = spara pengar så återstår att se vad som får stryka på foten denna gången.

I alla fall är det hatten av för vår blivande nya depåchef (1/4). Han har verkligen insett vikten av att engagera depåpersonal i förändringsarbetet. Undrar bara om dom insett det själva :-)

_______________________
under sträcket

Det är rätt så många tjänster idag som man tar betalt för men som aldrig utförs. Inom både telefoni och bankvärlden har man insett värdet av att kunna ta betalt utan motprestation.
Frågan är hur samma lönsamma princip kan anpassas till kollektivtrafiken?
Får grunna på hur det skall gå till....

Tips till Marks Kommun! Om Ni evakuerar alla Era pensionärer så kommer Ni att spara ofantliga summor och dessa äldre som tjänat skattepengar åt kommunen ett helt liv kommer inte att besvära Er mer och tära på de kommunala medlen de bidragit till att bygga upp.
Ni slipper både hemtjänst, billigt käk, äldreboende och annat skit som dessa senila idioter åsamkar kommunen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

28 mars 2007

Onsdagen den 28 mars 2007

Radio 7Härad


Radion tog upp stökiga skolungdomar. Rätt så bra - fast i en stad som Borås, som bara består av invandrare - väntar man sig inte sådana grova främlingsfientliga utspel...
Men det är märkligt så många föräldralösa barn det finns i 7härad...det hade jag aldrig kunnat tro - och totalt befriade från all form av hyfs...skolorna måtte slutat fungera...

Skall bli intressant att se vad som blir resultatet.

Noterar också kommande prishöjning som kommer att dämpa vårt resande igen....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

27 mars 2007

Tisdagen den 27 mars 2007

Vädret


Alltså - vilket väder, det är ju inte klokt vilket vackert väder vi har. Man blir ju lyrisk.
På gator och vägar dräller det av motorcyklar och mopeder och man får verkligen se upp med vart man sätter ner bildäcken så man inte trampar en moppe på framhjulet. Men håll med mig att detta är en härlig årstid - och sommartid har vi fått också....

Hastigheten spelar roll


Enligt någon slags forskningsuppgifter skulle vi i detta land radikalt sänka utsläppen från våra fordon om ALLA höll hastighetsgränserna. Är det inte fantastiskt? Man behöver inte offra något! Man behöver inte avstå från något! Bara vara laglydig....
Den fråga som då infinner sig är givetvis hur mycket utsläpp vi skulle slippa om 25% av alla bilarbetspendlare bytte till buss istället. Jag har tyvärr inget svar. Men jag läste i något forum att 40% av alla bilresor är kortare än 5 km och då kan man verkligen bli fundersam.

Linje 100


Det verkar som om Linje 100 mellan Göteborg och Borås skall bli en följetong. Självklart är det ett systemfel i själva konceptet som skapar alla dessa rubriker, och jag kan till exempel tänka mig att SJ:s bokningssystem fortfarande räknar varje buss med sittplatser och ståplatser, medan tilläggsavtalet med Västtrafik har reducerat antalet platser i bussen till enbart sittplatser. Att sedan Veolia's huvudsakliga intäkt består av de betalande passagerarna är nog inte heller betydelselöst.
Det är i alla fall rätt så intressant att BT & GP undviker att redovisa de verkliga grundorsakerna till att denna typ av incidenter inträffar. Man vilseleder medvetet eller omedvetet läsarna och ger skulden till fel part. Många gånger är ju grundproblemet att finna i själva upphandlingen och sättet som entreprenörer får sin betalning.

Barn är inte kortväxta vuxna


GP hade en ledare här om dagen som är intressant för oss som kör buss. Den handlade förvisso om situationen i skolorna och att man i princip inte får ta i en elev. Egentligen har vi ju samma situation. Du får inte handgripligen avvisa en stökig elev från bussen. Om vi fick det skulle många problem lösa sig själva. Dagens ungdomar är ju extremt medvetna om att dom är "oåtkomliga" och att dom därför kan bära sig åt hur dom vill. Och samhället har själv bäddat för den situationen - utan att riktigt dra ut konsekvenserna av sina beslut. Självklart protesterar ungdomarna mot allt som gör att man kan korrigera mer handgripligt eftersom det är skönt att vara ansvarslös och "oåtkomlig". Frågan är väl bara hur länge vi kan acceptera en sådan ordning. Vi skall kanske följa Handels exempel och vägra köra med dessa "oåtkomliga" i bussen. Dom kan ju behöva lite motion med tanke på den överskottsenergi dom ofta uppvisar.

______________________
under linjen

Nu har det gått sex veckor sedan förarcertifieringen - inga brickor....(saknar dom inte heller). På mitt gamla jobb tog det cirka 3 minuter att få en. Det är skillnad på företag och företag.

De som råkar läsa någon av dessa bloggar och som bara råkar höra av sig glädjer alltid mig som råkar skriva.
Nu skall jag åka till Svenljunga och titta på några hundburar till bilen.....
Ha det så gôtt i solen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

24 mars 2007

Lördagen den 24 mars 2007

Självbild


Hur kommer det sig att företagsledningens bild av företaget så radikalt skiljer sig från förarnas?Företagsledningen beskriver företaget som ett mönsterföretag som alla andra vill likna. Alla vill börja jobba hos oss. (Det är väl därför vi skall hyra ut förare till Göteborgs Spårvägar). Att företaget har en självbild är säkert helt i sin ordning, men att den divergerar från de anställdas är onekligen anmärkningsvärt, men då finns ju också en logik i vår vördade VDs uppfattning att förarna är tärande på verksamheten. Förarkåren representerar en icke önskvärd kostnadsmassa (dom kostar helt enkelt en massa pengar).
Nu har jag därför kommit på den genialt ultimata idén som löser detta kostnadsproblem: SLOPA ALLA FÖRARE. Man borde ju få medalj och Nobelpriset i ekonomi.

Vadå inga bussar som rullar? Förarna var ju en tärande kostnadsmassa. Lite får man väl offra för att bli av med den utgiften.
Förr i tiden - tiden före 1985 - fanns det företag som ansåg att förarna var deras viktigaste tillgång. Det tillhör nu historien.


Reklam


Bäst & Fräschast & Punktligast
med massor av jätterena boggiebussar
Det skall va gôtt å resa!
Borås Lokaltrafik

Biltvättarlördag


Troget dyker dom upp - Boråschaufförerna som tvättar bilen i tvätthallen i Svenljunga. Vart skall dom ta vägen när depån försvinner?

Att lossa och lasta


Det tar 12 minuter att lasta min boggiebuss till cirka 50% där hälften av passagerarna vill ladda sina värdekort, förnya sina periodkort & fritidskort. Det tar på ett ungefär 3-4 minuter att tömma bussen om alla går av utan att börja leta efter sina tillhörigheter. Summa tid 16 minuter.
Bussen som avgår från Svenljunga 13:30 bör vara i Borås 14:21, men är som regel framme 14:27 eller senare. Avgångstiden är 14:25, så enligt tidtabellen hinner man lossa och lasta en buss på 4 minuter.
Faan nåt är fel! Dikten vägrar anpassa sig till verkligheten. Avgången från Tranemo 15:30 kommer nästan aldrig i tid till Lockryd och kan aldrig avgå från Borås 16:35 - det brukar mera bli 16:48 eller senare.
Självklart är det den tärande kostnadsmassans fel, och att bussarna är strypta till 100 km/tim för ingen har väl varit framme och manipulerat i tidtabellen väl?!
Västtrafik lägger sig inte i tidtabellerna så då återstår företagets teoretiker. Och vi är tillbaka till punktlighet, trafiksäkerhet och inbillade besparingar. Tyvärr så är verkligheten där och sätter krokben och bussarna kör inte efter tidtabellen.

______________________
under linjen

Lockryd lördagen den 24 mars ungefär 16:30

Två oregistrerade terrängmotorcyklar använder bussterminalen till att åka fort som faan på bakhjulet medan kompisarna tar bilder med kameramobilerna. Det var inga vanliga mopeder eller EU-moppar utan mer 150 kubiks lätta MC utan nummerplåtar som dessutom saknade all form av belysning, blinkers, bromsljus och vad det nu skall vara på dagens MC.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

23 mars 2007

Fredagen den 23 mars 2007

Två passagerare skadades när en SL-buss körde av vägen. Det knepiga var dock att föraren tydligen tog nästa buss från olycksplatsen. Han var enligt uppgift totalförvirrad. Det hela låter ju inte speciellt proffsigt. En förare som blixtsnabbt avviker från en olycksplats låter mycket underligt. Verkligen låg kvakitet.

Den vilsekommna yngling som av någon outgrundlig anledning skulle "märka" en kollega dömdes till skyddstillsyn och 100 timmars samhällstjänst. Samme 19-åring lär ha ringt till föraren (hur i all sin dar kände han till telefonnumret?) och sagt en massa ytterligare smörja. I domen slår man fast 0-tolerans för våld och hot mot bussförarna. Det är jättestarkt. Jag kan inte låta bli att fundera på föräldrarnas roll i detta sammanhang. Jag tror nämligen att den här killen har varit strulig långt innan han blev myndig och att föräldrarna antingen inte haft tid att engagera sig i sonen eller något annat gått snett för det verkar ju vara en total brist på normal uppfostran när man läser och lyssnar på det som hänt. Kanske skulle man lite markera mot föräldrar som inte säger ifrån i tid.
Med de nya regler som skall gälla för a-kassa och arbetsvillkor så lär det bli fler barn som kommer i kläm och skall växa upp utan tillsyn. Skall föräldrarna pendla 20 mil per dag för att ha ett jobb blir det inte många sekunder över till barnen. Men det är det samhälle som avtecknar sig runt hörnet. Redan smågangsters i högstadiet terroriserar klasskamrater i 'skolbussen' hem och om dom inte kan stoppas (ingen får ju bära hand på dessa småpåvar - vilket dom är väl medvetna om) så får vi rätt snart fler 19-åringar med skyddstillsyn. Och vem skall stå för skyddstillsynen? Det verkar bra på pappret men hur funkar det i praktiken? Den som lever får se.
I veckobrevet tackar man för stödet till kollegan.

----------------------------------------
under strecket

Kan meddela att begravningar är sorgliga tillställningar. Inget man direkt längtar till.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

22 mars 2007

Torsdagen den 22 mars 2007

Noterade en lustig sak idag igen. Tror jag nämt det tidigare, men bussparkeringen vid Resecentrum är cirka 2 meter bred och en buss är 2,55 meter bred. Det ser löjligt ut med andra ord.

Västtrafiks SMS-dam rastade sin lilla hund även idag och sedan vete katten vart hon tog vägen. Verkar vara en intensiv kampanj.

Nu när våren tycks vara på väg kan man summera Vägverkets och därmed statens inställning till kollektivtrafik. Om kollektivtrafik tycker vi inte. Som bevis kan man anföra placering av hållplatsen i Aplared, utebliven snöröjning av hållplatser och hållplatsfickor och framför allt oviljan att prioritera halkbekämpning på vägar som trafikeras av bussar. Jag har fått läsa och höra de mest märkliga ursäkter och jag tackar vår herre för att ingen olycka har skett denna vinter fast det skulle i och för sig vara intressant att ta del av Vägverkets ursäkter om en buss full med skolbarn på väg till någon skola halkade av den icke halkbekämpade vägen. Jag sätter en slant på att föraren får ta på sig skulden och att dom 50 barnen nog borde haft skolfritt just den dagen.

Hastigheten på Riksvägarna 26 & 27 är långt över den skyltade. Jag kunde inte ens med personbil hänga med vissa långtradare utan att grovt bryta mot gällande hastighetsbegränsning (och då är jag medveten om att bilens hastightsmätare visar cirka 10 km/tim för lite på order av Vägverket). Dessa lastbilar måste på något sätt lyckats sätta sina hastighetsspärrar ur funktion.

Linje 100 har tydligen problem med hållplatser på Resecentrum. För antingen 'lånar' dom 'våra' eller så stannar dom mitt i bussgatan. Det senare verkar inte speciellt trafiksäkert och det korkar effektivt till Resecentrum.

Snusdosor i fickorna på både flickor och pojkar i högstadiet ser man ofta och resultatet syns alltid efter en körning med skolungdomar. Extra bussannering.

"White trash" = bussförare?
______________________
under linjen

I Sjötofta får man betala 295:/mån för 2 Mb bredband hos Tele2 -- i Västerås & Göteborg får man 100 Mb för samma summa. I Växjö och Aneby betalar man 99:-/mån för 100 Mb. Allt via Tele2. Ju sämre konkurrens ju högre pris med andra ord.

===================
reflektion

Jag har grunnat på hur mycket oavlönat arbete vi slipper när lagledaruppdraget avslutas:
- Slipper kolla och åtgärda defekta bussar
- Slipper ta hand om alla småreparationer
- Slipper se till att det finns exempelvis reservglödlampor - reservspegelglas - torkarblad - bakljussatser mm
- Slipper hålla koll på förrådet i tvätthallen
- Slipper söla med spolarvätska
- Slipper hålla ordning på elkablar till värmarna och värmefläktarna
- Slipper tjafsa om bussbyten med verkstaden
- Slipper hålla koll på busstädning och att garagen hålls i ordning
- Slipper beställa slamsugning till tvätthallen
- Slipper bråka om toalettömning
- Slipper hålla koll på batteriladdare och annan utrustning
- Slipper hålla reda på utrustningen i bussarna - inklusive armstöd, ryggstöd och sittdynor
- Slipper allt pappersarbete och hålla koll på tider och extrakörningar
- Slipper utbildning av depåförare
- Slipper hålla koll på kvittorullar, tidtabeller, Scandpoint-utrustning
- Slipper vara till hands för att ta emot redovisning av förarkort alla tider på dygnet
- Slipper och joxa med reklamskyltar i bussarna
- Slipper hålla på med körspecar
och allt annat vi slipper som jag inte kommer på just nu
- Slipper svara på alla frågor som förarna kommer med
- Slipper skaffa timanställda
- Slipper agera när förare försover sig
- Slipper en hel del utöver ovan nämnda

- Slipper ta ansvar utöver eget ansvar för sig själv

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

21 mars 2007

Onsdagen den 21 mars 2007

Typiskt Boråsare. Parkerar på en hårt trafikerad busshållplats (Bryggaregatan) och sitter lugnt kvar i bilen och läser dagens BT medan bussarna radar upp sig runt omkring och det riktigt stockar sig. Undrar när han kvittarade ut sitt körkort på Ellos.

SMS-kampanj på biljetter för stadsbussarna pågår tydligen just nu - även om damen som var på Resecentrum inte verkade så engagerad (verkade mest som om rasta hunden var viktigare - men å andra sidan var jag bara på Resecentrum i c:a 40 minuter).
Kontant 20:-- SMS biljett 18:-- + trafikavgifter (kan ju i vissa fall bli mer än 20:--) på värdekort 14:50. Det som irriterar är att detta inte framgår av informationen.

Stationsvärdarna har nu fått ett eget kryp in - och där hålls dom numera. Behöver någon hjälp finns ju alltid en busschaufför i närheten. Jag till exempel hade ett antal förfrågningar. Några genom att fråga personer som såg vilsna ut, vad det var som dom saknade.

______________________
under linjen

Dom smarta typerna på Tele2 & CSIT snodde allt vad bredband hette från mig. Vad det skulle vara bra för vet endast vår herre. Jag skulle bara byta från radiolannät till ADSL och fick ingenting....jättesmart. Jag är imponerad av supporten. Dom verkar ständigt befinna sig i en egen värld. Kul med Ufon...
Just nu är jag tillbaka på radiolan - för någon glömde att berätta för CSIT att koppla in mig på ADSL och det får nog bara Scannova göra rent fysiskt. Skitkul.......

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

19 mars 2007

Måndagen den 19 mars 2007

Idag har alla vädertyper varit representerade. En mycket omväxlande dag att köra buss med andra ord. Därför tycker jag att följande tänkvärda ord passar så bra: Kommuner & Vägverk tror det regnar när det kommer snö.

Depåer


Med bristfällig information och med tanke på vad vår värderade VD inte sa så finns många anledningar att gissa att depåerna inom kort är ett minne blott. Vad som återstår är möjligen ett antal externa garage och uppställningsplatser, men funktionen depå kommer att försvinna. VD vill att allt som går att sköta från Borås skall skötas från Borås. Med någon typ av lagledarfunktion på distans så upphör gruppen att fungera och om denna funktion dessutom skall ha kontorstider är det riktigt kört och jag känner att trafikledningen i Borås får läsa på ordentligt om hur trafiken utanför Borås fungerar, dom kommer att få ta över en del av styrningen.
Faktum är att om planeringsavdelningen i Borås med ett par enkla penndrag startar alla linjer som trafikerar Skene, Svenljunga och Tranemo från Borås så behövs inga externa förare eller garage/kontor och allt kan skötas från Borås. Depåer kan Runmärkas. (I marginalen kan man samtidigt notera att HK verkligen månar om de sina).

Fotografier


Jag har full förståelse för att BL stadstrafik på ett kraftfullt sätt vill markera mot de som hotar, trakasserar och misshandlar förare och övrig BL-personal. Svartlistning låter som en enkel och effektiv metod så länge det rör sig om ett litet antal personer. Jag vill inte gissa hur många 'nyllen' en förare klarar av att memorera. Om man lägger till en kamera med igenkänningsfunktion kanske tanken blir mer realistisk.
Personligen tror jag ändå att detta är fel väg....Dubbelbemanning och väktarbefogenheter samt en eller två rörliga stödpatruller så länge behovet finns tror jag mer på. Det vill säga en direkt konfrontation då det sker. Är en bråkiga gruppen större tillkallas en eller båda stödpatrullerna och eventuellt polis direkt. Inget daltande - markeringen skall vara supertydlig och inte utföras av bussföraren. Vid hämndbehov är denne lättast att hitta. Hur var det SockerConny sa: "Med ett juste järnrör kan man förändra världen".
Inför gärna alkokontroll vid alla större hållplatser kvällstid för påstigande passagerare och eftersom sprit endast får föras ombord i sin oöppnade originalförpackning så torde den saken vara klar. Med ett antal promille innanför västen är en stärkande promenad säkert nödvändigt.

______________________
under linjen

Nu har jag varit och hängt upp lite nya gardiner i grovkök och kök.
Att fundera på att bli depåkontaktperson är nog en sak som skall tas under övervägande många gånger och sedan tackar man nej. Det är i dagens läge ett sätt att hålla sig hel och frisk.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

18 mars 2007

Söndagen den 18 mars 2007

Regn, regn, regn så snart man råkar ha en ledig dag...

Taxi Göteborg skall nu skicka SMS när taxin är på väg. Hur vore det om VI kunde skicka ett SMS de få gånger bussen är försenad. Så mycket bättre för kunden om han vet att vi kommer, om än lite senare. En smart idé egentligen. Alla som är intresserade registrerar sig.

Läser också om medlemmar i fackföreningen Kommunal som tycker att Kommunal ska lägga resurser på att förklara kollektivavtalen för sina medlemmar på ett sätt som alla kan förstå....Den var bra.

Det skall bli lagligt att på egen bekostnad konvertera sin bil till etanol och biogas. Eventuellt kommer detta att gälla från 1/1 2008. Kostnaden för ombyggnaden skulle ligga på 10.000 - 20.000 per bil vilket gör att äldre fordon inte är aktuella. Smart vore att kunna bygga om dieselbussar till etanoldrift och tvärt om när man vill avyttra dom.

Stationsvärden - till för dig!
Alltså inte för bussföraren utan för resenären.

Dom skall:
hjälpa till vid byten av färdmedel
hjälpa de som ser lite sämre
upplysa om resvägar, priser och förseningar
hjälpa funktionshindrade och barnvagnsföräldrar
berätta vart man kan köpa ett färdbevis
medverka till en trygg och trivsam miljö


Den sista punkten blir ju lite tveksam eftersom dom enbart är verksamma vid lågtrafik.
Det är ju en vacker tanke bakom detta med stationsvärdar, men om den verkligen skall vara mer än en vacker tanke bör dom nog följa samma tider som den trafik dom skall ge service åt. Det duger inte att ha egna tider som stämmer illa med kollektivtrafikens.

Jag har en plan sa Charles Ingvar Jönsson


Det har visst Västtrafik också. Denna gången gäller det regionbussarna och då kan man till sin stora sorg konstatera att Älvsered - Svenljunga - Borås & Gislaved - Tranemo - Borås INTE ingår i den planen. Inte ens Tranemo - Svenljunga - Skene - Göteborg ingår (utan enbart Skene/Kinna - Göteborg). Vårt område finns inte med på Västtrafiks kartor, men det var ju vad VD:n för Västtrafik 7härad indirekt sa på mötet. Jag vill i detta sammanhang citera ur TFP: "En viktig restriktion är Västtrafiks budget. Alla förslag som kommit från region och kommuner har av budgetskäl inte kunnat tillgodoses. Detta gäller inte minst kommunernas önskemål om utökad regional trafik." Studerar man sedan linjen 302 så är trafiken söder om Svenljunga (Holsljunga, Överlida, Mjöbäck & Älvsered) styvmoderligt behandlad och det påpekas att linjen har sin tyngdpunkt mellan Svenljunga och Borås och att delen Svenljunga - Älvsered har mycket dålig täckningsgrad. Att försöka öka täckningsgraden var ju detsamma som "att kasta pengarna i sjön".

______________________
under linjen

SEBs Internet bank låg nere i två timmar för ett tag sedan. Men den typen av nyheter ser man sällan intill nästan aldrig. Det stör förtroendet för Internetbankerna och bankerna har tydligen stora möjligheter att dölja den här typen av fel. Med tanke på allt negativt som skrivits om kollektivtrafik med buss på senare tid hade det kanske varit bra om man hade haft möjlighet att mörka lite.

En annan intressant detalj är telefonröstningen under Melodifestivalen, eller snarare vart slantarna tog vägen. I TV pratades det bara om att Radiohjälpen fått totalt 10 miljoner. Däremot fick man aldrig veta att Telia tjänat 11 miljoner och att SVT fick in 4 miljoner. Så kallad missinformation är alltid intressant att studera.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

17 mars 2007

Lördagen den 17 mars 2007

Solen skiner och det är en ljuvlig vårdag....Lite persedelvård...måste nog skrota en väst nu, den verkar väl luggsliten. Mailat in klädbeställningen till AQ, men det lär ta tid innan det kommer. Slåss med ett ADSL-modem och ett abonemang som inte vill vara med....Kör på det gamla så länge...
Nu skall jag gå och fixa lite gardiner i vardagsrummet.
Hann dessutom med en tur på MC:n och en liten på EU-moppen.

Mitt i idyllen dyker Veckobrevet upp:

På BL har vi så mycket överskottsförare att vi lånar ut dom (frivilligt) till Göteborgs Spårvägar. Det är service på hög nivå.

"Verkstaden arbetar en hel del övertid för att komma ifatt."
Det sägs aldrig vad man skall komma ikapp och varför man hamnat där. Men eftersom 'våra' bussar alla har passerat 50.000 mil med råge så börjar ju dom generera åldersfel. "Dock har vi på Trafiken dragit på oss lite för mycket skador denna vecka för att det skall synas." Nej vi har inte haft några skador på länge nu - ta i trä. Bara lite utslitna prylar.
"Det är inte alltid enkelt att hitta felen och det är bra om felrapporten är så tydlig som möjligt." Typ att vår högtrycksslang till sprutan åter är förbrukad. Kort livslängd på den verkar det. Min hemma har hållt i flera år. Just a joke.

"Radiodisciplinen är ju rent bedrövlig ibland, använd gärna radion för det den är till för...."Kan visst inte upprepas tillräckligt. Ingår inte radioanvändning i utbildningen? Eller är det för många teflonminnen? Frågan är fri hoppas jag.

