30 januari 2007

Tisdagen den 30 Januari 2007




Ekonomiskt.........


Efter ett tidtabellsmöte blir det bestående intrycket det att man gillade ordningen med enbart timanställda (gällde dock inte sig själv) som inte kunde vägra köra och som enbart fick betalt för det timmar fordonet rullade. Det ultimata var att kunna utnyttja en timanställd 13 timmar per dygn och betala för typ 7 timmar. Det framställdes som en idealsituation. Så är alltså synen på den grupp som skall utföra själva jobbet. Ekonomisk skalbarhet och noll intresse för kompetensutveckling. Vägrade man köra en dag så var man avstängd i tre (3) veckor. Modern variant på slavhandel, som väckte beundran.
VD ville veta hur många omlopp vi tagit bort så det var önskvärt att vi rationaliserade bort oss själva... det är skönt med folk som talar klarspråk. Vi skall med andra ord säljas bort till företag som gör samma sak ännu billigare. Vi fick veta att vissa linjer inte hade en så bra ekonomisk utveckling och Buss i Väst stod på kö att ta över när vi var där.

I Sverige är vägtrafiken den största orsaken till utsläpp av koldioxid och trots det kör vi livsmedel och andra varor kors och tvärs med lastbil istället för att närproducera. Jag påstår dessutom att om kollektivtrafiken tog hand om varutransporterna i glesbyggd skulle man vinna en hel del. Det har i alla fall funnits fordon byggda för detta ändamål tidigare så det är ingen utopi. Samtransporter spar både onödig körning och miljö. Storskalig tillverkning har också en baksida minsann och när man börjar räkna på ALLA delarna kanske det där storskaliga ändå inte var så bra.....

Hur kör man själv ekonomiskt?
  • Tänk framåt när Du kör - motorbromsa istället för att bromsa och undvik onödiga stopp


  • Använd låga växlar minimalt - genväga i växellådan


  • Kör snabbt upp till önskad hastighet och kör så mycket som möjligt på en hög växel


  • Kör alltid med ett jämt och lågt gaspådrag med jämn hastighet


  • Utnyttja möjligheten att rulla



Nya turlistor är på gång igen....man kan undra hur pass vettigt det är att skapa nya turlistor 1 till 2 gånger per år....Det skapar i vart fall merarbete och den resande allmänheten hinner aldrig vänja sig vid fasta tider innan de skall ändras igen.

STADSTRAFIKENS förare har tydligen varit på något som kallas VD-träffar som tydligen startade vecka 47 2006. I ett senare veckobrev (som mest handlar om stadstrafiken) har dessa VD-träffar varit bra med många frågor????För Depåernas del räcker det med att man skickar (1) en representant. Man är uppenbarligen inte så intresserade - det skall nog snarare uppfatta det som en vänlig gest. För det är ju så att i BL:s ögon är det ju stadstrafiken som är viktigast och den som man förlorar mest pengar på. Övrig trafik är sekundär. Jag har för mig att andelarna är cirka 60% i staden och 40 % utanför.

Tittade på Tjänstekort för Sjuhärad 2006 och kom snabbt underfund med att dom inte gäller för mig och mina kollegor eftersom vi inte är anställda av Västtrafik. Det står tydligt att dom "gäller för tjänsteresor med Västtrafik Sjuhärad" och där jobbar ju inte jag. Och när jag åker buss så åker jag med Borås Lokaltrafik eller Horredstrafiken.
Jag antar att det står samma sak på korten för 2007 som skall beställas hos vår VD.
Annat var det på 60 & 70-talet då varje förare hade frikort till all busstrafik i Sverige -- det går snabbt utför.

En liten grupp biljettkontrollanter råkar oftare i bråk än övriga och om man provocerar får man automatiskt bråk. Vi och våra kontrollanter har aldrig den sortens problem, vi tar alltid det lugnt.

Göteborgs Kommun vill att grannkommunerna och regionen via Västtrafik ökar antalet bussar som pendlar in och ut ur kommunen vid högtrafk. Jag håller med, speciellt om det sker på bekostnad av bilisternas resor eftersom luften i Göteborg bara blir allt sämre.

Vägkamrorna gör ännu så länge nytta och håller ner farten - frågan är bara hur länge det dröjer tills man trixat till det så att dessa mekaniska övervakare är överkörda. Folk brukar till sist hitta utvägar i ett övervakningssamhälle.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

29 januari 2007

Måndagen den 28 Januari 2007




Snart är januari blott ett minne.........



Jag läste en viss banks nya reklamslogan: "Vi bjuder nu på uppläggningsavgiften - värde 650:--." och då slog det mig att vi som kör buss och säljer biljetter givetvis skall ha en liknande slogan: Vi bjuder på inknappningsavgiften - värde 10:--. Detta kallas ibland för marknadsföring.

Ännu ligger det snö på marken och fortfarande är jag lika undrande hur dessa personer som skottar hållplatser tänker (många hållplatser skottas överhuvudtaget inte). Man skottar trottoaren och lägger upp snödrivan mot bussens stopp-plats. Passageraren måste med andra ord kliva genom snödrivan för att kliva på eller stiga av bussen. Nej jag fattar inte hur dessa gentle-män/kvinnor funderar. Det ligger långt utan för min begåvning.

En sak vet jag dock. Idag var det ordentligt glatt på jobbet.....

Det finns grupper som hävdar att det viktigaste kravet för att vinna bilister för kollektivresande är att transporterna mellan hem och arbetsplats är snabba och komfortabla. Och det kan nog vara riktigt.
Detta kunde till exempel brytas ner till följande punkter:
  • * om kollektivtrafiken ska framstå som ett attraktivt alternativ, måste resan vara lika snabb och bekväm som med en egen bil

  • * väderskyddade hållplatser

  • * lättillgängliga parkeringsplatser för pendlare

Kravet på att resan skall vara snabb är dock inte politiskt korrekt och anses alltför radikalt, istället ligger focus på turtäthet, lågt biljettpris och kaffeserveringar i vänthallarna.

Men också Vägverket har ett tydligt ansvar för kollektivtrafiken på väg, för även den som reser kollektivt är en konsument av vägtransporttjänster och har därför rätt att ställa lika stora krav som den som åker i egen bil. Vägverket kan också bidra till att göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Därigenom ökar möjligheten att uppnå ett miljöanpassat och säkert vägtransportsystem. När kollektivtrafiken blir mer tillgänglig ökar möjligheterna för alla att resa. Snälla Vägverket - det har blivit något fel här!!! Tillgängligheten minskar ju.......

Så mycket som en tredjedel av Sveriges vuxna befolkning har kollektivtrafik som enda resealternativ. Kollektivtrafik är alltså en mycket viktig faktor för att uppnå samhällets målsättningar om ökad trafiksäkerhet, minskade utsläpp och bra miljö för oss alla - även i våra tätorter. Att kollektivtrafiken är viktig speglas inte i samhällsdebatten. Bilintressena är resursstarka och pengarna flödar in i lobbykampanjer och politikerpåverkan. Kollektivtrafiken däremot som berör många försvaras tyvärr av få.
Det kollektiva resandet har, räknat i personkilometer, ökat under flera decennier. Resorna har blivit något fler, men framför allt märkbart längre. Detta hänger samman med en allmän trend mot ett allt längre dagligt resande, från ca en mil om dagen 1950 till närmare fem mil idag.
Bilresandet har också ökat det också, dessutom mycket mer än resandet med kollektivtrafiken. Den utvecklingen tror man kommer att hålla i sig. Trenden är att samhället anpassas till bilen, vilket motverkar kollektivtrafikens mål och möjligheter. Kollektivtrafiken måste därför ta en mycket större andel av framtidens resande om vi skall klara av att bo i hela Sverige.
Det är ju samtidigt lite kul att notera att den amerikanska bilindustrin krupit till korset och nu satsar på bränslesnålare fordon - och att Maud Olofsson är ute och kränger bilar. Både Göteborg och Trollhättan är ju beroende av bilindustrin och här i hörnet västergötland - småland finns gott om legotillverkare som lever på att bilindustrin lever. Lite tillspetsat är dessa kollektivtrafikens 'fiender'.

Det övergripande målet för kollektivtrafiken är enligt ett riksdagsbeslut 1998 att "säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet". En bra kollektivtrafik är alltså en viktig förutsättning. I ett vidare perspektiv är god kollektivtrafik en förutsättning för en hållbar samhällsutveckling, såväl miljömässigt som ekonomiskt och socialt, så om kollektivtrafiken försämras, vilket håller på att ske på flera håll, innebär det visserligen att de direkta utgifterna minskar, men det medför också samhällsekonomiska kostnader. När resenärer tvingas övergå till bil från buss så ökar trängsel, utsläpp av föroreningar, bullerstörningar och trafikolyckor. Tillväxten påverkas negativt
eftersom arbetsmarknadsregionerna krymper. Dessutom sker en påtaglig välfärdsförlust för grupper som inte har bil. Kollektivtrafiken ska med andra ord på ett bra sätt främja regional utveckling och motverka nackdelar med långa transportavstånd. Kollektivtrafiken måste utformas så att den svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov. Kvinnor och män skall ha samma möjligheter att påverka kollektivtrafiken.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

28 januari 2007

Söndagen den 27 Januari 2007




Bitar & stycken.........



Helgen har varit lugn och sval och just nu är det inte mycket att skriva hem om.....
Halka och felaktiga däck är liksom historia.... Det kommer att ta tid att ändra på det eftersom pengar och inte säkerhet styr.
Kollektivtrafik kommer alltid att vara underordnad bilismen av industriekonomiska skäl. Det skulle ju gå käpprätt åt - jag Ni vet - om folk slutade köpa bilar, bensin, däck och annan.

Fast jag undrar vad busspendlaren sa när han återkom till pendelhållplatsen och fann att bilen var "lånad"... Troligen inte nedskrivbart. Här finns nog ett och annat att fundera på om man skall få bilister att våga ställa bilen och åka vidare med bussen.

Det är alltid trevligt att få bekräftat att det finns fler än bara lilla jag som har samma intryck av situationen. I detta fallet handlar det åter om avarterna i anbudssystemet för kollektivtrafik (speciellt då under Västtrafik). Även Göteborgs Spårvägar dumpar anbud bara för att få trafik och då träder automatiskt regeln om orsak och verkan i kraft. Det är nog inte riktigt så det skall gå till om det skall fungera långsiktigt. Sedan var ju det avtalet rätt kort, bara 5 år (normalt vill man nog skriva av en buss på 8 till 10 år). Sedan har Västtrafik tillskrivit sig ensidig rätt att förlänga avtalet och kan på så sätt mjölka entreprenören. Eftersom ekonomin medvetet pressats av Västtrafik (som ju får mycket busstrafik för lite pengar) så drabbar det i andra ändan förare och resenärer i form av bristande eller uteblivet underhåll. Något som man ser även hos andra bussföretag. 1981 startade detta med upphandlad kollektivtrafik och sedan dess har kollektivtrafiken befunnit sig på ett lutande plan - utför.
Entreprenörerna (de som utför trafiken) suddas bort och fram träder Upphandlaren, Västtrafik, som den som utför trafiken med 'sina' förare. Västtrafik skickar sedan ut reklamtidningar till 'sin' förarkår som t ex Strålkastaren och Förarnytt, men dom berättar bara sagor och utelämnar verkligheten.
Tänkvärt är att Sveriges 6 (sex) största bussbolag visar upp stora förluster på sin verksamhet och med detta i minnet är det inte så konstigt att fordonsunderhållet uteblir och att det sker bussolyckor och att det går omkring mängder med förbannade förare som måste köra runt i undermåliga bussar. VAD SOM FÖRUNDRAR MIG ÄR ATT DETTA FÅR FORTGÅ UTAN ATT FÖRARNAS ORGANISATIONER REAGERAR.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

27 januari 2007

Lördagen den 26 Januari 2007




Bloggad.........


Det har börjat en debatt om att yttrandefrihet utan statlig kontroll är farlig. Via till exempel bloggar kan vem som helst uttrycka vad som helst utan filter. Detta är nog folk i allmänhet inte mogna nog att få göra - inte utan någon typ av censur. Europadomstolen (EU) tycker inte om full yttrande- och pressfrihet. Det kan ju rubba de politiska systemen. EU generellt gillar inte offentlighetsprincipen heller. Den nya principen går tydligen ut på det skall vara av allmänt intresse och det får inte röra privatliv eller enskilds heder. Rätt flummigt alltså. Nu skall vi få våra faxar, telefoner (fasta som mobila) och datorer avlyssnade av svenska myndigheter dygnet runt. Amerikanarna har visserligen gjort det i årtionden, men nu kommer lilla Sverige också. Tänk om någon skulle vilja störta Rainfelt?!
Men skit i det vi BLOGGAR vidare som om inget hänt.

Någon skall tydligen ta upp linje 100:as säkerhet på något regionmöte för att snacka om säkerheten i kollektivtrafiken. Så tjõtar man om säkerhetsbälten som allena saliggörande, men hur bältar man de som står i gången? För det är inte olagligt att ha stående passagerare i 90 km/tim - visst är det olämpligt, men inte olagligt. Sedan undrar jag hur man gör med alla stadsbussar som plötsligt kör landsvägstrafik? Hur får man skolelever att ge f-n i att göra sönder bältena? Allt annat löst i bussar skruvas bort eller blir sönderskuret.

Man får det man betalar för och inget annat. Det finns inget bussföretag vid sunda vätskor som håller reservbusskapacitet som man inte får betalt för och inte katten håller man komfortbussar i reserv som förstärkningsbussar utan att få full kostnadstäckning - det vore brottsligt.

Det är inte vädret det är fel på utan lagstiftning och utrustning...tänk på det vid nästa regionmöte.
Det skulle ha varit en fjärrbuss från Västtrafik som kört rakt in i en lastbil....tur att det inte var en buss från Conex i Partille. Det hade varit hemskt.

Jag läste i en ledare kritik mot Västtrafik och somligt var säkert korrekt medan annat var svammel. En kul aspekt var i alla fall att när man vill stiga på en spårvagn (som kan lasta betydligt fler resenärer än en buss) får man använda valfri dörr. När man skall kliva in i en buss måste man använda framdörren på grund av biljettkontrollen. En ekvation som inte håller måttet riktigt - är en typ av logisk kullerbytta - speciellt i bussar med separat läsare tlll "Hajen".
Sedan står det att det sannorlikt behövs fler bussfiler, men att någonstans skall även bilarna passera. Här slår ledaren ytterligare en logisk kullerbytta, eftersom det är biltrafiken som skall reduceras och kollektivtrafiken som skall prioriteras. Finge man väck bilarna från centrum samtidigt som kollektivtrafiken har egna körvägar in och ur centrum så vore tidspassningen mest en fråga om hur många stopp det skall finnas per mil.

Min plånbok kantrade inte....och "skattesänkningen" (jag kunde då inte hitta den) vägde sannerligen inte upp höjningen i a-kasseavgiften, långt ifrån - så nu gäller det att strama åt utgiftssidan ytterligare. Fackavgiften känns just nu fruktansvärt onödig och tidningen KA är en ren tjejtidning för tjejer som jag alltid kastat redan vid brevlådan.

Fast det är inget man skall vara förvånad över - pengabiten alltså - för enligt Svenskt Näringsliv får folk som arbetar på tok för bra betalt. Vi ligger 30% för högt och arbetskraftkostnaden får absolut inte stiga mer. Notera att detta gäller dom som UTFÖR arbetet. På aktiemarknaden blåser andra vindar för där blir det rekordutdelningar tack vare höga vinster (skillnaden mellan kostnaden och priset) och bonusprogrammen (förtäckt lön till chefer) genererar stora belopp, så stora att dom som UTFÖR arbetet inte ens fattar hur mycket det är.

Så ett glädjande budskap till oss som kör regiontrafik: Den totala nedläggningen av landsbygden kommer att fördröjas något eftersom jordbruksministern vill satsa 35 miljarder kronor under sju år (en mandatperiod är endast fyra år) på att utveckla landsbygden (=sänka avvecklingstakten). Huvudpunkterna skulle vara jobb (=odlad bioenergi) och miljö (=rekreation för stadsbor).

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

26 januari 2007

Fredagen den 26 Januari 2007




Golvad.........



Idag har det snöat och varit moddigt och vi har glidit och skridit fram. Eftersom jag haft 'elev' med mig alla 12,11 timmarna så har focus legat på att förmedla kunskap efter bästa förmåga.

Det har kommit ett beslut kring reglering av förarärenden för "Hajen". Från och med 1 mars i år gäller att förarärenden (felavslut och dylikt) enbart kommer att handläggas om de är mindre än sex månader gamla. Och det låter vettigt.

Det skall komma ut ytterligare Boråsförare som skall lära sig depålinjerna, men vi som redan kör på depå får aldrig uppleva världen utanför vår depå genom att lära oss de andras linjer. Det är enbart Boråsförare som får det nöjet tydligen. Så snart blir depåerna nog överflödiga (dom kostar ju en massa onödiga pengar får man höra med jämna mellanrum), hoppas bara att det dröjer så man man hinner undan...... BL har ju tidigare agerat bakom förarnas ryggar för att bli av med depåtrafiken. Sådant raderar hela förtroendekapitalet i ett svep.
Money talks - People are killed

Nytt veckobrev -- öken (så torrt det var)...

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

25 januari 2007

Torsdagen den 25 Januari 2007




Man kan fundera ibland.....,



Jag har kört en tvåaxlig låggolvsbuss i ett antal dagar och resenärerna undrar varje dag när vi skall sluta köra kalla stadsbussar i regiontrafik. Det undrar jag också. Vi brukar kalla den för reservdelsbussen för det är ett minimum av prylar som fungerar. Värmen i den är usel, instrumentbelysning saknas, den skaramlar och skakar så att kroppsdelarna kommer i oordning (låggolv = ingen fjädring), framdörr och sidofönster är otäta, ljudnivån i regiontrafik är med all säkerhet skadlig för hörseln. Att skriva felrapport på en sådan buss är slöseri med dyrbar tid eftersom det inte kommer att leda till någon åtgärd.

Stationsvärdarna på Resecentrum i Borås fortsätter att förbryllar mig. Nu har damerna tydligen fått ett eget krypin, för där snatt dom iväg och sedan såg inte jag eller någon annan röken av dom. Mina passagerare undrar med jämna mellanrum vad dom sysslar med och ärligt talat kan jag inte svara på det. Jag borde ju kunna det men jag har inte lyckats lista ut det ännu. Jo jag vet vad som stod på pappret, men det stämmer inte.

Jag satt och betraktade Borås Järnvägsstation - en pampig byggnad - och tänkte: Vilket pampigt monument över en svunnen period i svensk kollektivtrafik. Undrar hur många hundra mil järväg som försvunnit och hur många vackra stationshus som upphört att vara stationshus, för att inte tala om alla banvaktsstugor. Storstilat var det och till slut tog epoken slut. Man var inte tillräckligt framsynta för att integrera järnvägen i framtida transportsystem och valde att avveckla istället för att utveckla....så det kan gå.

Kollade lite på förarcetifieringen på deras hemsida och blev mycket fundersam kring vissa moment....Speciellt kring momentet rörande tidtabellfrågor. Här förefaller verkligheten inte riktigt stämma med frågorna. För det första finns det ingen tid inlagd i våra tidtabeller för att slå i andra linjers tidtabeller. För det andra har ingen av våra bussar tidtabeller som innefattar andra linjer än våra egna, i stort sett. Jag kan med andra ord inte se när bussen eller tåget till Herrljunga går eftersom vi saknar dessa uppgifter. Undrar just hur den pärmen skulle se ut som innehöll alla turlistor för Västtrafik 7Härad? Tjock antar jag....

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

24 januari 2007

Onsdagen den 24 Januari 2007




Lite matte.........


Kommunals A-kassa har 350 anställda........ hanterar 50.000 arbetslösa och hade 600.000 som betalade varje månad. 40:-- går till administration vilket innebär 600.000 x 40:-- = 24 miljoner kronor / 350 anställda = 68.571:--/månaden inklusive sociala kostnader.
600.000 / 50.000 = 12 det vill säga varje arbetslös har 12 sponsorer som betalar. 12 * 340:-- = 4.080:- / person/månad. Tidigare fick varje arbetslös tydligen bara 1200:--/månaden enligt samma princip.

Avgiften stiger från 1200:-- till 4.080:--.... för MIN A-kassa blev det som sagt från 1.380.-- till 4.392:-- så det finns ingen jämnlikhet i systemet heller, men vem har sagt att världen är rättvis.

Apropå igår.........



Jag har funderat en hel del på vilket som är farligast när man kör buss, att tala i kommunikationsradion via en mic med vidhängande sladd eller i en mobiltelefon. Jag förutsätter att båda samtalen är lika långa och lika viktiga. Sedan dök det upp ett problem till i sammanhanget, ett mycket vanligt problem, vad gör vi när inte kommunikationsradion fungerar? Och så är det i stort sett varje dag.... Då ringer tjänstgörande trafikförman till våra privata mobiltelefoner. Vill man något från kontorssidan så ringer man till mobilen, verkstaden ringer till mobilen och så vidare....den är rätt så etablerad vill jag påstå. På Buss i Västs bussar finns det en mobiltelefon i nästan varje buss...som hör till bussen. Även andra bolag som Swebuss Express har "nallar".

Var tredje spårvagn och buss inte i tid står det i rubriken till tidningsartikeln och det är en intressant vinkel. Frågan är som alltid om det inte är fel på tidtabellen som inte tar hänsyn till ett antal variabler. Sedan anklagas GS för att ha köpt in dåliga bussar och för att missköta underhållet. Trogna bloggläsare vet givetvis varför det är så eftersom jag tidigare förklarat kopplingen mellan orsak och verkan.
Enligt artikeln berodde 1 av 6 inställda bussturer på förarbrist medan 2 av 3 inställda turer berodde på fordonsfel. Finns det inga slantar så finns det inte....

En annan intressant statistik är att omkring 1950 gjordes hälften ( 50% ) av alla resor med kollektivtrafik, medan det runt 1970 hade skjunkit till en femtedel ( 20% ). Det säger också någon om hur bilisterna korkar igen städerna till nackdel för kollektivtrafikens framkomlighet. Finge kollektivtrafiken egna körleder så skulle det ske förändringar.

Det vimlar av artiklar i pressen om att snön och halkan ställer till stora problem, inte minst för kollektivtrafiken. Men det är inte vädret det är fel på....vi har haft vinter här de senaste 10 000 åren, utan materialet. Vi tvingas åka runt i fordon som inte anpassats för vinterkörning. För bussar är det tydligen sommar året runt både i tidtabellen och på utrustningssidan.

Och idag var det skithalt överallt utom på R27. Då gäller det att ligga i om man skall vara i tid...



Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

23 januari 2007

Tisdagen den 23 Januari 2007




Så var det förr i 'tia'.....



"Fram till omkring 1950 var bara någon enstaka sommarstugeägare bilburen. Det var för de allra flesta tåget som gällde och man steg av vid en nu sedan länge nerlagd järnvägsstation. Därifrån fanns två möjligheter: gengasdriven Volvo-taxi eller apostlahästarna. Tåget, sedemera rälsbussen, till mitt Sjötofta upphörde för en massa år sedan pga minskat resande tack vare att allt fler fick egen bil.

Det är mer än 100 år sedan Göteborg fick sin egen, lilla bit av Statens Järnvägar döpt till Säröbanan. Från början tänkt att bli något av det modernaste inom järnvägstrafiken, med eldrivna tåg, in till en station i centrala Göteborg, men det blev en idyllisk liten bana, där ångloken tuffade fram mellan gråa skär och gröna kullar på sin väg mellan Slottsskogen i Göteborg och det idylliska Särö på Hallandskusten. Lysande förutsättningar för sommartrafik alltså, men betydligt mörkare för vintertiden då tågen och resenärerna blev få. Det gamla stationshuset i Blomstermåla (Särö) är för övrigt idag en jättetrevlig restaurant. Otaliga är de göteborgska badbarn som minns sina resor med Säröbanan till sommarliv och bad. Andra minns i stället de vackra stationshusen, de ljusblå rälsbussarna. Årtionden av dålig ekonomi ledde slutligen till banans nedläggning 1965. Trots att man under de sista åren delade spår med spårvagnarna kom dessa aldrig att ersätta tågen. Spåret revs upp och banvallen blev en av Göteborgs vackraste cykelbanor medan trafiken ersattes med bussar, men i sinom tid köptes Säröbussarna upp av Linjebuss och så var dess saga all. Ack ja så det kan gå. Den som gissar att undertecknad har ett förflutet i detta ärevördiga bolag har rätt.
Spåren var man alltså klyftiga nog att riva upp istället för att utnyttja dem till spårvagnstrafik fri från bilister - så kan det gå med alla smarta långsiktiga beslut. Endast en kortare sträcka mellan Linnéplatsen och Marklandsgatan fick bli del av spårvägen.

Så är det nu för 'tia'.....



Hej.
Vi har nu Stationsvärdar placerade på Resecentrum och Södra torget i Borås. Om det uppstår förseningar eller andra störningar i trafik som passerar dessa två platser kan ni nu kontakta dessa, så för dom information vidare till resenärer som kan drabbas. Telefonnummer till dom är:

Ett intressant meddelande från Västtrafiks driftsledning med tanke allt prat om mobiltelefoner och bussförare. Ibland stämmer inte kartan och verkligheten och då gäller kartan.

Meddelandet om stationsvärdarna var avsett för trafikförmännen. Det var alltså meningen att trafikförman skall ringa till stationsvärdarna om det blir aktuellt.
Det stod inte ett ord i meddelandet om att det är ni förare som skall göra det. Ni använder naturligtvis radion för kontakt med trafikledningen som i sin tur ringer.
Mobiltelefonprat är ju som alla vet inte bra när man kör.

Som sagt ...då gäller kartan.

Detta är bara en liten åtgärd för att hjälpa er förare att kanske inte få allt för sura resenärer när bussen är sen, (dom brukar inte vara det om dom fått lite info om var bussen är). Ha en bra dag!

Allvarligt talat Västtrafik - det är bland det bästa jag har hört på flera år och Ni skall ha all heder av en sådan åtgärd. Det gör åtminstone fjärrbussarnas tillvaro betydligt enklare.

Sandningen av gångytorna i Lockryd förbryllar mig. Oftast har det inte varit grusat och när det är grusat så har det inte skett där passagerare stiger på och av bussar utan någon meter eller så längre bort. Mycket märkligt.
En annan sak som är märklig är att utfarten från Hillared när man skall korsa R27 och ta sig in i Lockryd som regel inte är ordentligt halkbekämpad vilket gör att en buss mycket väl kan stå och spinna istället för att i god fart korsa R27 vilket i praktiken är livsfarligt. Kommer någon på R27 så kommer ju bussen att ofrivilligt att vara i vägen (den började köra när det var fritt åt båda hållen).

Samma elände finns på olika platser i anslutning till Borås Resecentrum. Hela området RC är uppvärmt i marken men alla tillfarter och utfarter har minsann inte samma status vilket leder till 'situationer'. Det sker inte heller någon aktiv halkbekämpning värd namnet för att förhindra detta.

Trots ett i stora stycken bedrövligt väglag har kollektivtrafiken rullat med få störningar vilket måste sägas vara fantastiskt.

Kollektivåkandet är inte större idag än var det var för 20 år sen. Detta beror bland annant på att biljettpriserna för kollektivtrafiken har ökat betydligt mer än vad bensinpriset gjort under samma period. Det kommer förstås inte att gå på en kafferast att vända utvecklingen och få den rätt. Nu vill man inleda en stegvis reformering som innebär att vi verkligen låter de olika trafikslagen betala sina miljökostnader. Det ser man som en väg att börja rätta till det så att det stegvis blir billigare att åka kollektivt än att åka bil. De senaste tio åren har kollektivresandet visserligen ökat men fortfarande åker det inte fler kollektivt idag än vad det gjorde 1985. En förklaring är att biljettpriserna inom kollektivtrafiken stigit betydligt mer vad än bensinpriset har gjort. Det här visar en ny trafikrapport som finansierats av statliga Vinova.
I Jönköping lade man för några år sedan om kollektivtrafiken. Det finns nu flera så kallade stomlinjer med tiominuterstrafik. Bussarna har egna filer som har företräde i korsningar för att få upp tempot. Det har lett till en tydlig passagerarökning, enligt länstrafiken. Nästan som att bo i storstad och det fungerar rätt bra. Man väljer bussen. Vissa jämföra med Göteborg där går det lite långsammare med spårvagnarna. Man tycker att det fungerar bra i Jönköping. Botemedlet kommer med all säkerhet att bli någon typ av ny beskattning och vips har vi ett nytt skattehöjarparti fast med lite annan partifärg.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Måndagen den 22 Januari 2007




Så var det måndag igen.....



"Det kan noteras att åren gått - nu får man se brölloppsgåvorna i Antikrundan"

Nog var det måndag alltid - halt och bedrövligt väglag och väl framme vid depån endast luft i 3 bildäck...sådant uppskattas inte en måndag morgon (vulken i en ventil hade släppt??)
Sedan måste jag övertyga bussen om att vi inte skulle in i Systembolaget i Svenljunga idag heller. Först trodde den mig inte och sedan blev den övertygad om att det var jag som hade rätt.
En tur 10:10 från Svenljunga ville köra hela vägen till Borås fastän den skulle vända i Lockryd. Det blev ett varv extra, med tom buss, för att komma till rätt sida. Det var visst nått gods söderut också som fick ta en senare tur för jag var senare än sen i Svenljunga och hade oroliga passagerare som undrade om vi kommer i tid (det gjorde vi!). Nog var det måndag alltid - hela dagen.

Det plötsliga snöfallet orsakade problem för Sjuhärads trafikanter. Hårdast drabbades bussarna, som i går stundtals stod helt stilla. Halkan blev svår när de tunga bussarna packade snön till is i centrum och Västtrafik det var ju tur att det inte var BL och Orusttrafiken som fick problem) fick stora problem med att passa tidtabellen. Vid lunchtid stod busstrafikens stadslinjer helt stilla i ett par timmar och resenärer i hela Sjuhärad drabbades av långa väntetider. När en resenär skulle åka till Knalleland från Sjöbo fick han förvånad vänta i över 40 minuter. De borde sätta in extrabussar en sån här dag säger en smart passagerare som nog aldrig förstått att det där vita han står på kan ha något med saken att göra. På lördagar är det alltid mycket folk som åker buss från Knalleland säger en annan missnöjd passagerare, som också väntade på bussen i Knalleland. På Västtrafiks berättar man att kundservicen blev nerringd av besvikna resenärer som uppenbarligen missat kopplingen mellan snö & halt samt taskig väghållning och framkomlighet. Men inte bara halkan skapade problem i går. Vid tvåtiden föll ett träd över spåren strax utanför Borgstena och Västtrafik tvingades sätta in ersättningsbussar åt de resenärer som ville åka mellan Herrljunga och Borås. Det är fortfarande risk för fallande träd i Borås. Vinden kan orsaka problem, så det gäller att se upp, säger trafikledare vid Vägverket Region Väst, som hade en hektisk dag. Räddningstjänsten i Borås vill att boråsarna kopplar in hjärnkontoren. Det är inte bara att tuta och köra nu.
Den rätt självklara kopplingen mellan försämrad väghållning och tunga fordons däcksutrustning kontra dålig framkomlighet är det ingen som fattat när man läser olika reportage, det tycker jag är märkligt.
Det finns dock ett annat faktum i samband med snö och halka. Många bussar är idag utrustade med olika anti-system som anti-spinn, anti-sladd och låsningsfria bromsar och det är väl gott och väl, men dessa system kräver visst underhåll för att fungera och underhåll kostar som bekant pengar så när bussen är några år så är bussen inte längre utrustad med alla dessa fina anti-system eftersom dom oftast är ur funktion.
Jag känner att detta med eftersatt underhåll verkar bekant - tror det började ungefär samtidigt som man började med upphandlingar.


Informatören på Banverket, säger att det blir fortsatt reducerad pendeltrafik i Halland. Desto högre prioritet är det på godstågen. Efter förra helgen hade vi hundratals godståg som väntade på att komma iväg. Tågen skulle egentligen köra annat håll, men måste gå genom Halland. Det är därför vi har beslutat att ställa in en del turer för resenärer. Varför prioriterar ni godståg framför passagerartåg? Sett ur ett stort samhällsekonomiskt perspektiv är det viktigt att godstågen kommer fram. Det är viktigt för många människor. Där fick vi veta att ur ett större samhällsekonomiskt perspektiv har vi resenärer ingen som helst betydelse. Och det har ju även Telia bekräftat - kunder i glest befolkade områden är inget för oss - inte sett ur ett jättestort samhällsekonomiskt perspektiv. Kunder är nog inget för varesig Telia eller Banverket/SJ. Sånt skit klara man sig utan.

"Efter att ha varit glesbygdsbo under många år är min kunskap om näst intill obefintliga bussförbindelser och andra kommunikationsmöjligheter stor. Jag vet hur det känns att vara beroende av bl för att ta sig till jobb, livsmedelsaffär och fritidssysselsättning. Trots detta vill skribenten att man chockhöjer bensinpriset för att tvinga folk att välja andra allternativ. Fast hon skriver samtidigt att kollektivt åkande är inte ett attraktivt alternativ när det är både dyrt och extremt obekvämt. Hon hoppas att genom att ta bort biltrafiken i glesbygd kunna värna miljön." Hon har säkert rätt för genom att ta bort de som bor i glesbygden finns det ju ingen där som kan sabba just den miljön. Fast å andra sidan ökar den ju i städerna istället.

Fast å andra sidan tror kollektivtrafikmotståndarna på energisnåla miljövänliga bilar... trenden har vänt.

Egentligen är denna typ av disskution överflödig. För att öka sin service kommer nu Försäkringskassan (som hade kontor över hela landet) att minska sin egen personal med minst 1.400 personer. Man kommer dessutom inte att bevilja några sjukskrivningar förutom eventuellt eget dödsfall.
Man funderar också på att byta namn från Försäkringskassan till Förskingringskassan för att bättre beskriva den kommande verksamheten.


Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

20 januari 2007

Söndagen den 21 Januari 2007




Som jag hörde det.......



I TV-programmet "På Spåret" igår nämndes att den största dragstern är en buss och kanske det ligger nått i detta trots allt. Resan skall vara över på några sekunder och då har man nått målet. Något för Västtrafik att fundera på kanske. Bara en tanke så...

Att rondeller skapar köer är ett intressant faktum. Måste komma ihåg att fråga vår trafikchef som bor i närheten av den aktuella rondellen i Ytterby. Fast jag tycker nog att ljussignalerna som fanns där tidigare var minst lika köskapande. Fast egentligen tycker jag att alla dessa gnällspikar skall ta bussen istället så blir det inga köer överhuvudtaget och så var det problemet ur världen.

Arbetsmiljöverket slår sig för bröstet och konstaterar att antalet arbetssjukdomar gått ner. Verkets egen tillsynsverksamhet skulle vara förklaringen. Må så vara - jag tror mer på den krassa verkligheten och en icke fungerande arbetsmarknad samt att FK och A-kassorna numera agerar läkare. Man jobbar även när man är sjuk för annars står man utan jobb dan därpå.

För att för en sekund lämna ämnet trafik....
Jag tillhör inte sportfanatikerna, men när man läser i tidningarna att svenska folket inte ens är tillräckligt mogna för att få rösta fram Jerringprisvinnaren då känns det som de så kallade experterna blåst upp sig själva rejält. För det är väl trots allt sportpubliken som står för pengarna till idrotten och inte experterna????

Det är vi som betalar! Fler och fler uppgifter som tidigare sköttes av stat och kommun läggs nu över på medborgarna. Jag som trodde att stat och kommun var medborgarna. Nåväl, att det går åt det hållet är att välfärdsstaten inte längre klarar av att leverera det den en gång lovat sina medborgare och att girigheten mer och mer breder ut sig. Men logiken stämmer väl med hur a-kassan ovan skall fungera i framtiden. Mer skatt - ingen leverans. Hur var det nu? Full lön och bara jobba 10%. Låter som en saga! Detta har ju vissa vänstergrupper slagit för i flera år och så genomför ett högerparti det hela - ljuvligt! Så skall en slipsten dras.

Vi som aldrig fick gå hjärt- lungräddning på jobbet (bussförare behöver inte kunna sådan trams) har nu bakvägen fått veta att 15 + 2 inte räcker. Det skall vara 30 + 2 iställer och glöm inte att hålla under nacken så att huvudet faller lätt bakåt och ger fria luftvägar. Dock ingår HLR i det nationella kompetensbeviset för bussförare, men det är en helt annan femma.

Med tanke på hur EU tolkat begreppet (o)fri rörlighet för varor och tjänster så kommer nog inköpsresor med buss till Tyskland och Danmark respektive Estland att löna sig igen. Det var ju inte så mycket bevänt med fri rörlighet när verkligheten kom in i bilden. Skatteintäkter vägde tyngre.

Stäng alla arbetsförmedlingar och låt bemanningsföretagen ta hand om jobbet. Så är rätt tågordning i det avreglerade Sverige. AF har ju fått samma roll som Skatteverket...alla är skyldiga till fuffens till motsatsen är bevisad. Egenligen är det bara att ge alla arbetslösa ett D-kort eller en skurhink....klart!
Några kan väl kommenderas in i vårdsvängen.....


Åter till Hemsidan
Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Lördagen den 20 Januari 2007




Uppfattat och så.......



Fordonskvalitet - ett begränsat villkor för god service

"Det märks att bussarna är dåligt skötta mot hur det var tidigare. Det kan vara lite så och så nu. Ofta får vi köra bussar som det är småfel på, stora fel också för den delen, men ibland så måste man ju byta ut dom för vi kör ju inte med bussar som är trafikfarliga."

Det finns en bok som heter 'Bussförares upplevelser av förändrade veerksamhets- och arbetsvillkor' skriven av Professor S. Tommy Nilsson.

"Mot bakgrund av att svensk kollektivtrafik är avreglerad har det under det senaste decenniet skett omvälvande omstruktureringar inom branschen som förändrat såväl grundläggande verksamhetsvillkor som bussförarnas arbetsvillkor. Inom yrkesbruppen bussförare finns en stor erfarenhet som sällan eller aldrig utnyttjas eller ens erkänns. Studier visar att det finns ett stort avstånd mellan målet med den avreglerade kollektivtrafiken och det faktiska resultatet. Från ett statusyrke till lågstatusjobb på mindre än 20 år är verkligen duktigt jobbat av en arbeterregering."

Nu kallar TrafikHuvudMannen (THM) de företags förare som råkat vinna en upphandling för sina förare för att skapa en falsk bild av trygghet och säkerhet som inte existerar i verkligheten. I den verkliga världen styr pengar och service och fordonskvalitet balanserar på gränsen till lagbrott, samma sak med arbetsvillkor - det gäller att plocka bort kostnader på alla håll. Det går i sista ändan ut över den resurs som ett trafikföretag borde vara mest rädd om - förarna, men sanningen är den att man ständigt plockar in nya förare när de förbrukade försvinner och man lever på att arbetsmarknaden fortsatt är underutvecklad. Det kommer i en snart framtid att resultera i samma situation som byggmarknaden just nu upplever - arbetskraftbrist.

Snöoväder och kyla samt regn har gjort livet surt för bussförarna idag på mer än ett sätt. Det är dagar som dessa som visar hur sårbart samhälle vi lever i och hur minsta småsak - typ en storm - slår ut samhällsfunktioner som vi idag inte kan leva utan. Ekonomiska intressen har gjort att Telia inte ens vill reparera fasttelefonnät längre utan istället avslutar abonnemangen. Och kollektivtrafiken har valt samma väg - ursäkta vitsen.
Elbolagen lär väl snart hänga på de också. För inte nog med att elkunder utanför större tätorter får betala rejält mycket mer per kilowatt, dom får dessutom sämre service. Men det stämmer ju precis med a-kassan t ex: jättelik prishöjning och inte ett skit för pengarna.
Funderar på att ta betalt av alla bussresenärer och sedan bara ställa in turen - det är ju samma logik. Ta betalt - leverera inget..... Billigt sätt att tjäna pengar och förbannat låga kostnader. Dessutom är det sanktionerat av staten.

Det är så skönt med en egen blogg - för man kan skriva vad man tycker och ingen reagerar. Det är ett typiskt svenskt beteende.

Åter till Hemsidan
Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

19 januari 2007

Fredagdagskvällen den 19 Januari 2007




Axplock och sandkorn



"Då de anställda har begränsade utvecklingsmöjligheter (läs: inga alls) och små (läs: inga) möjligheter att utöva inflytande på det egna arbetet eller dess utförande finns risk att de utvecklar en negativ självuppfattning och försvagad yrkesidentitet. Detta medför att motivation och engagemang minskar." Skrivet av en professor.

Min A-kasseavgift steg från 1.380:--/år till 4.392:--/år dvs den steg med 218,5 %. Eftersom det nya arbetarpartiet Moderaterna dessutom vill tvångsansluta alla till A-kassan så gäller det nu att vi alla hjälps åt att söka upp alla som fuskar med a-kassan och se till att dom kommer ur systemet fort som fan. Här gäller gammalt hederligt angiveri. Det är ju vi som får betala direkt för fusket. Eftersom jag är ur systemet om några år kan jag spara cirka 3.600:--/år genom att gå ur fackförbundet Kommunal (som i mina ögon knappast har rosat marknaden - utan närmast varit snorkiga då man t ex snällt bett om bättre redovisning i protokollen) och ytterligare 1.920:--/år genom att inte vara dubbelförsäkrad. 3.600 + 1.920 = 5.520:-- - 4.392:- = 1.200:-- i vinst. Se där ja då går det nog runt ett tag till då.

Körde en rolig vagn här om dagen. Kommer på en kolsvart landsväg och så hör jag PLING och blir samtidigt bländad av avstigningssignallampan. Det verkar som någon på verkstaden tyckt: - Dom ser ju aldrig när folk trycker för avstigning, låt oss sätta dit något som verkligen lyser! Och det gjorde man.

Seniorer kan mest i trafiken = rubriker jag gillar.... Sunt förnuft och erfarenhet väger fortfarande tungt, tack och lov.
Polisen skall nu lära boråsarna vad vägmärket på Lilla Brogatan betyder (endast buss i linjetrafik). Kan dom inte ägna lite tid åt Borås Resecentrum också???? Där finns även bussar i ej linjetrafik som inte förstått. Fast jag undrar - finns det verkligen kvar några poliser i Borås?? Har inte sett en sådan på åratal, måste nog vara bortåt 15 år sedan sist. Jag har sett bilen någon gång.....

Det lär finnas gott om jobb om man nu råkar vara byggjobbare, datasnille eller golvkosmetolog? Övriga göre sig icke besvär. Dom övriga är omskolade till bussförare.

Att vi skall få nya vägnamn som adresser är ju däremot logiskt nu när Larmtjänst och Polisens Larmcentral snart sitter som en billig IT-tjänst i Indien. Då måste man ha bra koordinater att gå efter.

Noterade att SJ inte anser det lönsamt att ha en direktförbindelse mellan Borås och Stockholm med X2000. Man kan fråga sig om Borås är lönsamt överhuvud taget? Dax att flytta Borås till Göteborg? Kollektivtrafik är ett svårt ämne minsann. "Förbindelsen" har för dåligt underlag.... Ibland känns det som om Sverige är för dåligt underlag. Tydligen har SJ ställt mycket höga lönsamhetskrav - så höga att dom kommit fram till att det inte lönar sig att köra tåg i Sverige - för dåligt underlag?? (Det bor cir 8 gånger så mycket folk i Tyskland och dom bor tätare)

På senare tid har vägarbeten på det mindre vägnätet blivit fruktansvärt dåligt utmärkt vilket ökat risken för otrevliga överraskningar. Det slarvas i kostnadsjakten.... Pengar är som bekant viktigare än säkerhet.

Varför så bråttom?


Bil, buss, liten som stor
genom Axelfors for
I 90- 100 km många fara
men OBS det är skyltat 70 km bara
Så tänk om ni snälla rara
skulle ta ert ansvar bara
Heder åt Er som håller ut och kör lugnt

- - - - - -



Flyttar


Länsarbetsnämnden flyttar till Göteborg.
Polisen har flyttat till Göteborg
Försäkringskassan har flyttat
Skattemyndigheten har flyttat
ALLA har flyttat bort från landsbygden
Snart går 100 % av all kollektivtrafik i Göteborg den också.
Vi RADERAR ut den olönsamma landsbygden......

Motorcyklar


Statens uppfinningsrikedom för att berika statskassan känner inga gränser. Så kommer ytterligare en pålaga på fordonstrafiken vars intäkter sedan går till helt andra områden i budgeten än de trafikrelaterade. Tänk om samma kreativitet funnes för att lösa de verkliga problemen - då funnes de inga längre.

Borås Lokaltrafik


Man har utbildning inom både färdtjänst och på depåerna kommande vecka, dessutom startar certifieringsutbildning upp under nästa vecka och nu är det depåernas förare som kommer att certifieras.
Jag som jobbar på depå undrar vad det är för utbildning utöver certifieringen (som känns som bortkastad tid) som skall ske vecka 4? Det står ju dessutom kommer.... Vi som är på depå har inte en aning.

Det kommer en ny omgång förare från utbildningscentrum i mitten av Februari. Men herregud det gjorde det i förra veckobrevet också. Hur många skall komma?

Inga tjänstekort för 2007 kommer att delas ut. Behöver du ett så ansöker du om detta hos vår VD. Det är OK att åka mellan torget och garaget, i arbetet, utan kort. Om någon nu tror att det därmed är slut med gratisåkningen i uniform till och från jobbet så är jag rädd för att det kommer att fortsätta som innan. Löneförmån för vissa. Förr i tiden = på 1970-talet ingick årskort på hela landets kollektivtrafik i jobbet... sedan dess har det bara varit utförsbacke. Idag är det bara de folkvalda som åker gratis och skickar reseräkning ändå.

Ingen förare eller passagerare från linje 100 har hört av sig sedan uppropet så dom läser nog inte denna blogg.

Åter till Hemsidan
Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Fredagen den 19 Januari 2007




Skärvor och bitar



Skall man förstå vissa delar av den offentliga debatten så skall vi inte hålla fast vid minoritetsspråket svenska. Vitsen med ett språk är ju att kunna kommunisera med andra. Som regel vill dessa debatörer att vi alla skall övergå till engelska. Kanske det vore en bra idé - inte minst inom kollektivtrafikförarkåren.
En observation som kanske stöder detta är att olika invandrargrupper snabbt bygger en egen tät gemenskap och vänskap i det nya landet - det finns inget behov av migration. Om språkbarriären rivs kanske man kan komma ett snäpp längre.

Fast vi här i 7härad har ju en marginell betydelse i dessa kollektivtrafiksammanhang. 80 % av all trafik i regionen sker ju i Göteborg och alltså är det bara 20% som sker i resten av hela det stora Västra Götaland. Detta ger lite perspektiv på vart focus verkligen ligger. Följaktligen kommer också huvuddelen av de synpunkter som kommer in till Västtrafik från samma område -- och man kan utan vidare påstå att kollektivtrafikförare är minst lika utskällda som p-lisor (totalt sett). Alla granskar allt man gör och alla har sina synpunkter. En intressant synpunkt är att den resande allmänheten ännu inte förstått att bussar samsas med annan trafik och därför inte alltid kan köra efter tidtabeller - tyvärr.
När jag är inne på detta spåret (hoppsan) så har man kritiserat att spårvagnstrafiken i Göteborg är för långsam. Detta beror, som alla som åkt spårvagn vet, på att man råkat blanda bilar,cyklister & gående - kanske inte helt optimalt. Men Göteborgs Stads ledargarnityr, diverse ledarskribenter och andra som tror sig veta allt är eniga om att alla framtida åtgärder skall syfta till separation - spårbundet för sig.
Fast det är en sak som Stockholm inte har -- en vacker utsikt när man åker kollektivt.
För övrigt är nog tunnelbana inget säkert system - terrordåden i Japan och England talar inte för tunnelbana. Från Brasilien rapporteras att ett tunnelbanebygge orsakade att jättelik hål i marken som bilar försvann ner i. Som sagt -- det är bättre att hålla sig moder Jord.

En parallell diskussion handlar om hastigheter i trafiken och nu börjar varianterna att bli många och motiven luddiga. När hastighetsreglerna börjar upplevas som nyckfulla och ologiska av flertalet går utvecklingen helt klart åt fel håll. Det var länge sedan vi ansågs kunna klara av att på egen hand avgöra vad som är rätt hastighet så idag är det experter som bestämmer åt oss. Som förare har vi blivit omyndigförklarade för åtskilliga år sedan. Problemet med detta system är att vi inte fattar egna beslut i trafikfrågor generellt utan tittar efter via skyltning & vägmålning hur vi förväntas bete oss. Nu vill trafikforskare som vaknat till förändra vårt beteende och sätta upp regler som man tror kommer att upplevas som mer rationella och begripliga. Jag tror dom kommer att få problem - att nästan följa regler har blivit en sport eftersom vi har regler till praktiskt taget allt i vårt samhällssystem. Vi uppmanas inte ens att tänka själva - inte ens när det är val.
Inträdet i EU har inte lättat på regelverken - snarare komplicerat dem ytterligare. Nu vill både svenska och EU-experter tänka åt oss.

"Våra arbetslösa får en fruktansvärt dålig ekonomi...." säger Kommunal. Se då till att dom inte blir arbetslösa för böveln. 64% av a-kasseavgiften har gått till A-kassan och hela 36 % (mer än en tredjedel) till administration. Verkar lite för stor andel.

När jag läste om direktiven med bilbälten i bussarna kom det för mig att det också kommer att gå åt en massa bälteskuddar, men det stod det inget om.

Sedan har jag hört att vagn 157 skulle få instrumentbelysning om några veckor - det skall bli riktigt spännande.

Åter till Hemsidan
Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

18 januari 2007




EN SPRETIG BLOGG




Klotter är ett tecken på ungdomens degeneration där man är helt i avsaknad av respekt för andras egendom.

Vilken fin väntsal man fått i Svenljunga! Man tackar och tar emot.... det finns egentligen bara ett frågetecken? Öppettiderna... kontra när reser flest människor???
Väntsalen sköts delvis av Bussgodset och nu väntar man bara på att Västtrafik levererar maskiner för försäljning i de två biljettsystemen.
Möjligen skulle det vara praktiskt med någon typ av samlad tidtabellsinformation med ankommande och avgående bussar inne i vänthallen.
Jag säger detta som jämförelse med Västtrafiks internetsida Körpunkten som skall ge information till förarna - när man tittat igenom dessa sidor kommer man fram till en enda klar och tydlig slutsats: FÖRARNA BEHÖVER INTE INFORMERAS. Något så tomt och innehållslöst finns bara inte. Se till att väntsalen i Svenljunga blir ett föredöme i information med de begränsade resurser som finns. Hellre lite och korrekt än mycket och inkorrekt.

Ställde lite frågor omkring de "blå korten" som är till 'Hajen*. En fråga var varför det inte går att byta protdukt på ett utgånget kort... Svaret dröjer...:-(

Varje buss registrerad efter 2003 skall ha trepunktsbälten. Alla bussar som handlas upp skall ha alkolås. Jättebra - men vem skall hålla allt detta i skick? Och vem skall hindra klåfingriga passagerare att skruva bort t ex bälten? Allt som glimmar är inte guld. Viktigast av allt --- vem skall betala? Resenärerna och skattebetalarna - men är dom verkligen villiga att betala för allt detta? Har någon frågat dom? Och hur många kommuner får ytterligare inskränkningar i sitt trafikutbud när prislappen stiger och vagnkilometrarna blir färre.

Att vara magsjuk och köra linje 302 är absolut inget att rekommendera. Frånvaron av WC längs hela linjen gör det till ett helvete. Det finns absolut inget annat alt

Torsdagen den 18 Januari 2007




EN SPRETIG BLOGG




Klotter är ett tecken på ungdomens degeneration där man är helt i avsaknad av respekt för andras egendom.

Vilken fin väntsal man fått i Svenljunga! Man tackar och tar emot.... det finns egentligen bara ett frågetecken? Öppettiderna... kontra när reser flest människor???
Väntsalen sköts delvis av Bussgodset och nu väntar man bara på att Västtrafik levererar maskiner för försäljning i de två biljettsystemen.
Möjligen skulle det vara praktiskt med någon typ av samlad tidtabellsinformation med ankommande och avgående bussar inne i vänthallen.
Jag säger detta som jämförelse med Västtrafiks internetsida Körpunkten som skall ge information till förarna - när man tittat igenom dessa sidor kommer man fram till en enda klar och tydlig slutsats: FÖRARNA BEHÖVER INTE INFORMERAS. Något så tomt och innehållslöst finns bara inte. Se till att väntsalen i Svenljunga blir ett föredöme i information med de begränsade resurser som finns. Hellre lite och korrekt än mycket och inkorrekt.

Ställde lite frågor omkring de "blå korten" som är till 'Hajen*. En fråga var varför det inte går att byta protdukt på ett utgånget kort... Svaret dröjer...:-(

Varje buss registrerad efter 2003 skall ha trepunktsbälten. Alla bussar som handlas upp skall ha alkolås. Jättebra - men vem skall hålla allt detta i skick? Och vem skall hindra klåfingriga passagerare att skruva bort t ex bälten? Allt som glimmar är inte guld. Viktigast av allt --- vem skall betala? Resenärerna och skattebetalarna - men är dom verkligen villiga att betala för allt detta? Har någon frågat dom? Och hur många kommuner får ytterligare inskränkningar i sitt trafikutbud när prislappen stiger och vagnkilometrarna blir färre.

Att vara magsjuk och köra linje 302 är absolut inget att rekommendera. Frånvaron av WC längs hela linjen gör det till ett helvete. Det finns absolut inget annat alternativ än skogen...tur att det är snöfritt.
Jag råkade titta på §3 moment 11 (sid 17) i kollektivavtalet och där står att pauserna skall vara schemalagda och normalt förlagda till plats med tillgång till toalett. Här är BL inte ens i närheten av avtalets regler. På linje 302, 303 & 360 finns tillgång till WC endast på Borås Resecentrum -- om det är upplåst alltså. I Tingarör, Lockryd, Svenljunga ,Överlida, Mjöbäck och Älvsered finns inga WC. Men det finns ju WC i vänthallen i Svenljunga invänder någon... Javisst om vänthallen är öppen (ej helger t ex och ej för våra kvällstjänster samt inte för de tidigaste turerna vardagar) och om den inte är upptagen av andra. Men Ni har ju WC i vissa bussar i alla fall. Men vi har ingenstans att tömma dom så det är lika illa....(den biten är liksom bortglömd).

Avveckling.....
Affären i Sjötofta upphör sista januari 2007.. Affärerna i Ambjörnarp & Håcksvik är sedan tidigare borta. I Överlida finns bara en servicebutik, affären är nedlagd. Limmared har enbart en affär kvar och centrum är rätt dött. Nittorp saknar affär liksom Ölsremma, Kindsboda, Ljungsarp, Östra Frölunda, Strömsfors, Uddebo, Axelfors, Hillared, Roasjö, Ringestena och skam vet vad jag glömt - men trenden är kristallklar. Avveckla den olönsamma landsbygden. Detta innbär också att kollektivtrafiken får inskränkningar allteftersom folk avlider (= naturlig avflyttning), någon inflyttning sker ju inte.
På sikt kommer all regiontrafik att enbart att ske mellan städer. Speciella turistmål får tillfällig specialtrafik under säsong.
Lokaltrafiken skall ha det utbud som motsvarar varje kommuns ambition och ekonomi och med sjunkande befolkningstal följer sjunkande ekonomi - moment 22.
Att turista på landsbyggden kommer inte ens att vara möjligt, för där finns ingen som bor längre och med EUstöd lägger vi ner det lilla jordbruk som finns. Skogsbruket kommer att breda ut sig eftersom det är den enda möjliga näringen och då kan man bo i villa i Göteborg och vara advokat och äga mängder med hektar skog....

Inga pengar på Stockholms bussar efter 1 april i år. Ny särbehandling av 08:orna. Det skall givetvis gälla hela landet och inte bara ett område.

KA:s exempel på timanställd bussföraren och de nya a-kassereglerna ger väl rejäla varningssignaler eller hur? Man skall absolut inte arbeta med yrken som är beroende av anbud för att existera. Exemplet säger att bussbolaget förlorade upphandlingen och att chauffören inte fick jobb hos den som vann upphandlingen. Med de nya reglerna torde detta yrke bli verkligt oattraktivt. Låg status har det ju redan så ramlar det väl genom golvet.
Det är rätt trist egentligen. En gång i tiden var yrket busschaufför ett statusjobb... det har man lyckats att totalt vända till ett rejält lågstatusjobb. Man kan ju fundera på vart vinsten för företagen ligger i att åstadkomma den förändringen. Det har jag aldrig förstått, men någon sorts samhällsvinst måste man ha åstadkommit för annars hade man ju inte genomdrivit förändringen. Eftersom jag är bussförare är det ju inte heller meningen att jag skall förstå.

Det är fler än lilla jag som reagerat på hur vi behandlar andras egendom (=bussar i detta fallet). Farbror Sid gör det också i sin blogg. Han tar på sitt vis upp ämnet nedsmutsning. Det är bara att instämma och fråga "Varför det blev så mörkt? - Proppen gick! - Jasså, Du behöver väl inte släcka ljuset för det!"

Bön förändrar! Jag tror att bön gör skillnad och att bön förändrar på ett positivt sätt i alla sammanhang. Därför ber jag för Borås Lokaltrafik........

Åter till Hemsidan
Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

17 januari 2007

Onsdagen den 17 Januari 2007




Så här dagarna efter PER så kan man göra några reflektioner. Räddningsverket och markägare har absolut gjort strålande insatser för att snabbt få vägnätet farbart och inga är mer tacksamma än vi som har som yrke att använda det. På min väg till och från depån finns det betydligt färre rester att nedfallna träd än då Gudrun härjade.

Apropå extrabussar när tågtrafiken står still: Den tiden är förbi då det fanns reservfordon stående i beredskap så den som tycker att det omedelbart skulle gå ersättningsbussar för inställda tåg har dållig koll på verkligheten - beklagar, men det tillhör en förgången tid (nu finns knappt reservfordon när en buss skadas - bussar som står still kostar pengar).
Företagen räknar i princip med att en buss skall vara produktiv så stor del av trafikdygnet som möjligt och den är inte produktiv vid tomkörning, verkstadsbesök, tankning & städning, förarens rast & vilotid och så vidare -- produktiv tid är enbart betalda vagnkilometrar och det sätter självklart spår i verksamheten.

Det är trist att konstatera att respekten för att inte parkera på en busshållplats har avtagit dramatiskt, speciellt utanför städerna. Det gör att man alltid riskerar att missa passagerare då hållplatsen är blockerad av bilar, lastbilar med och utan släp. Det är oftast de större fordonen som 'uppskattar' den rymliga hållplatsen.

Har också kunnar fastslå att vissa av våra bussar har så hög ljudnivå på förarplatsen vid 80-90 km/tim att man inte alltid uppfattar avstigningssignalljudet utan måste titta på kontrollamporna - och när man av olika orsaker inte hinner/kan kasta ett öga på dom passerar man glatt hållplatsen lyckligt ovetande om att någon (-ra) vill gå av. Det är aldrig trevligt. (Det är väl av besparingsskäl som vindljud och fordonsljud tillåts få sådana nivåer får man anta).

Har också förstått att vår del av övervakningssamhället inte förhindrar brott, möjligen gör det möjligt att i efterhand se vad som hände. Nu har vi inga kameror i våra bussar så vi har inga möjligheter alls och det lär nog inte bli några heller.
(Om det framväxande övervakningssamhället och dess framtida konsekvenser finns mycket att säga - jag tror inte att flertalet har klart för sig den samlade effekten av de olika delarna).

Något som börjat sätta avtryck är "Hajen". Resenärerna blir ibland irriterade på att få vara försökskaniner och tycker att man kunde testat systemet innan man monterade det... Vad skall man svara på sådant.... bäst att tiga.

För övrigt vore det kul av få veta lite hur det fungerar på linjerna 100, 200 & 300. Är det någon som läser detta och kör någon av dessa linjer. Skriv och berätta!

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

16 januari 2007

Tisdagen den 16 Januari 2007




Det har stormat över Sverige och stormar brukar föranleda en viss, ganska nyttig paranoia. Denna paranoia ställer frågor som "När går strömmen nästa gång?" eller "Kommer jag att vakna med ett träd i famnen?" och "Ska jag verkligen förvara mina Dom Perignon i en instabil hylla ovanför min dator?". Egentligen är det bara ett fel med bilden ovan...jag äger ingen Dom Perignon. Jag vet knappt vad olika spritsorter heter och skulle någon fråga mig om drinkar är jag totalt ute ur snacket. Yrkesförare kan koppla av med annat än sprit.
För det finns faktiskt personer som på fullt allvar gör gällande att bussförare också är människor. Hur kan detta vara möjligt, jag har alltid trott att det är slavar.
Som resenär har man förvisso rätt att ställa krav på bussar (gäller icke BL-bussar), tidtabeller, väderskydd (där sådana finns) och så vidare. En busschaffis får aldrig ha en dålig dag och en buss får aldrig vara sen även om stormen Per just passerat. Trafikolyckor och jordbävningar är inte heller godkända orsaker till försening. Skulle misstänka att inte ens egen begravning är okey.... resenärerena anser att det som står i tidtabellen gäller oavsett omständigheter. Samma resenärer som läser tidtabellen som den yttersta sanningen fattar inte enkla skyltar som ät inte på bussen eller rökning förbjuden (det krävs högre IQ för dessa anvisningar) och råkar man öppna näbben så får man en elak blick till svar. Sedan skulle jag vilja göra hembesök hos dessa resenärer som slänger soporna på golvet, spottar ut portionssnuset eller slänger fimpen på golvet. Vi som kör får lägga ner rätt mycket tid på att hålla bussen städad.
Fast egentligen är det bortkastad tid för det tar inte många skolturer och några fredags- lördagskvällar / nätter för än bussen har åldrats 10 år. Det kladdas med spritpennor, ritas med krita på golven och testas nya fina kniven på stolen framförs ryggstödsbaksida. En del har liten verktygslåda med sig och skruvar glatt bort detaljer i bussen (bra och ha saker kanske). Gardiner är till för att torka händer, snyta sig i, spy i och hänga i - definitivt inte som gardiner just.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

14 januari 2007

Söndagen den 14 Januari 2007




Stormen viner runt knutarna och man blir rådd att inte vistas ute om det inte är absolut nödvändigt - så man håller sig i vindskyddat läge. Jag är glad att vi ännu har ström - många har redan mist sin leverans. Strandsatt sätter man sig ner och studerar gamla klipp. Ett intressant sådant är att man spår stor brist på folk inom skola, vård, omsorg och trafik. Områden som dagens ungdom verkar rata. Att man spår brist på bussförare och lokförare är ju intressant....det säger något om morgondagens lönebildning.

Häromdagen (i fredags) fick jag leta efter bilen....En trevlig arbetskamrat hade förbarmat sig över den och städat den både utvändigt och invändigt...Jag fick kolla reg.nummret så att jag verkligen tog rätt bil...STORT TACK!

Västtrafiks Resegaranti är ju ett kapitel för sig självt och när raset norr om Uddevalla inträffade upphörde garantin att gälla lokalt och det var lätt att förstå. Nu återinförs den igen....Och gäller vid 40 minuters försening.... det gäller att anpassa sig.

Trafikforskning visar att vi som förare gör automatiska val av vilken hastighet en viss vägsträcka tål vid en viss tidpunkt / situation för att minimera våra risker. Känns det igen. Ett annat resultat var att man konstaterade att många trafikmärken är olämpligt placerade - ofta på platser där uppmärksamheten är inriktad på mera omedelbara farosituationer som exempelvis i vägkorsningar. Så nu håller man på att bygga om på sina ställen så att vägrummet skall förmedla rätt hastighetsinformation till vår egen inbyggda automatiska fartkontroll.

Noterade något udda: Vår granndepå söker ånyo timanställda! Vad gör dom med dom? Äter upp dom eller är det en förbrukningsartikel? Jag har inte kunnat notera någon annan depå som gör slut på sina förare så fort -- eller vad dom sysslar med, för det har varit en hel del upprop om timanställda förare till just den depån.
Dessutom läste jag att BL får in en ny grupp blivande förare från Utbildningscentrum och undrar givetvis varför när vi ständigt matas med info att ingen slutar. På något sätt är det fel på informationen.

Veckans Vits fast lite sent ute (eller tidigt :-)): -Om man under året lägger undan en slant varje månad blir man i december förvånad över hur lite det blev.
Ha ett GOTT NYTT ÅR.....Nästa jul står redan för dörren!

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

13 januari 2007

Lördagen den 13Januari 2007




"Belöna säkra bilförare" kan man läsa i bladet och någon snubbe vill koppla ihop bilförarens beteende i trafiken med premierna till trafikförsäkringen.
När får man läsa "Belöna säkra bussförare"? Det vore väl något att tänka på så här när julen skall ut och Gudrun II lite verkar vara på G.
I övrigt har det inte hänt så mycket. Det som borde få resenärer och andra att reagera är att trots snö- och skitväder några dagar har kollektivtrafiken faktiskt rullat vidare som om det inte hänt något alls. Det är värt en massa beröm....Men se det ser man som naturligt och så ställer man bilen den dagen och tar bussen.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

11 januari 2007

Torsdagen den 11 Januari 2007




Kollektivtrafiken i Göteborg går för långsamt samt är för dyr: Så lyder resenärernas dom efter en större undersökning. Förra året var de mindre nöjda än både Stockholms- och Malmöresenärerna. Men i Göteborg går trafiken ovan jord i alla fall och det är ett plus.
- Det är ingen rolig bild, vi borde ligga bättre till än Stockholm, eftersom större städer generellt har lägre andel nöjda kunder säger affärsområdeschefen för Västtrafiks stadstrafik i Göteborg. - Men tunnelbanan i Stockholm fungerar väldigt bra, medan det i Göteborg är spårvagnarna, med sin dåliga framkomlighet, som står för den stora delen av kollektivtrafiken, säger han.
Som fd bussförare i Götet kan jag bara säga det att fick spårvägen gå helt fritt från biltrafik överallt vore det betydligt färre problem och det går att lösa, delvis på bilisternas bekostnad, men redan när man införde zoner i Göteborgs innerstad lade man egentligen grunden för att separera spårbunden trafik och bilar. Så för guds skull gör det klart och få bort flaskhalsen vid Drottningtorget och Brunnsparken så kommer mycket att flyta betydligt bättre. Steg två är att ta fram ännu fler rena busskörfält så blir bussen blixtsnabbt attarktivare än bilen i rusningstrafik. Det är knappast någon vits att både bilisten och bussen står i samma kö....

Malmö är den av storstäderna som har störst andel nöjda resenärer: 70 procent. Stockholm har 64 procent nöjda resenärer. Kollektivtrafiken i Göteborg har inte mer än 58 procent nöjda kunder. När det gäller stadstrafiken är det framförallt två punkter som drar ner helhetsbetyget. Hälften av Göteborgsresenärerna tycker inte att kollektivtrafiken är tillräckligt prisvärd, nästan lika många tycker inte att den är tillräckligt snabb. Det visar Svenska Lokaltrafikföreningens kollektivtrafikbarometer som bygger på intervjuer med 40 800 resenärer förra året.
Prisvärd i jämförelse med vad? Det hade ju varit intressant att få reda på vad man jämfört med också. För bilresa, köer, väntetid, P-plats + snurra runt och leta efter en, P-avgifter, gångtid och annat tar både tid och kostar pengar mycket. Här haltar redovisningen helt klart.

Vi vill locka bilisterna för varje dag kliver cirka 200 000 resenärer i Västra Götaland av bussen eller spårvagnen och är missnöjda. Det är 39 procent. Var tredje göteborgare åker kollektivt minst en gång i månaden, den siffran är för låg enligt Göteborgsregionen. Enligt ett måldokument om framtidens kollektivtrafik i Göteborg är målsättningen att fördubbla andelen resor som görs med kollektivtrafiken till år 2020. - Det är bilisterna vi vill locka, inte de som cyklar eller går. Då gäller det att erbjuda en kollektivtrafik som är snabb, punktlig och någorlunda bekväm. De som är vana att åka bil har ofta höga förväntningar på de områdena. Men redan nu överträffar Västtrafik faktiskt sina kollegor i Stockholm och Malmö på en punkt. Göteborgarna upplever sitt kollektivtrafiksresande som mer socialt och trevligt.
Det har ju gjorts åtskilliga försök tidigare att locka bilisterna att ta bussen/spårvagnen utan att man egentligen åstadkommit något. Man har haft samåkningsprojekt med rätt klena resultat. Det krävs med andra ord en mindre jordbävning för att ändra på invanda mönster. Trängselskatteförsöket i Stockholm visade tydligt att det krävs radikala och inte alltid så populära ingrepp för att rädda Göteborgs Innerstad och flytta arbetspendlarna till andra färdmedel. Lite fjuttiga justeringar kommer med andra ord inte att ge resultat.

Kollektivtrafiken i Västra Götaland har dagligen cirka 500 000 resenärer i Västtrafiks regi. Andel som upplever resan som prisvärd: Riksgenomsnitt: 49 procent.
Sjuhärad: 48 procent

Andel som uppger att resan går snabbt: Riksgenomsnitt: 58 procent
Sjuhärad: 60 procent

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

10 januari 2007

Onsdagen den 10 Januari 2007




Skatt slår ut jobb kan man läsa i bladet... Att skatt skapar jobb står det aldrig, men skatter som påverkar resandet skapar på sikt fler jobb inom kollektivtrafiken, åtminstone på vissa sektorer.

Jag undrar om några på Skene Depå läser denna blogg, (jag hade med en härlig insändare från det hållet igår) man hör liksom aldrig av dom på det sättet. Att Tranemo Depås personal inte läser bloggar torde vara rätt så klart.

Nu har jag fått på pälsen igen. Att dom där trevliga passagerarna alltid skall ge sig oss chaufförer. Stationsvärdarna på Borås Resecentrum hade som vanligt suttit inne i vänthallen på en bänk och samtalat med varandra. På så sätt döljs texten på ryggen på deras nya reflexvästar och ingen vet att just dom är Stationsvärdar och man går inte fram och stör dom. Dagens passagerare var speciellt upprörd eftersom detta fick till resultat att hon kom iväg till Svenljunga 1 timma senare än nödvändigt. Hon var så övertygad om att hon måste ta den buss som det stod Svenljunga på. Stod det Tranemo så kom hon ju fel och eftersom Tidpunkten på Resecentrum nu klappat ihop och gått hem så blir ju stationsvärdarna än viktigare.


ATT LÄSA OLIKA BLOGGAR OM JUST KOLLEKTIVTRAFIK ÄR ALLTID INTRESSANT:

Att skapa förutsättningar för att åka kollektivt verkar den nya regeringen vara rädda för: Först tog man bort de utmärkta s k trängselbussarna, som möjliggjorde ett smidigt pendlande från kranskommunerna runt Stockholm. Nu vill man åter höja SL-taxorna å det kraftigaste för dem som inte har månadskort och åker längre sträckor. Just dessa är det som man borde försöka vinna över till att åka kollektivt istället för att sitta och korka igen vägarna i egen bil. Om jag bor i, låt oss säga Vallentuna, och arbetar inne i Stockholm kanske jag av rena bekvämlighetsskäl väljer att åka bil. Med trängselbussarna kom jag snabbt in till Humlegården, centralt och fint för 20 kronor de dagar jag valde att låta bilen stå. Nu måste jag åka tåg som stannar på färre ställen i Vallentuna men fler på vägen (det tar längre tid!) samt byta vid Östra Station), vilket kommer att kosta uppemot 80 kronor med den nya taxan. Det är ju självklart att folk då väljer bilen. Grundinställningen borde vara att bygga ut kollektivtrafiken så att folk bara väljer bil när det inte går på annat sätt. Därigenom får vi en bättre miljö, både lokalt och globalt. Dessutom minskar trafikproblem och trängsel. Med borgarnas politik i Stockholm landsting trycks folk ut i sina bilar vilket korkar igen trafiken - och så börjar ropen på fler (dyra!) vägbyggen och det kanske var dit bilismens tillbedjare ville komma.
I Boråspolitiken hör man liknande tongångar då man tycker att en fullsatt buss inte prioriteras före privatbilisterna. Tjänare Egon!!!!
--------------

Kollektivtrafiken går framåt och resenärerna återvänder. Det är bra och orsakerna till det är säkert många, förändrade turer, väder mm. Vi måste ju även klara luftkvalitetsnormerna. Då gäller det att minska bilåkandet genom att gå och cykla kortare bitar vilket bidrar till både bättre luft och hälsa, men också att åka buss. Däremot förstår inte jag när man säger att det är dyrt. Det är fruktansvärt billigt om man jämför med att ta bilen, och smidigt. Så mycket mindre att bekymra sig över och snabbt kommer man fram. Man glömmer lätt bort den tid det tar att bara skrapa rutor och söka parkeringar, alltså tiden från dörr till dörr. Vissa åtgärder som bussprioriteringar måste dock göras. Sedan måste det sandas i tid om bussarna ska ta sig fram, slippa krocka och ställas på verkstaden för att lagas.
Detta borde ju gälla för Borås Stad också eller hur HERRAR politiker.
---------

På insändarsidorna i Metro har det debatterats en hel del angående att karlar breder ut sig med benen på sätena så att vi kvinnor knappt får plats. Debatten gick fram och tillbaka och olika män svarade och en del skrev att de inte breder ut sig, andra att det beror på deras könsorgans storlek att de måste ha benen brett isär (vilket nog tillhörde herrar med lågt självförtroende). Huruvida det råder någon sanning i det påståendet låter jag vara osagt, men jag tycker nog inte att det är männen som är de värsta utbredarna. Det är kvinnorna och speciellt de som passerat 40. Sorry tjejs, men det är min uppfattning. Helst sätter de sig på yttersta sätet för att förhindra att det sätter sig någon bredvid dem. Annars lägger de sina handväskor, shoppingpåsar på sätet för att, med även detta medel hindra att någon hamnar på sätet bredvid. Och om jag råkar sitta på det inre sätet först så får jag både armbågar och ben pressade mot mig, och det är alltid kvinnliga. Så skärp er är ni snälla.

----------

I det expansiva skede länet befinner sig i är goda kommunikationer en viktig länk som ytterliggare kan förstärka en positiv utveckling. Nu när länet har universitet, utlokalisering av flera statliga myndigheter och verk, ökad småföretagsamhet och många byggprojekt av såväl bostäder som kommersiella lokaler är det rätt tid att också utveckla kommunikationerna. Viktigt är att trafiken sker med minsta möjliga miljöpåverkan och samtidigt med hög funktionalitet. Det nyligen tagna transportpolitiska beslutet i riksdagen innebär att samhället ska sluta subventionera flyg där snabbtågstrafik är ett tillgängligt alternativ. För att möta framtiden är satsningar på kollektivtrafik viktiga för alla län. Tågtrafiken ska utvecklas och Busstrafiken inom och över länsgränser skall garanteras av statliga medel via Rikstrafiken. Den tidigare obegripliga restriktionen för stöd till kollektiv arbets- och studiependling har tagits bort. Även olönsamma långa busslinjer i glest bebodda trakter skall garanteras. Att kunna åka kollektivt till en rimlig kostnad är en grundläggande samhällsfunktion som alla skall kunna nyttja.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

09 januari 2007

Tisdagen den 9 januari 2007




Jag minns den tid som gått, jag minns den som igår!


Jag har kört en av BL's låggolvs Scaniabussar idag och det var precis som att gå 40-50 år tillbaka i tiden, möjligen med skillnad på växellådan. Den ofjädrade förarstolen satt där den skulle och alla sittplatser i bussen består av formpressade träplattor övertäckta med tyg. Man sitter hårt och obekvämt och vill av bussen så snart som möjligt. Risken för träsmak i häcken är överhängande!
Föraren får rejält med motion för både njurar och ryggmuskulatur i den ofjädrade stolen och med nästan obefintlig fjädring i själva bussen (det är ju det som är själva grejen med låggolvsbussar = ingen fjädring).
Som framgår av bilderna nedan är fordonet i bästa tänkbara skick...Att det går att köra ut hela näven vid framdörren är ju inget att gnälla om och vem har dött av frisk luft. Alla luckor skall inte vara öppningsbara - det är en myt.
Kolla in "turbointagen" bak - det måste vara ett sjuj.....a knuff i den kojan.

Fordonet saknar visserligen WC, passagerradio, boggie & ställbara säten som det stod i avtalstexten att det skulle vara, men va f-n det finns ju en ratt.
Vi säljer inte gärna färdbevis och det har sin grund i att vi inte kan se biljettmaskinerna därifrån vi sitter samt att myntbordet saknas och därmed hanterar vi inte mynt - endast sedlar (och dom väger ju dessutom mindre).

Det är inte klokt vad tiden har stått still sedan jag började köra buss sent 60-tal och till och med mina gamla norrländska skolbussar känns moderna på nytt. Vi har ju ett förflutet från Sundsvall några stycken eller hur (KW)?





























Följande insändare upphittad i BT den 8 januari 2007:

Tomten kom inte


"Endast tomten är vaken" är ju en diktrad som används flitigt i juletid varje år som bekant. Men vid den här tiden på dygnet har han sällskap av bland annat lågavlönade bussförare som får kliva upp 03:00 på morgonen för att infinna sig 04:30 vid första busshållplatsen för vidare färd från Skene och Fritsla mot Borås med buss 450, välkänd för alla som bor utmed linjen!
Alla utom tomten är vakna!
Han snarkar inne på Borås Lokaltrafiks kontor i allsköns ro! Bussföraren i vårt exempel börjar alltså kl 04:30, skall under dagen köra andra turer och dessemellan ha sina lagliga raster. Men alltför ofta inträffar det att rasterna är för korta, för att föraren skall hinna hem, utan tvingas gå kvar på depån i Skene (eller Tranemo eller Svenljunga) och vanka fram och tillbaks i avvaktan på att nästa tur skall köras! När arbetsdagen är slut och föraren kan gå hem, har vederbörande varit borta från hemmet i cirka 12 ibland 13 timmar! Detta kallas för delade arbetspass! Så här kan serviceyrket se ut! Och det är käre läsare inget unikt exempel vi tagit, det förekommer dagligen!
Så här har de lågavlönade bussförarna det året om beroende på schemaläggningen, som upprättas av företagsledningen.
Men att inte BL-tomten var vaken och hittade ut till bussdepån i Skene utgjorde för oss en stor besvikelse (och Tranemo samt Svenljunga kan bara instämma). Inte minst för att han hittade till förarna som jobbar åt Vänersborgs Linjetrafik och som befinner sig i samma lokaler som vi på Gästgivaregården i Skene! Grattis på er kompisar! Men även om tomtens julklappar saknades, så är det i första hand ledningens (Borås Lokaltrafik AB) bristande uppskattning av en lojal personals insatser under ett helt år som är den stora saknaden!
Borås Lokaltrafiks bussförare -- Skene Depå

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

08 januari 2007

Söndagen den 7 Januari 2007




Det talas då och då om OTRYGGHET i arbetet. För bussförare finns minst två sorters otrygghet.
  • Anställningsortyggheten = Du är bara anställd så länge företaget har ett avtal om trafik.

  • Otrygghet i arbetet = När passagerare inte bryr sig (inte ingriper) om föraren hamnar i ett trängt länge och t ex blir hotad.


Något annat som observerats under helgen är att respekten för trafikregler ständigt sjunker. Vissa förare tar sig rätten att skapa egna regler. T ex att köra igenom en rondell 'i vänstertrafik', strunta i gällande skyltning eller parkera lastbil och släp på en hållplats. Och som jag upplever det sprider sig denna variant på trafikens umgängesregler och gör livet bakom ratten aningen farligare.

Tyvärr finns det kollegor som har lite problem med ordningsreglerna (alltså redan på den här nivån uppstår smärre problem när man skapar egna regler för sig själv). Man tar ut fel buss till sin tjänst och parkerar sin bil på fel ställe. Bagateller - javisst är det så, men bagateller som orsakar extrajobb för kollegorna. Nu är ju inte alla "den vassaste kniven i lådan". Jag är inte någon paragrafryttare men vissa typer av regler eller överenskommelser är till för att underlätta för ALLA och när man struntar i den sortens överenskommelser är det alltid någon annan som får ta det jobbet istället eller blir hindrad i sitt jobb.

Såg förresten en mamma med barn i baksätet som satt och pladdra med mobilen tätt tryckt mot örat medan hon körde i tät trafik. Jag upplevde inte henne som det mest trafiksäkra jag sett på ett tag. Det såg minst sagt osäkert ut. Som chaufför fick man ge henne rejält med 'vingelutrymme'.

Vissa resenärer upplever eller hittar på att dom blivit felinformarade av Tidpunkten eller via Internet. Det är ett intressant fenomen som börjat dyka upp på senare tid. Det handlar oftast om en resenär som vi inte sett tidigare som kommer med en kontantbiljett -- som är ogiltig. Sedan kommer man med än den ena än den andra mer eller mindre sannorlika historien --> som alla går ut på att dom blivit felinformerade. Självklart skall nu föraren dom just talar med!!! rätta till detta fel!? Nope! Read the funking ticket! Allt som Du behöver veta står på biljetten så det är nästan aldrig något man måste tjafsa om. Dessa fall dyker oftast upp vid lov, större helger och andra tillfällen då folk (ej bussförare) är lediga.
I ett större sammanhang kostar (=beräknat bortfall) fuskåkningen Västtrafik 40 miljoner i Göteborgsområdet. Just nu pågår en stor kampanj mot gratisåkande i StorGöteborg. Synpunkterna på fuskåkandet bland resenärerna spretar rejält och somliga har infallsvinklar som inte ens berör fenomenet som t ex "att vagnen kommer i tid" eller "att föraren prata i mobilen". Alla har i alla fall ett förhållande till kollektivtrafiken.

Värre är det på andra håll...."Hela bögda ska leva" var ett politiskt vallöfte i de två senaste kommunalvalen i såväl Svenljunga som Tranemo Kommuner, men så blir det inte. Samhälle efter samhälle dör....affärer läggs ned, skolor läggs ned, samhällsservice försvinner och med det också kollektivtrafiken. Det sista halmstråt kallas som trogen läsare minns för närtrafik och är en slags ring efter bussen. Nu får de som vill bo kvar börja tänka som i det gamla bondesamhället - planera långt i förväg och inte vara yrkesarbetande. Nästa steg är total avveckling av kommundelen såsom olönsam. Här har man knappast bekymmer med fuskåkning -- snarare med att få åka alls.
I tur står mitt eget lilla samhälle. Affären skall upphöra och skolorna kommer att upphöra lite senare... alla skall gå i Tranemo. Behovet av förtäckta skolbussar försvinner. Samhället avvecklas helt och avvecklas. Kommunen satsar inte något på att utveckla arbetsmarknaden i kommundelen utan accepterar avvecklingen och avfolkningen. Frånvaron av kollektivtrafik bidrar givetvis till en snabbare avveckling.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

06 januari 2007

Torsdagen den 5 Januari 2007




För sjätte året i rad minskar dödsolyckorna på våra vägar och jag tycker det är fantastiskt bra. Jag bara inte fattar att det är så när man ser den trafik som agerar runt våra busslinjer. Här bor en förfärligt massa Kenny Bräck. Trots allt dog 431 stycken och säkert är att många av dom dog pga av en liten tävlingsbilist. Tyvärr!

Så till något som inte direkt har med trafik och bussar att göra men som ändå har lite men saken att göra: Saddams avrättning smygfilmades och lades ut på Internet. Tydligen var det inte läge att visa hur avrättningen verkligen gick till av något skäl. Brått var det också.... vem försåg karlen med alla dödsbringande gaser och prylar medan han levde? Det är det nog ingen som är intresserad av att ta reda på och än mindre berätta för någon?! Detta apropå förmågan att lägga locket på när det passar de egna intresserna bäst.

Och så till något som alla vi som är födda på 40-talet har betalat för ett helt liv - och flera gånger om dessutom. Vi skall inte påräkna att få någon valuta för alla miljoner vi betalat in till pensioner. Trots att ett mycket stort antal människor på detta sätt kommer att bli grundlurade kommer det inte att bli någon revolution, som det blev i Rumänien exempelvis när man upptäckte att statsapparaten lurat medborgarna. I Sverige rycker man på axlarna och alla politiker blir omvalda. Detta gäller ÄVEN utslitna busschaufförer.

Såg en kul annons: Tryggt -- Enkelt -- Snabbt. På Jönköpings Länstrafiks hemsida hittar man snabbt och enkelt all information man behöver om tidtabeller, priser, biljetter mm. www.jlt.se för Dig som vill resa snabbt och enkelt. Välkommen ombord! Så nu undrar jag om det finns terminaler i alla fordon så att kunden kan surfa in och kolla vad som nu behöver kollas. Får deras chaufförer IT-utbildning?

Certifieringsutbildning av depåförare startar under slutet av januari. Tänk att dom stackarna klarat av att köra linjetrafik i alla dessa år utan certifiering. Undrar hur det kommer att gå i framtiden? Blir dom bättre förare efter detta?

Några medarbetare har gjort det klassiska: Man har tagit ut mycket övertid av förare som ville arbeta extra för att så många som möjligt skulle få ledigt över helgerna, och tömt ut alla resurser! Då kommer det några stycken och vill ha ledigt i sista stund och blir självklart nekade ledighet. En ene åker ändå iväg utan att meddela detta och en annan sjukskriver sig (utan att vara sjuk tydligen).
Detta innebär att i fortsättningen vågar företaget inte vara så tillmötesgående med ledighet eftersom det tydligen finns folk som struntar i både verksamheten och att kollegorna fått ledigt. Det är inte alls bra! Företaget gör allt det kan för att så många som möjligt skall få ledigt och så kommer det några och förstör......*suck*

Jag misstänker att inte alla betraktar sig som oumbärliga. Ansvaret för att verksamheten fungerar ligger inte hos dom, det finns ju massor av folk som kan köra buss. Andra ansvarar för att det fungerar -- inte jag, jag känner ingen samhörighet eller ansvar mot företaget -- det är ju bara ett jobb. Tyvärr verkar det som den egna aktiviteten hos vissa är viktigare än att ta ansvar för jobbet - man är ju ändå umbärlig. Det är en utveckling som jag misstänker följer av den status som jobbet har...och i vilken grad man själv kan påverka arbetsinnehållet.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy