30 november 2006

Torsdagen den 30 november 2006





Hej kära blogg....
Nu har vi varit utan Internet i 2 1/2 dagar. Ingen förklaring.....
Så låt oss göra en liten återblick på året som gått ur min synvinkel och vi kan då konstatera att vi fortfarande körde på vinterschemat 2005-2006 och det höll vi på med fram till den 18 juni. Det var ett hyfsat schema och för en gångs skull hyggligt välkomponerade tjänster. Det var en som var lite väl mastig, men det balanserade mot flera som var av karraktären lättare. Hur jag hade satt ihop tjänsterna har vår vördade VD förbjudit mig att visa på Internet - dom låg i flera år på min hemsida - och där kunde konkurrenterna se dom (???).
Däremot var det lite gnäll på tjänsterna i Borås.
I januari florerade rykten om att Orusttrafiken skulle köpa BL samt att Borås Stad inte ville släppa Strömsdal. Dessutom hävdade envisa och osäkra rykten att Swebuss skulle riva Brodal. Hur lätt blir det inte en höna av en fjäder.
Det var i Januari våra förare var på kurs på "Hajen". Vi fick också lite bekymmer med gods som inte lastades ur bussarna. Problemet försvann så småningom med justering av rutiner.
Jag ser också vissa mindre allvarliga anmärkningar på våra bussar i januari och märkligt nog är en del av dessa kvar ännu. Knepigt. Vi hade också problem med defrosterfläktar i januari och det var ju mindre bra eftersom det var hyggligt snörikt just då. Försenade Tranemobussar på helgerna (Lördag-Söndag) redan i januari och eländet har fortsatt under året. Det gick åt en del glykol också för att inte bussarnas kylsystem skulle frysa och vi hade en låggolvare som läckte kylvatten som attan.
Den svåra bussolyckan i Arbogatraken skedde i slutet av Januari och ännu har ingen sagt att bussens konstruktion var direkt olämplig....det fattar jag inte. GP hade någon artikel om säkrare bussvägar minns jag också. Det var nog januari i ett nötskal.
Vi kan ju ta nästa månad en annan dag. Denna veckan som gått har i huvudsak varit lugn. En förare hittade en mobiltelefon i en buss. men den var så in i h....e låst så det krävdes puk-kod för att låsa upp den och spåra ägaren (som inte hört av sig ännu). Det har varit lite bytande av bussar under veckan - smörjningar och liknande bantat rutinunderhåll. Akutfall går hela tiden före.

"I färdmedel eller inom trafikföretags område är det inte tillåtet att: ta med egendom som är av farlig beskaffenhet eller som kan orsaka avsevärd olägenhet eller vålla obehag." Hit måste väl helt klart räknas alkohol. "Det är inte tillåtet att: förorena eller skräpa ner i färdmedel eller inom trafiksföretags område" Tyvärr är det så dessa regler inte finns att läsa i fordonen utan endast i en pärm i ett personalrum långt ifrån dom det rör och det finner jag märkligt. Hur skall en resenär kunna respektera en regel han/hon inte en känner till?.

"Alkoholdrycker får inte förtäras inom ett trafikföretags område eller på dess färdmedel. Detta gäller inte i fråga om förtäring av drycker vid tillåten servering och inte heller om trafikföretaget för särskilt fall har medgett förtäringen. Med alkoholdrycker förstås spritdrycker, vin, starköl och öl i den betydelse dessa beteckningar har i lagen om tillverkning av drycker, m. m."
Dessa regler finns inte heller att läsa i turlistorna som Västtrafik (Värsttrafik) trycker och distribuerar. Via Västtrafiks hemsida hittar man inte heller lättillgängligt några regler för resor. Man får bläddra en hel del för att komma till några Resevillkor överhuvudtaget. Jag lyckades och hittade detta bl a:
"Det är inte tillåtet att äta varm korv, kebab, glass eller liknande i tåg, spårvagn och buss. Det är inte tillåtet att förtära alkoholdrycker i tåg, spårvagn och buss eller inom trafikföretagets område. Förbudet gäller inte vid tillåten servering och inte heller om trafikföretaget för särskilt fall har medgett förtäringen."
Tänk om det funnes skyltning i bussen om detta.....(??).

Apropå det ---> Den som vet vart skylten 'Samtal med föraren under färd förbjudes' sitter kan stå upp och klappa sig själv på axeln. Jag vet det för jag letade med förstoringsglas.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

28 november 2006

Tisdagen den 28 november 2006





Kära lilla nätdagbok nu är han där igen den lilla slarvern och vad får han se om inte landets försvarsminister som inte kan åka tunnelbana ur säkerhetssynpunkt. Fast jag tror nog att han är för fin för att blanda sig med vanligt folk.

Nu är det dimma ute och det är jättevarmt ute.

Så såg jag en annons för olika gymnasieprogram och då rann denna upp i huvudet: "Därför kör jag buss ---- Det är få linjer att hålla ordning på och man har ytterst lite kontakt med kollegor samt att arbetstiderna gör att socialt umgänge undviks."

I Borås har ett par (boende i en lägenhet) blivit dömda för spritaffärer. Tänk så många man har missat på vägen. Det säljs ju sprit i varenda buske ju.

I Göteborg blev en kvinna påkörd av en spårvagn. Det tror pelle det när man genar över ett tätt trafikerad gata i rusningstrafik utan att se sig för. Samma teknik har passagerare som kliver av linje 350/360 vid Aplared R27 för att sedan glatt rusa tvärs över 27:an och dessutom hoppa över vajerräcket i mitten. Det är ju trots allt några meter extra till vägtunneln. Fast å andra sidan är vägtunneln inte gjord för gående.

I Hultafors kan man köpa kalender utan lättklädda damer/herrar för där kör man bilder från förr....Kan berätta att sådana kalendrar finns även i Sjötofta, bara så att ni vet. Skillnaden är möjligen att Sjötofta aldrig kommer med i tidningarna.

Smarta rånoffer i Örebro som hade sinnesnärvaro att SMS:a från sitt 'fängelse'.

Det bästa hittade jag i alla fall på BT:s Motorsidor. Bilda Dig i bussen.
Det är ju sällan som man har tid att läsa alla böcker man borde läst, speciellt som bussförare med långa arbetsdagar (ofta delade genom delad tjänst som kan göra dagen hela 13 timmar lång). Ljudböcker är lösningen, så står det i vart fall i tidningen och står det i 'tininga' är det sant. Enligt chaufförer som uttalat sig är litteratur ett bra sätt att få busspasset att kännas mindre tråkigt. Nu finns det förutom vanliga bibliotek med ljudböcker (talböcker hette det förr) också vägkrogsbibliotek (för turistbussförarna). Man blir mycket allmännbildad på jobbet Man kan även öva upp sina slumrande språkkunskaper via ljudböcker.

VISTA - snart i var dator. Microsofts Vista är på G och där köper Du det ultimata spionprogrammet som verkligen håller koll på vad Du sysslar med. Dock säger "dom som vet - profftyckarna" att det är klokt att vänta och avvakta till den värsta hysterin har lagt sig. Man kanske skall tillägga att BL inte anser att datorkunskap bland förare är något som krävs för att klara jobbet och därför inget man prioriterar eller ens uppmuntrar.

I morgon blir det nog skyddsrond. Undrar vem dom skall skydda då? Alla bussar är ute och kör - fast å andra sidan vill jag minnas att buss ej är klassat som arbetsplats.

HA EN BRA DAG!

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

27 november 2006

Måndagen den 27 november 2006






Öppet brev om åtalet mot TV-mannen S O från Göteborg. Efter den senaste tidens myckna skrivande och spekulerande om vem den kände tv-mannen är, väljer jag nu helt på eget bevåg att träda fram för att få möjlighet att framföra min bild av det inträffade. Detta eftersom jag anser att det annars finns en uppenbar risk att historien blir något ensidig då mina motparter i detta ärende beretts möjlighet att tidigare uttala sig i diverse medier och övriga sammanhang. Upprinnelsen består i en händelse som utspelade sig på Kungportsavenyn i Göteborg tidigt på morgonen den 13 mars förra året. Efter ett verbalt meningsutbyte med mitt kvinnliga sällskap, varefter hon avlägsnade sig ifrån platsen, ringde en av hennes väninnor upp personen i fråga för att sedermera överräcka luren till mig. Då jag i fullt samförstånd med nämnda ägarinna mottog dennes telefon för att påbörja samtalet, formligen kastade tre av hennes medföljande väninnor sig över mig för att återta luren i fråga. De hade nämligen fått för sig att jag olovligen hade tillskansat mig densamma, och ansåg sig därför inneha full rätt att överösa mig med såväl sparkar som slag, allt medan jag försökte backa undan för att få tala klart med mitt, vid tillfället, något uppbragta kvinnliga sällskap. Att jag i den uppkomna situationens hetta söker freda mig emot tre (!) aggressiva och därtill i olika utsträckning av alkohol påverkade kvinnor i 40-årsåldern, renderar sedermera i att jag ställs inför Göteborgs tingsrätt för misshandel!
Detta visar ju med önskvärd tydlighet en sak. Kvinnor är jordens mest opålitliga djur och skall hållas på minst 1 km avstånd och ej tittas på. För övrigt är det ovanligt duktigt av denne TV-man att med bara en hand spöa upp 3 arga fruntimmer som tränar kampsport, det hade jag aldrig klarat. Han skulle tagit spårvagnen direkt hem!

............ Stulet av Farbror Sid ............
...efter en resa norrut under veckslutet, måste jag berätta om bussföraren som fick nog av supandet och stöket i bussen. Tonåringar bär ombord flak och kassar med sprit och öl och sitter och super på vägen in till stan. Det var flaskor och burkar överallt, och en outhärdlig ljudnivå, efter en stund stannade föraren bussen. Han sa att han vägrade köra längre med sådant liv i bussen. Bussen är ingen festplats, sa han. Här ska inte supas och skrikas. Så han vände och körde tillbaka alla ungdomarna, under väldiga protester från de små liven. Men det gav han tusan i, bussen är min arbetsplats och jag vill ha lugn och ro när jag jobbar, sa han. Där mötte en kollega upp och tillsammans plockade de ifrån ungdomarna alla öppnade burkar och flaskor. Sedan gjorde föraren klart för dem, att de fick gå av här, om det inte var lugnt i bussen under turen in till stan. Nu är det ingen som super och för liv på den förarens buss i fortsättningen...
...............................................................

Undrar vart i lagen det står att jordbruksredskap skall göra ren däcken innan de kör ut på allmän väg, för ingen har läst den bestämmelsen (och f-n vet om den ens går att tillämpa).

En mening jag gillar som jag fann i en avtalstext på kollektivavtalssidan för bussförare: "Det kan också gälla situationer där sjukdom föreligger, men där arbetsförmågan ändå bedöms finnas till ordinarie arbete." Vad är det då för mening med en sjukskrivning [Fast det heter inte sjukskrivning längre utan Läkarutlåtande, som är ett medicinskt underlag] om jag kan utföra mitt jobb?
Fast om man tittar på ordet 'Försäkringskassan' så är det ju egentligen inte någon försäkring i rätt mening utan något annat och regelverket runt sjukersättning är rätt så häftiga och krångliga som f-n. Man måste vara rejält frisk för att vara sjuk alltså.

För att nu köra en liten buss på sisådär 15 meter måste man kunna Kollektivavtalet, ATL = Arbetstidslagen, Väg-ATL = Arbetstidslag för mobil personal, 3820 = EUs arbetstidsdirektiv plus en massa andra lagar....bara för att flytta på en buss(?). "Vakna, vilan är slut, det finns tid för arbete!!!!!" Den lilla devisen är mycket korrekt eftersom EUs direktiv har som syfte att göra transporter konkurrensneutrala när det gäller arbetstid. Syftet är alltså inte i första hand att göra livet drägligare för t ex en lastbilschaffis som kör långtrafik utan att han inte skall konkurrera med arbetstid och det är inga förare som skrivit EUs regler.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

26 november 2006

Söndagen den 26 november 2006





Kära Bloggläsare...
Jag fick en flaska Åbro Julöl i handen och jag öppnade den och smakade på innehållet och OJ vad jag blev besviken. Det smakade då inte julöl. Antagligen byter man bara etikett på samma gamla skitöl som man säljer året runt. Som bussförare får Du avbryta i tid så att Du är spik nykter 24 timmar innan Du går i tjänst - gäller ej kontorspersonal. Jaha det var dagens konsumentupplysning.
Nu kommer dagens undring...När är ett Nej ett Nej och när är det ett förtäckt Ja????
Häromdagen hörde jag i radion där jag satt och rattade en boggiebuss om en mamma som stämt något leksaksföretag för att deras katalog var könsdiskriminerande(?). När skall någon stämma Ellos katalog för samma sak....(?) Jag bara undrar.!?

Man hinner fundera på mycket där man sitter och rattar en buss. Exempelvis kan man fundera på hur den svenska mångkulturella skolan undervisar i ämnet historia? Jag menar att beroende på från vilket håll man tittar så ser ju sanningen olika ut. Skall man rent av undervisa på hemspråket?
Kan det vara så att ett litet land som Sverige är lite för naivt i sin tro att svensk kultur och framför allt svensk livsstil orkar stå emot allt detta multikulturella? Vi kanske är ett muslimskt land om 10 år med sharialagar - vem vet. Den delen av befolkningen växer i vart fall snabbast just nu, men å andra sidan spår väderfolket att vi om 100 år har medelhavsklimat i Sverige och en befolkning på 100 miljoner personer (Vart nu alla dessa skall få plats?).
Mitt i alla dessa tankar kommer Internationella Handelshögskolan i Jönköping med beskedet om att man skall forska på entreprenörsskap på landsbygden. Jag som trodde att landsbygden var under utfasning! Det finns ju någon avvecklingsplan för landsbygden i Stockholm såg jag för ett tag sedan. Svensk TV håller dessutom på att fasa ut alla äldre tittare. Dom är en ointressant grupp i samhället och enbart tätande. Det är väl just det tärande som är orsaken till att man vill ta bort direktbussen mellan Marstrand --> Göteborg som ju används av äldre som vill slippa ideliga bussbyten.
I så fall undrar man om det är närande att flytta en bussterminal från ett relativt central läge till ett ur trafiksynpunkt bättre läge och om ortens näringsliv överlever en sådan omställning? Kom inte och påstå att inte kollektivtrafik påverkar.

Så var det dax för julborden igen... undrar just vad det är för skillnad på svensk julstämning och dansk julstämning...? så vitt jag kunde se var det 699:--.
Det kaske är dax att fixa bussresor till olika julbord - men jag misstänker på goda grunder att någon annan redan gjort detta. Fast om vi fick tag i den nya Hyundai Universe (buss) kanske vi kunde bräcka de andra. Världens 6:e största personbilstillverkare ger sig in i busstillverkarbranschen också.

Vår extra extra lagledare har fixat till så att måndag förmiddag flyter utan problem. Sjukskriven förare lärde sig att friskanmäla sig också ;-)


Nej nu kör vi med c:\format hjärna (enter)




Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

25 november 2006

Lördagen den 25 november 2006





Kära lilla Blogg... Nu är det snart jul igen... Fast för vem är det jul? Är det för klädaffärerna, elektronikhandeln, livsmedelsaffärerna & och alla andra handlare eller är det för Dig. Firar alla som bor i Sverige jul? eller håller vi på med någon form av kristet åsiktsförtryck? Jag vet vad jag tycker... Därför tycker jag att annonser i stil med denna är löjliga: Favoritklappar! Begränsat parti Ingen skall komma och tala om för mig vad som är mina favoritjulklappar. Det förbehåller jag mig rätten att göra själv.

Det har varit ovanligt mycket supportsamtal runt datamanicker den gångna veckan. Undrar om datamanickerna också deppar i höstruskvädret.

"För att öka servicegraden förbjöd Västtrafik oss att sälja biljetter till Falkenberg och andra orter i Halland. Swebuss och Hallandstrafiken håller en lägre servicegrad och säljer biljetter med destinationer i södra Älvsborg."

Vi har fått ett nytt veckobrev igen och där påstås det att 'alla som lägger in tid skall vara kungar och drottningar på avtalet från och med idag.' Lite kul är ett uttalande av denna typ faktiskt. Orsaken är att de olika listombuden (de som för förarnas räkning skall kolla tjänster och dess laglighet) inte får samma grundliga utbildning. Att veckobrevet tog upp detta beror på att olika grupper som sysslar med detta för företagets räkning nu fått en tre (3) dagars utbildning medan de som har facket som uppdragsgivare inte fått motsvarande utbildning. Sedan får reserv---- inte heller den utbildningen vilket innebär att fel och okunskap trots allt kan ramla in när en ordinarie befattningshavare ersätts med en reserv. Att det överhuvudtaget förekommit en större utbildningssatsning skall BL ha beröm för. I övrigt handlade veckobrevet som vanligt om trafiken i Borås vilket knappast berör depåerna. Fast den som är intresserad av hur den Skeneförare mår som fick en bil i fronten på bussen här om veckan så kan man läsa att han mår bättre och snart återkommer som aktiv förare.

Slutet av veckan har för övrigt varit hyggligt rörigt som alltid. Skitsnackargänget håller på ännu och det finns tydligen ingen ände på deras fantasi. Lite högre frånvaro än vanligt pga kurser, arbetstidsförkortning & sjukdom skapar problem med att hitta lämpliga ersättningsförare. En del av våra timanställda har gått vidare till nya utökade arbetsuppgifter.

Jag får agera lagledare en bit av nästa vecka också.....men det skall väl lösa sig.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

22 november 2006

Onsdagen den 22 november 2006





Kära lilla Blogg... Nu är jag här igen...
Vår VD konstaterade efter den gångna vintern att trots att den varit kall har värmen i bussarna varit acceptabel och det kanske har varit så, men jag undrar bara hur många bussar han kopplat loss och kört iväg med i vintras. Något svar på den frågan hittade jag inte.
Vår verkstadschef har skrivit en rutin om hur man skall hantera spyor och blod i bussarna. Denna rutin riktar sig till tvätt- och tankpersonalen på Strömsdal och de handskar som skall till finns i Borås. Depåerna existerar inte i sinnevärlden vilket kan illustreras av följande tänkvärda visdom: "Nedspydda stolsdynor som byts under trafik skickas snarast i en sopsäck till tvätthallen på Strömsdal." Vi får minsann ta hand om skiten själva. Högtryckstvätten brukar lösa de flesta sådana problem.

Sedan läste jag en annan sak som fick mig att dra på munnen: "Toalettbesök på linje X har knappt om tid." Vad gnäller dom om - dom har ju i alla fall en toalett att gå till. Linje 301, 302, 303, 350 & 360 har endast toalett på Borås Resecentrum utmed sina respektive linjer. I övrigt gäller naturen.

Men visst har bussförarna i Borås bättre service på många sätt. Dom hämtar en buss som är tankad och städad (förhoppningsvis) och dom lämnar bussen till tank- och städpersonal och dom har samma lön som oss på depåerna. Nu vill man ha lunchmat av typen salladsbuffé i lunchrummet intill Södra Torget. Det är knappast en service som depåerna kan påräkna av naturliga skäl.

Många busskador sker idag på grund av slarv och eftersom Västtrafik idag inte längre godtar skadade bussar så gäller det att hålla i hatten - ratten skulle det vara. Skall man måhända kolla nyanställda i olika register innan man anställer dom? Finns det ett skaderegister?

Det jag gillade bäst var nog när jag läste några rader om företagets långsiktiga mål: Mindre sjukfrånvaro, ökad trivsel & arbetsmotivation samt fler kvinnliga förare. För att sedan öka trivseln och motivationen skall deltidssjukskrivna arbeta 50% och det är ju faktiskt snällt.
För övrigt kan meddelas att våra nuvarande tjänster gäller fram till sommartabellen 2007.

Från den 1/1 07 lär vi för övrigt få 500:-- mer i lön och efter 1/2 07 får de som kör framtidstrafiken ytterligare 500:-- fastän dom inte ens hanterar god, tvättar, städar, tankar eller gör miniservice på bussarna.
Detta påminner mig om att de som har rätt till arbetstidsförkortning plockar rent det kontot före nyår - om inte brinner den tiden inne.

Skene Depå lär ha fått utökad trafik på linje 450 så det är bara att grattulera.

Stationsvärdarna vid Borås Resecentrum har inte riktigt hittat sin plats i systemet ännu vilket gör att dom är undersysselsatta och understimulerade som det verkar.

Det har som bekant varit mycket snack om hot och våld och i Ulricehamn både ölar man och röker på kvällsturerna. Annars tycks 'smockan' hänga i luften i hela regionen. Avståndet från ord till handling tycks överlag vara rätt så långt och där bussar redan fått någon typ av kameraövervakning verkar inte intresset för att systemet fungerar alltid vara så stort. I alla fall inte när man läser olika typer av rapporter. BL har ju bevakning på vissa nattbussar inne i Borås och ingen på de som trafikerar regionalt.
Problemet med kontanter måste ju vara ofta förekommande kassaredovisningar och korta nattpass per förare.
Ett annat problem i sammanhanget är att Västtrafik ännu inte kunnat presentera en definition på alkohol och en policy som går att tillämpa i praktiken.

Kärringsnacket fortsätter, men det är inte av den arten att det lämpar sig för bloggen. Det vore att elda under brasan.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

21 november 2006

Tisdagen den 21 november 2006





Lagledaren har åkt bort --> kvar blev jag och dagen blev långt ifrån tråkig. Det var en buss som det small till i och sedan gick den visst rejält långsammare. Nåja sådant händer ju inte varje dag, men givetvis idag.
En ny kandidat som reservlagledare anmälde sig givetvis, ränderna går visst aldrig ur den släkten. Helt Okey för mig... jag är tillräckligt gammal att gå ur vägen för näbbiga ungtuppar.....

Kontaktklubbens årsmöte klockan 18:00 fick man liksom välja bort.
Så var det detta med telefoner ------> BLs telefoner i staden hade liksom bara slutat fungera. Sådant gör kommunikationen den vägen svårare kan man säga.

Nu är lagledaren väck resten av veckan [han skall iväg på någon kurs i arbetsrätt eller något sådant i tre (3) dagar] så att lilla jag får äran att fylla ut kostymen i hela fyra (4) dagar. Trafikledarna och andra som lägger in arbetstider och sånt kommer att genomgå en utbildning i avtal under vecka V.47 vilket innebär att bl.a. personalplaneringen och depålagledarna kan vara ännu svårare att få tag i samt att reservtrafikledare & reservdepålagledare jobbar.

I övrigt har dagen varit lugn och rofylld samt fylld av regn och regn och regn.... och en trafikledare åker ännu omkring på motorcykel. Snart blir det aktersnurra på bussen.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

20 november 2006

Måndagen den 20:e november 2006





En buss fattade eld mellan Delsjö- och Boråsavfarten på riksväg 40 vid tvåtiden på måndagen. Branden var dock släckt redan när räddningstjänsten kom till platsen. Det var buss 513 i riktning mot Öjersjö som av okänd anledning fattade eld baktill. Alla, ett 40-tal passagerare, kunde ta sig ur bussen utan att någon kom till skada. Vägen behövde inte stängas av, men framkomligheten var enligt räddningstjänsten begränsad under en kortare tid i väntan på att den brandhärjade bussen forslades bort och en ersättningsbuss kom till platsen.
Sedan säger dom att det är händelselöst att åka buss.....(?)
I går skenade en buss i Gävle och här om dagen valde en bilist att köra på fel sida vägen...
Ni bilister skall var djävligt glada att bussförarna är så uppmärksamma som dom faktiskt är annars skulle det vara rena massaker på vägarna för det skall man ha klart för sig att det är en rejält stor mängd postorderkörkort ute och kör varje dag och till detta kommer ett större antal formel-1 aspiranter vars målsättning tycks vara att vara hemma innan man satte sig i bilen. Ju dyrare bil ju dummare i huvudet.....



Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Söndagen den 19 november 2006





När man blickar ut över den regnvåta asfalten och grunnar på vad Skattemyndigheten skall företa sig härnäst börjar man tänka 'konstiga' tankar. Kan det månne finnas en orsak till att det finns en så hög andel SVARTJOBBARE i Sverige. Visserligen är den tanken inte politiskt korrekt men ändå (?) Minns platser i Sverige med egen valuta som bindemedel mellan folk som bytte tjänster med varandra. Men så fick man inte göra. Empati och skattesystemet står i strid med varandra.
Inte nog med att empati och skatter strider emot varandra - skattemyndigheten har som utgångspunkt att alla svenskar är skattesmitare (undrar just varför dom tror det) och lögnhalsar. Fast detta är man ju på väg att lösa i det nya kontrollsamhället som steg för steg växer fram i det ena mera vällovliga syftet efter det andra. Vi har GPS i bussarna för att biljettsystemet skall veta när det skall byta hållplats (fast det ser också vart Du befinner Dig, om Du kört för tidigt, om Du tar bussen hem på rasten och det registrerar vem som åker i bussen och när kamror i sinomtid kommer in blir kontrollen ännu bättre). Vår nya justitieminister är för ett utökat kontrollsamhälle eftersom terrorhoten är värre än hoten mot vårt privatliv.

Vi har fått en ny device efter förra veckans veckobrev: Tala svenska i bussen om det är svenskar i den..... Här är jag lite osäker på vart gränsen för diskriminering går? Svenska är för övrigt inte ett nationellt språk i Sverige så det ställer också till lite problem i dessa sammanhang. Frågan är om det är de passagerare som talar sitt modersmål som är oartiga mot övriga resenärer - eller om det är övriga resenärer det är fel på??? Föraren fattar inget ändå så den kan vi utesluta direkt.

Så har vi nya obegripliga busshändelser. Denna gång i Gävle. Det var på söndagseftermiddagen som skräckslagna flanörer på Rådhustorget i Gävle fick kasta sig undan för den buss som plötsligt for fram och mejade ner allt i sin väg. Trafikljus, betongfundament och flaggstänger flög åt alla håll innan bussen slutligen stannade i en häck. I häcken finns, konstigt nog, ett kraftigt staket. Där blev den hängande. Framåt kvällen börjar bilden klarna av vad som verkligen hände när den 47-årige busschauffören 14.30 inledde den resa han aldrig kommer att glömma. Föraren startade sin resa vid norra Kungsgatan och precis när han viker ut på en liten enkelriktad väg händer något med bussen, motorn börjar rusa. Framför bussen fanns flera bilar. Chauffören fattade ett snabbt beslut. För att inte riskera att ramma bilarna svängde han av vägen och in på torget. Han styrde dit på vinst och förlust. Med facit i hand var det ett bra beslut. Chauffören har testats för både droger och alkohol men han var inte påverkad av något. Ingen människa kom till skada - och chauffören blev dagens hjälte. Det hade kunnat gå riktigt illa om han inte hade styrt bussen åt det håll han gjorde.
........................
Plötsligt rusade motorn på en buss på Norra Kungsgatan i Gävle. Föraren gjorde vad han kunde för att stoppa bussen och lyckades styra undan så att ingen skadades. Den 47-årige chauffören hade just börjat ställa in sätet och stängt dörrarna då bussen plötsligt började rulla. Bussen var vid tillfället tom och chauffören skulle bara köra ett varv runt Rådhustorget för att sedan starta en ny tur. Föraren fann sig bra och försökte styra undan mot Rådhustorget där det inte fanns några människor. Enligt polisen försökte chauffören bromsa utan att någonting hände. För att undvika kollision med bilar längt Norra Kungsgatan valde chauffören att styra bussen över Drottninggatan och vidare diagonalt över Rådhustorget. Därefter körde han ner för en trappavsats med 5-6 trappsteg för att till slut krascha in i en häck. Bara ett stenkast från den havererade bussen väntade ett stort antal Gävlebor i en busskur. Innan bussen for nerför trappen hade den mejat ner betongfundament, flaggstänger, trafikljus och elstolpar. Trots att det handlar om de mest frekventa gångstråken i Gävle skadades inte någon människa. Enligt polisen var chauffören nykter. Det är svårt att spekulera vad som hänt och det är mycket skador på bussen. Polisen kommer att utreda orsaken till varför bussen körde iväg av sig själv.
Det är intressant att läsa olika tidningsversioner om denna händelse för dom är lite olika och innehåller lite olika "fakta". Swebuss skall dessutom tagit tre bussar av samma typ ur trafik. Tack och lov att det gick bra. På pressbilderna såg inte p-platsen alltför bekväm ut.

Tackar som frågar! I övrigt gick söndagkvällen lugnt och fint med sedvanliga förseningar som av någon outgrundlig anledning vi aldrig tycks bli av med trots tappra försök. Det råder en slags oenighet mellan oss förare, BL & Västtrafik om vad som funkar bäst och vi förare får alltid fel.
Så några ord om bussen som fattades på Lördagen - det är helt rätt att det inte var någon normalt funtad människa som hyrde bussen... det var ett normalt funtat företag i samma bransch dessbättre.

Jag skall nog sluta att ta med mig mobiltelefon när jag jobbar. Han med hörapparaten är nog inte det bästa omdömet man kan få. Dessutom behöver jag inte "nalle" längre eftersom vi nu har en fast lagledare på fixa tider vardagar.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

19 november 2006

Lördag 2006-11-18





Inte snyggt bara konstigt tyckte jag när jag tittade upp från ratten och såg en tjej i snygg topp fast när hon vände sig om saknades ryggen (på toppen alltså) och det blev inte bättre när jag såg en brud som hängt upp klänningen i BH:n - och inte dolde klänningen BH:n heller.

När jag höll på läsa att av bussarna upptäckte jag att det fattades en buss och ringde lagledaren och fick då veta att den var utlånad. Ingen normalt funtad person hyr en buss från BL så den borde vara utlånad utan HK's vetskap. Nåja man blev lite förvånad över att det fattades en buss när man var ombedd att läsa av alla bussar för att herr lagledare skulle slippa åka på helgen.
Enligt de instruktioner jag erhållit skall herr lagledare enbart kontaktas under arbetstid vardagar, eftersom han inte får ett öre extra för att vara tillgänglig dygnet runt. Samma princip gäller övriga förare. Inget extra engagemang alltså eftersom BL inte uppskattar sådant.
Det har gnällts lite om att lagledaren inte riktigt höll ord ifrån depåmötet den 31 augusti 2006 där han deklarerade att han minnsan skulle ta hand om lånebussar från Strömsdal - så har det dock inte blivit i verkligheten säger de som gnäller.

En Svenljungabo berättade för mig att "kärringsnacket" som just nu pågår eventuellt kan leda till att en och annan förare kan komma att lämna depån för andra uppgifter. En förflyttning till Borås sägs dessutom häva stämpeln av ensamarbete.

Vi kan också konstatera att Scandpointmaskinerna är i mycket dåligt skick och det var för övrigt också stationsplan i Svenljunga på natten då några (som givetvis ingen sett) roat sig med att välta och förstöra blomkrukorna bakom hållplatsen buss till Älvsered. Dessutom fick ett plastfönster i kioskens uterum "sätta livet till".

Man upphör aldrig att förvånas för plötsligt dök en BL Servicebil med någon typ av 'förman' upp vid resecentrum för att kolla om läget var lugnt... positivt. Kunde bara meddela att jag i n t e hade klarat ett utandningsprov efter leveranstur in till Borås, inte efter dom spritångorna.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

18 november 2006

Fredag 2006-11-17





Det finns en hel del att grunna på en fredag kväll. En sak är hur en spetsvändning fungerar ihop med begreppet städning och svaret är givetvis att det inte fungerar och att bussen därmed inte är tillfredställande trevlig innuti när nästa grupp passagerare kommer ombord.
Sedan kan man fundera på hur det är med barnvagn på & av. Som förare måste man minst släpa med sig kassan varje gång någon skall på eller av med sin barnvagn (och skall man vara riktigt petig skall ju båda kassamaskinerna parkeras).
Sedan kommer man tuffande med en buss med moppemotor inne i Aplared där det går fyra (4) i bredd och tycker att bussen kan väl hålla åt sidan - hur kul är det.
Noterade att BL börjat snygga till en gammal Scaniabuss (157). Vad har hänt? Sedan kom tankarna in på dessa hållplatser som är så smala att om bussen skulle köra helt in i dem så att bussen inte längre står på själva vägen får passagerarna gå av rätt ner i diket. Jag har sett bussförare som kör in så långt i dessa "fickor" att passageraren bokstavligt får hoppa ner i ett dike eller landa i en buske och som passagerare skulle i vart fall jag bli mindre glad.
Sedan fick vi sent på fredagen en NY förbindelse till Hillared från Tranemo. Två munviga Hillaredsbor lyckades lura Tranemoföraren att hålla Svenljungabussen i Kilarondellen så att dessa två kunde åka in i Hillared med 22.10 från Svenljunga. Dom två hade minsann talat med Trafikledningen så det var helt i sin ordning -- De två ljög för jag ringde Anki o Ola efteråt och ingen av dom fattade ens vad jag pratade om och än mindre hade dom talat med några resenärer om en ny förbindelse till Hillared.

Lite märkligt är det med vissa frågor man ställer. För en längre tid sedan ställde jag en fråga till Västtrafik som skulle klargöra när sprit räknas som sprit....(alkohol då da). Lustigt är att den frågan tydligen inte var så självklart enkel att svara på - för det har inte kommit något svar ännu.

Åtta av tio personer som har rätt till färdtjänst reser trots det regelbundet med den vanliga kollektivtrafiken. De väljer oftare vanlig buss än de speciellt anpassade linjerna. För att ha rätt till färdtjänst ska man enligt lagen ha "väsentliga svårigheter" att klara den vanliga kollektivtrafiken. Det verkar som om det ibland är för lätt att få rätt till färdtjänst om man kan tala för sig - medan de som verkligen är i behov av färdtjänst inte får det.

Detta är nog en av de dråpligaste rubriker jag läst på länge: Olyckligt att det började snöa i rusningstid StorStockholms Lokaltrafik riktar skarp kritik mot Vägverket för snökaoset i Stockholms kollektivtrafik. Snälla rara, det händer att det snöar i Stockholm också och det är inte Vägverkets fel att bussbolagen inte har råd att sätta riktiga däck på fordon i kollektivtrafik. Binder man ris åt egen rygg får man väl stå sitt kast eller?
Det började snöa just i rusningstrafiken och då kan sånt här hända. Tusentals resenärer kunde inte åka med bussarna i Stockholms kollektivtrafik efter snöovädret. SL kritiserar Vägverket för att de inte skött sitt uppdrag med att hålla vägarna snöfria. Det var extremt dålig timing att det började snöa kl 16.00. Vi fick ut hela vår flotta med 100 bilar men då var det rusningstrafik och då är det svårt att få bort all snö. Vi har gjort vad vi kunnat med de statliga vägarna som är under vårat ansvar. Resten är kommunal vägar och vad som skett med dem kan inte Vägverket ta ansvar för. Dessutom är det många bilister som inte haft vinterdäck och därmed ställt till det i trafiken samt samtliga tunga fordon som inte får eller vill använda vinterdäck. Sedan var det den vanliga visan om vem som har ansvaret för den vägstumpen. Att det började snöa just när alla bilar var ute och åkte samtidigt är ju helt klart vädrets fel. Det får bara inte börja snöa när det är rusningstrafik och sedan måste det vara sommarväglag året om för kollektivtrafiken -- det bara är på det viset. Tidtabeller, anslutningstrafik, hållplatser, däcksutrustning, ja allt som rör kollektivtrafik är uppbyggt på att det är sommar året runt. Vem 'ända in i h3älve3' uppfann vintern.

Appropå SMS-biletterna, som har varit något av en följetong de senaste dagarna, så hävdar Västtrafik att det inte går att fuska. Beroende på vilken kod som skrivits in i meddelandet debiteras biljettpriset för barn, vuxen alternativt nattaxa på nästa telefonräkning, och det är ingen idé att försöka fuska. Kommer det en kontrollant måste resenärerna kunna visa upp en giltig bekräftelse - precis som vid en vanlig biljettkontroll. Det nya betalsystemet är ett försök att på långsikt minska kontanthanteringen på Västtrafiks alla bussar och spårvagnar. På så sätt minskar risken för rån och hot mot våra chaufförer. Dessutom är det ju bra för alla de resenärer som inte har pengar på sig. För att kunna betala med telefonen måste resenären ha abonnemang hos antingen Telia, Tele 2/Comviq, Tango eller Halebop. Det dyker upp nya fakta hela tiden runt dessa nya SMS-biljetter. Nu kan man inte ha vilket mobiltelefonabonemang som helst längre. Har man t ex Djuice är det kört. SMS-biljetten gäller ju bara en kontantbiljett ännu så talet om minskat hot mot förarna verkar orimligt överdrivet. Det är trevligt med visioner.

Det har oroat chauffören som kör skolbarn om vad som skulle hända om det bli en brand i bussen. Han tror inte att han ensam kan få ut 30 barn ur bussen vid en brand. Har han en chans att få ut mer en än en tredjedel av barnen ur bussen skall han vara glad. Därför är övning viktig om det inte skall sluta i en jättekatastrof. Så efter mer än tre års uppehåll blir det en brandövning med skolbarn i en buss. Frågan har kommit upp i skolrådet och man har fört fram önskemålen till kommundelen, men fram till att pressen uppmärksammat problemet upplevde man att man inte fått något gensvar. Eftersom alla barn skall sitta bältade så måste de komma ihåg att trycka på den röda knappen för att komma loss och hur många bara rycker och sliter i panik. Frågan togs upp vid ett krisgruppmöte men har blivit något fördröjd.
Vad händer med ALLA skolbarn som åker med en vanlig linjebuss? När de vuxna också grips av panik kan man bara spekulera i hur många barn som kläms ihjäl. Förvisso saknas bälten i våra linjebussar så problemet med att komma loss slipper vi. Vi förare har varit på en (1) brandövning och då var alla passagerare kolugna. Men så ser ju inte verkligheten ut och våra elever kommer aldrig att få öva brandutrymmning. Sådant finns inte pengar till - så lite svinn får man räkna med.

Snart blir det lättare att sköta kontakterna med försäkringskassan via telefon och nätet. Men den som vill ha personlig service kan tvingas åka till en annan kommun. FK skall minska antal kontor och bygga ut sin kundtjänst på Internet. All i sina försök att förbättra servicen och minska på personalen. Detta kallas i företagsvärlden för kostnadsjakt. Det blir ett kontor i varje län och Västra Götaland är ett geografiskt stort län -- vi får väl hoppas att FK ger bra rabatt på kollektivtrafiken för alla som av någon obegriplig anledning vill besöka dem. Opersonlig service är den offentliga förvaltningens nya motto. Samma sak sker ju både hos polisen och arbetsförmedlingen samt skattemyndigheten.

Och nu till något helt annat. Reklam på och i bussar har växlat genom åren. Ibland har det varit tabu, ibland helt i sin ordning. Nu har Hallandstrafiken överlåtit reklamplats på bussarna till entreprenören Swebus som i sin tur har sålt rättigheterna till en annonsbyrå som i sin tur får betalt av annonsörerna som i sin tur...

Mariestadsförare dömd till fängelse och det var väl bra... En busschaufför från Mariestad som i somras körde
mellan Karlstad och Kristinehamn med 1,88 promille alkohol i blodet har dömts till fyra månaders fängelse. Han hade omkring 15 passagerare i bussen när den stoppades efter en vinglig färd. Bussföraren avskedades kort efteråt. I domen ingår även en två år gammal, månadslång, villkorlig dom för grovt sjöfylleri.
Det är ju f-n att yrkesförare inte kan sära på sprit och arbete.

Två personer omkom och flera skadades i en kollision mellan en buss och två personbilar på riksväg 41 vid 16-tiden i eftermiddags. Olyckan inträffade i närheten av hundkapplöpningsbanan, fem kilometer söder om Borås. Det blev helt stopp i trafiken. Två demolerade personbilar stod efter olyckan kvar på vägen, medan bussen, som kom från Boråshållet, låg i diket. Bägge omkomna satt i en av personbilarna medan flera personer i bussen, inklusive busschauffören, fick lindriga skador. Den ena personbilen kom av okänd anledning över på fel sida och frontalkrockade med bussen. Bussen hamnade därefter i diket medan personbilen kastades runt och blev stående på vägen. Därefter körde en andra personbil in i den, men de personer som satt i den sistnämnda bilen klarade sig oskadda.
Tyvärr drabbades vi av en svår olycka mellan Borås och Kinna. Vår buss, som var på väg till Kinna, krockade med en personbil som av någon anledning kommit över på fel vägbana. Smällen blev kraftig och personbilen blev närmast skrot. Bussen fortsatte ut i terrängen på höger sida och som genom ett under så lyckades föraren behålla bussen på hjulen och dessutom missades ett stort antal tallar med bara någon meter.
De som färdades i bilen omkom tragiskt nog medan bussens förare och 3 andra kunder fördes till sjukhus. Enligt uppgift lämnade de tre kunderna sjukhuset under kvällen medan föraren fick stanna kvar. Han bedöms vara lindigt skadad. Räddningstjänst och polis gjorde en mycket bra insats i och med att samtliga kunder togs om hand, av en VL-buss som tagit sig till platsen, och fördes iväg för behandling av chock. Jag måste säga att jag var imponerad av den insats som gjordes. Beröm vill jag också ge till våra egna insatser där informationsflödet och samordningen varit bra. Tack till er alla!
Det är ju skönt när informationsflödet fungerar innåt till Trafikledningen -- tyvärr fungerade det inte så bra ut till omgivande bussar, så oroliga passagerare kunde inte lugnas. Men det är inte lätt och tänka på allt i en situation som denna.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

16 november 2006

Torsdag 2006-11-16





Bra att veta om dessa av Västtrafik lovordade SMS-biljetterna. Om något skulle bli fel, exempelvis om mobilens batteri tar slut när det kommer en biljettkontollant går det att ringa till Västtrafiks Kundservice. De kan då kontrollera att en beställning har skickats från en specifik persons mobiltelefonnummer.
Man behöver inte registrera sig för att köpa en sms-biljett.

Vill man resa flera personer med EN mobiltelefon (?) skickar man flera sms. Man kan dock inte skicka vidare meddelandet till en annan telefon, utan alla måste åka tillsammans om sms:et skickas från samma mobil.

Detta försöket pågår fram till 31/12 2007, då det ska utvärderas. Bara en fråga till Västtrafik: Vem betalar trafikavgifterna för SMS:et?

KE's bussar utanför Fjärås är just nu glada eftersom dom vann upphandlingen av skolbusstrafik i Kungsbacka Kommun och behöver cirka 20 nya bussar till hösten 2007. Prislappen fanns självklart inte med i den nyheten. Märkligt.

Ett antal bussar från Göteborg rullar i Estland.... för gamla för Sverige (?)

I Dalarna var det av allt att dömma rejält halt i förmiddags...flera landsbygdsturer var inställda på morgonen. Kan undra om dom kunnat köra om bussarna hade haft annan däcksutrustning? Fast den frågan lär vi nog få vänta på svar på.

Enligt lagen ska bälten alltid användas på de bussar där sådana finns. I Göteborgsområdet gäller det främst bussarna som kör ut till kranskommunerna. Men långt i från alla använder bältena och många känner inte till lagen. Jag skulle uppskatta att det är ungefär hälften av resenärerna som använder bältena. Men de som gör det blir fler och fler säger en busschaufför på linjen Orange Express. Ombord på bussarna finns skyltar och förarna ska uppmana sina passagerare att använda bältet. Vi hoppas att resenärerna är så kloka att de faktiskt gör det. Att åka buss är mycket säkrare än att åka bil och med bälte blir det ännu säkrare. Den som bryter mot lagen kan, i teorin, dömas till böter på upp till 1 500 kronor. Men i praktiken kontrollerar polisen inte att lagen efterföljs. Det är väldigt svårt för oss att göra det. I så fall skulle vi i princip behöva åka med bussen. Men naturligtvis är vi positiva att den här lagen finns, säger Bengt Karlsson chef för trafikpolisen i Göteborg. I våra bussar mellan Borås och kranskommunerna finns inga bälten för varken passagerare eller förare.

Så säger lagen: Den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet. Föraren ska se till att passagerare som är under femton år använder bilbälte. Ur Trafikförordningen 4 kap. 10§. Då skall väl bältena på en sådan plats vara hela och fungera också eller hur??? Så är dock inte fallet när ett antal skolelever åkt med bussen några veckor. Stå det något i Trafikförordningen om vandaliserande skolelever? Inte! Det är en grov miss.



Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Onsdag 2006-11-15





Först läser man i BT om rondellhundar och tycker att det kanske är en kul idé - sedan kommer man till rondellen i Hillared mitt i natten och vad stirrar på mig från dess mitt om inte en rondellhund modell Hillared. Det var faktiskt rätt kul.

Något mindre kul är väl möjligen SMS bussbiljett men å andra sidan har viss klarhet uppnåtts via dagspress och TV - dessvärre inte via arbetsgivaren. Dessa elektroniska biljetter gäller på linjerna 1 - 9 samt 60 -69 och inget annat. För Dig som vill försöka så skall Du starta ett nytt meddelande och skriva BV=Vuxen; BU=Ungdom och BN=Natt (skall vi gissa att B står för biljett eller Borås). Skicka kommandot till 724 50 och strax därefter skall det dyka upp ett svars-SMS som samtidigt utgör Ditt färdbevis. Denna elektroniska biljett gäller i 90 minuter. Se bara till att Du har pengar på Ditt kontantkort och spänning i batterierna. Död telefon = ingen biljett...... Hårda bud.
BL informationsorgan BT meddelar nu också att trafikchefen ångrar att man hoppade på projektet samt att eftersom utbildningen slopades så är utfallet väntat. Allt är Västtrafiks fel enligt BL fast enligt Västtrafik själva så har man inte gjort några fel och så vidare. Vår trafikchef skyller på Västtrafiks dåliga planering och det kanske är korrekt, men i mina ögon har inte heller BL rosat marknaden när det gäller att informera och utbilda. Vi är ett kommunikationsföretag där de interna kommunikationerna inte fungerar.
Nåväl - rapporter gör också gällande att de första falska SMS-biljetterna redan producerats.

Sverige kan tvingas få in oönskad TV-reklam via ett EU-direktiv. Undrar just när vi får bussar med olika typer av reklambudskap inne i fordonen. Varför inte någon typ av TV-reklam som skall betala en del av driftskostnaderna och hålla biljettpriserna nere. Fast då blir väl återigen linjer med få resenärer lidande.
För övrigt tycks det vara så att flertalet av oss som bor i Sverige börjar förvänta oss kärvare tider så vi håller hårdare i plånboken och då spelar ju reklam eller inte så stor roll. Nya a-kasseregler och hårdare tag hos arbetsförmedling och försäkringskassa dämpar köpfesten i Sverige.

Sveriges kortaste skräckhistoria: Amatörkirurg. Den kortaste lyckohistorian: Imorgon
Tröst: Dåligt minne är ofta något helt naturligt och inget att hetsa upp sig för...

När jag råkade hamna på SÄS för ett tag sedan klickade det till i maskineriet och jag fick hem en bunt papper från Försäkringskassan i Östersund (??).
Det var då jag upptäckte att man inte alls är sjuk när man är sjukskriven av en läkare. Jag kunde då inte låta bli att undra om man verkligen är död bara för att en läkare skrivit ut en dödsattest. Det är ju bara ett medicinskt underlag där min arbetsgivare och försäkringskassan skall bedöma om jag verkligen är död eller om jag kan jobba lite grann. Det är alltså inte sjukdomen som avgör om jag är sjuk eller inte utan arbetsgivaren och FK. Bedömer BL i mitt fall att han har varken rätt till sjuklön eller sjukpenning så är det ju bara att då och jobba. Frågan som då inställer sig är vem som blir ansvarig när det händer en trafikolycka?????. Är det jag, arbetsgivaren eller FK? Kunde inte riktigt hitta svaret på den frågan.
Nu är ju trafiklagstiftningen rätt så tydlig så jag "åker dit" och blir av med både sjukpenning, sjuklön och lön.
Trött och deppig beslutar jag mig för att åka till Göteborg för att se ett av ICA rabbaterat evenemang och riktigt koppla av...Ica har visst avtal med Scandic hotels också så vi kan bo där en natt innan tillgångarna tryter helt. F-n dom har varken barn- eller hundpassning så det blir till att stanna hemma och deppa. Fast om man åker till fjällen istället i en vecka kan man få med sig barnen, men hur går det med djuren? Står inte... och det blir mycket dyrare... Kan socialtjänstlagen ingripa (?). Lite försörjningsstöd skulle sitta bra nu....
På "After Darks 'La Dolce Vita' " kan jag inte gå för den diskriminerar herrar och säger Tjejkväll.
Så var det slut på den dagdrömmen.

Just det ja - jag blev visst arbetslös efter den fiktiva trafikolyckan ovan. Så jag kliver iväg till arbetsförmedlingen som godtyckligt avgör om jag söker jobb tillräckligt aktivt. Vår nya finansminister jagar mig med blåslampa så att jag hittar ett av alliansen nyskapat jobb fort som bara den... Det råder dock en stor skillnad mellan straffen för att vara arbetlös och skapandet av alla de nya jobben som skulle lösa problemen. Det var lättare att strypa utflödet av bidrag än att skapa alternativen. Att stypa i samma takt som det skapas nytt i andra ändan är inget som föresvävat någon.....(?).
Herr Borgs teori går ut på att arbetslösa är lata och inte vill arbeta - tveksamt om han kan bevisa att det förhåller sig så - och att det självklart finns arbete till alla arbetslösa (och det tvivlar jag på).

----------------------------------------------------
En man blev överkörd av en buss. Bussen stannade efter några meter och föraren lutade sig ut genom sidofönstret och skrek: - Du ska akta dig!- Va? stönade den överkörde. Ska du backa?
----------------------------------------------------
Ett klipp i körkortet varje gång Du överträder trafiklagstiftningen - kan det vara något som skulle verka avskräckande. Våra danska vänner tro på det i alla fall....Här litar vi till plåtpoliser och liknande. Nu inbillar sig Vägverkets folk att chockhöjda bötesbelopp för fortkörning har reducerat antalet trafikdöda. Jag är tacksam för varje gång vi lyckas undvika en trafikolycka, men jag köper inte bötesbeloppsförklaringen. Jag ser fortfarande bilägare i dyra lyxbilar som äger vägen och som har satt sig själva över trafiklagar och annat trams. Däremot kan jag köpa att vädret har gett oss hyggliga vägbanor i stora delar av landet.
Apropå att sätta sig över lagen så har den tunga trafiken i än högre utsträckning börjat använda busshållplatser som p-plats för sina långa fordon. Dessutom anser lastbilsförare i allmännhet att han minsann inte skall stanna sitt tunga fordon för att en sketen buss vill ut ur sin hållplats inom 50 sträcka.

Nu påstås det att Vägverket luras ge ut falska körkort och då undrar jag ju självklart om dom också luras att ge ut falska körkort med högre behörighet. Bussbehörighet t ex?????


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

15 november 2006

Tisdag 2006-11-14





I Mjöbäck gäller inte bussen först -- inte ens på 30 sträcka förbi dagis! Fast å andra sidan gäller inga trafikregler alls i Länghem. I Länghem är det tillåtet att parkera på busshållplats, cykla i mörker utan belysning och att bussen skulle köra först är bara att glömma - en löjlig tanke. Fast detta att använda busshållplatser som Parkeringsplats har ju blivit allt vanligare. Hållplatsen Daltorpskolan i Borås har blivit en populär p-plats för lastbilar.
När man ville berätta detta för TFM så fick man varken svar via radio eller telefon så det var nog en svart dag hos dom.
Frånvaron av poliser gör sig alltmer påmind också i umgänget i trafiken och tron att plåtpoliser skall ersätta trafikpolisen får väl närmast liknas vid en fanatisk religiös sekt.

Apropå frånvaro så märks frånvaron av vagnvårdstid rätt tydligt den också (hör ni det nu alla konkurrenter). Fordonens kvalitet sjunker snabbare.

Vår lagledare kör lite extraknäck och fixar och monterar grindar i Tranemos bussar - fjäsk tycker jag att det är med tanke på hans mindre positiva inställning till den depån tidigare. Det är inte klokt vad lite kontanter kan förändra världen.


På mobbingfronten inget nytt just nu - tack och lov. Fast på ett sätt kan man säga att Västtrafik mobbar resenärer som inte bor i städerna. Detta vittnar otaliga insändare och andra källor om. Att Västtrafik konsekvent har glömt bort att det finns en värld utanför städerna (där det finns annat än bara sommarstugor) framgår sålunda otrevligt regelbundet av olika insändare i tidningar runt om i regionen. Sålunda kan man läsa att det är dags att Västtrafik även tittar på vad landsbygden behöver i kollektivtrafik och inte bara tittar i budgeten.

Och jag tror inte att man tittade i budgeten eller en använde huvudet när man hittade på SMS kontantbiljetter. Än mindre har man funderat över vart behovet av en sådan åtgärd borde vara som störst. En grupp som borde vara intresserade är festresenärerna en fredagkväll t o r Borås.

Apropå att använda huvudet och i synnerhet minnet så har ju vårt eget fack Kommunal tjurat lite på den nya regeringen - vilket har föranlett några reflektioner. Den nu avsatta regeringen sänkte pensionen från 65% av avlångslönen till 50% - vart fanns kommunal då? När den bortröstade regeringen kopplade bort pensionen från basbelopp och konsumentprisindex - vart fanns kommunal då? Det verkat som bussförarnas egen intresseorganisation har kort minne när det passar.

Bussar går på någon form av bränsle


Att alla bussar måste han någon typ av energi för att rulla torde väl stå klart för de flesta och att THM ofta är ganska precisa i sina anbudsunderlag om vilka bränsleslag man accepterar är numera etablerat. Med tanke på detta är det naturligtvis intressant att få lite nyheter om utveckligen av olika ecobränslen.

Energiproduktion och de stora investeringar som hänger ihop med detta kräver att samhället och dess politiker fattar hållbara och långsiktiga beslut. Beslut som sträcker sig längre än över en mandatperiod på 4 år.


En produktlinje som uppenbarligen är på väg är biobränslen. På flera håll skapas bioraffinaderier som i framtiden bland annat tar fram biodrivmedel. Råvaran är biomassa. I Finland tillverkas just nu Next Generation Biomass to Liquid där man använder sig av vegetabiliska och animaliska fetter. Det finns teknik som utvinner ligning ur svartlut. Detta lignin används sedan för att göra biobränsle av hög kvalitet. Ligninet kan ersätta olja...
Bioraff som bygger på förgasning av fast biomassa kommer att finnas om cirka 5 - 10 år tror branschfolk.
EU har som mål att öka användningen av ekodrivmedel och reducera användningen av kol och olja. Målet är att skapa en säker energiförsörjning och skona miljön.

Att Blogga


När Du läser denna blogg så kanske även Du får lust att blogga och när man väl har börjat blogga är det ju kul om man också kan få någon som läser bloggen. Så hur gör man för att fixa läsare? Man kan lista sin blogg på några av de ypperliga svenska bloggportalerna som Knuff, Svensk Lemonad och Bloggtoppen och givetvis den amerikanska Technorati. Men det finns också ett intressant nytt sätt att bli uppmärksammad och det är att marknadsföra bloggen på den mycket populära MySpace. Den som har hört talas om ungdomsportalen MySpace kanske säger att de inte längre är tonåringar och inte har någon lust att sätta upp en hemsida på MySpace och börja chatta med en massa finniga amerikanska tonåringar. Men MySpace har på kort tid utvecklats till en marknadsportal där företag sätter upp rena marknadssajter för att saluföra sina produkter. Vad som gör MySpace så intressant som marknadskanal är att det är USA:s och kanske världens mest populära ungdomssajt där tips och rykten om nya produkter och nya coola bloggar sprids med ljusets hastighet. Det är det som kallas viral marketing.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

14 november 2006

Måndag 2006-11-13





Fars Dag igår


Båda mina barn kom ihåg att ringa på fars dag, och jag kom ihåg att ringa min far.

Morgonvädret


Frost på alla hustak och på alla gräsmattor. Klockan 08:00 hade vi 0,5 minusgrader och jag kör kvällspass hela denna vecka....(Hör Ni det alla konkurrenter - och jag har mina körspecar i bussen).

En sorts sanning


Politikern sa till medborgaren - f-n vilken lögnare Du är och jag borde veta som är politiker.

Muller i Aplared


Envisa rykten gör gällande att det gnälls i Aplared över den nya busskörvägen in och ut ur Aplared. Det har varit snack i skolan och säkert även man mot man i samhället. När snön kommer lär dessa missnöjesyttringar ta fart på allvar. Vissa villaägare utefter den nya in- och utfarten håller på att "slarva" med parkeringen.

Arbetstidsförkortning


Arbetstidsförkortning räknas som 0,5 timmar/veckan när Du arbetar (vid sjukskrivning utgår alltså ingen arbetstidsförkortning) och har fyllt 56 år. Har Du passerat 63 blir det 1 timma i veckan. Uppgörelsen är lokal och finns alltså inte i ett avtal Du kan läsa. Avtalet tecknades med vår förre VD och vår nuvarande VD vill ha bort väck eländet.......

Hajen & SMS


Hajen visar nu information i förarens "fönster" och frågan är om den visar info även om kunden använder 'slaven' som sitter monterad i ett antal bussar fram? Klockan blev visst större och en genvägsknapp har tillkommit när man skall byta linje. Det lustiga är att ingen riktig information kommit ut om detta.

En annan lustig sak är de nya SMS-biljetterna. Dom skall gälla Framtidstrafiken i Borås. Startdatum idag Måndag! Dessa nya biljetter kan icke användas på våra regionlinjer. Följande text återfanns i veckobladet som nådde oss på lördagen! Info om SMS biljetter. Info pappren ligger ovanpå postfacken så de som behöver kan ta där. Tommy kommer att finnas till hands med info på måndag i lunchrummet. Det handlar om lunchrummet intill Södra Torget i Borås. Vi blir alltså icke delaktiga i denna information och skall därför också avvisa SMS-biljetter eftersom vi inte vet hur vi skall hantera dem och hur de skall registreras i systemet.
Jag hörde T Y i Radio7 och han lät närmast förvånad över att två av tre förare inte visste ett dyft om dessa nya SMS-biljetter.
Västtrafik var nu inte först med dessa nymodigheter. Den som ska åka buss kan köpa biljett via mobiltelefonen. Systemet har funnits i Finland i ett par års tid, men Örebro blir först i Sverige med den här tekniken.
Just i Örebro har det kanske känts extra viktigt att få till ett nytt alternativt sätt att betala sin bussbiljett, eftersom det inte längre går att betala direkt på bussen på kvällstid. Den möjligheten togs bort när flera busschaufförer rånades. I stället sattes biljettautomater upp runt om i kommunen. Nu finns alltså även möjligheten att köpa sin bussbiljett via mobiltelefonen.

Nätoptik


Även en lågavlönad bussförare behöver då och då nya glasögon och en och annan uppsöker då en internetoptiker i tron att det blir billigare. Huruvida detta är korrekt eller ej har jag inte kollat. Det som däremot slog mig var hur dessa nätoptiker skamlöst utnyttjar den traditionella optikern.
För i ett skede behöver Du Ditt recept dvs papperet med styrkor som Du får från Din optiker eller ögonläkare och det är viktigt att receptet inte är äldre än 12 månader. Du måste ochså hitta en uppgift som heter PD (dvs avståndet mellan pupillerna. Om Du nu skall ha ett recept från Din Optiker kan man ju undra vems optiker Internetoptikern är???. Din Optiker ger Dig knappast ett recept gratis och om Du inte köper Dina glasögon där lär nog receptet bli dyrare.

Resenärer kan få betala för bussrån


En extra kontantavgift för att köpa en biljett direkt av busschauffören. Resenärerna blir de som får betala för den senaste tidens rån, hot och våld i kollektivtrafiken. Förslag finns på avgifter runt fem till tio kronor. Syftet är att styra bort kontanter på bussarna. Efter ett brutalt rån mot en chaufför nyligen införde skyddsombuden stopp för kontanthantering på bussarna.
Men om resenärerna ska betala extra får väl chauffören ännu mer pengar och rånrisken ökar? Nej säger man, eftersom man i förväg bestämt hur stor en kassa får vara. Lösningen skall vara att förarna skall kunna tömma sina kassor oftare. Resultatet blir alltså att resenärerna får betala för rån, hot och våld i kollektivtrafiken. Man pekar också på vikten av kameraövervakning.
Vore det inte smartare att gå direkt på snabbare kassatömning?????

Bankkort


Apropå kontanter så håller väl situationen på att bli löjlig. Kollektivtrafiken vill bli av med alla kontanter eftersom man nu är nästa rånobjekt när post och banker försvunnit eller skyddat sig rejält. Bensinstationer och kiosker var på modet ett tag, men bensinstationen är obemannad och kör bara med kort och kioskerna stänger tidigt eller är extremt hårt skyddade. Alltså bussar är på modet just nu för fickpengar och värdetransporter för större summor. Gemensam nämnare = de finns på vägen.
I detta virrvarr av kontantlöshet så gör bankerna det svårare för sina kunder att överhuvudtaget få ut sina surt förvärvade lönepengar. Det skall kosta pengar att få ut sin lön. Detta leder självklart till att de med låga inkomster tar ut hela lönen i ett svep och betalar med kontanter - enbart för att spara på utgifterna. Kan det leda till kompensationskrav då bankernas avgift de facto blir en lönesänkning.

Manliga bussförare


Där jag verkar är den övervägande majoriteten manliga rattkulier. Det kan faktiskt leda till problem visar studier eftersom 20% av männen inte har någon nära vän. Samma studier visar att män inte är bra på att prata om känslor och vara öppenhjärtliga. Killar umgås ofta i grupp och gör saker i grupp t ex i form av sport i grupp. Exempel fotboll, handboll osv.
Vill man alltså ha en go kontakt med en man utan att bli betraktad som bög skall man i n t e sätta sig framför honom, titta honom i ögonen och fråga hur han mår.... BLOCKERING. Ta hellre en promenad..."Walk with me" säger herrarna i amerikanska filmer ofta.
Män har ofta en dold tävlingsinstinkt som i sin tur skapar en dold konkurrens som leder till en dold avundsjuka. Detta kan leda till baktaleri för att vinna poäng i den dolda tävlingen.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

12 november 2006

Fars Dag Söndag 2006-11-12











Jämställdhet


Kan "kvinnlig" grön gubbe i kjol öka jämnställdheten i samhället. Islänningarna tycks tro det. Trots detta använder ju kvinnor dels den kvinnliga symbolen kjol dels den manliga symbolen byxor (sorry alla scottar). Skall man byta ut alla symboler på offentliga toaletter????
Jag bara undrade där jag satt vid rödljuset........

Mobil bakom ratten...igen


Anonym insändare i tidning beklagar sig över hur busschauffören beter sig. Som bussförare har man i vår busstyp -- Volvo B10M Carrus Region Boggie -- max 66 åsikter om hur Du beter Dig vid varje givet tillfälle.
Dessa eländiga rattsluskar kör antingen för fort, knappar på apparaten (vilken apparat???) eller pratar i telefon medan de kör. Vissa gör allt detta samtidigt och kör....
Vissa rattkulier är på toppen av allt annat dessutom nonchalanta och anställda av Västtrafik (?) och pratar i telefon 10 minuter och svär åt insändaren där hon ber honom sluta tala i telefon (läste nyss om en förare som sa åt en sådan passagerare att samtal med föraren är förbjudet).
Den aktuella bussen skall ha färdats på motorväg så strypningen till max 100 km/tim var väl ur funktion, fast å andra sidan är 100 km/tim väldigt fort på motorväg - speciellt för en buss.
Har busschaufförer någon moral över huvudtaget? De har ju ansvaret för minst tusen människor (??) varje dag, människor som vill åka ett säkrare, miljövänligare och billigare allternativ.

Nu kommer vi till faktarutan:
Inte undra på att antalet omkomna i bussolyckor under perioden 2000 till 2005 ökat med 19 personer jämfört med perioden 1995 - 2000 då det bara omkom två personer. Det var avdelningen blixtsnabba slutsatser.

Nu kommer vi till åsikterna:
Insändaren tycker att det skall vara tuffare bevakning av alla busschaufförer ute i landet (inte i stan??) och strängare regler (lite oklart vilka regler som skulle vara strängare).
Vi passagerare ska kunna känna att vi befinner oss i en säker och bekväm situation när vi åker buss.
'Insändare har uppenbart inte såpass insikt i branschen att hon inser att mängder av bussförare snabbutbildas för att klara bristen på förare och för att hålla ner arbetslösheten. Om vederbörande är lämplig eller inte är inte en politiskt korrekt fråga'.


RÅN IGEN


2006-11-11
När komm1er detta elände som heter RÅN att ta slut??? Aldrig skulle jag gissa!!! Denna gången var det kuponger man tog om jag fatta rätt... men ändå -- chauffören blir väl lika chockad som om det vore pengar?! Har inte folk nån skam i kroppen idag??? Kan dom inte tänka på sina offer nån gång? Vad skulle dom själva säga om dom blev utsatta för rån???
Tyvärr så kommer brottsligheten att fortsätta så länge det finns urspårade individer som fullständigt struntar i andra och struntar i alla konsekvenser, samt att samhället är så lamt när det gäller att stävja buset.
--->>> Och här rullar åsikterna vidare och alla möjliga och omöjliga lösningar presenteras. ---->>>>

Bussars bredd


Jag tittade i Trafikförordningen för att kontrollera vad som inte räknas in i ett fordons bredd. Då fann jag som väntat att bussar inte får vara bredare än 255 centimeter. Dock fann jag ett undantag: "Trots vad som sägs i första stycket får bussar som har registrerats före den 1 november 2004 och vars utförande därefter inte väsentligen har förändrats, till utgången av år 2020 föras på andra vägar än enskilda om fordonets bredd, lasten inräknad, inte överstiger 260 centimeter." Helt klart är att man minskade den tillåtna bredden från 260 cm till 255 cm år 2004. Orsaken är som alltid ett EU-direktiv.

Bussarna ska fram


Kollektivtrafiken borde få det lättare att komma förbi bilköerna i och runt Borås. Busskörfält in och ut ur staden samt på strategiska sträckor i staden borde göra susen. Jag hoppas att en sådan satsning skall göra kollektivtrafiken ännu mer attraktiv både i Borås och för dem som pendlar in och ut varje dag.

En extrem variant på temat vore att fixa busskörfält & göra kollektivtrafiken gratis. Alternativet vore att införa trängselskatter så betungande att de skrämmer bort vartenda motorfordon. Komplettera åtgärderna med extremt miljövänliga bussar. Se över alla tidtabeller och ha bättre komfort och service i varje buss. Olycksriskerna skulle automatiskt minska och även de farliga utsläppen. Troligen skulle gratis kollektivtrafik ge gladare trafikanter och friskare stadsbor, men å andra sidan finns tyvärr exempel på hårt vandaliserade fordon -- så dubbelbemanning och kameraövervakning kan behövas.

BL snart har man en hemsida












Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

11 november 2006

Lördag 2006-11-11





Texten nedan är direkt utklippt ur Bussnack och redigerad så att språkfel och vissa namn försvunnit. För faktafel ansvaras inte.

----------------------------------------------------------------------------------

Borås Lokaltrafik återfinns på Bussnack



Skrivet 10 November 2006 av en mycket kunnig och regelbunden "Bussnackare"

Svar till Borås Tidning: "Lokaltrafiken belönar färre skador på bussar".
Skadekontot för Borås lokaltrafik måste sänkas. Nu föreslår Lars Holmqvist, vd för BL, ett belöningssystem för förarna för att bryta den negativa skadeutvecklingen." Så skriver Borås Tidning idag. Sista stycket i artikeln kan ju också vara värt att citera: "I övrigt behöver man köpa minst 15 bussar under år 2008 och han hoppas på att man kan få loss pengar redan nästa år för att kunna hugga på om man får chansen att köpa buss billigt."
15 Bussar?? Jo det låter de ..... Men när man gör en samanställning på alla 95or så är det totalt 49 bussar som faller för åldern ... Undrar just hur BL kommer att lösa detta? Om BL skulle byta alla på en gång är ju summan minst hundra miljoner.
I Skaraborg har ju aktören i detta fallet Swebus föryngrat sin vagnpark.
Likadant i Göteborgsområdet där har väl blivit en förbättring, kan tänka mej Connex har någon gammal reservbuss och kanske spårvägen har någon gammal reservbuss... men personligen så tycker jag BL har skött detta fruktansvärt dåligt!!
Kunde ju börjat byta ut bussar för några år sedan så hade de fått en spridning på årsmodeller.. men som sagt det är min personliga åsikt.

Det är alltså följande bussar som faller för åldersstrecket under nästa år (och inte 2008).
De allra flesta i mitten av juni.
008 - 017,
034 - 036 Volvo B10BLE Säffle
018 - 033 Scania CN113 MaxCi (037 faller först 2009)
150 - 154 Volvo B10M Carrus Region
200 - 207 Volvo B10M Carrus Region boggi
208 - 212 Volvo B10M Säffle boggi
Jag får det alltså till 46. Har jag glömt någon?
Verkar inte så... bra S!! att du är uppmärksam. Vi ska ju hålla oss till verkligheten. Det är ju illa nog ändå, var lite för ivrig och de blev visst tre för mycket...
Men hur som helst så närmar det sig en affär på runt 100 miljoner..
Tycker inte det är rättvisst mot alla andra aktörer om de får dispens!!
Visst! 46 är mer än "minst 15". Och 2007 är tidigare än 2008.
Den bittra sanningen är väl att Borås Lokaltrafik aldrig klarar den här affären.
Återstår två möjligheter: att gå till pappa kommunen och begära mer pengar.
Hundra miljoner räcker ju inte heller till nya bussar, i synnerhet inte som 18 av dem bör ha regionalstandard.
Kanske man klarar sig med något färre bussar än i dag men mindre än 100 mille lär man inte komma undan med om man inte lyckats hitta begagnat. Den andra möjligheten är att be Västtrafik att få ålderskravet prolongerat ytterligare ett eller ett par år. Bussarna från 1995 är trots allt i hyfsat skick så kanske... Men det är ju inte rättvist mot andra anbudsgivare. Orusttrafiken hade t ex räknat på helt nya bussar för tätortstrafiken.
Ska de köra med samma antal tursatta bussar som i dag så räcker det inte med mindre än det antal som är i dag.
Det är ofta kaotiskt på morgonen när alla bussar ska ut och det står kanske 15 på verkstad....
då blir det ställda turer som följd...
Kanske var det olyckligt att BL fick trafiken?? Kanske det varit bättre om det varit Orusttrafiken som det var meningen först...
Men när BL lägger sig 5 procent under vad Orust räknat hem trafiken för, ja då kan nog alla räkna ut att det blir på Boråsarnas skattsedel som det belstas.
Om man inte hade räknat ut något revolutionerande sätt att köra trafiken 5% billigare med samma vinstmarginal.
Något underlag till priset måste man ju i alla fall haft.
Lars Det stod mellan Orust och BL. Orust vann ju trafiken och då överklagade BL! Då blev det till följd att BL lägger sig under Orust med 5 procent i andra upphandlingen.
Jag är övertygad att de bara skulle ha trafiken och då blev det ju som det blev.
Det är ju lika illa som när BL tog trafiken från Bivab företagen -01. Den trafiken går med miljonförlust varje år.
BL har försökt att få Bivab att ta tillbaka trafiken men det blir till ett pris som gör att det inte funkar, Så det får fortsätta och gå med förlust på Tranemo-Svenljunga avtalet tom år 2011 då det blir en ny upphandling.
Det här visar ju även ett annat problem med upphandlingar. Det blir ju lite patetiskt när alla vet vilka anbud som las förra gången och nu -- så att säga sitter med facit i hand. Kanske extra osmakligt att detta utnyttjades av ett kommunalt bolag.
Jag är/var inte det minsta insatt i upphandlignen så är det någon som kan ge en kort sammanfattning på vad det var som fällde avgörandet som gjorde att man fick göra om upphandlingen.
Den första upphandlingen vanns av Orusttrafiken men överklagades av Borås Lokaltrafik och Göteborgs Spårvägar på grund av oklarheter i anbudshandlingarna hur olika faktorer utöver priset skulle värderas. Orusttrafiken vann t ex poäng på bättre utlandserfarenhet (???) än BL, något som BL ansåg sakna betydelse. Eftersom länsrätten gick på samma linje så var de väl inte helt fel ute. Den nya upphandlingen innehöll helt andra förutsättningar. Plötsligt krävdes inte längre nya biogasbussar (vilket man med hänsyn till Borås stads möjligheter att få fram biogas nog skall vara tacksam för) och en hel del indragningar i trafiken gjordes. Den nya tidtabellen passade helt enkelt bättre in på BL:s tidigare trafik. Som redan sagts låg BL:s bud 5 procent under Orusttrafikens och var således synnerligen slimmat. Vilket visade sig att BL redan året efter fick begära en garanti från ägarna, Borås stad, på 24 miljoner kronor för att kunna klara trafiken utan konkurs. Det fick de.
Apropå de gamla bussarna borde väl ändå risken att Västtrafik skulle få betala skadestånd till de andra anbudsgivarna vara ganska liten. Det finns väl i de flesta kontrakt möjlighet att förändra trafiken om både parterna (BL och Västtrafik) är överens om detta. Rimligen bör ju Västtrafik i vilket fall som helst i så fall betala mindre för trafiken eftersom man får en sämre produkt än vad som beställts.
Ingen har väl talat om skadestånd. Jag vet inte om det går att föra talan mot Västtrafik för avtalsbrott i ett sådant här fall. Alfredssons Buss förre ägare för nu ett intressant mål om upphandlingen av skolkörningar, där BL lyckades få trafik med ett lägre anbud tack vare att de körde med äldre bussar än vad det stod i anbudsupphandlingarna. Målet är vad jag vet inte klart än men om Alfredssons Buss får rätt öppnar det onekligen nya möjligheter.

----------------------------------------------------------------------------------
Denna texten ger ju också en vinkling på begreppet kollektivtrafik och problemen som uppstod när man beslutade att den sortens trafik skulle uppkandlas i konkurrens. Jag har tidigare bloggat om upphandlingssystemets avigsidor. Har ännu inte upptäckt några rejäla fördelar. Kanske har priset för en resa stigit lite långsammare......

Trogen bloggläsare kanske påminner sig att jag vid ett möte med BL-ledning blev uppmanad att ta bort körspecar från min hemsida då dessa kunde röja "affärshemligheter". Sanningen var snarast den att vår VD spelade 'under mattan' och inte ville att t ex BivAB skulle se hur vi räknat ej effektiv körtid.



Åter till Hemsidan

Fredag Eftermiddag 2006-11-10





Blandade intryck

Talade med TFM om städning av Lockryd på torsdagen - det fungerade tydligen inte för fredag kväll ser det lika djävligt ut.

"Skolturer" på eftermiddagar innebär ett onormalt slitage på bussarna - på 2 1/2 månad har fem bussar förvandlats från 'allt fungerar och sitter där det skall' till trasiga säten och ryggstöd och sönderryckta inredningsdetaljer. Undrar om någon typ av vakter skulle löna sig och spara på fordonen. Eller är kameraövervakning och skicka fakturan till vårdnadsansvarig lösningen!?

Om man glömmer att anmäla vilken buss man har på omloppet så blir man inte uppropad av TFM vilket tyder på att den rutinen inte fungerar.

Varför heter 350 från Borås Resecentrum till Lockryd 350? Det mest logiska vore att den heter linje 360 till Lockryd eftersom turen drar till sig passagerare som skall till Svenljunga. De som skall till Tranemo väljer ordinarie linje 350 så dom slipper byta buss i Lockryd. Fördelen är ju för oss förare att den biljettförsäljning som alltid förekommer blir enklare och skapar färre knapptryckningar.

Reflektion


Tjejer/Damer har verkligen skiftande klädstilar. Smaken är bevisligen mycket skiftande och varierar från utklädd till välklädd.
En sak som ständigt förvånar mig i detta jämnställda samhälle är att när kvinnor tar på sig 'typiskt' manliga kläder så skall dom betraktas som kvinnor i alla fall och det faktum att dom är klädda i herrskjorta, herrslips och herrkostym skall inte betraktas som något onormal utan mer som affärsmässigt välklädd.
Om en karl skulle få för sig att klä sig i typiska damkläder är han nog lite konstig i knoppen och i starkt behov av mentalvård om det inte råkar ske på en scen (för då är han med i "After Dark" och skall roa damer).
Så mycket för den jämnlikheten.
Slår man sedan upp en typisk postorderkatalog med kläder så finner man att 90 % av sidorna är märkta damkläder och 10 % herrkläder. Herrar har med andra ord 10% av innehållet att välja på medan damerna har 100% att välja på eftersom dom fritt kan välja mellan dam- och herrkläder.

Ärekränkande skitprat


S-E har inte fått stopp ärekränkade skitsnack. Det nya lilla tillägget är att de anklagade absolut inte skall skvallra till S-E att dom blivit anklagade för det dom blivit anklagade för????
Personligen fattar jag inte logiken i detta - det låter enbart som ett fall för mentalvården. Av rent praktiska skäl kan jag inte ens i svepande formuleringar ge en bild över vad det rör sig om.


Åter till Hemsidan

Fredag 2006-11-10




Vinjett


Jag har lagt till en liten vinjett till mina bloggar som jag hoppas kommer att hänga med i framtiden.....
Mr Banco

Definitioner


På frågan om när en TV upphör att vara licenspliktig samt hur stor del av avgiften som gick till SVT inkom efter lång väntan följande svar:
Hej,
För att bli avgiftsbefriad får du inte innha något som enligt definitionen i lagen är en tv-mottagare. Definitionen är "En tv-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål".
Det var ju kristallklart eller hur?

SVT får 56,7 % av avgiftsmedlen. Varför heter det då Mottagaravgift? Varför går inte 100% till det som namnet antyder och varför höjs avgiften alltid med motiveringen att SVT's kostnader har stigit????


Åter till Hemsidan

10 november 2006

Jaha Torsdag 2006-11-09

Dagen som gått


Fixat till en krånglande dator för en kollegas fru..... grafikkortet hade gett upp kunde konstateras.
Börjat göra i ordning en dator till hustrun... Det blir visst nr fem i drift samtidigt.
Radiopratat med TFM och bett dom fixa så att Lockryd blir städat.
Epelepsifall på Resecentrum i Borås. De nya Stationsvärdarna fick lite att göra - fast de såg mest handfallna ut. Verkar inte som de sett epelepsianfall tidigare.

Kör linje 303 från Borås mot Tingarör och rekommenderar påstigande passagerare till Länghem att inte glömma byta buss i Lockryd. Han ser något undrande på mig och frågar om inte 303 går till Länghem.....tyst....tyst...Självkart -- Inget bussbyte.

Hållplats = Uppställningsplats för fordon främst från yrkestrafiken.
Gathörn = P-plats för personbilar --- företrädesvis i Aplared, Länghem och Svenljunga.

Om ett periodkort gick ut i går så räcker det om man laddar det i morgon --- vissa passagerare som åker varje dag tycker att dom kan ta sig den rätten (och vem orkar bråka).

Färdbevis utfärdat för annat område -- i detta fallet Borås Stad -- dyker upp i Svenljunga. Kunden vill göra gällande att han inte kan annat språk än sitt eget (variant i Afrika) och det har han kört med länge nu. Han blev helt sonika avvisad eftersom han inte ville betala för en resa till Borås.

Vagn 241 är en ljuvlig liten pärla som man lämpligen kör med hörselskydd. Motorljud och växellådevinande samt remtjut och luftljud från sidofönster och framdörr gör att man sitter i ett ljudinferno. Dessvärre har man lyckats undvika att klassa förarplatsen i en buss som arbetsplats. Pengar är viktigare än arbetskraften.

Åkt MC till jobbet: + 4 grader C på vägen dit och - 5,1 grader C på vägen hem.

S-E har förhoppningvis fått stopp på en del skitprat, på gränsen till ärekränkning, som förekommit den senaste tiden. Vad det har rört sig om kommer inte i denna blogg.

Vi kan slutligen konstatera att BL föredrar att informera sin personal -- eller åtmindstone delar av den -- via BT. Sålunda kommer BL att belöna färre skador på bussarna står det i BT. Det märkliga med detta är att när vi gjorde iordning våra 5 bussar under semesterperioden var det ingen som egentligen reagerade speciellt på det. Nu skall de certifierade bussförarna i den så kallade framtidstrafiken (för det finns anledning att misstänka att det är dem som vår VD menar) få någon difus belöning om skadorna på bussarna minskar (gärna rejält). Personligen tror jag att det är en attitydfråga och inget annat. Om man fick tillbaka det äldre synsättet (som jag är uppfostrad med och utbildad i) som innebar att alla skador som man fick på en buss var ett misslyckande som man gick och skämdes för - vilket innebär att man gör i stort sett allt för att undvika minsta repa.

Så här på de sista raderna har vår VD bett undertecknad avlägsna informationen om våra tjänster som tidigare fanns på hemsidan. Innehållet i våra tjänster -- det vill säga den del som inte framgår av tidtabellen -- är att betrakta som en affärshemlighet (så det gäller att inte drälla omkring med körspecarna och att inte vem som helst´kan läsa innehållet i bussen).
Orsaken skulle dessutom vara att det skulle störa någon nära förestånde förhandling.....oklart vilken-- sådan angår ju inte förarkåren -- dom skall bara hålla käft (lyda order är den militära termen) och jobba.

Åter till Hemsidan

09 november 2006

Dax igen

Plockat


Den gamle vänsterpartisten är nu pensionär och ordförande i den partipolitiskt oberoende föreningen Vägval Vänster. (Detta är vad man kallar humor)

EG domstolen har fastslagit att rent generellt ger längre anställningstid bättre erfarenhet vilket ger anledning till högre lön.

En tydligt manlig jargong på en arbetsplats får bara förekomma om det bara finns män närvarande samt att dessa alla har samma läggning i alla avseenden??? Finns kvinnor och personer med annan sexuell läggning än majoriteten i den aktuella gruppen gäller det att hålla käften för då gäller yttrandeförbud. Öppnar Du munnen löper Du en stor risk att bli anklagad för sexuella trakasserier även om Du haft båda händerna på ratten.

Denna är bra: "Den som får ett arbete i Sverige får ett uppehållstillstånd för två år, vilket kan förlängas i ytterligare."
Exakt där tog meningen slut......

En person som har som yrke att tala i radio pratar inte i radio utan han/hon gör PRATOR.


Kontantstopp


Arbetsmiljöverkets beslut att begränsa kontantstoppet på bl a bussar till att enbart gälla bussar som körs i Stockholms stad vilket innebär att en person som arbetar i Stockholm är mer skyddsvärd än alla andra i samma situation.

Gratis färdtjänst med buss


Det förefaller vara ett helt företag att åka buss gratis i Borås. Man skall tydligen ha både färdtjänsttillstånd, legitimation och månadskort. Tur att vi aldrig träffar på den typen av passagerare för vi hade inte haft en aning om vad som gäller.

Mobil bakom ratten


Nu är det dags att ta bort regeln om att man inte får tala i mobiltelefon när man kör buss. Politiker har ju länge trott att det är farligt men nu har ju forskare sagt att det politikerna trott inte är sant.
Alltså är min lilla fundering så här: Vilket av dessa tre alternativ är farligast?
  • Att tala i mobiltelefon via trådlös handsfree

  • Att lyssna på ett spännande sportreferat i radion

  • Att trassla med handmikrofon och knappar på bussens kommunikationsradio

Det har ingen forskat på minsann...

Trafiksäkerhet?


På vissa turer "spetsvänder" bussen vilket innebär att den anländer och lämnar en ändhållplats omedelbart. Trots detta skall föraren hinna ändra två biljettmaskiner och destinationsskylten och detta skall i princip vara gjort när man kommer fram för att lasta så att kunden direkt ser vart bussen skall gå och omgående kan rusa på eftersom bussen ju skall avgå innan den ens anlände. Detta innebär att föraren måste ändra på detta på något sätt innan han når vändpunkten. Det är inte ovanligt att detta sker medan bussen är i trafik. Är det bra eller?

Åter till Hemsidan

08 november 2006

Tisdag.....

Förvirrande


Denna dag har varit så förvirrande och fylld av motsägelser och konstigheter vid sidan av själva busskörandet att det inte går att återberätta ännu med risk att göra större skada än nytta varför jag väljer att tills vidare hålla tyst. Dock har allt som skett rapporterats till lagledaren för att han efter sitt omdöme får ta detta till en lösning i någon form.
Jag anser att jag gjort vad på mig ankommer genom att återge vad som sagts utan att lägga till eller dra ifrån.



Åter till Hemsidan

07 november 2006

Så var det Måndag igen del II

Allt eller inget


Så var vi då digitaliserade när jag skulle åka till jobbet...Numera härskar principen allt eller inget....

Åter i tjänst


Efter tre veckors ofrivillig frånvaro är man åter i tjänst....

Tingarör


Vändhållplats Tingarör håller på att bli så mörk redan klockan 18:00 att man inte ser om det finns några hinder i det område man skall backa in i för att vända bussen.Jag stannade alltså bussen med näsan mot R27 och gick in i området för att se efter att det inte fanns några hinder och först därefter vågade jag mig på att backa in väl medveten om vart väderskyddet av sten befann sig. Det kändes som 1906 men tjänstgörande tfm ville ha det till 1946....Denna händelse må ha rubbat min uppmärksamhet något för när jag senare anländer till Lockryd vågar jag inte svära på om jag avgått från Tingarör 18:10 eller 18:15 (rätt tid). Eftersom jag inte fick en enda passagerare mellan Tingarör och Lockryd via Hillared kan jag inte riktigt avgöra om jag av en olycklig slump råkat dra iväg för tidigt eller om det faktum att jag aldrig behövde stanna bidragit till en hyggligt tidig ankomst till Lockryd. Jag kontaktade i alla fall TFM och sa att om någon passagerare hör av sig om att man missat bussen så "ge dom rätt".

Fritidskort "Hajen"

Ett fritidskort är hur lätt som helst att ladda om man bara kommer ihåg rätt tangentkombination. Det är när minnet slinter i cirka 120 sekunder det blir problem och man ger kunden ett nytt fritidskort för man har inte tid att tjafsa med maskinen.

Logisk kullerbytta

Personbil - normallast = 1 - 2 personer
Buss - normallast = 15 till 52 personer (våra bussar)
Personbil --> Vinterdäck och eventuellt dubbar
Buss --> Samma däck året om
En bussförare måste alltså lita på att väghållaren tillhandahåller sommarväglag året om....medan minoriteten (dvs personbilsföraren) tvingas ha förbättrad däcksutrustning för att kompensera för det sämre väglaget.
Jag har absolut en känsla av att det handlar om pengar = kostnader från bussföretagens sida och att man skyller på obehaglig gång i bussen och snarlika argument. Jag uppfattar det som sjukt!



Inte igen....


En ny busschaufför i Solna togs för rattfylla på måndag morgon...
Skall eländet aldrig ta slut...
Det förefaller som om vi måste avskaffa bussförare.
Alla skriker alkolås - jag säger andningsmask hela tiden. Säkrare än så kan det väl inte bli.
Kompettera detta med elektroniska rörelsesensorer som känner av hur bussen rör sig - eller varför inte ta steget fullt ut och sätta in en automatisk förare på en gång.




Åter till Hemsidan

06 november 2006

DigitalMåndag och Fotboll

Digital-tv-övergången den 6 november 2006


Den 6 november 2006 (och det är ta mig tusan idag) släcks de analoga tv-sändningarna i Småland, Halland och stora delar av Västra Götaland.
Kl 9.45 den 6 november släcks det analoga tv-nätet i stora delar av södra Sverige. De flesta hushåll som har vanlig tv-antenn kommer att beröras av övergången, och på olika sätt. Även du som redan har skaffat digital-tv kan vara berörd av övergången. Klara och precisa besked och inga krusiduller här inte.
Det finns egentligen ingen som efterfrågar digitala tv-sändningar. Och många tycker att det är för dyrt och komplicerat. Trots detta kunde förra regeringen få igenom beslutet om att de analoga sändningarna skall upphöra 2008. De partier som stödde beslutet i riksdagen, förutom regeringens samarbetspartier, var kd och centern. Men nu hoppas folkpartiet på att en borgerlig valseger kan leda till att övergången åtminstone bromsas. - Vi har absolut ingenting emot digital-tv, men vi tycker att beslutet att enbart sända via ett markbundet nät innebär att man låst sig för en teknik som innebär begränsningar. Nu vann ju Aliansen valet och DigitalTV övergången fortsätter som planerat... Alltså ingen ändring - bara munväder.

Fotboll begriper jag mig inte på


Fotboll spelas på gräs - fast året om (nästan). Man blir i alla fall förbannade om vädret är fel i början och slutet av en säsong som slutar allt närmare jul. Vädret är ett hinder för fotboll - avskaffa vädret.


  • Fans är ett slags människor som håller på ett fotbollslag (som då egentligen är ett varumärke) där spelarna ständigt byter lojalitet beroende på vem som för stunden betalar bäst.

  • Fotboll beskrivs i krigstermer (krig = döda motståndaren) men de som då anamar dessa krigstermer kallas fotbollshuliganligister och utestängs från matcher och därför att de vill döda eller skada motståndarens fans. Man är nog måttligt intresserade av fotboll men vill ändå att det "egna" laget skall vinna fast man har nog inte tid att se matchen eftersom man håller på att bekämpa motståndarens fans (brukar resultera i skilda sidor runt en fotbollsplan)

  • Variant två av ovan är att om fel lag håller på att vinna kastar rätt lags supportrar in föremål på fotbollsplanen för att förhindra att det andra laget skall vunna???? (fattar nog inte riktigt vad detta har med fotboll att göra)

  • Hörde en gång när jag var ung att sport, dit man påstår att fotboll hör, skall vara förbrödrande och jag tror att arrangemang som Gothia Cup har det syftet, men likt förbannat är det ständiga hot om våld på alla högre nivåer i fotboll där förbrödringen borde kommit längst.

  • Förbrödring - hum... Minns fotbollsspelare på VM-nivå som slåss med fotbollsspelare från motståndarlaget - men spelet kallas visst fortfarande för fotboll fast det mest liknar forntida gladiatorspel.

  • Gladiatorer, förlåt fotbollsspelare är handelsvara som köps och säljs (förr kallat slavhandel) - samma handelsvara kan samtidigt försöka välja att bli såld till den förening som betalar mest (förvirrande)

Fotboll fattar jag inte ett dugg av



Åter till hemsidan