Den trevliga tidningen Hjulet hade anlänt i brevlådan. Äntligen några som verkar veta vad dom pratar om. Här får man veta att det är en skriande brist på bussförare i Norge. (Säfflebuss är numera [liksom tidigare Orusttrafiken] norskägt [Nettbuss heter bolaget]. Dom kör ju viss "linjetrafik" via Borås vilket inte Västtrafik uppskattar. En fordonsergonom hos Scania skriver att han vill ha större förarplats och det är bara att hålla med, speciellt efter äventyren med Scaniabussarna där förarplats och ergonomi är fullständigt okända storheter. Han skulle nog gråta blod om han såg hur dom ställt till det. Fast han påpekar också, och det är viktigt, att billig skit säljer bäst och detta säger väl en hel del om åt vilket håll kollektivtrafikfordonen utvecklas i praktiken. Några billiga stolar med säkerhetsbälten och en skärmvägg mot gatan så tutar och kör vi...

Det skall visst bli förbud mot guppkörning också. Det låter mer som en saga. fast det gäller endast byggda farthinder, grattis stadstrafiken och skit också för Aplared & Hillared. Fast förbuden gäller som alltid lokalt Stockholm (dom är lite klenare byggda där, men tuffare - medan vi nog är lite klenare i hjärnan under stundom som inte agerat själva i samma riktning).

Vi får också lära oss att köra på tom mage fram till cirka 07:00 - 08:00, då vi alla stoppar trafiken och tar oss en rejäl frukost. Efter klockan 23:00 skall man matvägra. Summan av dessa råd är givetvis att vårt biologiska system inte alls är anpassat till skiftsarbete. Så vi får anpassa våra måltider efter kroppens bioklocka och låtsas som om vi inte jobbade skift för att tro att vi mår bra.

På slutet får vi alla lära oss att tomgångskörning är förbjudet och att kunderna absolut inte vill åka i en iskall buss. Hur f-n löser man detta? Det gjorde i vart fall inte krönikören. Fast vi som kör kollektivtrafik har en bra utgångspunkt - vi kommer att få större betydelse för miljöarbetet i framtiden....

Fast det bästa är väl ändå alla ursäkter som radas upp om varför bussförarna har så usla arbetstider. Inte ens regeln om 11 timmars dygnsvila gäller i alla lägen, för den kan reduceras till 9 timmar. Ger man möjlighet till att dra ner på dygnsvilan så utnyttjas det i schemaläggningen helt klart - det är ju pengar vi talar om och inte människoliv eller säkerhet för passagerarna. Några billiga stolar med säkerhetsbälten och en skärmvägg mot gatan så tutar och kör vi...Det är på den nivån vi snackar säkerhet.

Någon snubbe i Malmö har just gått kurs i trendspaning och skall utveckla kollektivtrafikens framtidsfrågor. Och det är väl bra. Fast jag kan ju tycka att man kunde lösa de olösta frågorna först innan vi tar tag i framtiden. Annars tar vi med oss de olösta frågorna in i framtiden också. En sådan fråga är om bussar och spårvagnar skall återgå till tvåpersonersbemanning [ i vart fall vissa tider på dygnet ].

Vet inte hur många som läste om att alla bussar på linje 100 skall ha bälten den 1/6 2007. Att sedan användandet är lite si och så med är väl en annan historia. Vad jag inte kunde finna var ett förbud mot stående. Bussarna är trots allt typgodkända med ett visst antal stående, olika för olika busstyper. Dessa kan utan att någon bryter mot någon lag stå där i mittgången i 90 km/tim medan resten sitter bältade i sina säten. Några billiga stolar med säkerhetsbälten och en skärmvägg mot gatan så tutar och kör vi...Västtrafik 7härads VD påpekade också att det är lag på att använda bältena, under förutsättning att dom fungerar (fast det står visst inte i lagen).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

16 mars 2007

Fredagen den 16 mars 2007

Åter till damen i bussen...alltså hon som fastnade i bakdörren och där vissa kollegor ville göra gällande att damen hade burit sig avigt åt.
Nu låg det till så här har jag fått lära mig - hon hade inte kommit ur bussen då hennes tre barn höll på att samla ihop sina kläder och ryggsäckar (och det vet ju varendra förälder hur struligt det kan bli). Föraren tyckte att hans urloggning och ihoprafsande av sina prylar tagit så lång tid att nu måste ju alla ha hunnit av men icke, kvar i bussen var halva mamman och de tre barnen när föraren stängde av huvudströmmen och gick.... Inget snack om saken = Dundertabbe av föraren (som dessutom uppenbarligen inte heller gick igenom bussen för att snygga till och hålla koll efter kvarglömda effekter = minst dubbelt förarfel).
Den något skärrade damen fick tack och lov inga större fysiska skador och nog verkade hon och ungarna klara det rätt bra...säger en pålitlig informatör.

Mera tankar kring VD-mötet för Svenljunga och Tranemo.


En intressant upplysning av vikt tycker jag kom fram rätt tydligt på träffen. Västtrafik 7härads VD tyckte att det var onödigt att göra reklam för 'vår' trafik; "Det är att slänga pengarna i sjön". Det var onekligen ett tydligt budskap. Det andra tydliga budskapet var att Västtrafik enbart satsar på områden med volymtrafik. Ganska vågat besked till ett rätt stort gäng förare som arbetar med trafik som THM inte vill satsa på - vi satsar inte på Ert jobb. Kan undra hur många som begrep detta.

VD-mötet födde också fram en annan fundering: Vad är det för vits med all denna profilreklam? Västtrafik kör knappast någon beställningstrafik och den som bestämt sig för att åka kollektivt har ju inga alternativ eftersom Västtrafik i praktiken har monopol på kollektivtrafiken i Västra Götaland.

"Västtrafik har valt att upphandla trafiken som utförs av trafikföretag i konkurrens. Detta gäller all kollektivtrafik i Västra Götaland." Det var 1985 som Västtrafik fick rätten att upphandla trafiken, men trafikhuvudmannen (Västtrafik) har rätt att köra trafiken i egen regi, med egna förare och med egna fordon. Detta har dock som framgått nyss inte varit intressant för Västtrafik. Ur affärssynpunkt är det bättre med anbud där man tvingar fram nyare bussar (och skapar en viss kapitalförstöring) och utrensning av förarkåren vid varje upphandling (för att rensa ut de av trafikföretagen icke önskvärda förarna). Facken har knappast agerat alls i dessa frågor inom vårt område (och om dom har gjort det har dom missat att informera om det). Därför faller det bort ett rätt så stort antal förare vid varje ny upphandling och det skapar naturligtvis problem för förarna. Några långsiktiga ekonomiska åtaganden är ju vanskligt att ge sig in på. Du är ju bara 'garanterad* arbete under avtalsperioden. Låt oss anta att den då är tre år så är tex ett husköp eller kostnader för att skaffa och uppfostra barn rätt så osäkra investeringar att ro iland på en i övrigt rätt tunn arbetsmarknad. Återstår att se vad som händer om arbetsmarknaden svänger???

Följetången vagn 160


I dag lyste solen över både fattig och rik så det var bara att tejpa upp ett solskydd bestående av en svart sopsäck. Ytterluckan under förarplatsen bands fast med blått polytensnöre. Förargrinden fick aldrig någon bra lösning så den fick man sitta och hålla i. Den kvaliteten är det på vissa vagnar trots att vår VD på mötet berättade hur många miljoner man lägger på reservdelar. I så fall föreligger ett jättelikt systemfel om vi släpper ut halvdana bussar och lägger stora pengar på reservdelar.

Och någon typ av fel måste det vara när vi lämnar in en buss för reparation bara för att upptäcka att den inte alls är på verkstaden utan rullar runt oreparerad i annan trafik. När man så frågar hur detta kan komma sig får man till svar att det är käckt att ha bussen till hands i Borås om (eller var det när) det blir en ledig plats i verkstaden. I mina öron verkar det vara ett allvarligt planeringsfel. Att bolaget sedan inte längre har råd att ha vettiga reservbussar att sätta ut när en buss är på service eller på verkstad gör ju inte situationen bättre. Det är ju trist för oss som skall ta hand om passagerarnas rättmätiga missnöje och det bygger ju knappast upp en spontan resandeökning heller.

Under stecket


--------------------------------------------
Lite drygt en månad sedan certifieringarna - ännu inga certifieringsbevis.....envisa rykten gör gällande att detta kommer att ta tid. Dom kanske hinner passera bäst föredatum - vem vet.

Omorganisationen...
Det är ju så att BL just nu lägger kraften på att ta reda på hur och vad som skall åtgärdas och när....
Bolaget är naturligtvis övertygat om att det blir en bra omorganisation även om processen kan vara smärtsam, men den som lever får se.
Fast jag tycker nog att det hade varit bättre att göra tvärt om - dvs först skaffa information och sedan agera och ge tydlig information om hur man vill ha det. Nuvarande sätt kan näpperligen skapa besparingar av någon större summa. Det har ju länge florerat lite olika rykten så nog finns det rätt handfasta funderingar om vart det skall ta vägen som man inte vill dela med sig av i detta skede.
Kallas visst för antipersonalvård... Så stod det i alla fall i mina gamla läroböcker om personalhantering.. men vad vet en sur gammel busschaufför (eller rattkuli som dom där blattarna kallar oss svennar som kör buss).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

15 mars 2007

Torsdagen den 15 mars 2007

Nu vill jag inte upprepa allt som var fel på vagn 160 igår utan bara konstatera att passagerarna definitivt tröttnat på att vi har en sådan sak i regiontrafik. Jag har fått på pälsen hela förmiddagen för att vi inte kör med en riktig buss.
Man har klagat till Västtrafik, men det hjälper inte - som vanligt, säger dom kunder som försökt.
Alltså: - Kära VD: folk vill inte åka i denna typen av avancerad A-traktor med trästolar - dom kräver mer än så i dagens läge.

Enligt tidtabellen ankommer 302:an Borås Resecentrum 06:01 som första buss från Svenljunga/Tranemo och enligt en annan tidtabell avgår linje 48 till Viared 06:02 från Borås Resecentrum och alla som vill åka till Viared blir så förbannade för att den alltid drar iväg under tiden vi lastar av. Det "lustiga" är att ingen har kommit på idén att be oss ropa upp den bussen - var för övrigt ingen bra idé idag eftersom mikrofonen i vagn 160 inte fungerade. Inte signalhornet heller för övrigt.

Apropå VD-möte för Svenljunga och Tranemo.


Det var intressant att träffa "de som styr över våra öden" öga mot öga. Min första och enda reaktion i nuläget är att man var illa förberedda eftersom man inte hade speciellt mycket koll på att vi de facto inte körde stadstrafik. Man visste att man skulle till ett ställe där förarna kör regiontrafik och ändå upptar man tid med info runt stadstrafik - lite märkligt.

I övrigt är det mycket 'input' på kort tid och det tar tid att smälta. Får nog fundera vidare på de spörsmålen. Förändringens vindar blåser i vart fall och frågan är varhän det bär..... Bättre anställningsskydd för förarna vid upphandling var inget som Västtrafik tände på i vart fall, det kan man konstatera - det var en facklig fråga (??). Det är det förvisso inte när det gäller anbudsunderlaget.

Depåernas avveckling verkade diffus i konturerna - här har man som det verkar inte riktigt tänkt färdigt (eller inte berättat allt ännu). Strukturen verkar oklar. Klart är att de 3 lagledarna är uppsagda till den 1/6. Om de vice lagledarna också är uppsagda vet jag inte för det har faktiskt ingen sagt något om, men det får man väl troligen ta förgivet.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

14 mars 2007

Onsdagen den 14 Mars 2007

Besökarna.......


Hararna är ute och ränner på vägarna och räven jagar efter föda. Transträcken drar över himlapällen och kanadagässen betar på standängarna. Har man flax får man se lite viltsvin och någon enstaka älg - rådjur ränner runt mest hela förmiddagen.

Glöm inte VD-träffen i Svenljunga på Torsdag mellan 15:00 - 18:00. Det blir ett bra gäng om alla som sagt att dom skall komma dyker upp.

Vår lagledare hade fint besök från den stora staden Borås igår...så nu skall depån upphöra. Och den som till äventyrs vill bli ny kontaktperson bör nog tänka på sin hälsa - hörde jag. BL centralt tar hand om alla tre depåerna. På detta spar man minst 18.000:--/året och vi slipper att ta ansvar. Det blir bara att tuta, köra och gå hem. Inget mer extrajobb för att få bussarna att rulla. Trafikplanerarna i Borås blir depåansvarig och finns i Borås. Jag kan lätt föreställa mig att en hel del förändringar kommer att ske. All kassaredovisning kommer att ske i Borås och avläsning av bussarna och annat pyssel kommer i fortsättningen att ske i Borås. Tror nog att verkstaden får fler småfel att fixa i framtiden (intresset för att göra det själv har liksom försvunnit).
Hörde rykten om att verkstaden i Borås också skulle organiseras om. Toyota-modellen dög tydligen inte. Vi går en oviss framtid till mötes.
I framtiden får förarna snacka med HK under kontorstid (om man är där vill säga - det händer rätt så ofta att dessa personerna är oanträffbara). Detta är ett av de resultat som blir när man inte kan räkna rätt på anbuden - alla sådana fel går ut över förarkåren, företagets minst viktiga resurs (förare är alltid utbytbara).

Personligen har jag kört antikomfortbussen idag - en låggolvsScania utan monterat solskydd på förarplatsen (det är kvalitetsnivån på dessa bussar). För att köra den krävs njurbälte och hörselskydd och en lastrem att binda fast förargrinden med. Bussen är till 100% kompatibel med en A-traktor. Tryckluften läcker som ur ett soll.
Det positiva är att man är tillförsäkrad en rejäl sjukskrivning för rygg- och hörselskador samt av drag och att man inte har tråkigt när man kör, bussen bjuder ständigt på nya överraskningar.

Personligen håller jag på att öva på nysvenska...det gäller att kunna göra sig förstådd i framtiden. Typ biljett en semla för habibi som skall renta rulle. Polarn blatte och de andra svennarna fakkar fresha laxar för snö.

För övrigt har det varit alldeles förfärande mycket negativt om bussar i pressen den sista tiden.

I detta läget är det riktigt trevligt att få läsa om den mordhotade bussföraren som var i rätten och hade ett massiv kamratstöd. Sådant värmer.

Jag ser fram emot den dag Ola, som inte vill skylta med namn, skall gå emellan mig och buset....i t ex Hillared efter 6 minuter.....
Faktum är att de gånger nattvandrarna i Svenljunga åkt hem med nattbussen har det varit kav lugnt i bussen. Ingen har tuffat till sig. Och ingen av nattvandrarna har ens höjt rösten.
......och en av våra trafikchefer har visst blivit busschaufför...grattis. Eller var det ny verkstadschef... fok snackar så mycket.

Äldre rutinerade bussförare är troligen bättre än yngre. De rutinerade är överlägsna på att undvika att hamna i trafiksituationer eftersom deras rika erfarenhet gör att dom upptäcker faran i tid och avvaktar situationen. Det är nog dax att omvärdera de äldre och rutinerade förarnas kompetens och värde. Deras skadekonto är nog rätt så magert kan man gissa. Detta är deessvärre inget som syns i lönekuvertet och vid ny upphandling brukar dessa förare ofta ratas.

Otrevlig historia med damen som fastnade i bakdörren på en buss....Har man verkligen lyckats stressa upp förarna i stadstrafiken så till den milda grad att man rusar ut ur bussen innan man förvissat sig om att den är tom...fanasatiskt....För det kan väl inte ha varit så att föraren kollade att bussen var tom och att damen sedan rusade in genom bakdörren, in i en parkerad buss, utan att ens tala med föraren - så när denne låser bussen så befinner sig damen olovandes i bussen eller på väg ut --- igen. Förarfel hette det visst, men man kanske skall ordna med bussparkering på annan plats så att passagerarna inte kommer åt bussarna när dom inte är i trafik.

NTF vill förbjuda stående passagerare i regionbussarna. Man kan ju inte garantera säkerheten för dom som står (rätt självklart). Dock är våra bussar typgodkända för både sittande och stående passagerare och så är även bussar som som skall ha säkerhetsbälten på alla platser. En lag som förbjuder stående passagerare skulle dock bli svindyr för bussbolagen och i sista hand Västtrafik --> resenären. Att köra med 50-talet bältade passagerare och 13 stående i 70 km/tim verkar vara som att köra huvudet i sanden kära Vägverket. Det gör i vart fall inte situationen bättre. Att ha stående går ju dessutom på tvärs med bälteslagen, så är det pengar eller säkerhet vi talar om?
För övrigt skall vi inte prata säkerhet föränn vi får bättre busskarosser. Lite stanniolpapper och frigolit utgör inget skydd.

.............................................................

Modiga män, Nej - fega svin!


Vår värderade trafikchef har gjort följande reflektion....
Under fredagsnatten blev en av mina medarbetare svårt misshandlad av flera män på en buss. Medarbetaren arbetade som bussvärd och har då, bland annat, till uppgift att se till att resan blir trevlig och gemytlig för såväl kunder som förare. Just det jobbet gjorde han denna kväll liksom många andra kvällar och nätter under de år han arbetat hos oss. Missdådarna var både berusade, otrevliga och barnsliga och störde resan på flera olika sätt. Helt enligt instruktion bad då bussvärden de störande kunderna att sluta störa eller gå av. Han har varken utmanat, varit otrevlig, hotat eller burit sig illa åt mot dessa kunder. Han gjorde bara sitt jobb.

Vad som sedan händer är svårt för en normalbegåvad människa att förstå men det slutar med att de 4 modiga männen svårt misshandlar bussvärden i sin iver att visa sig stora, starka och tuffa. Jag må säga att jag är imponerad över deras mod. Dessutom ger sig dessa modiga män på några av våra normala kunder som försökte hjälpa bussvärden efter misshandeln. Att de skulle vinna var ju rätt så givet när dom nu var 4 mot 1 och dessutom när denne ende bussvärd har ett arbete där våld absolut inte är lösningen på arbetsuppgifterna.

Men, vet ni vad, modiga män? Nu är det dags att spara pengar till taxi eller investera i ett par väldigt bra skor, för om jag får bestämma, har ni åkt buss med oss för sista gången på länge. Förresten, jag tror att de chockade medresenärerna, läkarna som opererat min medarbetare, alla som arbetar med kollektivtrafik, alla som läst BT´s artikel och alla normala människor tycker precis likadant. För, vad jag, och säkert alla dom tycker om Er står redan i rubriken!
PS. Jag vill passa på att, här också, tacka de kunder som gjorde vad de kunde för att hjälpa vår medarbetareunder misshandeln. DS
..........................................................


Under strecket


-----------------------------------------

Det är rätt få som läser bloggar (med få undantag). Politikerbloggar verkar vara rejält ute och modebloggar rätt så inne. Yrkesbloggar har ingen kollat ännu så där finns ingen kunskap alls och tur är väl de. Några som däremot syns ordentligt är klottrarna och till och med små orter som Svenljunga, Sexdrega och Hillared är befolkade med ungdomar som är totalt fria från uppfostran. Klottra har dom dock lärt sig och vindskydd har på sina ställen fått helt ny logga.
Fast nu läste jag att någon bloggat sig till sitt drömjobb och det lät ju häftigt. Hon var för all del bara 27 år så det kommer aldrig att hända mig.

Svensk Glasåtervinning AB gillar inte EU's fria rörlighet av varor. Speciellt inte spritvaror. Det skapar tomflaskor som dom inte vill ta emot. Har hört samma gnäll om ölburkar tidigare....Detta skulle man tänkt på när vi gick in i EU... Trist!
Det är la bara att gå ur igen och isolera oss från omvärldens dumheter.

Vad faan är det för fel på Rydal... samhället bara vägrar att dö... trots att all samhällsservice för länge sedan övergivit samhället och trots att skattemyndigheterna verkligen "uppskattar" dess innevånare så vägrar man låta sig raderas från kartan. Obstinata typer. Alla andra samhällen i 7härad dör ju utan att göra nåt större väsen av sig.

Sverige näst sämst inom EU på att värna medborgarnas integritet. Endast Storbrittanien är sämre. Och då har vi inte officiellt infört elektronisk övervakning av e-post, fax och telefontrafik ännu. Men man skall inte vara förvånad - vem minns inte IB-affären.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

13 mars 2007

Tisdagen den 13 Mars 2007

Det är plötsligt tisdag igen.......


Hela dj-a helgen har gått åt till diverse datasupport. Man skulle nog kunna leva på det om man fick tillräckligt betalt. Men det får man ju inte. Och regnat har det gjort hela dagarna. Fast på söndag em var jag ute och drog byn med en EU-moppe när det var uppehållsväder.

Nu har vi inga bussvärdar på våra linjer, men man blir ju lika upprörd för det. Ibland känns det som en skampålen på Södra Torget skulle behöva tas i bruk. Låt dom svinen sitta där en vecka i ur och skur....utan käk.
Och neka berusade att åka med för helvete, dom behöver en avsvalkande promenad....
Jag saknar en detalj i artikeln...Föraren larmade --- men ingen verkar vara gripen trots att gänget återvände. Något är fel här...

I efterhand hörde jag lite andra synpunkter på denna händelse. Bussvärden skulle ha överskridit sina befogenheter?? Bussvärden skulle bara skydda föraren och strunta i vad som händer i "skåpet". Verkar ännu sjukare i mina öron.... Och för den delen ger det inte någon rätten att puckla på en medmänniska!

_________________________________________
Som ett brev på posten dyker följande upp:

Efter fredagens svinaktiga händelse där en av våra medarbetare drabbades av det i samhället ökande våldet finns det skäl att göra en del klarlägganden och reflektioner. Först några klarlägganden efter söndagens artikel i tidningen. Bussvärden mår precis så bra som det står i tidningen och själva misshandeln höll inte på i 15 minuter! Det började med att fyra stycken, som uppträtt störande, tjuvringt, blockerat dörren mm, vägrade kliva av bussen. Bussvärden ber dem lämna bussen och inte blockera dörren. En av gärningsmannen börjar då trakassera vår bussvärd och tar bland annat hans penna. Troligen var de fyra mest ute efter att skapa bråk med någon och vår bussvärd blev den som drabbades. När det första slaget kom tryckte föraren på larmet och gick bak i bussen för att hjälpa bussvärden.
Trafikledningen och polis var framme vid bussen 6-7 minuter efter det larmet kommit in och då hade buset redan sprungit iväg. Efter förarens ingripande klev gärningsmännen av bussen, men innan dörrarna gått igen klev de ombord igen. Då ingrep två manliga resenärer i bussen för att hjälpa bussvärden och föraren. Det var en av dessa två som också tvingades uppsöka sjukhuset.

Reflektioner


Vi har under de senaste åren varit relativt förskonade från denna typ av fullständigt meningslöst våld och det känns tragiskt att vi nu får se det smutsiga våldet hos oss och dessutom så svårt drabbande en av våra kollegor. Den här händelsen fick oss att tänka att nu ställer vi nattrafiken men efter att ha funderat en stund så kom jag fram till att: vi hade polisutryckning till en buss tidigare i veckan och det var mellan 14.00 och 15.00 då det var bråk på bussen. Senaste våldet mot förare skedde en torsdagsmorgon kl. 06.30. Senaste rånet hände 10.23 en söndag. Slutsatsen blir istället att fredagens händelse inte är relaterad direkt till nattbussar utan att den sortens händelser, med folk som VILL bråka, inträffar när som helst på dygnet! Ingen ska naturligtvis behöva ha det så här på sin arbetsplats, men hur skall vi då hantera situationen när denna typ av idioter återfinns överallt i samhället och då även på våra bussar. Vi har egentligen inga svar mer än att vi drabbas på samma sätt som vårdpersonal, poliser, kassörskor, väktare, taxichaufförer och andra som arbetar i yrken där man träffar onyktra och/eller sjuka människor. Tanken att stänga ner polisen eller vården för att hotbilden är stor förefaller absurd och så även tanken att inte köra buss när kunderna vill åka. Våldet är ett samhällsproblem som vi måste hantera på annat sätt än att låta buset vinna vilket ju får konsekvensen att den normala, skötsamma kunden förlorar.

Tankar kring utryckningen och vad som sedan hände.


Det var bra att såväl polis som trafikledning var på plats mycket snabbt. Polisen gjorde ett mycket bra arbete med vår bussvärd och den modiga allmänheten som båda fick hjälp av polisen att komma till sjukhuset. Trafikledningen gjorde ett bra jobb och följde instruktionerna till fullo. Vår bussvärd fick snabbt två återbesök på sjukhuset och hjälp vidare inom vården. Vi har fortlöpande kontakt med bussvärden och vi kommer att träffa honom under måndagen för att se vad vi kan göra på kort sikt.

Vad gör vi nu?


Kameror har vi ju väntat på ett tag och visst kommer vi att ha stor nytta av dessa, men mot denna typ av rötägg, som troligtvis redan är så kända att en förseelse mer eller mindre inte spelar någon roll, hjälper nog inte kamerorna. De var ute efter att slåss..... Däremot visade sig två uniformer på bussen sin fördel då ju förarens ingripande fick rötäggen att gå. Vi får alltid bra respons på våra överfallslarm även om det finns mer att önska vid larmning via 112, men där kommer vi att inleda en diskussion med polis och VT7. Under hösten kommer vi åter att ha förarträffar med samtliga förare där vi utöver VD-förarträffar kommer att avhandla service, hot och våld. Jag hoppas på att kunna erbjuda även bussvärdar möjlighet att vara med på denna del. Händelser som denna som visar hur viktigt det är att det alltid är lätt omlopp inloggat i radion. När ett överfallslarm kommer är det nämligen det enda SOS, polis och vi får fram. Är det då fel omlopp i radion åker vi och polisen till fel plats. När du byter buss: lägg in rätt omlopp och linje och när du löser på i en buss kontrollera att det är rätt omlopp. Det är din trygghet det handlar om.

______________________________________

Jag grunnar på en sak


Kundens barn åker med bussen mellan skolan och hemmet. Kunden säger att det är stökigt på dessa bussar- eleverna är så stökiga att bussföraren blir stressad och missar att stanna på vissa hållplatser. Kunden tycker att BL borde ta kontakt med skolan för att få en lösning på problemet.
Kunden själv tycker tydligen inte att han/hon har ett dugg med saken att göra tydligen. Kanske är det kundens barn som är de värsta bråkstakarna. I vart fall torde kundens barn kunna peka ut de värsta bråkstakarna och kanske kunde kunden ordna med ett föräldramöte för att bidra med en lösning som är till gagn för kundens barn och de övriga 'snälla' barnen i bussen. Nu är rikemansbarnen från orten notoriskt illa uppfostrade eftersom båda föräldrarna är fullt upptagna med att tjäna så mycket pengar som möjligt och då hinner man inte med barnen också.

Förskollärare, Bilförsäljare, Inköpscontroller, Souschef, Inköpare, Systemutvecklare, Kontorschef, Rektor, Lagbas, Dokumentationstekniker, Produktionsplanerare, Fastighetschef, Säljkoordinator men ingen sökte en busschaufför denna veckan....Efter händelsen ovan är det nog inte jobbet så attraktivt heller. Jag saknar i alla fall en skampålen på SöT. Jag tror inte att buset skulle uppskatta av bli bespottade av stadens innebyggare.
Jag vill inte veta hur det gått om detta hade inträffat på någon av 'våra' linjer en bit utanför stadens hank och stör. T ex i Hillared eller Sexdrega. Responstider och annat hade sett helt annorlunda ut. Det är därför det är så viktigt att se upp med vilka som får åka med redan i Borås. Kameror och sådant dokumenterar på sin höjd det som redan skett, men de kan aldrig hindra det - det är upp till föraren att sköta på egen hand i dagsläget. Vi har inga bussvärdar.

Under strecket


-----------------------------------------
Idag var det chans att se kjolen och låren är på gång.
(Blev visst sextrakasserier - ujujuj!)

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

11 mars 2007

Söndagen den 11 Mars 2007

Dagen efter - dagen före


Jag vet att The Ark skall åka till Finland.... det räcker nu.


Den stora blaskan listar de heta jobben....Vilken tur att jag är utbildad fritidsledare för det är ett bristyrke. Journalister finns det för många av redan tydligen. Ekonomer var på gränsen och CHAUFFÖRER var inte ens med på listan. Jag använde till och med förstoringsglas, men det halp inte.

Västtrafiks mål är att grunden skall vara ett serviceåtagande till resenärerna. Operatören skall leva upp till följande löften:
** Vi lovar att alltid köra enligt tidtabell!
** Vi lovar att alltid ge resenären den information som behövs för resan!
** Vi lovar att alltid erbjuda resenären en trivsam resa!
** Vi lovar att alltid bemöta resenären väl!
Oerhört svepande formuleringar som lämnar fältet fritt för vilka tolkningar som helst. Det är i vart fall inledningen till det som blev dagens Framtidstrafik i Borås Stad.
Västtrafiks profil- och designprogram skall gälla. Detta innebär att entreprenören inte skall synas - enbart Västtrafik. Däför borde ju resenärerna ringa till Västtrafik när dom tappat mobiltelefonen i bussen och inte till oss.

När det gäller bussolyckan utanför Uppsala får man nu veta att BÅDA bussförarna hade sovit ordentligt, inte pratade i mobilen, inte körde över 90 km/tim och var spik nyktra. Lika fullt small det och lika fullt öppnades den ena bussen som en sardinburk. Nåväl - ingen av förarna är delgiven misstanke om brott. Ingen alls är delgiven misstanke om att inte ha gjort vad på dom ankommer. Man kan inte ens berätta varför det small!
Den stora frågan är väl hur mycket "locket på" som rör sig i bakgrunden. Fel info till allmänheten kan kosta bussföretagen stora pengar. Alltså -shit happens!
På lastbilssidan sker tydligen ständiga brott mot kör- och vilotidsreglerna om man skall tro pressuppgifter. Skillnaden mot tidigare kontroller var att nu var alla förare nyktra.

Färre fastnar i fartkontroller och man tror att det blivit mindre stressigt på vägarna och att trafikrytmen blivit lugnare. Kanske är det så även om jag inte märker det i 'min' trafikmiljö. Däremot har jag observerat en ny liten apparat på bensinstationer och hos bilhandlare som varnar för fartkameror och andra fasta kontroller.

En enkät skulle visa att var tredje anställd på Spårvägen känner sig kränkt av jargongen - etniskt. Var fjärde är utsatt för kränkande behandling. 13% av kvinnorna upplever sexuella trakasserier. Kräkningarna kommer inte enbart från resenärerna utan även från chefer och kompisar.
Spårvägen i Göteborg lär ha medarbetare från 50 olika kulturer, så kulturkrockar lär vara oundvikliga. Ser man till hur olika kulturområden ute i värden strider mot varandra så är det väl bara bra att dom inte slåss i Sverige. 50 olika kulturer innebär 50 olika värdegrunder. Det är tämligen lätt att lära sig hur en maskin fungerar. Den är logisk i alla kulturer. Det är dessvärre aldrig människor.
Hur vore det om man på en så stor arbetsplats etablerade en gemensam värdegrund för allt som rör sig när man är på arbetet. Det borde förebygga en hel del konflikter. När det gäller sextrakasserier på jobbet är det lätt - killar och tjejer hålls åtskilda i jobbet.

En miljon i löneförhöjning till SJ's chef - inte ett ord om hur mycket lokförarna fick?! Trenden är att företagsledare blir klassade som viktigare och viktigare och att de som utför jobbet blir mer och mer utbytbara.
Sedan är det så att om Du tillhör de utbytbara och dessutom passerat 50 år är Du "rökt".

Lite vid sidan om ämnet


Det varnas för falska läkemedel som säljs via Internet. Som bussförare är man extra känslig för vad man stoppar i sig så det är nog säkrast att avstå helt och hållet.

Affären i Sjötofta upphörde efter 104 år och vi backar sisådär 50 år och återfår varubussen. Det är ju oerhört pittoreskt. Att varubussen har en lysande framtid är ju definitivt ett nederlag för landsbygden.
Fast egentligen handlar det ju inte enbart om att Sjötofta långsamt tynar bort utan mer att stora delar av 7härad tynar bort. Nere i Marks kommun har man bekymmer med att kollektivtrafiken kostar mer och mer och att man får mindre och mindre för pengarna. (I detta sammanhang kan jag berätta att som innevånare i Sverige stiger skatten ständigt och man får även här mindre och mindre för pengarna - så det är ju egentligen ingen nyhet). Resandet med bussar minskar och i takt med det minskar tillgängligheten. I Marks kommun vill man därför leta samordningsvinster mellan exempelvis skolskjutsar och linjetrafik, och det vill även övriga kommuner hitta. Man vill också gå in i Halland och köra ner till Veddige, på samma sätt som vi vill gå till Ullared. Jag säger bara LYCKA TILL!

Det är inte klokt vilken uppfinningsrikedom det finns när det gäller att sno "kakor ur burken". Kakburken heter pensionsparande = en skitstor hög med pengar. Man hittar på kul avgifter och suspekta styrelsarvoden för att komma åt pengar ifrån den skitstora högen. Upp till 40% försvinner till parasiterna innan Du får Din pension. Snacka om flugor kring en sockerbit.

Under strecket


------------------------------------------------------

Kvinnligt: - Undrar om det finns kaffe där? = Stanna genast jag vill dricka kaffe!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

10 mars 2007

Lördagen den 10 Mars 2007

Final i Melodifestivalspektaklet



Att inte få köpa sitt färdbevis på bussen får reaktioner - speciellt från folk utanför städerna. Att sälja biljetter från fasta försäljningsställen med fasta öppettider (som givetvis avviker från kollektivtrafikens dygn) vore att strypa tillgången till kollektivtrafiken. Att dessutom ge rabatt på biljetter sålda på fasta försäljningssställen och sälja samma resa på bussen till ett högre pris vore diskriminering. Dock finns denna typ av tankegångar på många olika håll.

Tomgångskörning i mer än en minut är olagligt - även för en buss. Därför skall alla bussar som gör uppehåll längre än en minut och då bussen inte är i trafik stängas av. Det är inte acceptabelt att man bryter mot gällande lag. Ett argument för att åka kollektivt är just att det spar miljön. Så när en buss kommer till Borås Resecentrum skall motorn omedelbart stängas av. Samma sak blir det väl på Södra Torget antar jag.
Hur man skall hålla värmen i bussen iskalla dagar är ett helt annat problem av tekniska natur.
Förr i tiden var det vargskinspäls - jag har föresten min kvar.....

Kära Farbror Sid.....
...skrönor och historier om bussbranschen förr i tiden har man hört, om hur "busstilldelningspersonal" bollade med bussar till olika förare och gav favoritförarna de bästa bussarna och genom åren utvecklat sitt sinne för vilka bussar man kunde ge till olika förare för att få ut alla bussar och ha ryggen fri och så lite bussar på verkstaden som möjligt. Vissa förare bråkade man inte med, de hade satt sig i respekt... Vissa var undanfallande och körde vad de fick...- Jasså, Andersson kör den turen, honom kan vi inte ge den bussen för då blir han förbannad och kommer in igen, det vågar vi inte, sätt upp den på Svensson istället han säger inget om att bromstrycket är lite lågt på ena kretsen...
En bra busstilldelare hade alltid några fina vagnar i "fickan" och specialservice för att ge till damerna för att ställa in sig... - Skall se här vad lilla Gunilla kör för tur idag... ok då byter vi och så sätter vi upp den nya vagnen till henne, så ger vi Tage den här gamla bussen, lilla hjärtat skall inte behöva köra den gamla bussen och du... gå ut och kör fram hennes buss framför dörren här och låt den gå på tomgång så blir den varm och go tills hon tar den, hon brukar vara lite sen så skylta upp den också...
Den som gnällde på dåliga bussar och fel buss för linjen... - Sune den gnällspiken han skall fasiken få, vi sätter upp den gamla högen till buss till honom, vi har ingen annan säger vi... han får köra den på den linjen, annars är det arbetsvägran...
De som ville ha trafiksäkra bussar och bussar som fungerar till nästa dag... - Ja du vet ju hur Sven är, han bara skriver felrapporter, släng de felrapporterna, vi vet ju om felen redan. Vi kan ju inte laga allt som är fel på, då har vi inget att köra med, det är bara han som klagar och skriver, vi sätter upp den på John imorgon, han kör med bussen...
Så kunde det gå till förr i tiden det har man hört av de gamla bussförarna, detta är väl borta i dag, tack och lov !...??...

För det första så har jag all anledning att tro att detta är självupplevt av Uncle Sid. Undrar just vilken kategori farbror Sid föll under? Fast det får vi nog aldrig veta.
Självklart förekommer det även idag. Både på stora depåer som Borås och på de små depåerna. Mygel förekommer ständigt. Kolla bara vilken buss jag fick i går...en EU-moppe. Jag står inte högt i kurs på detta företaget inte. Närmare utmobbning än så kan man nog inte komma :-) Jag har väl trampat på en öm tå eller så.....

Apropå förarcertifieringar så har alla på depån fixat sina cert utom en som är pappaledig för 12:e gången. Han har inte haft tid ännu...Tror humhum det med tolv ättlingar.
Det synliga beviset på den nya "värdigheten" lär dock dröja några månader så våra passagerare kan tryggt åka vidare ett tag till lyckligt okunniga om vilka fantastiska förare vi blivit över en dag.

Ibland kommer det ett brev ... som t ex detta (lite nedbantat är det):

"Den som tog körkort för mer än fyrtio år sedan fick lära sig att det aldrig går att skylla en olycka på dålig väg / väglag, solen i ögonen, omgivande trafik, fel eller brister på bilen, stress eller överhuvudtaget någon som helst annan omständighet. Det är alltid mitt fel som förare vad som än händer. Att detta gäller än i dag bevisas av trafikskadelagen som ålägger trafikförsäkringen att t ex ersätta en cyklist som kört på en stillastående bil och skadat sig själv,där föraren stannat, gått ut till kiosken för att handla.Trafikskadelagen tillkom för c:a 75 år sedan då våra kloka förfäder insåg att all trafik med motorfordon var (och är) att anse som allmänfarlig verksamhet. De menade att hur stora krav man än ställer på en förare så kommer det ändå att hända olyckor. De insåg att skadekostnaderna på grund av motorfordon kunde bli så höga att enskilda individer inte förmådde ersätta dessa. Därav lagen om trafikförsäkring. Det är endast vi själva som har att ta ansvar för om en trafikfarlig buss ska köras på ishala vägar med usla däck eller andra tveksamma omständigheter. Följden har blivit att vi har att välja på "lojalitet" med passagerare/arbetsgivare mot trafiksäkerhet. Om vi nekar köra blir naturligtvis passagerarna förbannade. De kommer aldrig att förstå varför, oavsett orsak. Bussen SKA gå. Arbetsgivarsidan letar genast efter orsaker typ "samarbetssvårigheter" och hets typ "alla andra kan ju..."'Det kräver en oerhörd styrka, moral och beslutsamhet att stå emot allt detta och det är helt omöjligt att klara ensam. Det handlar nu om att värdera anställningen mot risktagande. Problem bottnar i att det inte finns någon sammanhållning eller ens en fungerande fackförening och detta har arbetsgivarna tagit fasta på och utvecklar splittringen på de mest infernaliska sätt. Den som anser sig ha orsak att neka köra kan genast ersättas med vad de kallar en "lojal" förare, välmedvetna om de aldrig själva behöver stå ansvariga förvad som än händer i trafiken."

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Jämför man sedan med farbror Sids busstilldelare och kopplar detta till äldre tiders rutiner för att erövra en bättre "rad" (som det hette på mina gamla arbetsplatser) så går mönstret igen. Ju tystare och fogligare man var dessto snabbare karriär (och då betydde karriär något - idag existerar det inte längre). Om Du konstrar för mycket idag står det en kö som vill ta Din plats.

Off Topic


Dom påstår att vi svenskar (vilka räknas dit?) har ett mycket komplicerat förhållande till ledarskap. Vi har väldigt lätt att från gräsrotsnivå gnälla på toppen (se på mig), samtidigt som vi blir väldigt smickrade om någon i toppen byter några ord med oss (gäller dock inte mig). Men vi behöver ledarskap eftersom vi egentligen är en skock får(skallar) som måste ledas och som gillar att bli ledda. Vi vet ju att någon måste leda - ta ansvar, men att själv ta ansvar och vilja bli ledare - nej tack helst inte. Våra nordiska grannar brottas inte med denna hämning.

Att brist på boende skulle hota Sjötoftas framtid är nog att ta i. Sjötofta har passerat bäst före datum. Sedan har småpåvarna i SjötoftaBladet (utkommer 4 gånger per år) beslutat att handikappade personer inte skall ingå i 'tidningens' redaktion. Det är ingen stor sak, bara jäkligt typisk för hur ett samhälle som Sjötofta fungerar. Två ting äro heliga i den kretsen: SjötoftaBladet & Skolan. När det gäller skolan är det en tidsfråga när den är till salu. Kyrkor i 7härad har redan börjat säljas.

I den bibliska staden Smyrna (Izmir) står det tydligen en staty föreställande en kvinna stående på tå, med vingar på ryggen och det utslagna håret ner över bysten. Vem är hon?
- Varför står Du på tå? - Därför att jag bara kan stå ett ögonblick!
- Varför har Du vingar? - Därför att jag hastigt flyger förbi!
- Varför har Du håret utslaget framför Dig? - Därför att ingen skall kunna gripa mig bakifrån och hålla mig kvar!
- Vem är Du? - Jag är det gyllene tillfället som är förbi innan man upptäckte det!

Under strecket


------------------------------------------------------------------

Kvinnlig brådska = linnet hamnade utanpå blusen - make up i backspegeln vid rödljus.
Läppstiftet är vårens heta trend med sköna 80-talsinspirerade starka färger.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

09 mars 2007

Fredagen den 09 Mars 2007

Åter fredag



Rätt häftigt egentligen. För ett tag sedan förekom misstänkt fiffel med värdekort. Främst rörde det linjer mellan Borås och Göteborg. I sinom tid blev förarna avslöjade och några fick sparken vill jag minnas. Alltnog så ville åklagaren ha hjälp från Västtrafik med visst material för att få styrka i åtalen. Det fick han aldrig och åtalen lades ner efter det han under lång tid försökt att få ut material från Västtrafik. De sparkade förarna kan alltså nu kräva jobbet tillbaka eller i vart fall skadestånd. Lite långsamt agerat från Västtrafiks sida --- eller skall det vara Värsttrafik i detta fallet.
Nu är det en ny variant på "låneverksamhet på gång". Men lite är det den som laddar på ett Hajenkorts sak att kolla att det nya saldot blir det rätta. Jag vet att det går att ladda Hajen-korten utan att vara utloggad ur maskinen för att på så sätt 'maskera' det verkliga saldot.....men eftersom detta ännu så länge sker manuellt så är det bara att styra om så att ej utloggade kort ej accepteras. Färdig med detta!

"Radiodisciplinen är ju rent bedrövlig ibland, använd gärna radion för det den är till för...." Kan bara hålla med och samtidigt åter undra om det verkligen förekommer någon utbildning i hur systemet fungerar? Ibland låter det mer som i sandlådan .... utifrån sett. För övrigt var denna veckas veckobrev "tunt" vilket kan tolkas som positivt. Ur depåsynvinkel andefattigt - men det får nog anses som normalt. I veckobrevssammanhang händer 98% i Borås! På depåerna flyter det bara på... vi gör inte så mycket väsen av oss.
Okey då. Vi kämpar med att få fram nya tjänster med färre personal - en snabbare variant på 10 små negerpojkar. Vi skall nog vara klara i helgen med första utkastet. Idag låses i princip tidtabellerna.

I Göteborgsområdet förekommer en ungdomsrabatt för unga mellan 20 - 25 år när man åker kollektivt med Västtrafik, men den är lokal till följd av lokala politiska beslut. Övriga kommuner i regionen har inte anamat denna rabatt. Följden blir att lokala politiska beslut kan få ett i övrigt enhetligt prissystem att bli diffrentierat på nytt inom Västtrafik. Jag tror knappast att det är sådant som gynnar varesig Västtrafik-tanken eller regionidén. Det verkar väl närmast vara en demonstration av att regionen består av ett antal självständiga kommuner som fattar självständiga beslut. Skulle till exempel Tranemo kommun fattat ett beslut som går ut på att man inte anser sig ha råd med kollektivtrafik, skulle det alltså inte finnas någon buss till Tranemo från exempelvis Borås, men det skulle gå bra att åka till Svenljunga istället. Jag känner ett lätt kaos i ryggen.

Det har fallit en dom i Tingsrätten angående olämplig klädsel vid basängkanten (av säkerhetsskäl) där diskriminering ogillades. Jag funderade på om heltäckande klädsel inklusive täckt ansikte är lämpligt vid framförande av fordon i yrkesmässig trafik. Vederbörande får väl ha någon typ av mässingsbricka märkt förare. För det vore väl troligen disskriminering att avvisa personen som olämplig förare. Det sker märkliga anpassningar av säkerhetsreglerna ibland.
Jag minns än idag "turbanbråket" på spårvägen i Göteborg. Det blev rätt infekterat.

A Bit Off Topic


Har i veckan träffat en som läser denna blogg...whoooo!

Brist på boende anses vara ett hot mot Sjötoftas framtid...humm
Från att ha varit ett blomstrande samhälle med flera livsmedelsaffärer, bank, post, slaktare och andra viktiga funktioner är Sjötofta idag, tillsammans med mängder av småorter i regionen, avvecklat. De enda funktioner som delvis återstår är skola, dagis och lantbrevbärare samt en automatbensinstation (som fungerar när den själv vill). Att brist på boende skulle hota samhällets framtid är nog att ta i. Dess framtid är sedan länge passerad. Samhällen som Sjötofta har ett utgånget bäst före datum. Det är en tidsfråga när skolan avvecklas och de sista resterna av något som i bästa fall skulle kunna kallas kollektivtrafik upphör.
Villor i området går inte att sälja lokalt och hamnar därför i händerna på främst tyskar och danskar som förvandlar dom till sommarstugor. Nej bristen på bostäder är nog inte det stora hotet. En åldrande befolkning gör att "den naturliga avgången" fortsätter i all tysthet och majoriteten av ungdomarna flyttar härifrån. Här finns ju inga arbetstillfällen. Att hela bygden skall leva var förvisso ett politiskt vallöfte från de flesta partierna i ett flertal val, men att leva upp till detta är en helt annan femma.

För att ta hand om gator och parker i Svenljunga skall Du vara högskoleingenjör och ha erfarenhet av trafiksäkerhetsarbete samt ha B-körkort. Okey och för att skotta rent kommunens alla hållplatser krävs ännu högre kompetens och denne har man inte hittat ännu????

Under strecket


-------------------------------------------------------------------------------------

Maximal kvinnlig beslutsågest = långbyxor och klänning.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Torsdagen den 08 Mars 2007

Internationella kvinnodagen


Personligen tycker jag att det är kvinnodag 365 dagar om året. Men det är vad jag tycker. I övrigt vill jag inte köra in näsan i det getingboet.

Nu tunnas trafiken mellan Borås och Svenljunga ut ytterligare kvällstid. Detta är väl resultatet av begrepp som "Hela bygda ska leva" och andra fagra löften. Grattis alla trogna bussresenär.

Idag har jag verkligen fått uppleva något fantastiskt. Jag har fått äran att köra BLs stora fina EU-moppe (byggd på ett Scaniachassie - det stod 158 i ett hörn). Den var dock inte helt perfekt för bromsarna drog åt höger, ABSen var ur funktion, styrservon funkade inte korrekt, den läckte luft rätt så rejält och det tog flera minuter för den att tända halvljus/helljus efter det man släppt handbromsen.
Däremot var fartresurserna och backtagningsförmågan helt jämförbara med vilken EU.moppe som helst. Backen efter Axelfors Hed upp mot Holsljunga gick i svindlande 27 km/tim. Jag fick nästan fartskräck.
Risken att ens komma i närheten av begrepp som fortkörning eller följa tidtabellen kan genast uteslutas. Den här EU-moppen kommer när den själv vill och lät sig inte påverkas av varesig förare eller passagerare. Den behövde väl sisådär 3-4 km för att komma upp i marchfart så axet var lite slött.

Nya direktiv från företagsledningen: Depåerna måste bantas ännu mer för att reducera förlusterna. Vi var 10 man en gång i tiden....nu är vi 7 och det är på tok för mycket. Ta bort en man eller två samt en buss till är den nya ledstjärnan.
Det är alltså bara att ta in två hål till i svångremmen och hålla ut de två år som är kvar på anbudet. Därefter väntar ny upphandling = Mycket Fritid.
Fast jag undrar hur mycket man kan banta depåpersonalen egentligen. Vid 4 personal kör man varannan helg och vid 6 man kör man var tredje helg....på 2 man kör man varje helg.
En gubbe bort betyder väl cirka 0,5 miljoner och slopar man Svenljunga Depå spar man minst 150.000:- per år (troligen mer) och sannorlikt spar man lika mycket på att plocka bort Tranemo Depå. Så i ett nafs har vi sparat 1,3 mille....troligare 1,7 mille när jag tänker efter.

"Då det är diskussioner kring tjänster, dess längder, paustider mm. så är det viktigt att vi gör klart att:
Vi bryter inte mot några lagar. Vi bryter heller inte mot något avtal, men vi har i något enstaka fall missat att motsvara de krav som de lokala facket ställt. Det har visat sig att det visst fanns tveksamheter i förhållande till avtalet kring tjänster, dess längder, paustider. Just nu ses därför tjänsterna över igen och det innebär att vi går igenom tjänsterna en gång till."
Detta är i korthet den info som gått ut via veckobrev kring turbulensen omkring tjänsterna i stadstrafiken.
Rent allmänt är mitt intryck efter att ha suttit i möten med trafikplaneringen det att varje sekund är dyrbar. Man sitter med en tidtabell för landsbygdstrafik och gnetar minuter i tron att det gagnar plånboken och säkerheten. Kan man ha spetsvändning på 1 minut så spar det tydligen kronor i teorin. Nu tömmer och fyller man inte en buss på 1 minut i den verkliga världen och en given sträcka tar inte alltid 6 minuter att köra i den verkliga världen. I den verkliga världen skall vi dessutom sälja ett antal olika färdbevis till våra resenärer - att hänvisa dom till Tidpunkten är rätt löjligt för vår del. På lördagar och söndagar får vi dessutom oftast en stor mängd kontantbetalande kunder som gör att lastningstiden per hållplats bli ännu längre. Så man bygger automatiskt in förseningar i tidtabellerna eftersom buffertid kostar pengar. Att den uppstår per automatik finns ingen förståelse för.
Så å ena sidan står sekundjakten och på andra sidan står kundservice och då är frågan vilket som lönar sig bäst på en landsortslinje?! För att bygga in lite kundservice och lite trafiksäkerhet i dynamiska tidtabeller är tydligen inte att tänka på. Man upphör aldrig att förvånas.

Det skall ju vara VD-träff i Svenljunga nästa vecka och jag kan inte vara med. Hörde att man tyckte det var skönt för då blir det inte så mycket tjôt. Dom e la goa gubbar.

Till sist en liten pärla:


Tänk Dig att bussen alltid kommer i tid till hållplatsen, det är gott om sittplatser i vagnen och Du registrerar Din betalning i Hajen och köper en varm cappiccino för en tia i kaffeautomaten, en god bulle ur varuautomaten, greppar en dagstidning i tidningsstället och sjunker ner i en mjuk och bekväm fotölj medan bussen lugnt och ryckfritt glider ut från hållplatsen. Kan livet vara så mycket bekvämare. (Möjligen att Du somnade efter tre kilometer med tidningen i knät och kaffet urdrucket).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

07 mars 2007

Onsdagen den 07 Mars 2007

Plus 5 grader och duggregn - så var det på morgonen och så blir det resten av dagen. Vi bor sannerligen i en regnrik bygd.

Om en buss ständigt är försenad, som på linje 150 som ett antal insändare beskriver, så är det självklart så att tidtabellen och verkligheten skiljer sig åt och av någon egendomlig anledning har alltid verkligheten rätt. Dessvärre finns det motkrafter som vill ha snäva tidtabeller (som på pappret ser jättebra ut) i tron att det spar fordon och förare. Fråga våra trafikplanerare. Dom räknar sekunder för fordon som vistas i en trafikmiljö. Gissa om det borgar för trafiksäkerhet (naturligtvis inte). Vi sysslar inte med sådant - vi fraktar folk mot betalning i så billiga lådor som möjligt.

Om en gymnasieelev tappar eller på annat sätt blir av med sitt skolkort så kostar det att få ett nytt. Kommunerna är inte skyldiga att ge eleven ett nytt skolkort gratis. Genom att betala för ett skolkort (som är en värdehandling) har man fullgjort sin skyldighet. Allt detta har kammarrätten slagit fast.

Säker bussresa?


De äldre blir fler och fler och de är enligt NFT en redan idag en hårt olycksdrabbad grupp i trafiken. Äldre människor skadar sig lättare än yngre vid olyckor eftersom ett naturligt åldrande medför att kroppen blir skörare. Många resor företas med buss och med pensionärsorganisationerna på olika nivåer som beställare. Därför är det
viktigt att dessa resor sker på ett trafiksäkert sätt och att de äldre ställer krav på de bussbolag man anlitar. Lycka till.

Bussolyckan utanför Uppsala kommer att leda till ökad trafiksäkerhet på bussarna. Man tror på bälteslag, bättre kontroll av bromsar.

Det kommer att bli riktigt spännande att köra runt med 52 fastbältade och 13 stående i framtiden med 3 mm mönsterdjup och oplogade snöiga vägar. Föraren jobbade visst 13,5 timmar dygnet innan (lagligt).

Vi skulle kunna sänka hastigheterna lite grand och vi skulle kunna få lite bättre vägar (=årets asgarv)...Men som alla förstår är föraren inte speciellt viktig i dessa sammanhang för han nämns inte ens en gång. Därmed tror man inte att bättre arbetsvillkor skulle skapa säkrare busstrafik. För övrigt kör ju mer än 50% av förarna för fort och det är givetvis bussförarnas attityd det är fel på enligt Bussbranschens Riksförbund (BR). Säkerheten måste vara viktigare än tidtabellen eller kafferasten (Så ljuger en sann arbetsgivarorganisation). Botet mot detta ofog är givetvis mer övervakning av ALLA bussförare med hastighetsmätare inne i passagerarutrymmet så att de resande kan se hastigheten (förslag från någon som är tom i bollen på VV), tätare kontroller av färdskrivare (det finns ju rätt många som kör på dispansreglerna), mojänger som påminner föraren om gällande fartgränser. Strypningen till 98 km/tim sätt ju ur funktion (hur då???? - berätta!!).

Den minnesgode kommer väl ihåg förslaget att bussar med stående skulle få framföras med högst 70 km/tim med länstrafikbolagen sa blankt nej - det skulle bli för dyrt (billigare med lite lik då och då).
Skulle vara kul om någon som råkar läsa detta reagerade och undrade om till exempelvis tidtabeller med körtider som uppmanar till lagbrott är totalt oskyldiga.

Är det så konstigt att det blir så här då? Egentligen inte...
Resenärerna vill ha billiga resor - dom är alltså intresserade av att det är så billigt som möjligt.
Trafikhuvudmännen vill därför ha in så låga anbud som möjligt.

Anbudsgivarens möjligheter att spara pengar ligger i:
---- att varje förare kör max vad som går - kan man plocka ut max 13,5 timmar per dygn så gör man det.
---- att köra med så mycket billig timanställd personal som möjligt (=lägsta lönegarantin)
---- att få facket att hålla käften lokalt - och det funkar.
---- att göra så lite vagnunderhåll som möjligt -- helst inget alls (det funkar inte)
---- att skifta däck så lite som det bara går
---- att inte ha reservbussar
---- att göra tidtabeller som innehåller så få bussomlopp som det är möjligt att ha under ett trafikdygn
---- att köpa så billiga bussar som möjligt

Trafiksäkerhet och andra floskler har inte här att göra -- här gäller att spara pengar för att kunderna vill åka så billigt som möjligt. Har jag missat något ovan är det bara att hojta till -- adressen står längst ner.

Polisen


Såg en intressant syn här om dagen. En gående samtalade med en polis (en raritet i dessa trakterna), en polis som satt kvar i sin låga polisbil och bara hade vevat ner fönstret. (Polisen orkade alltså inte gå ur bilen för att möta den han talade med på samma nivå). Hoppas att det var en privatsak.

Påbackad


Ibland blir man fundersam. För en tid sedan backade jag på en lycktstolpe efter cirka 37 år utan skador. Man grunnar och funderar och går till optikern och gör en extra synkontroll. Jo det hade ändrats något. Alltså lycktstolpe = nya glasögon för många pengar.
Så idag blir jag påbackad utanför vårt garage av en av våra bussar (jag stod utanför bussen när det hände) --- gissa vem som fick skulden? Rätt gissat! Självklart skylldes det på mig...(jag som inte ens fanns i bussen skulle ta på mig skulden). Sådant är depålivet.
Det som strör lite salt i såren är att för den föraren gör man en helt del tjänster privat och så, men att erkänna att man gjorde fel ingick tydligen inte.

Grunnande


Och i Ryssland har diktatorn slagit till igen. Fast det som verkligen gör MIG oroad är om vi blir beroende av rysk energi. Jag är övertygad om att den energikällan kommer att användas som ett politiskt påtryckningsmedel och att leveranssäkerhet och prisstabilitet inte finns med på dagordningen.

Finns det något värre än att sprida lögner om folk? Ja, att berätta sanningen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

06 mars 2007

Tisdagen den 06 Mars 2007

En månklar morgon! Underbart vackert och ljuvligt underkylt.

Snälla BL jag behöver en snabbare buss (strypt till 100 km/tim). Lastbilarna kör ifrån mig, speciellt dom med ut-rikiska plåtar.
För övrigt omfattas lastbilar inte av stoppförbudet (skylten med X på). Det går jättebra att parkera där också eftersom det är ledigt. Busshållplatser är en annan klassiker.

Inte fler bussolyckor nu tack..tidningarna frossar ju i alla möjliga bussolyckor just nu och detta är inte alls bra. Det snackas ju jättemycket om säkerhet hit och säkerhet dit och allt handlar om tekniska lösningar. Inte ett ord om t ex en tillåten arbetstidsram på 13,5 timmar och uttröttade bussförare. Sådan kan kosta pengar nämligen. Människoliv är inte så mycket värt när allt kommer till pengar....
Nu är alla på vår depå certifierade - fast vi kan inte notera någon skillnad mot tidigare....märkligt!

På Svensk Bilprovning noterar man att det är mycket anmärkningar på just bussar och att bolagen låter bussarna rulla hela tiden eftersom man inte håller sig med reservbussar längre.

Passagerare: "Kan Du släppa av mig nära gymmet ( i Sexdrega) så slipper jag gå" ??????? Att röra sig och motionera vadå?!

Jisses - vi har här en ny fin buss med 55 bältade sittplatser och givetvis inga stående. Vi fyller den med 55 trevliga skolelever som alla sitter fastspända enligt alla konstens regler. Helvete - det börjar brinna i bussen. Hur skall jag få ut 55 bältade fippliga och panikslagna elever?

Annons i tidningen Metro
SVERIGE BEHÖVER FLER PROFFS
Klarar du ditt yrke?
En busschaufför har mycket att tänka på. Bussen skall komma i tid. Alla ska visa kort eller biljett. Chauffören ska köra lugnt och säkert. Men nu är bussen försenad, det är fullständigt kaos i trafiken och vresiga människor strömmar in från alla håll. Skulle du klara av att prioritera i det läget?
Kommunal

Skulle jag ringa Kommunal (fackförbundet) varje gång situationen ovan inträffar eller vad är tanken? Vadå fler proffs? Är vi inte proffs redan? För mig verkar det som om Kommunal sköt sig i foten!

Vår VD-träff är flyttad och den kan inte heller ske på en för oss optimal dag. Det är onekligen skillnad på en enkel busschaffis och en VD - det framkommer tydligt i situationer som denna. Fast det gör inte mig något att den är flyttad för då slipper jag ju vara med.....Är på SÄS då....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

04 mars 2007

Söndagen den 04 Mars 2007

Vasaloppsdagen


Lite kallt ute - solstänk - Vasaloppet håller hustrun klistrad vid TV och jag jagar hundburar till bilen. En härlig dag helt enkelt.
Oskar Svärd vann Vasaloppet och allt är precis som det skall vara.

I veckan skall det bli VD-möte på depån med förarna från både Svenljunga och Tranemo. Det skall bli spännande att se vad som konkret kommer ut av detta. Jag tror att alla möten är av godo....

Det är något fel på den här artikeln i den här tidningen. Det står att "Garantin dyr för Västtrafik" och det tror jag inte ett ord av. Det är nämligen så att Västtrafik betalar ur Resegarantin med de pengar man plockar in på viten från entreprenörerna. Det finns ingen redovisning om hur mycket viten man plockat in.... skumt.

Det är som alla vet krav på att använda vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1 dec till 31 mars. Dessa krav gäller personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar upp till 3,5 ton samt släp som dras av dessa. Kraven gäller INTE för fordon äldre än 30 år och dom gäller alltså inte heller fordon ÖVER 3,5 ton. För när det gäller att undvika en trafikolycka spelar bra däck en avgörande roll - utom för fordon över 3,5 ton.

Udda



Krossade busskurer blir allt vanligare och det sker ofta på platser där det finns lite eller inga resenärer vissa tider på dygnet. Alltså inte i centrum....

"Hårda bud i Mellerud" är den kommunens NYA slogan. Det som förvånar mig är att jag har hört den sedan barnsben.

"Min fru ställer krav på mig hemma och på jobbet bestämmer chefen. F-n om jag vet vad jag skall göra!" Den hör man aldrig i kvinnofridssammanhang! Man tror att minst 75 000 kvinnor drabbas av våld i hemmet. Det som stör mig i detta sammanhang är att det saknas en definition. Vad är mäns våld mot kvinnor? Vilka kriterier är det som utgör begreppet? Jag tror på goda grunder att det inte bara handlar om att gubben ger kärringen en hurrvel. Begreppet är troligen vidare än så, men pressen redovisar inte sådana triviala detaljer.

Antalet svartjobb ökar och alla ojar sig - ingen ställer frågan varför finns det svartjobbare överhuvudtaget!?

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Lördagen den 03 Mars 2007




Birger Jarl föddes i början av 1200-talet (c:a 1208) i Bjälbo i Östergötland. Denne Jarl genomdrev de viktiga Edsöreslagarna som var de första riksgiltiga lagarna. De föreskrev om kvinnofrid, hemfrid, tingsfrid och kyrkofrid. "Med ed förpliktigade sig kungen, jarlen och deras närmaste män att straffa brott som kränkte den allmänna friden i hela det svenska riket."
Trots att det gått mer än 700 år sedan dess så har ett förvånadsvärt stort antal män med läs- och fattningssvårigheter kommit till världen. Så måste det vara eftersom vi efter alla dessa århundraden fortfarande brottas med problemet våld mot kvinnor (ingen nämner kvinnors våld mot män). Fast på slutraden handlar det om makt och vem (......) släpper makt ifrån sig frivilligt. Så civilisationen har nog inte kommit sååå långt från stenåldern ännu.

Säkerhetsproblem (ur veckobrev 09 2007): "Det generellt största problemet nu verkar vara stress, att förare kör innan kunderna satt sig och så. Det blir lite konstigt att å ena sidan diskutera att säkerheten är det viktigaste samtidigt som vi kör så att folk skadas när de ramlar för att de inte hunnit sätta sig." Kunde nog inte formulerat det bättre själv. Det är mycket märkligt att man generellt vill att passagerarna skall använda säkerhetsbälten, medan man inte ens låter dom sätta sig innan man kör. Å andra sidan har jag haft några samtal med företagets planerare om körtider, lasta och lossa med mera och där finns också en strävan att göra tiderna så snäva som möjligt. Det blir ju lite samma sak som att köra innan alla satt sig.

"Det finns tydligen några ungar som kommit på hur man frilägger dörrarna så kolla så att de inte gjort detta med din buss innan de kontaktar trafikledningen." Så var vi där IGEN! Vi hade ett gäng på Svenljunga Depå för några år sedan som visste hur man frikopplade dörrarna under färd och då blir man mörkrädd. Inte minst på grund av att vi under färd kommer upp i 90 km/tim. Att dörren då flyger upp och någon trillar ur blir som en nattmara. I dessa fall var det ju bara att ställa bussen och avvisa syndarna. Dom utgjorde en fara både för sig själva och medpassagerarna.

Nu är jag ju inte anställd på Borås Depå, men första gången jag hörde talas om tavla med bilder på Företagets ledningspersonal var nog 2001 och sedan dess har man byggt ett nytt personalrum med biutrymmen, men att fixa en tavla med foton på ansvariga har inte verkställts ännu. Grattis på förhand om det blir genomfört!

Apropå den otrevliga olyckan utanför Uppsala har nu polisen konstaterat att ingen av bussarna kört för fort under någon del av sitt pass. Intressant att man letade förarfel och brott som första åtgärd mot bakgrund av väglag och övriga omständigheter. Är det sådant som kallas tunnelseende?Undrar om man kommer att få vidare och leta efter syndabockar hos t ex väghållaren eller titta på däcksutrustning och karossens säkerhetskonstruktion? Vadå jag får väl i alla fall undra!

Om nödhammarna har jag skrivit tidigare och nu har den lokala blaskan kommit i kapp kan man säga. Dom sitter fast rejält i bussen eller så finns dom inte alls (som regel). Vi har ju en del kortväxta passagerare med långa och giriga fingrar.
Ett annat problem inom samma område är vissa olämpligt placerade brandsläckare som är svåra att komma åt. Dessa sitter dessutom så att passagerare sparkar på dom. Andra är så högt placerade att enbart de mest långa chaufförerna har en chans att nå dom och lossa på låsbanden. Några sitter bakom luckor som sedan "spärras" av eftermonterade prylar. Ingen har ännu haft synpunkter på detta, men det kommer väl i den lokala blaskan så småningom. Vart finns skyddsombuden i dessa sammanhang? Just nu lyser dom med sin frånvaro.

Om inte teknikforskning länkas ihop med samhället runtomkring är den inte till någon nytta. Om man tar 'vår' sektor så forskar man intensivt på att ta fram bussar som går på förnybar energi, gärna bränsleceller. Ett av de ställen som forskar på detta är KTH och jag tittade in på skolans hemsida och drunknade genast i information kring energislag. Så nog tuffar det framåt, men kanske inte alltid i den takt man kan önska sig. Det finns starka motkrafter också i form av t ex oljeindustrin och dess anhängare. Sådant får man inte glömma.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

01 mars 2007

Torsdagen den 01 Mars 2007




Första Mars och nu är det statistisk VÅR....Frågan är när den riktiga våren kommer.

Kassaväskan fick lagas igen...ingen vidare kvalitet på de där prylarna. Billig skit är väl det mest beskrivande uttrycket skulle jag tro...Det finns bättre kvalité att köpa in i Sverige, väskor av riktigt läder och ordentliga sömmar. Min privata gamla är väl bortåt 45-50 år gammal och funktionsduglig. Dessa blir väl inte så mycket äldre än 3-4 år så är dom slut. Det är skillnad på kvalitet.

Det är otroligt mycket skriverier om bussar efter olyckan utanför Uppsala. Det var även en massa skriverier efter olyckan utanför Arboga (2006) och jag minns också en massa skriverier efter olyckan i Fagersta (2003) och det var ju en väldig debatt efter olyckan i Indal (2001). Men allvarligt hur myckat har hänt i praktisk verklighet? Jag tycker nog att det mer verkar vara ett spel för galleriet. Skit happens - money are real. Det är inte människoliv som räknas utan kostnadsminskningar. Trafikhuvudmännen vill ha snabba förbindelser oavsett årsid och väderlek. Företagsekonomiska begrepp gäller i alla lägen. Bussföretagen har över lag låg lönsamhet och pressar sina kostnader till det yttersta.
Det har funnits förslag sedan lång tid tillbaka som gick ut på att en buss med stående bara fick framföras i 50 km/tim - gissa hur det gick med det förslaget. RÄTT. Stående arkivet = papperskorgen. Kostade på tok för mycket att genomföra.

I den lokal tidningen kan man läsa att väglaget får styra. Det är säkert sant hos en mindre del av förarkåren, för jag har också hört av passagerare att den och den kör på tok för fort i det och det väglaget. Jag grattulerar ALLA förare som kan "kasta ut tidtabellen" och köra efter väglag och trafikrytm. Trots det ser jag t ex i Borås Stad förare som ligger och hugger i bilköer istället för att glida fram. Det drar bränsle och det är jävligt otrevligt att åka med.

En sak som Västtrafik borde se till är att Väghållarna, både Vägverket, Kommunerna och andra, prioriterar snöröjning och halkbekämpning på de gator och vägar om trafikeras av kollektivtrafik. Bilisteran får komma i andra hand för dom är ändå tvingade av lag att ha däck som skall klara lite taskigt väglag - så är inte fallet med bussar (dom kräver i princip sommarväglag året runt).

Vi kan också läsa i bladet att eftermontering av bälten i bussar "inte är ekonomiskt försvarbart" och det är det allt handlar om.
Vi har för övrigt några bältesplatser i 'våra' bussar och ingen av bältena fungerar (bältena är dessutom bara midjebälten och ger inte fullgott skydd om dom fungerat). Bältet (midjebälte) som finns på förarplatsen har inte fungerat sedan bussarna levererades - kvaliteten var för låg.

Det är med andra ord gott och väl att man får bälten i alla bussar i framtiden. Det är lika gott och väl att föraren skall uppmana passagerarna att ta på sig bältet. Jag hoppas bara att bälena är tillräckligt bra för att klara av klåfingriga skolelever och annan åverkan och att bussföretagen har råd att underhålla bältena - eller kommer det att vara "inte ekonomiskt försvarbart".

FOTNOT: Byggnads så kallade granskningsavgift på 1,5% av lönesumman är en ren löneskatt och inget annat och den tas även ut på byggnadsarbetare med månadslön. Där krävs ingen mätning överhuvudtaget. Nej det är bara en fet extrainkomst för Byggnads som man av naturliga skäl inte vill bli av med.
Jag har suttit i tillräckligt många fackliga förhandlingar med Byggnads för att veta vad som verkligen gäller. Beviset finns väl också i det faktum att Byggnads vill kringgå EUs dom och lägga löneskatten direkt på arbetsgivarna istället. Jag har aldrig blivit lönegranskad av Byggnads, men betala 1,5% har jag fått göra. Fast jag har inte dom företagen kvar längre....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy