30 december 2006

Fredagen den 29 december 2006




Gott Nytt År -- epost från C och K. Alltid något. Veckobrevet bjuder som alltid på fler frågor än svar kan man säga. Ett exempel: 'Herr H kommer att ta över köket under våren då han är uppsagd..........' Vart tog han som har haft hand om köket i alla år vägen? det stod det inget om. Och varför är Herr H uppsagd?

Slutet på detta veckobrev är GOTT NYTT ÅR från företagsledningen. Man riktigt känner hur avsaknaden av verklig uppskattning riktigt gör sig påtagligt gripbar.
Vi tog ju upp 'fria' resor till jobbet för en tid sedan. Jag har också kunnat notera att på så kallade långraster (eller snudd på delade tjänster) finns det bussar lite var i buskarna. Till och med hemma vid har jag då och då sett en blå buss, dock aldrig min eftersom jag av företaget är förbjuden att ta bussen hem över en rast.

Vidvinkelspegel är bra och ha på höger sida. Sedan vore det bra om den fick sitta monterad och fungera som vidvinkelspegel - någon håller på att ändra på den och jag tror att det är förare i stadstrafiken som vill att den skall peka så att dom ser trottoarkanter. Våra regionbussar behöver inte se trottoarkanter - vi vill se bakomvarande trafik.

Så var det alkolås i bussarna....Snacket går och förtroendet för förarkåren sjunker för var dag som går. En bussförare skall vara nykter och drogfri - självklart, men dessvärre litar vi inte på våra förare så vi gör fortlöpande kontroller av såväl nykterhet som drogpåverkan. För att nu ytterligare sätta press på alla dessa opålitliga förare inför vi alkolås så att passagerarna också kan kolla att föraren åtminstone är nykter - om han är drogpåverkad eller ej mäter inte alkolåset. För att ytterligare öka passagerarnas kontroll av föraren funderar man även på att säta upp en hastighetsmätare i bussen så att ALLA kan se hur fort bussen kör.
Tänk så kundanpassat detta kommer att bli och tänk vilken störtflod av synpunketer som kommer att välla in över Västtrafiks SYNPUNKTEN. Redan idag kommer det in det mesta i klagoväg där föraren inte är vatten värd. Tänk vilken glädje det kommer att bli för alla dessa 'experter' när det kommer två nya grejor att klaga på.

Har vi prioriterat in ytterligare 5% kvinnligare förare under detta år. Jag vet inte. Jag ser inte vitsen heller! Det är ju för vår del inget lagarbete så om vi har 50% förare av varje sort eller ej gör liksom ingen skillnad. Vi träffas ändå aldrig.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

28 december 2006

Torsdagen den 28 december 2006




Vilket pris har yrkesskickligheten? Den frågan ställer 'vårat' fack - och talar som vanligt i generella termer om lönekamp.
'När förarna mår bra minskar olyckorna' - tänk på det BL.... Inga julklappar, ingen julfest, inte ens ett julkort via internposten --> Inte ens ett tack för det gångna året. *När förarna mår bra minskar olyckorna'.

Kan just undra vem som tömde julkorgen från Västtrafik? Jag kan upplysningsvis berätta att vi i alla fall är 10 förare som ville dela på innehållet. Tack för den fina julkorgen Västtrafik - den gick åt snabbt som bara den.

"Som tjänsteresa räknas endast de resor som sker för att utföra arbete för Västtrafiks räkning" - Vi är anställda av BL så de blir nog inga tjänsteresor alls där...

Apropå resor: Vem är det som släpper på resande som vill åka returresa på kontantbiljett Borås - Tranemo? När han sedan skall byta buss i Lockryd utbryter världens disskusion eftersom han de facto åker på ett ogiltigt färdbevis. Han fick ju åka från typ Tranemo till Lockryd ju???? (Det skulle han inte fått).

Jag har lite svårt för dubbelmoralen. Jag sitter och läser baksidan av 'HJULET' om säkerhetsbälten. Jag har inga problem med att hålla med om att säkerhetsbälten i bussar är bra. Mitt problem är att man skickar in alla skolbarnen i obältade linjebussar för att komma runt den fördyring som en direkt skolbuss med bälten på alla platser innebär. Att sedan både skolbussen och linjebussen vintertid är beroende av sommarväglag nämns inte ett ord om. Fast det är ju bättre att kana av vägen när alla skolbarnen sitter i säkerhetsbälten. Finns det ingen helhetssyn på detta fenomen?
I samma veva är det nog dags att se efter vart och hur hållplatserna är placerade...Det finns gott om hållplatser som har en livsfarlig placering och en hel del som aldrig har några resenärer och som borde kunna tas bort eller flyttas.

Nu ska vi lyssna på vår eminenta stresskonsult som säger - skit i julen (det gjorde jag); städa efter jul då det verkligen är skitigt (okey). Storhelger är ju bara något påhitt av smarta affärsmän som vill få oss att förköpa oss (dom har förvisso lyckats).
Nu skall vi fråga en busschaufför om hur mycket han ser i den inre backspegeln till bakdörren? - Inget för någon har placerat en hel hatthylla ivägen.
Så vi låter intuitionen bli vår livskompass och litar på magkänslan. Vi kan ju också använda oss av det nya modeordet 'mindfulness'.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

Onsdagen den 27 december 2006





Nu är det dax igen - bloggdax.
Vädret har ju varit sådär - fast idag har vägbanorna varit halkfria.
Enformigheten som kan bli när man kör samma sträckor hela tiden bröts idag - dock var orsaken till avbrottet inte så kul - eftersom vägen in till Länghem var blockerad liksom förbifart på R27. Det blev till och köra "bakvägen" till Länghem för att inte bli sen resten av kvällen. Det är ju tur att man kan sitt vägnät utantill.

Den eller de som tycker att det är jättekul att tvätta sin bil med bussarnas fönsterborste bör omgående lägga av med sådana dumheter. Det är enbart ett mindre genomtänkt handlingssätt.

En medarbetare har fått åka till sjukhus p g a hjärtproblem (som vi alla hoppas är av ett mycket godartat slag).

Detta med hur vissa tjejer klär sig lämnar vi därhän eftersom det ändå ligger mycket långt utanför min fattningsförmåga. Snyggt är det i alla fall icke - bara konstigt.

I morgon är första dagen på resten av ditt liv.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

26 december 2006

SöndagsTisdagen den 26 december 2006





Hej min lilla blogg - julen i år var rejält nedbantad till en eftermiddag. Jäkligt rationellt (eller så har man valt fel yrke). Vissa grupper är ju lediga från strax innan jul till en bit efter nyår. En slags lillsemester. Nåja vi tillhör den grupp i samhället som gör att alla dessa kan ta sin lillsemester.

För övrigt har jag kommit fram till att fulla fruntimmer är det mest avskyvärda man kan stöta på. Skall dom dessutom balansera på höga klackar blir effekten desto dråpligare. Hade en uppsjö på juldagskvällen --> natten.

Våra kära resenärer är dessutom analfabeter som dessutom inte förstår innebörden av symboler. En symbol säger att man inte skall äta i bussen - mycket svårtolkad. Förtäring av drycker är en fullständigt omöjlig symbol att begripa har jag nu insett och dessutom förefaller det som man använder felaktiga hörapparater eller sådana med batterifel.
Fast jag misstänker att det är sviterna efter alltför mycket MP3-lyssnande. Dom är med andra ord lomhörda redan från start.

Det har ju varit blixthalka i flera dagar på morgon och kväll, men än så länge har vi sluppit trädgårdarna i Aplared - fast det har varit otrevligt nära några gånger.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

23 december 2006

Lördagen den 23 december 2006





Hej min lilla blogg! Nu är jag otrogen för jag har begivit mig av till Bohus. Jag skall nämligen fira jul hos sonen. Så denna blogg är avsänd i Bohus!

