29 september 2006

Rattfylla......

Det är då själva f-n



Strax före klockan fem i går eftermiddag stoppade polisen en Tranemobuss i linjetrafik mellan Länghem och Lockeryd. Busschauffören ombads att lämna ett utandningsprov som var positivt. Det visade sig att mannen hade 0,9 promille alkohol i blodet. Chauffören greps på plats misstänkt för rattfylla och fördes till polisstationen för provtagning. Passagerarna satt kvar i bussen och väntade på att en annan chaufför skulle komma och köra dem mot Borås. Bussen stod still i nästan en timme, vilket får anses klantigt. Det tar max 20 minuter att få dit reservförare.

VD för Borås Lokaltrafik, säger att man jobbar aktivt med alkoholfrågor. Tio procent av alla chaufförer genomgår alkohol- och narkotikatester varje år och ett par gånger om året lämnar samtliga chaufförer ett utandningsprov. Vi utbildar även arbetsledare så att de ska känna igen tecken som visar att en person har alkoholproblem, säger han.
Det finns ingen sådan kontroll på depåerna bör påpekas.

På Borås Lokaltrafik finns enligt VD mätutrustning som ska användas om det finns misstanke om att någon av medarbetarna inte är nykter. Enbart för stadstrafik ej regiontrafik.

Frågan är om dessa åtgärder är tillräckliga. Rattonykterhet får inte förekomma hos oss. Vår bransch har nolltolerans när det gäller alkohol. Enligt föreskrifterna ska en chaufför vara alkoholfri tolv timmar innan körningen, säger VD. Gapflabb - det finns många som inte ens bryr sig om det kravet - tyvärr. Dessutom är det i praktiken omöjligt att kontrollera efterlevnaden. Det är upp till var och en förare att respektera etiken för yrkesförare och den tycks bli sämre med åren.

Han tror att det aktuella fallet kommer att påverka diskussionerna kring alkolås i bussar. Själv är han splittrad i frågan. En sådan man kommer alltid att slinka igenom, men risken för det är mindre om bussen är utrustad med alkolås. Det beror väl på vem som startar bussen? Samtidigt är det väldigt dyrt att sätta in låsen i bussarna, säger han. Alkolås är ett trubbigt instrument. Vem som helst kan ju blåsa igång bussen - det behöver inte vara föraren. Det är främst attityden till rollen som proffsig yrkesförare som måste påverkas och idag går samhällets signaler käpprätt åt fel håll. Bussförare är handelsvara och man sätter vem som helst bakom ratten efter snabbutbildning. Respekten för yrket och de krav som borde finnas raderas ut - vilken idiot som helst kan ju köra buss och man kollar knappast lämplighet eller fallenhet. Det syns tydligt på flertalet av BL's bussar som varit i kontakt med det mesta som kan stå ivägen. Skrapade, skrynkliga och skadade fordon rullar i trafik. Yrkesstoltheten har slagits ihjäl med storsläggan.

Vad kommer att hända med chauffören nu? Han blir avstängd med omedelbar verkan eftersom han inte har körkort. Sedan får vi se om det blir aktuellt med rehabilitering. Mannen, som är i 60-års åldern, har kört buss rätt så många år, både linjetrafik och beställningstrafik. Efter provtagning försattes han på fri fot.

Åter till Hemsidan

28 september 2006

Inte NU igen

En förare på en buss i linjetrafik mellan Tranemo och Borås stoppades av polisen i en rutinkontroll strax före klockan fem på eftermiddagen vid Kilakorset. Alkoholtestet visade 0,90 promille och busschauffören misstänks nu för rattfylleri, uppger polisen i Västra Götaland. Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille. Bussen från Borås lokaltrafiks Tranemo Depå hade ett 30-tal passagerare när den stoppades på riksväg 27 vid Kilakorset. Även en av Skånetrafikens busschaufförer tvingades i dag avbryta färden mellan Kristianstad och Åhus sedan hon åkt fast i en av polisens nykterhetskontroller. Enligt uppgift fanns det cirka 30 passagerare ombord på bussen, de flesta skolbarn, rapporterar SVT:s regionala nyhetsprogram Sydnytt. Passagerarna från Tranemo fick fortsätta färden med nästa buss som passerade kontrollplatsen. Bussföraren är nu misstänkt för rattonykterhet.
Det är då själva f-n att man inte kan skilja på alkohol och yrkestrafik. Men den aktuella föraren har varit i blåsväder tidigare och har legat i farozonen ett bra tag nu. Det är inte bra för förarkollektivet när sådan här händer och det är synd att inte den interna kontrollen sållar bort dessa förare på ett tidigare stadium.
Det finns väl fler förare som borde ta sig en funderare över detta med sprit och yrkesmässig trafik innan det är för sent.


Födelsedag


Sonhustru i Bohus fyllde år så vi tog en biltur dit upp och uppvaktade. På våra krokiga runt Kungälv passerade vi herr Wassermans nya boställe. Tyvärr var vi då lite osäkra på vilken infart det var så körde aldrig fram till huset. Nu vet vi bättre besked - och vi skall snart upp dit igen......

Silkroadonline


Livet går vidare i detta trevliga nätspel - som lätt kan bli vanebildande. "Min" server heter Troy om någon vill vara med på "min" sida. Det är bara att hänga på..... :-) Själv håller jag på att banka skiten ut några dödliga blommor just nu. Vi kanske ses på spelplan - vem vet.

Hösten


Nu har hösten kommit på allvar och löven på vägarna gör att framfarten på MC får ske med större försiktighet. Våt vägbana och löv betyder glashalt.

09:00 - 17:00


Är det någon läsare av denna blogg som har ett bra jobb - dagtid - ej helger? Hustrun börjar tycka att ensamma höstkvällar inte känns så tryggt. Kan ju vara dags att se om man kan modifiera arbetstiderna och utnyttja den lilla begåvningsreserv som finns kvar efter alla år bakom en ratt.


Åter till hemsidan

Onsdag igen.....

BL


Att BL envisas med att ta förarnas fritid i anspråk för utbildning tycker jag är dålig stil. Den lilla fritid som förarna har skall inte användas till utbildning av det nya betalsystemet.
Speciellt snett blir det om en förare skall behöva gå på utbildning på förmiddagen för att på eftermiddagen och kvällen köra ett fullt arbetspass. I sådana fall rusar ramtiden iväg långt över de tillåtna 13,5 timmarna. Det finns fall där ramtiden gått upp i 16,5 timmar vilket är olagligt dessutom.

Semesterdagar


Att räkna semesterdagar är uppenbarligen svårt och att räkna rätt svårare. Det är nog dags att kolla upp hur övertid ovh liknande räknas också. För om man inte ens har koll på semesterdagar och arbetstidsförkortning så finns all anledning att på allvar kolla timmar, övertid och liknade också.
Får väl göra en nyckel över våra tjänster där det framgår vad varje tjänst genererar i timmar, övertid och annat.


Åter till hemsidan

27 september 2006

Tisdagstankar.....

Lugnt och skönt


Den nya tjänstefördelningen verkar fungera bra. Vi har 6 rullande tjänster och en fast som dessutom sköter kontorsarbetet. Det har inneburit att jag fått betydligt färre telefonsamtal och mer fritid och slipper engagera mig i depåarbetet på fritiden - riktigt avkopplande. Behöver inte ens länka e-post till depån längre.

Ny linjesträckning


Från och med 2 oktober kör 301, 302 & 303 ny linjesträckning i Aplared. Vägen från tappen i Aplared och in till Centrum är dock smal och det brukar stå bilar illa parkerade så det gäller att ta det lugnt - men någon extra tid får vi inte. Det var från början sagt att den skulle breddas innan vi skulle börja trafikera den, men så blev det alltså inte.

Vilken höst


Vilken kanonhöst vi har. Det är ren och skär brittsommar med ljumma höstkvällar. Hoppas det håller i sig ett tag till.....

Åter till Hemsidan

24 september 2006

Korkat i kubik

När den ena handen inte vet....


Han Persson är för frisk för att få sjukpenning, men för sjuk för att få utöva sitt jobb som busschaufför. En medicin han ordinerats misstänks ha provocerat fram ett epileptiskt anfall. Nu vill man dra in hans körkort och därmed mister han sin inkomst och sitt jobb. Det blir social katastrof för mig, säger han. När samhället gör en sådant ingripande, som får så stora konsekvenser och skickar ut mig i elände, är det också samhället som ska bevisa att jag har epilepsi. Och det kan de inte. Han hade gått arbetslös i flera år hemma i Skåne och valde att flytta till Borås och börja som busschaufför. När han svimmade en dag framför datorn stukade han också axeln och det var när han sökte vård för stukningen som allt började. Den neurologläkare som undersökte honom kom fram till att det varit ett enstaka krampanfall och trodde att den aktuella medicinen kunnat vara orsaken. Enligt Vägverkets trafikföreskrifter innebär ett epileptiskt anfall krav på anfallsfrihet i fem år för innehavare av bland annat busskort innan man får köra igen. (stod det inte enstaka krampanfall nyss??? Vad har det med epilepsi att göra???). Fallet anmäldes till länsstyrelsen som varslade om en körkortsindragning. Han har fått stöd både från läkarhåll och från sin arbetsgivare Borås Lokaltrafik. Så fort det blev känt att medicinen kunde vara orsaken upphörde han med den. Båda de läkare som yttrat sig i fallet pekar på medicinen som en faktor i sammanhanget och föreslår en kortare karenstid än fem år. -Den läkare som ordinerade medicinen har sagt att han aldrig skulle ha gjort det om han vetat vilka konsekvenser det skulle få. Jag har frågat efter bevis flera gånger men inte fått några, säger han. På Borås Lokaltrafik backar trafikchefen Kent Wasserman upp honom helt. Han har varit drivande och ansvarstagande när det gäller sin egen situation. -Då omständigheterna försatt honom i en närmast Kafka-liknande situation skulle jag som ansvarig se att han får fortsätta att jobba som busschaufför med det förbehållet att han inte får den aktuella medicinen. BL har också erbjudit sig att via sin företagshälsovård hålla koll på hans hälsa. Länsstyrelsens konsultläkare skriver att anfallet troligen provocerats fram av medicinen och frågar bland annat Trafikmedicinska rådet om man kan tänka sig en kortare tid än de fem år under vilka anfallsfrihet krävs för busskort. Försäkringskassan har slutat att betala ut sjukpenningen från och med augusti månad. Motiveringen är att Mikael Persson är medicinsk återställd och att arbetshindrande symptom saknas. (Så bra...sätt honom bakom ratten igen och låt FK & Vägverket & Länsstyrelsen träta sins emellan - en synnerligen simpel lösning. När den ena handen ändå inte vet vad den andra sysslar med så får händerna själva reda ut saken).

Åter till Hemsidan

22 september 2006

Fredag igen...

Överfull buss


Läste om en överfull buss från Göteborg till Borås. Connex körde med 25 stående - trots att busstypen med största sannolikhet bara fick ta 10-13 stående. Resevbuss fanns ej att tillgå och ofta beror det på att Västtrafik inte vill betala för att företaget håller en förare i beredskap - sådant kostar som bekant pengar. I dessa anbudens tidevarv tillåts inga extra kostnader. Då blir resultatet detta med överfulla bussar.

Vägarbeten


Vi tycks nu befinna oss i vägarbetenas förlovade tid. Vart Du än drar iväg med Din busslinje så hindras Du i Din framkommlighet av vägarbeten som aldrig tycks bli klara. Detta skapar givetvis förseningar och trots detta förväntas bussen vara i tid....???

Försvinna


Vissa förare på Svenljunga Depå tycks 100% övertygade om att Depån försvinner någon gång efter nyår 2007. Borås Lokaltrafik kommer att ta till alla knep som finns för att snabbt bli av med vår "olönsamma" trafik. Att stadstrafiken inne i Borås dras med stora förluster accepterar Borås Stad - men man vill inte betala för trafiken i Tranemo & Svenljunga kommuner. Alltså har BL i uppdrag att se till att den kommer bort snarast möjligt. Dessvärre lär varesig VD eller övrig ledning bekräfta detta - det var ju en tabbe att första försöket att säga upp avtalet blev offentligt. Det gäller ju att föra personalen bakom ljuset - en grundregel i branschen.

Redan 19:10


Tydligen kan man vara ung tjej och skitfull 19:10 en torsdagskväll. Hon som tog 302:an från Borås lyckades i alla fall spy ner en hel bussgång. Bra jobbat tjejen. Slinger i håret och full makeup (mån om utseendet med andra ord) och hyfsat välklädd och skitfull är väl ett tecken på prioriteter.
Mycket skura blev det.....tur att föraren tål lukten av spyor. Tänk om han inte gjort det....... :-)

Ny MC-förare


Vi har fått en ny MC förare bland våra chaufförer - GRATTIS!


Åter till hemsidan

21 september 2006

MERA.....

FLYTTAS


Det har blivit en del ändringar sedan den nya routern kom in i bilden. Hela mappar har vandrat mella de olika maskinerna. Fast det sköter ju sig självt - nästan.

FÖRARNYTT


Värsttrafik har utgivit ett nytt nummer av Förarnytt för Sjuhärad. Vi kommer att få en ny kampanj för stadstrafiken i Borås. När får vi en kampanj för trafiken utanför Borås? Man får väl i alla fall undra.
Det märks ytterligare att det är Stadstrafiken i Borås som gäller för Plusarbetare skall förstärka resenärsservicen i två år. Nästa steg blir väl att låta Plusarbetare sköta busskörandet också - det blir ju billigare så.
Plötsligt har Värsttrafik upptäckt att det finns platser utanför tätorterna. Men dessa är ju på tok för små för busslinjer. Det är ju glesbygd vi talar om och då snackar vi Närtrafik. Fast inte varje dag - ingen arbetspendlig alltså. Du får bara leva på tisdagar och torsdagar. Undrar just när kollektivtrafiken i Borås bara går tre gånger om dagen och bara på måndag och fredag. Det är skillnad på folk och folk. Det där med att hela byggden skall leva gäller ju inte i praktiken. För den som vill bostätta utanför en tätort får allt lita till egen bil och köra barnen hit och dit. Jag tror att mindre kommuner som lockar till sig stadsbor kommer att notera visst mummel över dålig service. Men å andra sidan är ju åtgärder av detta slag som gjorda att förvandla glesbygden till pigga pensionärers favoritboplats.

Skolkorten


De skolkort som gäller från 04:00 till 00:00 alla dagar utom i juli månad gäller också helger och skollov. Och hur skall vi kunna se det? Displayen visas bara för kunden. I praktiken kan vi ju inte kontollera de nya korten - även om man vill att vi skall göra det. Systemet är inte utformat för en sådan funktion.

Åter till Hemsidan

20 september 2006

Router

Bytt Router


Jag har bytt router i systemet och det innebar en massa pill eftersom systemet inte riktigt är standard. Det blev till att läsa manualer och trixa innan alla finesser kom på plats. Men nu rullar det som det skall igen - fast förhoppningsvis lite stabilare än innan.
Dessutom stöder systemet nu också trådlös tillgång till såväl Internet som Intranet. Så i framtiden slipper vi sladdar som ringlar genom huset. En glädje för alla.

Frölunda


Vi har också hunnit med en tur och retur-resa till Frölunda Specialistsjukhus. Det skall bli spännande att se vad detta utredande leder till. Förhoppningsvis till klara förbättringar givetvis. Nå allt går inte på en och samma dag.

Dumheter


Man skall som bussförare köra sina passagerare i bussen till den hållplats de önskar gå av på. Att ge sig till att mixtra och trixa för att kunna sluta tidigare och försöka köra hem busspassagerare med privatbil är inte bara dumt - det är förbjudet. Vi skall köra våra linjer enligt tidtabellen - med buss och inget annat. Det finns en massa juridiska orsaker att det skall vara så samt lite mer praktiska skäl som att unga damer inte har en aning om den manliga förarens avsikt när han avviker från linjen. Detta skapar totalt onödig oro och genererar garanterat klagomål till Västtrafik.
Kör linjerna som dom skall köras och hitta inte på en massa egna varianter - det är inte tillåtet!

TeamSpeak


TeamSpeak Servern är åter i gångsatt och kan användas för muntlig konversation utan telefonkostnad. Mycket praktiskt! Allt som behövs är högtalare, mikrofon och TeamSpeak 2 Client (programvara). Inloggning kan fås via epost!

Åter till Hemsidan
Epost till Mig

17 september 2006

Så var det gjort!

Valet


Nu har förhoppningsvis flertalet röstberättigade röstat så att vi får ett högt valdeltagande. Utgången tänker jag inte ha en åsikt om. Den blir den som majoriteten beslutat och inget annat.

Veckobrevet


Här kan jag däremot ha en rejäl åsikt. Jag tycker att herr Veckobrevsförfattare visar ett tydligt förakt för det faktum att det finns trafik utanför centralorten Borås. Det är en slags sämre folk som man inte tar någon hänsyn till. Nu senast säger man upp det avtal som Depåernas trafik baseras på - fast det angår i princip inte de det berör.
Detta speglas också av andra händelser som ägt rum de senaste åren. Inte minsta sekund har lagts på utbildning (knappt ens sådan som är krav på för att klara det dagliga jobbet).

Datorer


Här kan sägas att Kim nu kör på tre datorer och att här är det omorganiserat. Ytterligare en maskin skall in i systemet. Den är ännu under uppbyggnad. Den kommer att köra Linux och agera som server i huvudsak. Både mail och FTP kommer att ligga där.

Åter till Hemsidan

12 september 2006

Tillbaka.....

Människor och Djur


Kan det vara dags att tillämpa djurskyddsstadgan på pensionärer? Äldre personer som inte längre kan klara sig själva fullt ut betraktas idag som mindre vetande. Gifta par delar man på utan vidare, dom får sämre mat än grisarna.
Du får däremot inte köpa en ensam kanariefågel och hästar skall ha sällskap av hästar och så vidare.
Vi skall alltså inte ha råd med pensionärer längre - dom kostar helt enkelt samhället för mycket pengar. Och det begriper jag att det är så när regeringen ber någon av pensionsfonderna att skydda Volvo - inte pensionärerna.
Som det är nu så är väl äldrevården ett ställe att placera arbetslösa på och för Kommunal att ta hand om sina medlemmar - för inte är den till för äldre i vart fall. Äldrevården är nog mest en arbetsmiljöfråga.

IT-säkerhet


Detta med att skydda sina datorer mot intrång är tydligen en svår fråga. Det är lättare att sätta in säkra lås i dörrar och fönster och placera ut övervakningskameror lite här och där. SAPNET är tydligen ett nät där "ytterdörren" står vidöppen och (S) gör ett stort nummer av att folk då och då tittar in. Det vore nog bättre om dom stängde dörren. Att sedan skylla sitt eget tillkortakommande på andra är typiskt mänskligt!

Så var det Borås Stad och Västtrafik


Det skall tydligen gå för Borås Kommun att lämna Västtrafik - dock tidigast 2008 och dit är det ju inte så längt. Ett intressant senario. På så vis blir ju BL av med olönsam trafik - typ den som bedrivs i andra kommuner än den egna. Det blir däremot lite knöligare för de som pendlar in och ut ur Borås eftersom det blir två olika taxesystem - men va då?

Matti


Matti har tydligen fått igång sin äventyrsbana i Risa. Där kan man köra "skrotbil" fort och få avreagera sig. Grattis till Matti....Han har verkligen slitit med detta länge. Inte nog med att Matti kunde inviga sin äventyrsbana - hans sambo kammade hem 500.000 kronor i postkodlotteriet samtidigt. Det rör på sig.

Åter till hemsidan

09 september 2006

Märkliga saker

När man talar med personer som kör som underentreprenör på BL:s avtal för Svenljunga & Tranemo så tycks dessa inte ha problem med något underskott eller förluster. BiV folk är väl inte nöjda så - men förlust påstår man att man inte har. Rätt lustig kombination egentligen. BL skulle förlora 1,5 miljoner på trafiken och de inhyrda underentreprenörerna gör inte förluster.
Om allt detta nu är sant - så är ju lösningen att underentreprenörerna tar hand om all trafiken för samma betalning som BL får och förlusten är borta. Fast det finns nog en hake någonstans. Kan det vara samma betalning?

07 september 2006

Nya svek från BL

Bussavtal dyra för Borås


Avtalen med Västtrafik är på väg att bli en dyr affär för Borås. Kommunen kan tvingas lägga ut ytterligare 20 miljoner kronor. 12 miljoner kronor i ägartillskott och cirka åtta miljoner på grund av lokaltrafikens förluster på linjetrafiken till Svenljunga och Tranemo. Ägartillskottet på 12 miljoner kan Borås inte komma undan på grund av det nya aktieägaravtalet, säger ordföranden i Västrafik Sjuhärad Arne Björling.
Trots kritik från Björn Berquist, moderat kommunstyreleordförande i Borås, så är det är så gott som omöjligt att ändra avtalen. Borås har skrivit på det aktieägaravtal som reglerar hur mycket kommunerna ska betala. Men man har uppenbarligen inte varit medvetna om hur det skulle slå. Men det kan bli än dyrare för Borås för samtidigt så kör Borås Lokaltrafik i dag linjetrafiken till Svenljunga och Tranemo. Det går med förlust med en och en halv miljon kronor årligen och det vill bolaget slippa och har sagt upp avtalet. Men styrelsen för Västtrafik har hittills sagt nej. Får inte Borås lokaltrafik säga upp avtalet är man fast fram till år 2009 och det kostar mellan fem och tio miljoner kronor i förlust utöver de extra tolv miljonerna som ska betalas till Västtrafik.
BL har sagt upp avtalet för trafiken på Svenljunga och Tranemo utan att först informera den personal som berörs. Det är alltså via Radio 7H som personalen plötsligt får veta att deras anställning är i fara och inte alls säker fram till 2009. Det tycker jag är jättetaskigt av BL - men å andra sidan helt i linje med deras syn på sin egen personal.

Bredband


Nu har Svenljunga Depå fått bredband. Lite märkligt kan tyckas eftersom BL samtidigt vill snabbavveckla depån. Å andra sidan kopplades det in några dagar innan det "läckte" ut att BL hade sagt upp vårt avtal.
Med att vi skulle läggas ner har vi förstått sedan länge - det finns flera tecken på detta. Försämrade arbetsvillkor, ingen förarcertifiering (eller andra utbildningsåtgärder), inga personalsamtal, inga personalsatsningar osv - allt för att reducera personalkostnaderna innan en avveckling är ett faktum.

Som förare på Svenljunga Depå vill jag avråda att påta sig ekonomiska åtaganden som sträcker sig över tid, det är inte alls säkert att Du kan fullfölja dessa.


Åter till hemsidan

06 september 2006

Skicklig taktik

Beundran


Man måste beundra (S) taktiska manövrar. Först "läcka" ut ett inloggningsförfarande för en mindre viktig kugge i maskineriet och sedan sitta på den grejen i månader för att strax innan valet och mitt i natten "avslöja" att man haft dataintrång. Politiskt rävspel på hög nivå. (S) är ju inte ett parti som ens funderar på att bli opositionsparti. Änamålen helgar medlen och det är ju yrkesproffs vi snackar om och dom har inte råd att bli av med jobben. Det finns många sätt att flå en get.

Värsttrafik igen


Att Värsttrafik inte kan räkna vet vi redan från "Hajen" inköpen. Nu har dom räknat fel på Borås Kommun med 12 miljoner och vill ha 74.5 miljoner skattekronor istället för nuvarande 62,5 miljoner. Undrar hur mycket stadstrafik BL kan fixa för den summan per år?
Det blir tydligen dyrare och dyrare av vara med i Västtrafik för varje år. Dax att skrota kolossen?
Borås vill ge BL en nygammal status och kanske lämna Västtrafik och köra i egen regi igen - fast frågan är ju om detta går att genomföra?

Åter till hemsidan

05 september 2006

Vart tog de riktiga jobben vägen?

Undran?


Sitter och slöbläddrar på AMF jobbsidor och tittar vad som bjuds ut.... och man blir förvånad över hur mycket underliga jobb det finns idag.
Det är "Aktiv Bemanning", "Manpower". "Bemanningspoolen", "Poolia" och allt vad dom nu heter. Att beklaga sig över att arbetsmarknaden inte är flexibel tillräckligt är nog bland det mera korkade påståendena. Den som äger jobbet hyr ju av ett bemanningsföretag istället för att anställa.
Andra utnyttjar Intermittent anställning (timanställning som vi sa förr) för att slippa ta ansvar för anställda medarbetare.
Fast anställning är idag något som blir mer och mer sällsynt hos den verkliga arbetsgivaren.
Fast i den politiska verkligheten finns inte denna typ av problem. Här jobbar alla 09:00 - 17:00 måndag - fredag och livet leker. Verkligheten överlämnar vi till andra att inte tala om.

Host host


Ännu försöker lungor och kropp separera fast attackerna kommer lite glesare nu. Hostdämpande medel börjar vinna kampen.

Åter till Hemsidan

Valvinst

Alltid vinst


För TV4 torde kommande val vara "vinst" oavsett valutgång. Det blir sköna reklampengar av deras valspektakel. Där man man tala om vinst varje gång. Allt går att sälja med mördande reklam.

Dataintrång


Såååå lägligt det kom ett "dataintrång" mot (S). Och tänk att det "råkade" komma från ett parti på motståndarsidan. Visst är slumpen ett märklig faktor (om man nu tror på slumpen).

Virus


Nu handlar det inte om datavirus utan om ett elakt förkylningsvirus som såg till att jag försvann ur produktion 13:35 i fredags och sedan har legat och suttit och legat och suttit och gjort av med ett antal kilo papper och fyllt bärkassar med slemmigt papper. Finns inte en led i kroppen som inte gör ont. Äbla skit. Något som närmast liknar kikhosta försöker skilja lungorna från kroppen. På fjärde dagen har det dock börjat lugna sig - så det finns hopp om ett liv efter detta.

Tätortszon Borås


Så börjar nya korttyper dyka upp på "Hajen". Vad jag inte fattar är varför man skickar ut en karta över hur långt dom kan åka på sitt kort???? Vi ser ju inte ens vilken sorts kort dom har. Är det kortslutning någonstans!?

Åter till hemsidan

01 september 2006

Idag är en annan dag....

Förarmöte


Igår var det förarmöte och alla utom en (1) var närvarande. Vederbörande hade inte heller anmält förhinder.
Mötet handlade till största delen om i vilken ordning tjänsterna skall köras och hur vi får ut maximalt antal lediga helger med 7 veckorsschema. Det har ju skett en klar försämring sedan förra året då vi hade 9 veckorsschema. Men så ser ju verkligheten ut i upphandlad trafik - det är pengar och inte människor som styr.
Vi kunde enas kring en del justeringar i schemat och 80% var nöjda. Om det är bra eller dåligt vågar jag inte uttala mig om.

LÄST


En ITF-konferans i Sydafrika har antagit ett uttalande om att förhindra hot och våld mot bussförare. Man skall också ställa sociala krav vid offentlig upphandling.Nu är det ju bara ett uttalande - så det har den tyngd det har.
Sedan skall man också sätta stopp för sexuella trakasserier mot kvinnliga bussförare. Manliga får tåla vad som helst.

Kommunal i Tranemo


Kommunal i Tranemo skall arbeta för en (S)-valseger och vid frågan vilken hänsyn man då tar till medlemmar som inte sympatiserar med (S) blev svaret att dom nog inte visste sitt eget bästa. Kanske är det så! Medlemmarna i kommunal är inte klartänkta nog att fatta egna kloka beslut utan det skall facket göra åt dom.
Var det inte någon (S)-man som hade lägenhet i Stockholm och som bodde i Halmstad och som ägnat sig åt att bekämpa att hyresrätter blir bostadsrätter som sedan säljs. Nu ville han i alla fall köpa sin Stockholmlägenhet. Man lever verkligen inte som man lär, men det gör å andra sidan inte (S) partiledare heller, så vad är egentligen rättesnöret.
Enligt nämde partiledare kan vi vanliga dödliga inte ens definiera vad som är bidrag och vad som inte är bidrag. Vi förstår inte så komplexa frågor, så det måste han reda ut åt oss. Jag säger då det.

Åter till hemsidan