21 maj 2006

Nytt och krytt - eller nåt...

Dofter


Att man inte skall röka i bussen (eller i andra offentliga lokaler) är ju något vi lärt oss acceptera. Nu vill "allergiker" få samma regler för parfymer. Inga parfymer i offentliga lokaler eller på tåg, buss & flyg. Ingen parfym på krogen. Ingen parfym i bussen.

Medarbetarsamtal


Nu skall det tas fram en folder om medarbetarsamtal. Löjligt! Det vore bättre om man lyssnade på sina anställda istället - och handlade därefter.

Insändaren


Om det nu är så att "busschaufförer missköter sig, både vad gäller själva körandet - men även i bemötandet av kunder"," låter bli att stanna, förare som ljuger och förare som medvetet kör fel" så har Borås Lokaltrafik ett stort problem. Och det är inte chaufförena som är det största problemet. Att vara chaufför idag betyder noll status och ingen respekt från omvärden (medtrafikander, arbertsledning och passagerare) - en chaufför skall vara ett tjänstehjon; redo att alltid uppträda korrekt, alltid ha ett vänligt och glatt ansikte, ständigt vara beredd att hjälpa till, alltid uppfylla andra människors behov och förväntningar, aldrig tänka på sig själv... Dagens chaufförer har pressade turlistor - ibland angörs hållplatsen senare än nästa avgångstid. Arbetsgivaren fyller arbetstiden med så mycket att det inte ens går att utföra. Inte ens chaufförer kan "göra tid". Mycket folk, rörelsehindrade passagerare, mycket trafik, frågor ... då blir bussen sen, men resenärerna kräver att bussen ska "komma i tid" och inte köra för fort, för tyckigt eller obekvämt. Chaufförerna har ett omöjligt arbete. Turlistorna fungerar när det inte finns annan trafik eller passagerare. Då är bussen i tid, men sådana turer dras in - dom är inte lönsamma! Till detta kommer låg lön, omänskliga arbetstider och att alla inte passar för jobbet, men ändå måste vara kvar för det finns inga andra jobb att välja på. Faktiskt är vi olika sinnelag och personligheter men alla måste försörja sig! Några kör buss!
Och du, Kenth Wasserman, med dig som trafikchef förstår jag att det kan vara frestande att ta en extra sväng - som protest - för det verkar inte vara helt lätt att diskutera problemen som finns med dig. Du förstår ju inte att du är en stor del av problemet. Jag blir så arg och upprörd över att alltid vara den som skall bli trampad på. Jag kräver respekt för min person, min yrkesidentitet, respekt f människovärde! Medtarfikanter, arbetsledning och passagerare måste ändra attityd mot den som kör bussen. Det är faktiskt människor bakom ratten, inga okänsliga förarrobotar!


En busschaufför
numera ursinnig, men proffsigt leende























Åter till Hemsidan

19 maj 2006

Jag är här igen!

Efter en tids uppehåll - I'm back!



Det har varit lite turbulens kring bussförarna på BL (Borås Lokaltrafik). Trafikchefen Kenth Wasserman dabbar sig i Radio Sju.

Kritik mot busschaufförer


Många av Borås lokaltrafiks busschufförer är dåliga på att bemöta resenärerna på rätt sätt. Kritiken kommer från Borås lokaltrafiks egen trafikchef, Kenth Wasserman, som har många exempel på dåliga beteenden bland chaufförerna.
Kenth Wasserman betonar att de flesta bussförare uppför sig bra, men allt för många missköter sig. I veckobreven som går ut till personalen räknar trafikchefen flera dåliga exempel: Förare parkerar på fel ställe igen, Förare ljuger, Förare har försovit sig, Otrevlig förare ville inte köra till Hulta sjukhem, Förare körde medvetet fel, med förklaringen att det stod nog ingen där i alla fall, Förare smickrat ung kvinna för mycket - ej uppskattat. Enligt Keth Wasserman måste kundservicen blir bättre annars måste Borås lokaltrafik vidta åtgärder.
Notera uttrycket de flesta (ej flertalet eller liknade)uppför sig bra (ej exemplariskt eller liknande).Den där så kallade förarcertifieringen som görs i Västtrafiks namn handlar väl om bland annat kundservice!? Är det inte BLs internutbildning (eller brist på internutbildning) som brister. Det är väl modigt av trafikchefen att gå ut offentligt och säga att vi inte klarar av att styra företaget.

Busschaufförer upprörda efter kritiken


Kritiken mot Borås Lokaltrafiks busschaufförer har väckt heta känslor bland förarna. Det är trafikchefen Kenth Wasserman som uppgett att många busschaufförer missköter sig, både vad gäller själva körandet - men även i bemötandet av kunder. I det interna veckobrevet har han för vana att berätta om incidenter. Enligt Wasserman finns det förare som låter bli att stanna, förare som ljuger och förarare som medvetet kör fel. Men chaufförerna är missnöjda över att företaget gått ut offentligt med sin kritik. Tommy Vogel jobbar som busschaufför i Borås, och han berättar om svallande känslor bland chaufförerna idag. (NU GÄLLER DET DE FÖRARE SOM KÖR STADSTRAFIKEN).
Tommy Vogel arbetar som busschaufför i Borås. Tommy Vogel är helt med på att det finns chaufförerna som missköter sig, men att ledningen mest klagar utan att göra något åt det. Psykologisk utbildning av förarna vore ett bra sätt att angripa problemet tror Tommy Vogel.

Tar man en titt på helheten


BL har under lång tid saknat personalpolitik. Inte heller ställer man några som helst krav på de som blir förare i bolaget. Någon kollega uttryckte det så att "man sopar i rännstenen". Bristen på förare - yrkets låga status och att man på AMS ger alla arbetslösa ett busskort oavsett om de passar för yrket eller ej.
Tidigare fick man kämpa för att bli ordinarie förare - nu kräver en nyanställd samma rättigheter som de gamla uvarna. Man behöver inte bevisa att man duger längre! Det naturliga urvalet har satts ur spel i någon form av missriktad jämlikhet och migration.

Man kan också se problemet från en annan infallsvinkel: Det förekommer ingen internutbildning, ingen uppskattning, ingen hänsyn till förarkåren. Det syns i hur tjänster skapas och dom absolut inte tar hänsyn till förarnas önskemål. Tjänster där ramtiden sticker iväg bortåt 12 -13 timmar är vanligt. Den verkliga arbetstiden kanske bara är 6 - 8 timmar - så kallade delade tjänster. Förare är utbytbara och man behöver icke ta hänsyn till dessa - de skall bara gilla läget. Förare som protesterar mot dessa delade tjänster blir utbytta - man har inget intresse av att försöka behålla sina rutinerade förare. Förarinflytande och liknande har sopats väck och förarfacket är ett dåligt skämt.

En annan infallsvinkel är hur arbetsplatsen ser ut. BL gör inte ens ett basunderhåll på fordonen. Skador på bussar åtgärdas endast om det är akut varför det rullar en massa rejält skamfilade fordon i trafik. Förarplatsens ergonomi är åsidosatt. Det är viktigare att knô in så mycket apparater som möjligt runt förarplatsen utan hänsyn till ergonomi. Förarstolen är en klädd träpall utan någon större bekvämlighet för föraren.

Ytterligare en infallsvinkel: Man går ut offentligt och kritiserar sin förarkår och berättar hur kass den är.