Beskrivningen av min favoritpolitiker måste jag skriva ner: Han är rejäl, han har varit kommunpolitiker och han pratar så att man inte fattar ett smack.

Så har det varit skithalt varje morgon --> det har varit en och annan avåkning och bussar med vinterdäck är nog åter ett aktuellt ämne kan jag tro. Och detta med SMS-biljetter blir mer och mer populärt. Kan fusket också ökat för jag vet inte ännu hur man kollar att det är en äkta biljett och vi har inte fått ut några förstoringsglas.

Herr Reinfeldt söker rådgivare utan förkunskap. Det blir inte jag ---> pessimistkonsulter göre sig icke besvär.

Du får tänka och säga och skriva vad Du vill -----> bara Du är beredd att ta straffet.


GOD JUL PÅ ER ALLA

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

22 december 2006

Fredagen den 22 december 2006





Hej min lilla blogg! Nu har jag varit 'otrogen' igen. "Du skall inga andra bussar hava jämte mig" heter det ju och så gav jag mig av långt upp i Bohuslän i häromdagen. Det var med andra ord vörtbrödhämtardag och andra julbestyr.

Det har inte blivit några bloggar på några dagar.... Tranemo Kommun och CSIT tycker inte att ett fungerande Internet i mina bygder tillhör de prioriterade frågorna och vårt radio-lan-nät ligger nere igen, och har gjort så en vecka. Att överhuvudtaget bygga ett radio-lan-nät i en skogsbygd förefaller vara ett mycket ogenomtänkta beslut. Höjder och träd förhindrar effektivt kontakt med länkmasten. Fiffigt kommunen.....men å andra sidan kan ju inte alla ha Internet i Sverige, hur skulle det se ut. Man får det man betalar för. Läste att Tranemo Bibliotek klagade på att ingen skickade in bidrag till deras databas --> men det är ju inte så konstigt i en kommun som inte ens har ett fungerande internet.

Onsdagen den 20/12 var en ovanligt vacker och solig dag med många vänliga och trevliga kunder. Solen till trots rådde blixthalka i stort sett överallt. På ett helt arbetspass på 12 timmar och 11 minuter har jag inte sett en ända salt- eller sandbil.
En dag som Onsdagen den 20 december visar på ett övertydligt sätt hur obetydlig samhället anser att delar av kollektivtrafiken är. Inte en enda hållplats var halkbekämpad, inte ens Lockryd. De körvägar som bussarna går (med bl a skolbarn) hade varken sett sand eller salt och var glashala. De större vägarna var delvis halkbekämpade där huvuddelen av bilister med vinterdäck (vissa med dubb) kör. En buss är beroende av sommarväglag året runt.
Men kommunerna har tydligen inte råd att halkbekämpa och i Lockryd såg jag kunder som gjorde präktiga rovor.
Det tragiska är att trots åtskilliga påstötningar till Trafikledningen i Borås angående halkan på vissa delar av bussnätet inträffade en olycka efter en av linjerna där en personbil rev upp en hel busssidan.

Varför Skoda given buss i dörren....Precis som med Internet i mindre tätt befolkade områden, där intresset från de stora aktörerna är obefintligt på grund av ekonomiska skäl, är det med kollektivtrafik. Det är inte intressant att köra en attraktiv kollektivtrafik i dessa områden eftersom resandeunderlaget är för lågt. Vi skall nog vara glada att vi får ha kvar telefonen, fast om det kommer en Gudrun II är det väl risk att vi blir av med telefon också - det är ju ekonomiskt olönsamt att reparera och underhålla ett telenät till glest befolkade områden.
Det har ju vid någon tidpunkt varit på tal att vi skall hämta vår post själva på någon central punkt i socknen.

Att hela Sverige skall leva har aldrig varit en mer lögnaktig devis - och vårt kära Västtrafik är med och ljuger kan man säga. Närtrafiken är knappast någon ersättning för utebliven reguljär kollektivtrafik, och här körs enbart förtäckt 'skolbuss'-trafik och den duger varken att arbetspendla med eller att åka och handla med. Att utöva kulturell aktivitet som teater, bio, musikevenemang kräver egen bil. Ortens ungdomar har inte tillgång till centralortens ungdomsaktiviteter och lär sig snabbt värdet av egen bil. Knappast ett bra sätt att behålla dom som kollektivkunder och vad värre är - dom flyttar härifrån i parti och minut.
Utvecklingen av ortens näringliv har för länge sedan avstannat - dåligt vägnät och brist på logistik. Man får det man betalar för. Skolorna håller på att avvecklas - fast det sker i etapper. Bilverkstaden har lagts ner, all samhällsservice som bank, post, apotek och allt annat som behövs i dagliga livet är avvecklat. Äldreboendet sker inte längre på hemorten - olönsamt (gamla skall hålla klaffen och vara tacksamma över att någon överhuvudtaget bryr sig --> att dom betalt ett helt liv för den servicen räknas liksom inte, det ingår inte i den kommunala budgeten).

Varför får man inte åka linjebuss från Borås via Älvsered till Ullared? Två populära vauhus i en tur. Det vore väl smutt eller (?).... jag tror att det skulle bli bra. Kan man göra en markandsundersökning tro?!

Ergonomi sägs vara viktigt för arbetsmiljön och för undvikande av arbetsskador. Detta gäller dock inte bussar och i synnerhet inte alla bussar och i vart fall inte vagn 161. Jag har länge undrat hur den som monterat biljettmaskinerna i den vagnen är funtad i huvudet? Jag har ännu inget svar på den frågan, Men 90 graders seende cirka en meter framför Dig är rekommendabelt och hur de där extra armarna skall sitta har jag inte lurat ut ännu. Att man sedan saknar myntbord

Vad är det för en stolle som skjuter på en linjebuss på Karebyslätten? Fast jag såg inga spår efter skytten, bara en äldre luftvärnskanon och en flygande tunna. Bara att komma på en sådan idiotidé som att skjuta på en buss verkar ju lagom tilltat i huvudet.

Julen närmar sig tydligen för Swebuss verkar få fler och fler julfirare som lämnar Borås.
För övrigt verkar vissa damer ha tagit till sig den gamla SS-klädstilen med marschkängor och helläng läderrock. Somliga har verkligen inte lärt sig något av historien, men det vore kanske att begära för mycket.

TACK till Västtrafik som skickat en trevlig julkorg till oss på depån. Det värmer att få en sådant erkännande att vårt arbete betyder något för dom, sämre ställt är det med vår arbetsgivare. Inte ens ett julkort. Däremot två julmail.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

18 december 2006

Måndagen den 18 december 2006





Hej bloggen --> Nu är jag här igen....Har skruvat i bil idag... gick så där :-(

Arbetstidsförkortning och bara några få dagar kvar till jul. Denna jul som för min del är lite överreklamerad. Jag jobbar juldagen och annandag jul så julen är rätt så förkortad för min del.
Halkan smyger sig på oss, men det syns ingen snö ännu. Även idag på morgonen var det förädiskt halt och nu på kvällen är det inte bättre.

Skatt på trafikförsäkringen (?). 34% (?) Låter som om vi skulle få en massa nya kollektivtrafikresenärer efter nyår. Den nya skatten skulle lyfta bort kostnaderna för trafikskador från socialförsäkringssystemet och låta trafikanterna själva betala. Det som jag tycker är knepigt i detta är att det är en uppenbar lögn! Trafiken betalar redan idag in miljarder kronor i skatter och avgifter som betalar massor av andra sektorers utgifter --> inte trafikens. Så argumentet är typiskt lögnaktigt politiskt.
Vi som åker motorcykel skall straffas extra hårt --> Ett sätt att bli av med MC-åkarna från de svenska vägnätet. Man beräknar att tillskottet till statskassan skall bli 3,4 miljarder. Om folk är smarta blir det minus - ett rejält minus - eftersom även skatteintäkterna från t ex bensinskatten försvinner. Skatten kommer också att driva upp priset på varor i våra butiker.

"Vi tycker nog bussåkning är livet, allt finns ju med, såväl farten som drivet"
Det lackar minsann mot jul. Av åtta man på depån är vi 4 1/2 man som drar runt julen. En är permanent befriad från helger och annat otyg, 3 har ledigt i någon form och 1/2 jobbar några timmar annandag jul. Han 1/2:an får sitt på nyår istället. Så nyår kör av fyra ordinarie förare, samt några timanställda.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

17 december 2006

Söndagen den 17 december 2006




Kära lilla blogg --> Nu skall vi se vad gnällspiken har hittat på idag.... Han jobbar ju på söndagen så det kan väl inte bli så mycket. Fast han hade glatt på jobbet på morgonen så det krävdes fingertoppskänsla för att hålla sig mellan de vita linjerna. Sedan kom regnet...kvällen lär bli lika underkyld som morgonen, salt salt.

Snälla någon...kan inte texten i dessa nya biljettmaskiner bli större. Det skulle underlätta. Pengar är för övrigt ett problem för oss på mer än ett sätt. Dels vill vi inte ha hand om dom och dels har vi svårt att få växel. Vi har blivit rullande växlingskontor. För att åka för 20:-- betalar man med 100:-- sedlar.
Och så såg jag något i Borås som jag inte gillade. Kollega med boggiebuss som använde trottoaren som genväg för bakhjulen. Saknade den modellen backspeglar? Nej det var osnyggt!

Incitamentavtal
Nu får alla möjlighet att påverka hur mycket pengar som BL kan avsätta till personalfrämjande åtgärder.
Genom att minska skadekostnaden, minska bränsleförbrukningen och hjälpa till att öka antalet resande får vi möjlighet att avsätta en del av besparingen till personalen. Hur stor del då? Och hur ser personalen den delen?
Efter avstämning kan medlen användas för personalfrämjande åtgärder på Borås Lokaltrafik. Användning av medlen beslutas av bolaget. Vem snodde moroten? BLs ledning bestämmer allt själva! Och hur stor del tillfaller till exempel en depå? Söker också förslag på hur en depå skall kunna påverka resandet inne i Borås?

"L550 möter lastbil båda fordonen sedan utan vänsterbackspeglar" Ett exempel på formuleringskonst på hög nivå.

Kan för övrigt meddela att facket ännu inte svarat på utbildningsförfrågan, så den frågan får väl anses med jasså besvarad. (För korta minnen: Avtalsutbildnings för typ listombud.) Ibland kan man fundera.......
Nåja nu skickar facket ut besked om justering av lönerna och det är ju alltid trevligt.
"För förarkollektivet har vi enats om......" "För förare placerade vid Borås Depå införs ytterligare ett steg.....Depåerna i Skene, Tranemo och Svenljunga är inte berörda." Allt undertecknat av vår VD. Detta innebär att förare som tar en buss på morgonen och ställer ifrån sig den på kvällen och aldrig hanterar gods får en högre grundlön än de som skall sköta sina bussar själva (depåerna har ingen tank- och tvätthallspersonal exempelvis) och som dessutom hanterar bussgods får nöja sig med en lägre grundlön. Hurra för ....ja Du vet.... Jag har inte tänkt bedriva propaganda - bara reagera på en rätt uppenbar skillnad i arbetssituationen som inte erkänns. Men det är väl också så att incitamentavtalet ovan är avsett för Borås Depå. Texten i avtalet lutar tungt åt det hållet. Läs själv Du som får veckobrev från BL (dessa handlar nästan alltid om stadstrafiken - hälsan tiger som bekant still).

Det är faktiskt intressant med hur man prioriterar. Borås Lokaltrafik ägs av Borås Kommun och prioriterar självklart den egna kommunen (som namnet antyder). Varken Tranemo eller Svenljunga Kommuner har samma betydelse för BL (av naturliga själ). Så lokala operatörer som vill värna om den egna bygdens utveckling kanske vore en optimalare lösning. Utvecklingen går ju annars åt motsatta hållet med centralstyrning av praktiskt taget allt. Färdtjänst beställs av någon långt från den plats som är aktuell. Polisen sitter i Göteborg och vet inte ett dyft om lilla Svenljunga eller Holsljunga och så vidare. Dags att ta tag i den egna bygdens utveckling på egen hand - på alla plan......?

Folk (läs fler än två) som står på en hållplats är ett intressant fenomen. Grupptillhörighet och en massa andra bevekelsegrunder avgör hur dom agerar och placerar sig i förhållande till varandra. Man går inte in i varandras 'revir' utan vidare.

På någon buss har jag läst följande text: "Det går alldeles utmärkt att jobba under resan - fråga våra förare." Det är lögn och åter lögn. Jag hade en laptopp med mig en dag och den fick då aldrig någon nätkontakt så jag kunde inte jobba under resan :-) Kanske har missuppfattat budskapet?!

Apropå något helt annat. Vi som själva städar och tvättar våra fordon vill gärna påpeka att tuggummi och portionssnus samt kollektivtrafikfordon inte går ihop. Det skiter ner sig skulle man kunna säga. Skärpning alla tuggummare och snusare.

0Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

16 december 2006

Lördagen den 16 december 2006




Kära blogg --> Nu skall vi se vad pessimistkonsulten har hittat på idag.... Han jobbar ju helgen så det kan väl inte bli så mycket. Kanske något om översvämningar i Svenljunga. Läget är rejält kärvt just nu. Kanske man måste börja köra med ballongdäck och aktersnurra :-(
Så hoppas jag att Stationsvärdarna i Borås får lite mer konkreta (handfasta) arbetsuppgifter. Det måste vara tråkigt att bli så lite utnyttjade. Resenärerna går oftast fram till de uniformerade bussförarna och frågar eftersom man lätt kan identifiera dessa. Dags att förbättra synligheten på något sätt???

Dåren som satte spik i sätena på kollektivtrafikfordon är nu troligen gripen. Vilken tur att en sådan stolle är tagen ur cirkulation ett långt tag - får vi hoppas.

En annan liten detalj dök upp. Om inte tidtabellen och verkligheten stämmer gäller verkligheten. Vi har vissa problem med att få tiden att räcka till vissa turer på helgerna. Dels reser många icke reguljära resenärer (och det är jättetrevligt) som kräver mycket manuell service - och den tiden finns inte i tidtabellerna. Jag håller på att lägga in ett ändringsförslag till nästa tryckning så vi kommer till rätta med olägenheten.

Visste Du att högerregeln gäller i Y-korsningar - Du gjorde det. Jag kan berätta att de flesta har inte en aning och när det till råga på allt dyker upp en buss så åker gaspedalen i botten för den vill man ju inte ha före sig. Nu har också den nya nedbantade billigare bilmodellen utan blinkers kommit ut på marknaden. Den lär fungera utmärkt och kan svänga precis vart som helst utan föregående varning.

En liten korregering av gårdagens lilla blogg. Västtrafik lovar att också vi skall få den äran att bli Certifierade med både förnamn och bild under våren 2007. Man skall antagligen tacka - fast jag har mina privata funderingar med nyttan av dessa certifieringar. Men visst är det bra med specifik yrkeskompetens.

Fick ett mycket trevligt mejl från en person på Västtrafik som jag åtminstone vet vem det är - vi umgås ju inte privat. Han tyckte i alla fall inte att vi skall betrakta en TrafikHuvudMan som motpart - men jag är ledsen att det måste man som förare, trots alla lagar och påbud, eftersom THMs beslut har så fruktansvärd stor påverkan på en förares situation och man kan inte ens förhandla om saken (det sätter ju lagen stopp för). Så resultatet blir i praktiken att en förare har bara anställning under avtalsperioden, sedan är det öppen jaktsäsong på nytt. Detta skall inte tolkas som att jag skulle vara negativ till Västtrafik som sådant utan mer till ett system som jag tror är mer till skada än till nytta för kollektivtrafikens utveckling framåt (men det är som sagt vad jag tror).
Vad som stod mer i brevet förbjuder mig min uppfostran att berätta.

Tittade lite på maj månad i år och den var livlig i början och totalt sett en mycket lugn period. Grejen var den att i slutet av april och början på maj blev tre depåmedlemmar 60 år så en dag när jag körde var samtliga bussar fyllda med en typ av afficher som inte riktigt uppskattades av Västtrafik (men väl av våra passagerare - kommentarerna duggade tätt i några veckor). Jag tror att det var en liten 'hämnd' för att jag och några till hade tapetserat Svenljunga Centrum och utanför födelsebarnets hus med liknande afficher några veckor tidigare och satt upp en tillfällig hållplats utanför huset (men å andra sidan, vad vet lilla jag om sådant).
Våra sommartjänster är inte samordnade ännu så dom kommer först i juni.
Skulle varit på "Hajen"-utbildning men det kom visst av sig - men jag har läst boken.
Hållplatsservice (som vi alltid ringer direkt) klagade på att bussföretagen är dåliga på att berätta för dom när en hållplats är skadad.
Hade lite kassaredovisningar med kollegor och så hade vi en buss med trilskande ABS-system samt en vagn med laddningsproblem som blev åtgärdat. Några hade lite arbetstidsförkortning också.
Den 6 maj fick alla kollegor lite ont i håret...Vi hade 180 års fest och det blir inga bilder :-)

Till farbror Sid och alla andra som undrar. När man håller fram sitt blåa (gröna i vissa fall) kort till "Hajen" som finns hos föraren så visar skärmen vilken typ av kort som passerar. När man visar kortet för den läsare som sitter på väggen alldeles bakom föraren får han inte någon information om det visade kortet. Detta gör att man som förare får lite av dubbla budskap från Systemet. Skall korten kollas eller inte eller beror det på hur fordonet är utrustat? Alla barn i början - så även detta biljettsystem. Jag är gammal nog att minnas andra introduktioner.....
Apropå Västtrafikkortet igen.
Väl värt att lyfta fram är att resenärerna tycker att förare.... har god kunskap om Västtrafikkortet och kan svara på deras frågor. Vi får tacke...

Jag som i min enfald trodde jag sluppit datareparationer och slika uppdrag, men man bedrar sig. Efter att ha fixat en lagledardator (vars grafikkort hade sagt upp sig) så ringer andra kollegor och skall ha service. Vad skall jag säga annat än Okey - i mån av tid...........

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

15 december 2006

Fredagen den 15 december 2006





Infektionskliniken


Då skall man vara utskriven nu då och det känns skönt att dom håller koll på en. Och på kuppen har man beslutat sig för att inte röka just idag utan imorgon. Och det har jag hållt på med i över två månader nu. Funkar varje gång.


Tack och lova att det är Fredag.



Visserligen jobbar jag hela helgen...men va då gör inte alla det....??

Läser på ett gammalt tidningsklipp att Västtrafiks ledning inte lever som dom lär. Alltså har dom inte heller speciellt mycket erfarenhet av hur det fungerar som dom skall leda.
Nåja Tidningen Strålkastaren damp ner i brevlådan. Det är ett 'reklamblad' från Västtrafik vars motto är att på ett positivt sätt beskriva Västtrafiks verksamhet. Det klarar man med råge. Den inledande ledaren (eller vad det heter när VD för Västtrafik skriver) innehåller två intressanta detaljer.

  • Två förare från Västtrafiks trafikområde har placerat sig på vinnande positioner på BussSM nämligen etta och tvåa och det är bara att grattulera. Det som stör mig är att en trafikhuvudman betraktar uppdragsföretagens förare som sina.

  • Det andra gällde alltså en redogörelse från Svensk Bilprovning och Polisens flygande besiktningar rörande bussarnas kondition. Mer än 40 % av alla bussar drar på sig anmärkningar vid kontroll. Min reflektion hänger samman med det pressade anbudsläget. Företagen sparar givetvis på allt och i flera fall lite till för att få någon krona över i årsbokslutet. Priserna pressas alltid i anbud. Det märks också på tjänsteomlopp med så lite luft i som det bara är möjligt. Det gäller att ett trafikdygn genomförs med så få förare som möjligt


Till detta kommer positiva nyheter från BL som säger att omsättningen av förare sjunkit från 13,2% till 4.5% och det är sant. Min fundering är hur mycket som beror på alla bra åtgärder man faktiskt har gjort kontra bristen på arbetstillfällen. För vissa grupper är det oerhört svårt att överhuvudtaget komma in på den svenska arbetsmarkanden.
Jag minns ett veckobrev där det stod att man skulle tala svenska i lunchrummet när det fanns svenskar där.
Jag vill inte framstå som rasist - men alla undersökningar säger att invandrare har svårare att komma in på arbetsmarknaden och dom förekommer i stort antal inom kollektivtrafiken.


Det skrivs om nya förarcertifikat utan efternamn...det kan väl räcka med bild och att vederbörande är certifierad. Personligen har min depå inte blivit certifierade överhuvudtaget så behöver liksom inte bry oss. En av kollegorna halkade visst in på ett bananskal vid något tillfälle, men han är undantaget som bekräftar regeln. Många av oss räknar med att inte behöva denna certifiering före pension.

Cyklister som cyklar på kvällsmörka landsvägar lever verkligen farligt och dom finns och dom består av vuxna människor och utgör absolut inte något föredöme för ungdomarna. Dessa ungdomar saknar trafikvett redan som det är och när vuxna normbildare inte är ett smack bättre så blir resultatet därefter. Dessa ungdomar har nog även en rejält tilltagen månadspeng för bussarna är ständigt fyllda med godispapper, tomma chipspåsar och hopknölade läskedrycksförpackningar efter varje skoldags hemfärd. Tuggummi och snus skall vi inte ens nämna och ibland dyker det upp cigarettfimpar...(?) hur nu dom hamnade i bussen.

Veckans citat "Om du fått en fri eller subventionerad resa i ditt anställningsförhållande, eller i övrigt i samband med din tjänst, som inte avser resa i tjänsten är resan en skattepliktig förmån. Beskattning sker av det faktiska antalet resor."

  • Tjänstekort får endast användas för resor i tjänsten. Resor till och från bostaden och till ordinarie tjänsteställe är inte tillåtna (men vi gör inget åt det heller)

  • Framställan om tjänstekort kan enbart göras till en ansvarig avdelningschef som skall säkerställa att gällande regler respekteras och efterlevs (lite roligt är det med tanke på hur många som ändå åker på uniformen.)

  • Det är inte tillåtet att under körning bära trätofflor eller annan fotbeklädnad som saknar bakkappa eller bakrem eller har onaturligt tjock sula. Färgen på skorna bör ansluta till uniformen. (Man vågar nog inte ta ordet moderiktiga skor i sin mun. Speciellt inte om dom är av högklackad modell.)


En sak undrar jag verkligen över: Var tog förslaget vägen om lågpristaxa under lågtrafiktid? Åk på lågtaxa och hälsa på moster i Mellerud. Det är ju vansinnigt att låta näst intill tomma bussar fara runt under lågtrafiktid istället för att försöka sälja så många stolar som möjligt. Tåg och flyg har ju redan systemet...
Farbror Sid skulle nog uppskatta ett sådant alternativ......eller hur?

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

14 december 2006

Torsdagen den 14 december 2006




Rör inte min jul


Visserligen skall jag jobba en hel del röda juldagar (det är bara lagledare som har fritt alla helger året om) men för den sakens skull skall Ni ge katten i att trendanpassa julen. Vad var det för blådåre som kom på att det är trendigare med en svart julgran? Nu håller dessutom ICA och andra matkedjor att produktanpassa julmaten och försöker påverka oss att börja fira jul redan 1:a advent och sluta när......(?). Rör inte MIN jul det säger jag bara.



Torsdag och den långa tjänst 4. Det får väl gå det också.


Nu skall näringslivet betala för det svenska vägnätet och det stör mig våldsamt. Med de skattenivåer som finns på all fordonstrafik så liknar det väl närmast förskingring om man inte har pengar till det dessa skatter och avgifter sägs vara avsedda till. Att sedan näringslivet vill införa vägavgifter är ju totalt sjukt. Möjligen - kanske - skulle kollektivtrafiken få ett visst ökat resande.



Nu är jag imponerad. Västtrafik läser denna lilla blogg. Dom fick en länk sig tillskickad säger en person som åker buss ofta. Ömsom ros - ömsom ris. Man klagar över att jag ibland saknar fakta???? Kan just undra varför! Bloggen skrivs faktiskt just ur ett förarperspektiv - grodperspektiv om man så vill och har då inte fakta sipprat ner genom organisationen kommer den onekligen att saknas. "Jag tar väldigt gärna emot synpunkter från förare, det är ju trots allt ett gemensamt uppdrag vi har och kan vi då hjälpas åt att göra saker och ting bättre så är det ett steg framåt."

Visst är det ett gemensamt uppdrag vi har och självklart skall vi samarbeta för att förbättra kollektivtrafiken - men vi har vitt skilda utgångspunkter. För oss förare är Västtrafik en trafikhuvudman som gör upphandlingar som äventyrar våra anställningar och som kraftigt påverkar våra arbetsvillkor. Det kommer man inte bort ifrån - så i den meningen är Västtrafik faktiskt motpart. Jag kan rekommendera Tommy Nilssons disputation om "Bussförares upplevelse av förändrade verksamhets- och arbetsvillkor ur ett tillitsperspektiv", för det är nyttig läsning. Jag har läst hela kompendiet och det är digert och faktaspäckat.


Så var det detta med kameror i bussarna. Enligt en insändare i KA så tror denne inte ett dyft på kameror. Trots kameror i bussen fick en förare en knytnäve rätt i nian och som av en händelse så fungerade inte kamerorna i den bussen och insändaren var inte förvånad. Det hade inte jag varit heller i hans kläder. Kameror kräver skötsel.

Kilakorset hade det gått för fort. Där hade en bil parkerat mitt i rondellen. Jag hävdar med en dåres envishet att lite plåtpoliser skulle göra nytta i detta området. Apropå något annat (säkerhet alltså) ...kan inte Västtrafik, BL och Tranemo Kommun fixa till en vändplats värd namnet i Tingarör till linje 303. Som förhållandena är nu så är det inte speciellt säkert. Kundvänligt är det absolut inte.

När vi ändå är inne på detta tema så vore det bra om ansvariga för trafiksituationen runt Moga Fritid ordnade så att bilisterna respekterar de bilfria zonerna så att de dagliga bussarna med skolbarn får det manöverutrymme de behöver.

Så skall det betonas att vi har världens bussigaste lagledare - tro inget annat. Han ställer upp i alla lägen. Skulle nu någon bloggläsare tro att jag klagat på denne rekorderliga person har denne bloggläsare totalt fel. Jag har noterat att vissa har problem med att läsa det skrivna ordet och gör 'tolkningar' som inte finns där. Sådant är alltid trist - speciellt som en blogg trots allt är en högst personligt färgad offentlig dagbok.



Nu till något annat possitivt. Det ligger reflexer i bussen som skall delas ut till passagerare som behöver använda hållplatser utan minsta belysning. Tack Västtrafik (så står det på reflexerna)!



Nu har det kommit vattenskador på Riksväg 27 vid Skrämbo -- det var sådant jag var orolig för. Situationen i Sexdrega är bitvis kritisk och så även i Svenljunga. Måste man börja tömma sjöar uppströms blir situationen snabbt sämre. Hoppas att vädergudarna lugnar ner sig för nu börjar vår kollektivtrafik att bli berörd. På andra håll är situationen betydligt värre - dessvärre-



Åter till Hemsidan


Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy



Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

13 december 2006

Onsdagen den 13 december 2006




Onsdag och fridag och det känns helt Okey även om vattennivåerna stiger. Just nu tycks dataservice vara på modet. Big Boss hade ställt till det för sig denna gång. Här om dagen var det att städa i en kollegas "burk". Vi håller i alla fall ihop på vår depå - att säga annat vore fel. Vi umgås till viss del även utanför jobbet.



Idag är det Lucia och på sina håll har det lussats och det har varit uppskattat. Jag har fått in olika rapporter.....





Vi som kör buss en del har noterat en hel del underliga saker. En av dessa underligheter är placeringen av vissa busshållplatser. Man måste haft en dålig dag när man planerade dessa. Dom ligger efter kurva, i kurva, efter backkrön och på andra platser där sikten är skymd. Mycket underliga ställen att placera dem på. Vissa går inte heller att använda vintertid - antingen går det inte att stanna där eller så kommer man aldrig därifrån igen.



April 2006


Så var det tjafs om bisysslor igen. Att bli betraktad som idiot av företaget är i längden tröttsamt. Att köra omkring med avstängd biljettmaskin är också korkat, men likafullt finns det förare som gör det. Jag & kollega byter dämpare i frontluckan - inte ett tack från företaget. Fick agera lagledare någon vecka fast det var lugnt. I vanliga fall ständigt aktiv reserv.

Den 17 april hade några icke läskunniga damer förvandlat en bussterminal för 6 bussar till sitt fikaställe - fyndigt Laura.

Dörren på en buss fick svetsas - dörröppnararmen släpper. Sedan skall mätarställningar, tidlappar, körlistor mm levereras till BL HK. Någon missade en avgång som vi blixtsnabbt fick rätta till.

Vi fick en 60-åring - och det annonserade vi ut i hela samhället.

På det hela var april en lugn trafikmånad för vår del. Vi höll på med att skapa sommartjänsterna och det är många viljor som vill råda.






Åter till Hemsidan


Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

12 december 2006

Tisdagen den 12 december 2006




Tisdag och tjänst 3. Känns rätt Okey även om Svenljunga börjar ligga under vatten. Vi får täta bussarna så att dom flyter. Oroar mig lite för underminerade vägbankar på vissa ställen.

Appropå "Hajen" så har den översyn man nu inlett fått till följd att man har satt totalstopp för förändringar i betalsystemet, vilket innebär att utbildning, pilottest och lansering av kontoresor flyttas fram tills vidare. Jättesmart! Vilket underbart tillfälle det hade varit att komma ikapp med utbildningar up to date istället för ett idiotstopp. Jag har inte varit på någon utbildning ännu. Men jag har läst boken.

För att hjälpa försäljningsombud/kundservice ytterligare pågår nu ett arbete med uppsökande verksamhet. Det innebär att representanter från supporten åker runt och besöker samtliga försäljningsombud/kundservice och frågar hur det går och om de har några frågor.
De flesta är nöjda och tycker att det fungerar bra att sälja laddningar i den nya försäljningsenheten, medan andra tycker att det tar längre tid eftersom det är mer knapptryckningar än tidigare. Tydligen säljs inget på bussarna om man skall tro texten ovan. I vart fall är dom inte en del av den verksamhet som blir uppsökt fast det är nog lika så gott det. Det skulle troligen bara störa trafiken.

På Västtrafik 7härad är man mycket väl medveten om problemet med turistbussar och personbilar på Resecentrum och man har talat med en del bussbolag som kör turisttrafik och man har blivit lovat bättring. Man har också pratat med Gatukontoret för att få en tydligare skyltning. Vi får väl se framöver. Man lovar även att öka övervakningen.

I Vagn 158 finns absolut ingen komfort för pendlare i regiontrafik - ändå får vi ut sådana reservbussar med klädda träpallar.

Vissa kollegor åker gratis till och från jobbet. Det gör nog en och annan sparad krona. 11 x 77 :-- = 8.470:--. 230 dagar x 4 mil x 16:-- = 14.720:-- (avdrag deklaration). Inbesparade bensinpengar cirka 10.120:--. Det blir pengar av sådant. Ingen obetydlig "löneförmån" inte.

Det där med 4 kvinnliga stationsvärdar ställer jag mig tveksam till efter idag. Efter att ha studerat damerna i nästan 45 minuter (dom rörde sig knappt under tiden) så var det mest kafferepssnack och rökning som gällde. Kändes inte kundvänligt alls.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

11 december 2006

Måndagen den 11 december 2006





Hej igen kära lilla blogg. Du har fått ett nytt tangentbord. Husse hällde rengöringsmedel i Ditt förra. Tack också för synpunkter på denna blogg och dess innehåll. Ömsom Vin ömsom Vatten. Jag har lovat att inte citera ur inkomna mail och tänker inte göra det heller. Kan bara i förbigående nämna att merparten har än så länge samma grundsyn på vad som händer i bussbranchen som jag har.
Vi får hoppas att Västtrafiks nya hårdare fordonskrav och det kommande beslutet om förarplatsens utseende och utformning slår igenom så att åtminstone den sidan av verksamheten slutar springa i nedförsbacke. Men sträckan är lång.

För övrigt satt jag och bläddrade i gamla dagböcker (jag har dagböcker från 1973 och framåt bevarade, det skall finnas äldre men minnet sviker mig vart de ligger förvarade) och det som slog mig när jag slumpvis tittade på äldre noteringar är att problemställningarna inom kollektivtrafiken i stort sett är de samma idag som då - men idag är dom tydligare eftersom ekonomibiten är kristallklart tydlig.

Ute börjar det lika Waterworld och på radion sa Henry att det var gott om frisk luft som har bråttom och det ligger mycket sanning i detta. Mitt radioLANnät svajar i vinden. Om detta blogginslag kommer ut är det ett under.

Som vanligt finns det passagerare som inte kan låta bli att sno en tidning på bussen - trots att det bara fanns ett enda exemplar framlagt och trots att det lätt går att peka ut "lånaren". Intressant psykologi där.

När man ändå står nere i Älvsered en regning och blåsig morgon kan man ju lika gärna offra tjugofem minuter på att ta reda på vad som finns under och mellan sätena. Det är alltid lika förunderligt vad passagerare kan stoppa in mellan säterna trots att bussen är fylld av papperskorgar. En grupp är snus en annan tuggummi och båda borde inte få förekomma i en buss (men det är ju omöjligt att kolla - jag vet!)

På bussgodset fann jag följande:
Är Du bra på att ljuga?
Uppfattas Du som påstridig?
Gillar Du att skvallra?
Bli busschaufför........
Vad är det för tankar man har om oss egentligen? Man blir fundersam.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

10 december 2006

Söndagen den 10 december 2006





Redan den 10 december .... oj oj jäkt och stress strax är det julafton. Oj så det kan bli.
Det var långefredag i både Tranemo & Svenljunga och det var skillnad som natt och dag mellan de två orterna och trist nog till Tranemos nackdel. I Svenljunga var det mängder med aktiviteter utanför affärerna - ute på trottoarer och torg. I Tranemo var det dött, ack så dött. Tragiskt.

Nu skall ju inte riktiga busschaufförer syssla med datorer och internet och dylikt och helt följdriktigt stödjer BL inte heller personer som strävar efter IT-kunskap eller företagsköp av datorer.

Partikelfilter gör bussarna mer miljövänliga sägs det och det är säkert sant. Idealet vore väl ändå om ALLA ställde bilen och valde kollektiva lösningar på kollektiva transportbehov. Att åka till jobbet flera gånger i veckan borde inte kräva en bil, eftersom det är ett typiskt kollektivt beteende.

Mars 2006


I mars hade vi ju snö och en medarbetare gick i pension. Det var en och annan dator som skulle fixas och så skulle man köra buss också. Lite tekniska problem var det allt även i mars som exempelvis krånglande framdörrar (det är rejäla påfrestningar på dom), trassel med datorsystem som styr ABS, pauspumpar som lägger av i kylan och annat normalt slitage som man inte alltid tänker på.
Det var också det sedvanliga trasslet med radiokommunikationen (ett fenomen som tyvärr har börjat uppträda med en otrevlig regelbundenhet). Sedan var det distribution av körspecar - tjafs om huruvida bussen var städad eller inte - om glödlampan var bytt eller inte osv osv osv....
Sammanfattningsvis var ändå mars en lugn månad med relativt lite störande inslag vilket kändes bra redan då.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

08 december 2006

Fredagen den 8 december 2006





Vore inte fartkamror på båda sidor om utfarten vid Lockryd något att seriöst fundera på.....Farten förbi den utfarten är på tok för hög... Hallå herrar polis....

Hallå våra passagerare hur vore det om Ni kom på reflexens bertydelse i mörker... Chansen att få åka buss ökar betydligt där Ni står i mörkret på en hållplats.

Veckobrevet avslöjar att det nu har uppdagats (även hos Västtrafik) att biljettsystemet har ett stort antal fel & brister och att man därför från Västtrafiks sida har satt in en ny projektledare samt att de har tvärstoppat alla nya introduktioner. Detta för att göra det möjligt att avhjälpa alla de fel som finns i det som är installerat idag. Detta gör att det känns som att det kan vara befogat att faktiskt anmäla alla fel så att hon och hennes gäng får kännedom om alla fel och brister som ni förare och ni Trafikledare sett. Notera Trafikledare med stort T medan ni förare har litet f - kan undra om det var avsiktligt.

2! Bussar skadade vid korkad backning i Tranemo. Fast Svenljunga var inte så mycket bättre för där backar man på ett helt hus....sug på den.

Apropå SMS-biljetter så det är anmärkningsvärt att våra resenärer betalar med SMS i 1% av kontantresorna medan man i Göteborg är uppe på 7%. Kan det bero på ett betydligt större resandeunderlag i Göteborg. Främst av yngre. Bara en fundering.

Jag vet att jag nämnt detta tidigare och nu har vi även påtalat det till såväl BL som Västtrafik. Vi får väl se om det hjälper. Det gäller Resecentrum i Borås och alla turistbussar som lägger beslag på linjetrafikens hållplatser och alla privatbilar som måste lämna av sina turistbussresenärer i sort sett inne i bussen. Trafikregler har aldrig varit bilisters starka sida och de flesta är analfabeter när det gäller trafikskyltar och polisen lyser som vanligt med sin frånvaro.
När linjebussförarna dessutom måste argumentera med såväl turisbussförare som privatbilister för att komma fram, inom ett område där ingen av dessa kategorier har att göra, har det gått för långt.
Grejen är att turistbussföretagen utnyttjar vänthallen för bussar i linjetrafik istället för tågens väntsal som ligger närmare turistbussfickorna.

Ryktet säger att andra bussföretags personal läser denna blogg - kan detta vara sant :-)

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

06 december 2006

Onsdagen den 5 december 2006





Ta bussen idag - imorgon kan det vara för sent!



Det finns i vilket fall som helst inga kloka BL bussförare, för en som kör buss för BL kan inte vara riktigt klok - fick jag höra idag...rätt eller fel (?). Ja det går så mycket snack kring detta vagabondyrke.

Vi har dagstidningar med oss i våra regionbussar och vissa givna passagerare tar med sig dom. Det är ju lite taskigt mot de passagerare som kommer efter då dom inte har någon tidning att läsa på bussen. Vissa är supersnikna.

Med tanke på alla TV-såpor som går i olika kanaler just nu har jag just kommit på en egen, bara nu något TVbolag nappar: Busschaufför söker hustru. Jag fick inte vara med själv sa min lagvigda. Kan undra varför?

Inga arbetslösa tiggare på gatorna i (S)-Borås. Kan dom åka buss istället??? Vore rätt smart så slapp vi köra med nästan tomma bussar vissa tider på dagen. Kanske några bärbara datorer kopplade till arbetsplatsbaser på Internet skulle göra susen - Söka jobb i bussen. (S) fick visst på moppo i senare insändare och radioinslag.

Annars blev det mest datorservice på middagen & del av eftermiddagen i går (ger inte ens mat på bordet). Vi hade någon typ av rekordvärme igår - utomhus. Snart blir det propeller bak på bussarna som det regnar.

Fler åk, mindre bråk! Ingen snö, ingen kö. Mer säll, mindre gnäll. Fler åk, mindre bråk.

Turistbussarna tar som vanligt linjebussarnas hållplatser på morgonen vilket är rent eländigt. Idag trafikerades linje 303 bland annat av en gasdriven MAN-buss att stadsbusstyp. Tydligen inte så noga vilken busstyp som går vart längre.
WC låst på Resecentrum 06:05 fast vänthallen var öppen och kiosken. Det är tur att naturen finns.....

Våra fackliga representanter skor sig i vanlig ordning rapporterade radion hela dagen lång och av någon märklig anledning har en viss fackordförande inte hör av sig i viss utbildningsfråga. Påminnelse har skickats. Kan ju undra vad som var så komplicerat i den frågan? Du ser den här nedan.

När skall listombud och annat slikt folk få samma genomgång av avtalet som arbetsledare och lagledare fått? Det är väl rimligt att de som representerar de anställda håller hyggligt jämna steg med de som representerar företaget.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Onsdagen den 5 december 2006





Ta bussen idag - imorgon kan det vara för sent!



Det finns i vilket fall som helst inga kloka BL bussförare, för en som kör buss för BL kan inte vara riktigt klok - fick jag höra idag...rätt eller fel (?). Ja det går så mycket snack kring detta vagabondyrke.

Vi har dagstidningar med oss i våra regionbussar och vissa givna passagerare tar med sig dom. Det är ju lite taskigt mot de passagerare som kommer efter då dom inte har någon tidning att läsa på bussen. Vissa är supersnikna.

Med tanke på alla TV-såpor som går i olika kanaler just nu har jag just kommit på en egen, bara nu något TVbolag nappar: Busschaför söker hustru. Jag fick inte vara med själv sa min lagvigda. Kan undra varför?

Inga arbetslösa tiggare på gatorna i (S)-Borås. Kan dom åka buss istället??? Vore rätt smart så slapp vi köra med nästan tomma bussar vissa tider på dagen. Kanske några bärbara datorer kopplade till arbetsplatsbaser på Internet skulle göra susen - Söka jobb i bussen. (S) fick visst på moppo i senare insändare och radioinslag.

Annars blev det mest datorservice på middagen & del av eftermiddagen i går (ger inte ens mat på bordet). Vi hade någon typ av rekordvärme igår - utomhus. Snart blir det propeller bak på bussarna som det regnar.

Fler åk, mindre bråk! Ingen snö, ingen kö. Mer säll, mindre gnäll. Fler åk, mindre bråk.

Turistbussarna tar som vanligt linjebussarnas hållplatser på morgonen vilket är rent eländigt. Idag trafikerades linje 303 bland annat av en gasdriven MAN-buss att stadsbusstyp. Tydligen inte så noga vilken busstyp som går vart längre.
WC låst på Resecentrum 06:05 fast vänthallen var öppen och kiosken. Det är tur att naturen finns.....

Våra fackliga representanter skor sig i vanlig ordning rapporterade radion hela dagen lång och av någon märklig anledning har en viss fackordförande inte hör av sig i viss utbildningsfråga. Påminnelse har skickats. Kan ju undra vad som var så komplicerat i den frågan? Du ser den här nedan.

När skall listombud och annat slikt folk få samma genomgång av avtalet som arbetsledare och lagledare fått? Det är väl rimligt att de som representerar de anställda håller hyggligt jämna steg med de som representerar företaget.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

05 december 2006

Tisdagen den 5 december 2006





Imorgon är morgondagen här



Rökare jagas med blåslampa i alla sammanhang på gott och ont ----> men ingen jagar arbetsplatser som är lika farliga. T ex bussar som kör i stadsmiljö???? Kan just undra varför?

SMS-biljett + lupp = TACK! Dom biljetterna var inte lätta att se på dessa små skärmar med putteliten text.

Det är stora skillnader på sittplats och sittplats i en buss. I vissa är det tygklädd träpall eller så är det bekväm fotölj.

Det verkar som om Västtrafik tänkt om när det gäller det nya betalningssystemet. Man renodlar vad de olika grupperna skall göra för att få eländet att fungera. "Hajen"-stödjarna får innemot 100 samtal per vecka och de vanligaste frågorna rör Överföringar, Säljstöd, Saknade linjer och turer, Låsta förarkort osv.....

Som vanligt slutar man aldrig när man slutar...det åtgår minst en timma bara för att ta sig från garageplan när man kör tjänst 2...Märkligt...

Datorer som krånglar tycks vara ett ständigt problem på vissa håll. Knepigt - men det är sådana som inte läser bloggen kan jag tro.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

04 december 2006

Måndagen den 4 december 2006





Riktiga män luktar diesel


Så här en regnig måndag kan man konstatera att kollektivtrafik är inte bara är att transportera en grupp människor från punkt 1 till punkt 2. Det är betydligt mer komplicerat än så. Så snart man föser ihop människor i en buss skapar man relationsproblem av olika svårighetsgrad.

Ett exempel: Det kliver på en dam med stark parfymdoft. Ett antal passagerare kommer att reagera, kanske främst allergiker.

Gamla moster Agda kliver ombord och hittar vare sig färdbevis eller ens handväskan... till sist lyckas det och det tar timmar innan hon käppar sig fram till en sittplats.

Jämna pengar tack --> fungerar ju inte eftersom bankomaten bara ger ut 500:--. Konstig maskin den där automaten. Vi skulle ju reducera kassorna i bussarna tack vare SMS-biljetter och så kommer ALLA och skall växla 500:--. Det går liksom inte ihop.

Säkert minns Du farbror Allan som bara måste testa sitt värdekort innan han kan ladda på det. Dels för att det tar betydligt längre tid och dels för att han dessutom glömt var han lagt 100-lappen han skulle ladda med.

Det myckna regnandet gör att det ibland kan vara svårt att gå in på en hållplats utan att dränka passagerarna som väntar på bussen.

Sedan har vi gruppen gående på övergångsställe. En speciell grupp av dessa har med dödsförakt satt i system att inte se sig för utan bara gå rätt ut i gatan och testa om lagen fungerar. Det har hänt att marginalerna varit väl små och då anses man bryta mot lagen. Den gående har aldrig gjort fel.

Februari 2006


Jag hade problem att nå BL via såväl komradio som telefon och jag undrade om 301 verkligen körde via Länghem. I februari hade vi första omgången tjafs med sommartjänsterna. Någon hade kört på en tankbil? Det svaras sporadiskt på morgonen via komradion. SöT bemannas ju senare....
Ingen defroster och ingen defroster (veckan börjar bra sa han som skulle hängas på måndag). Två depåmöten i Tranemo på kort tid (??).
Ingen stolvärme och ingen radiokommunikation. "Hajen" krånglar igen. KW vill ha bort depåerna. Skolbarn i Hillared vill inte åka i bälteslös linjebuss till ishall i Borås, men till Mogaskolan åker de andra skolbarnen glatt varje dag. Knepig logik. Vid Moga Fritid råder ännu fullständigt parkeringselände. Kan vi flytta busshållplatserna så långt från Idrotts- och simhallens entre som möjligt? Vi måste ge besökarna möjlighet att parkera vid basängkanten. Gå är inget alternativ. Och så var det februarilov - puhhh! Mer jobb med sommarturerna och som vanligt synpunkter på de nya priserna.
Turistbussarna tar linjebussarnas hållplatser vi Borås Resecentrum så det är bara att dubbelparkera och ta låååång rast.... Så var det ABS & Antislir som lagt av när det behövs som bäst & en komradio till som sagt adjö till omvärlden. En defrosterfläkt till som lagt av mitt i smällkalla vintern. BT klagar på trafiken Borås <--> Göteborg. Vi hade "gamla Bettan" nere hos oss i några dagar (hon är fortfarande lackad i Älvsborgstrafikens färger). En av våra bussar fick bärgas i Hillared efter möte med plogbilen. En förare gick i pension.
Vem säger att vi har tråkigt på jobbet?



Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

03 december 2006

Söndagen den 3 december 2006





10 goda BL råd



om konsten att påskynda hjärtslag och skaffa sig ett bra magsår
1. Kör buss dygnets alla tider sju dagar i veckan.
2. Ta med dig chaufförsväskan hem och återuppliva dagens bekymmer och problem.
3. Tacka aldrig nej till övertid närhelst den inträffar.
4. Tacka alltid JA till möten speciellt de som ligger på Din fritid.
5. Ät aldrig i lugn och ro se till att vara sysselsatt även då.
6. Betrakta fiske, jakt, golf, biljard, segelturer, promenader med mera som slöseri med tid och pengar.
7. Övertyga Dig själv om att fridagar och semester är dumt att ta ut. Undvik aldrig jäkt.
8. Dela aldrig ansvaret med någon och ta gärna på Dig lite extra ansvar ingen gör ett så bra jobb som Du.
9. Jobba dag och natt dygnet runt Du får ändå vila i graven.
10. Undvik aldrig en dispyt Ge Dig i kast med allt.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

02 december 2006

Lördagen den 2 december 2006





Jag minns ett kyrkoval för ett antal år sedan och där skrev jag att kyrkan här i byn skulle säljas. Alla blev så arga att antalet som röstade i de årets kyrkoval steg kraftigt. Nu börjar verkligheten komma ikapp påhittet i och med att såväl kyrkor och församlingshem kommer att säljas när svenska kyrkan måste banta sin kostym och rätta sig efter verkiga medlemssiffror.
Det är samma sak med kollektivtrafiken...Glesbygdens kollektivtrafik tunnas ut och tunnas ut för att till sist försvinna. Så skyller man på dåligt resandeunderlag. Kan väl inte arbetspendla med en buss som går 2 ggr i veckan.

En ny fantastiskt anonym mening: "De flesta experter är överens om att sänkt a-kassa minskar arbetslösheten." Vilka är dessa anonyma experter som man hänvisar till (?). Om man tar bort a-kasseersättningen försvinner arbetslösheten helt(?) - blir då den logiska fortsättningen.

Insänt av en chaufför....
"Jag startade från garaget och körde tom mot Lockeryd. Höll kiken efter linje 360 06.40 från Svenljunga (Horredstrafike) och fröken Ur sa 06.42 så snart skulle linje 360 komma - men ack nej. Ingen buss kom.... I Sexdrega vid gymet såg jag bakvagnen på bussen. Av ren vana tittar jag in i busskuren, sen till vänster upp mot gångbanan och mycket riktigt där står en viftande dam." Det är inte så bra att ligga FÖRE sin tidtabell och damen som viftade hade nog missat att man skall vara i god tid vid hållplatsen så där var det två som felade vilket inte ursäktar den andres fel. Att ta upp passagerare med en vagn som skall gå tom till en startpunkt kan förefalla som god service, men kan i olyckliga fall få tragiska juridiska konsekvenser - tyvärr. Fordonet var ju inte i linjetrafik.

Klagomålen på förarbeteende och dålig körning. Pensionärerna klagar på att förarna startar innan kunderna hunnit sätta sig, kör hetsigt, snackar i mobiltelefon och ibland bär sig illa åt. Skall man rätta tidtabellerna efter våra seniormedborgare (och så borde det vara) så skulle det se annorlunda ut och man skulle slippa massor av stress, men nu är det så att varje buss skall rulla så fort och så mycket som möjligt och då får vi offra en och annan pensionär på mammons altare.

Tranemodepån har frågat om det finns intresse för någon av de timanställda i Borås att utbilda sig på Tranemos linjer. Märkligt att dom har sådana problem igen....Vi som just lånat en av deras timanställda som inte fått körningar där.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

01 december 2006

Fredagen den 1 december 2006





Nu är det nära....
Hysterin breder ut sig.....
Köpfesten kan börja, köp Dig lycklig.....

Undrar alltsom ofta om någon läser denna enkla blogg, för man får aldrig några mail i bloggboxen!
Nåja livet går nog vidare ändå skulle jag gissa.

Sjötofta Hembygdsförening har haft årsmöte 30/11 istället för i april/maj och det gör väl inte så mycket för 2006 är ju strax slut.
Som vanligt var det vår ordförandes fru som höll i mötet (hon är inte med i styrelsen) trots att han valdes till mötesordförande. (Det är totalt ofarligt att skriva så för det är inte en enda Sjetabo som läser denna blogg). Mellan raderna kunde man utläsa att föreningen tappat massor av kompetenta medlemmar och att alla inte riktigt dög. Man måste vara 'godkänd' först och inte ha för mycket egna åsikter och helst vara infödd (i byn alltså). Sedan måste sådana saker som protokoll kontrolleras av damen... man kan ju inte släppa igenom vad som helst.
Vad har nu detta med bussar och göra -- slätt intet -- möjligen att det knappt går bussar hit.

Du skall det bli alkolås på regionens alla bussar sägs det och tydligen är det mer vidsträckt än så för det handlar om allt från ambulanser till regionens tjänstebilar. Pengar kommer det att kosta -- cirka 18 miljoner. Pengar som skattebetalarna får betala i slutändan. Om detta är bra eller dåligt råder delade meningar om, men en sak är ju rätt tvärsäker och det är att man inte längre behöver lita på sin medmänniska eller arbetskamrat i detta avseende eftersom utrustningen tar bort den faktorn.

Karlar går för övrigt inte att lita på överhuvudtaget och frågan är väl om inte det vore bäst om män och kvinnor levde åtskilda. Kvinnor hedersmördas, de våldtas, de misshandals, de missbrukas i reklam -> kort sagt det är ju bara elände. Total åtskillnad är ju den ultimata lösningen. Förr hade tjejer och killar skilda skolor och ingen kallade flickorna för ho....r. Nu föreslår någon riksdagsledamot kvinnoparkeringar på samma ställen som handikappplatserna finns idag så att damerna inte skall behöva gå så långa sträckor till bilen,. Jag vill gå ett steg till och ha speciella p-hus för enbart kvinnor och köpcentra för enbart kvinnor. Tänk så mycket den upplevda och faktiska tryggheten skulle bli. Kvinnor går på kvinnofrukostar, fikar på kvinnocaféet, åker i kvinnobussen (körd av en kvinna givetvis) och bor i kvinnostadsdelar (eller varför inte rena kvinnostäder).

Vägverket skärper bilbälteskraven för barn och det är bra. Nu är det längden och inte åldern som styr. Smart - varför kom man inte på det från början? Det blir också bältesplikt i bussar i första skedet långfärdsbussar. Med tiden kommer alltså ståplatser i bussarna att försvinna - och det är suveränt bra. Det är inte så klyftigt att sysa fram i 90 km/tim med stående i mittgången som man är tvingad till att göra idag.

Fri rörlighet för varor och tjänster inom EU är nog den största BLUFF som historien kan uppvisa. Nationella regler och ren närighet när det gäller skatteintäkter styr betydligt med än en påstådd fri rörlighet. Även på tjänstesidan står hindren som spön i backen.

Jag har hållit mig borta från ratten i någon dag nu och det märks kanske, men en reflektion angående hållplatser och dess användning kan man nog kosta på sig. Det är en uppställningsplats för lastbilar och deras släp, det är rökruta, regnskydd för gående, lämpar sig väl som plats för blöjbyte och för all del även som pissoar. Den funkar utmärk som rastplats för bilister i allmänhet. Självklart har Västtrafiks regler inte fått särskilt stor spridning bland grupper som aldrig åker kollektivt.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy