20 mars 2006

Måndag 2006-03-20

Mera kollektivtrafik



Bussarna på linje 1 i Borås är tydligen ofta fullsatta - och det är tydligen inte bra, man vill ha stödbussar. Men det måste också betyda att användningen av kollektivtrafik ökat.

Borås Lokaltrafik klarade sin ekonomi ända tills det blev borgelig majoritet. Att BL räknade fel på anbuden har tydligen politiskt betingat. Det går tydligen att göra politik av allt. Kommunstyrelsen tog i vilket fall som helst beslutet att inte i dagsläget sälja BL. BL's närvaro på marknaden håller ner priset på kollektivtrafiken. Fast å andra sidan är det inte Okey att lägga anbud som inte går ihop. Nu skall inte ett kommunalt bolag agera på en fri marknad?

Men om man nu kör med obesiktigade bussar som dessutom är oförsäkrade kan man kanske spara lite prngar. Ansvaret tas över av Trafikförsäkringsföreningen. Praktiskt.

Åter till Hemsidan

14 mars 2006

Måndag 2006-03-13

Närtrafik


Närtrafiken har kommit att bli ett begrepp inom Västtrafiken. I Sjuhärad har det redan startats i Ulricehamn och Bollebygd. Det är på gång i Tranemo, Mark och Borås. Och så då i Svenljunga. Närtrafiken är till för alla resenärer och körs med små fordon - taxibilar, små bussar. Denna service vänder sig till alla som inte har acceptabel tillgång till vanlig kollektivtrafik. Resan får ske mellan adress på landsbygden och till Svenljunga tätort samt till Sexdrega, Holsljunga, Överlida, Mjöbäck, Mårdaklev och Kalvs kyrkby. Det vill säga till orter med någon form av service. Men resan måste förbeställas via Västtrafiks anropscentral och turerna kommer att gå enligt tidtabell. Den kostar lika mycket som en bussbiljett - det vill säga 25 kronor enligt den nya taxan. Svenljunga kommun har beslutat att Närtrafiken ska gå på tisdagar och torsdagar. Tiderna som gäller är 9:30-10:30, 12:30 -13:30 och 15:00 -16:00.- Jag tror mycket på det här. Det är viktigt att alla i hela kommunen har tillgång till kollektivtrafik. Och det är viktigt att erbjuda så bra kommunikationer som möjligt, tycker utredningssekreterare Sture Sandqvist. Vänder sig Närtrafiken främst till äldre?- Nej, den är till för alla. Och även färdtjänstresenärer har rätt att nyttja den. Lika väl som en högstadieelev, som har sovmorgon och är beredd att betala 25 kronor för sin resa. Kommunen räknar med att 30 resenärer kommer att utnyttja Närtrafiken under ett år. Och kommunens kostnad kommer då att bli 100 000 kronor för ett år.
F-n trot, men kan man misstänka att viss ordinarie trafik söderom Svenljunga tunnas ut eller försvinner och ersätts med daglig Närtrafik? Risk finns nog om prislappen blir lägre än att köra med stora bussar.

Slikroad On Line rullar vidare....puhhhh....


Åter till hemsidan

12 mars 2006

Lördag 2006-03-11

Speldjävulen



Speldjävulen har grappat tag i gubben. Han och sonen och sonhustrun och en del bussförare sitter och spelar onlinespel halva och hela nätterna respektive dagarna.
För Dig som vill testa är adressen Silkroadonline och där kan man gå in och göra samma sak...lycka till.


Åter till hemsidan

Brev till mig när ni inte spelar

09 mars 2006

Onsdag 2006-03-08

Urled är världen!


Förarcertifiering


När det gäller förarcertifieringen ligger till så här: Västtrafik har som krav att de förare som kör trafik som ingår i den senaste upphandlingen, d.v.s. stadtrafiken i Borås, skall vara certifierade före mitten av aug.-06. Av den anledningen måste Boråsförarna genomgå certifieringen först. Nästa krav som Västtrafik har är att alla förare i regionen skall varacertifierade. Det finns idag ingen känd tidsgräns från deras håll när detta skall vara klart. Så när jag är klar med boråsarna blir det depåernas tur. Det fanns ett par från depåerna som gärna ville göra det, så jag tog med dem vid ett tillfällei slutet av förra året. Skulle inte tro att vi är så där imponerade av denna certifiering, som förefaller totalt meningslös. Tro mig veta att man i vart fall inte blir vare bättre förare eller får några andra förmåner på grund av den papperslappen. Det lär väl med tiden gå runt en massa fd bussförare som är certifierade eftersom yrket är ett genomgångsyrke och avskälpningsplats för de som inte platsade på den normala arbetsmarknaden. Lågstatus med andra ord - mycket låg status....

Fler biljettställen


Både Svenljunga och Marks kommuner kräver att Värsttrafik ordnar försäljningsställen där man kan köpa färdbevis. Som jag tidigare skrivit så har ju Värsttrafik gjort tvärt om och dragit in en massa försäljningsställen. Man menar att kunden via Internet kan prenumerera på sina kort - Hur go är inte den Mellan Svenljunga och Tranemo pendlar 460 personer och mellan Svenljunga och Mark 305 personer. Mellan Mark och Göteborg arbetspendlar 1591 stycken och mellan Tranemo och Gislaved är det 600. I detta läget får inte bussbiljetten öka i pris för då blir bussen inte intressant som alternativ. Notera även att pendling mellan ytterdelar av kommuner och till och från centralorten inte nämns överhuvudtaget.

Fundering


Kan globalisering vara detsamma som att ett större antal konsumenter gör ett fåtal individer ännu förmögnare? Fundera på den.

Åter till Hemsidan

07 mars 2006

Tisdag 2006-03-07

Ledig tjänst i Tranemo


Ryktet gör gällande att det finns en ledig tjänst i Tranemo. En medarbetare på Depån har hastigt fått lämna sin tjänst.
Det är ytterligare något fall av kassamisskötsel som förorsakat varning under veckan.

Restider kortas för bussarn


Två timmar som sämst.Men i mitten av juni sänks tiden till 98 minuter.
Tiderna handlar om buss 300 mellan Svenljunga och Göteborg. Busslinjen, som idag sträcker sig mellan Gislaved och Göteborg, blir annorlunda när den nya tidtabellen träder i kraft 18 juni.För Svenljungas del kommer då bussresan med 300:an att gå betydligt snabbare. Och fler bussar kommer att ligga på en körtid på 98 minuter. Idag finns enstaka snabbussar som tar sig mellan Göteborg och Svenljunga på 95 minuter.Tydlig förbättringFör Tranemoborna blir förbättringen också tydlig. 300-bussen kommer nu att ta 118 minuter på sig för att transportera passagerare från Tranemo till Göteborg. Här tar idag bussresan runt 2,5 timmar.Orsaken till att bussresan kommer att gå snabbare är att just den "nya" 300-bussen inte kör in till Sätila eller stannar vid Landvetter.- Nu börjar den här busslinjen bli attraktiv för pendlare, menar Sture Sandquist, utredningssekreterare i Svenljunga kommun.- Men den kan göras ännu ett snäpp bättre. Restiden skulle kunna kortas med ytterligare 20 minuter.Då tänker han på att 300-bussen inte skulle behöva köra ned till Kinna. Utan gå raka vägen från Örby, genom Skene och mot Göteborg. Och lokaltrafiken i Mark skulle då anpassa sina bussar till 300-bussen.- Det gick inte att få igenom det kravet den här gången. Men vi kommer att fortsätta att agera för en ännu snabbare bussförbindelse med Göteborg, säger Sture Sandquist.

KALLT


Igår var det minus 23 grader. Idag är det minus 21 grader! När blir det vår?

NYA MASKINEN


Måndagen den 6 mars ersatte Västtrafik dagens månads- och periodkort med det nya Västtrafikkortet i Uddevalla tätort och kommun. Några av nyheterna med Västtrafikkortet är att det är gemensamt för hela regionen och innebär smidigare resor för Västtrafiks resenärer. Nu kommer det nya prissystemet och Västtrafikkortet att införas i område efter område. I början av sommaren ska det användas för all Västtrafiks trafik i hela Västra Götaland.

Gäller inte BL


Det är en mäktig känsla! Att känna att man hela tiden växer och utvecklas och hela tiden kan bli ännu bättre! Och bara genom att dagligen samla allt fler erfarenheter blir vi ju självklart skickligare.
Men vill man ha en extra skjuts framåt så är det en särskild tillfredsställelse att vidareutbilda sig - att gå en kurs för mer kunskap, eller för ren motivation och inspiration. Texten är hämtad från Västtrafiks hemsida "Körpunkten" (www.korpunkten.nu). Texten måste inte avse vårt eget trafikföretag. Eller så har man inte insett av vi finns..

Åter till hemsidan

06 mars 2006

Måndag 2006-03-06

ISKALLT


Nu har det verkligen varit kallt i natt. Minus 25 grader räcker väl till ett tag eller hur? Värmepumpen fick verkligen ligga i. Vissa bussar var inte så varma i morse och en var iskall. Verkligen iskall = c:a -15 grader. Det var inte skönt för varesig förare eller passagerare. Hoppas att den blev utbytt under dagen.

BLANDAT


Västtåg vill ha pendelparkering och p-kort för pendlare. Alla kan ju inte åka kollektivt till stationen.

Marks Limousine = People Travle Group har verkligen satsat på reklam. Dom har bussen för Din resa kort eeler lång. Det är en massiv satsning på beställningstrafik. Inget för BL inte!

Svenska Kyrkan är i kris. Dyra kyrkor stängs. Andra kyrkor avkristnas och säljs. Med det låga besökstalen går det lika bra att använda de betydligt billigare församlingshemmen.

Distansjobb skulle kunna vara ett sätt att få vardagslivet på landet att gå ihop. Detta gäller dock inte Sjötofta i Tranemo Kommun eftersom distansjobb kräver fungerande internet och det finns i grannorten Ambjörnarp, men inte i Sjötofta.

Jag vet inte hur många som tittar på det sorglustiga och överreklamerade spektakel som kallas årets MELODIFESTIVAL. De tre som sänts till dags dato har varit så urbota dåliga att man är förvånad att det överhuvudtaget finns folk som ringer och röstar TVÅ gånger. Ett märkligt fenomen i musikens bakvatten.

Åter till hemsidan

05 mars 2006

Söndag 2006-03-05

FÖRST


Nu har våran John gått i pension och S E och jag var och avtackade honom med blommor och present (väggur). För tillfället var inte timanställning aktuellt.

Veckobrev



Det harförekommit ytterligare något fall av kassamisskötsel som förorsakat varning under veckan.

Borås Lokaltrafik kommer inte att säljas, det beslutet är nu officiellt.

Pågående aktiviteter


Depåtjänsterna har vi beslutat att inte arbeta med förrän till hösten. Naturligtvis tas förslag från depåerna emot om det sparar pengar för oss. Vi gör dock inget centralt ifrån nu.
Blanketten för att anmäla förbättringar används och det kommer att skapas ett system för återrapportering till er.

Vi skall från och med nu inte bara släppa på elev med skolkort om kortet inte fungerar utan i vanlig ordning göra kortinspektion, köra ut felanmälan, tillfälligt färdbevis (tariff 18) och ta in kortet och lämna in det hos trafikledningen eller hos Tidpunkten. Eleven får sedan själv ta tag i problemet med sin skola eller utfärdare av skolkortet. Glöm inte att skriva kortnumret på elevens felanmälan.
Är det något tekniskt fel på maskinen och då även GPS-problem skall detta anmälas till Trafikledningen.

Trafikledningen, Tranemos lagledare och verkstaden får beröm för sitt sätt att hantera olyckan i Hillared i onsdags.

Skador


Ja, så var den positiva trenden definitivt avbruten. Under denna vecka har vi haft 14! kända skador på 5 dagar! Visserligen har det varit halt och snö men det har det ju varit i två månader nu. Det ser nu mycket sämre ut i statistiken.

Övrigt


Sämst med bussföraryrket är för korta kisspauser. Detta är inget jobb jag rekommenderar min son.

Vi har inte sett något om ECO-driving, men det fåt väl anses normal.

Bussgods får icke köra inne i bussen. Så om vi enbart kör låggolvare på godsturerna får det ligga kvar blir slutsatsen.

Det är snart slut på konkurrensen på energimarknaden. Energibolagen, inklusive Vattenfall, är ute och köper företag. Länder är upprörda och värnar om sina nationella energibolag. Fransmännen är ännu inte beredda att vara européer till 100%. Vårt gamla Sydkraft är nu tyskt och heter Eon.

En gammal bekant "Stockholmaren" har skrivit insändare i BT lördag. "Varför verkar det som om gatuansvariga i Borås Stad inte tar snöröjning på allvar? Är det okunskap om vilka risker och faror som kan uppstå för fotgängare, cyklister och andra trafikanter pga att vägarnas ytor krymper." "....Sedan alla hållplatser som inte röjs direkt när första snön kommer, utan får får ligga kvar så att bussarna till slut kör på ren is. Ett stort riskmoment för oss bussförare. Passagerare kan halka in under bussen eller en buss som glider in bland passagerare på hållplatsen."

Lilla Sjötofta har tappat ytterligare 6 innevånare. Ambjörnarp däremot har ökat med 15 innevånare.

Protokoll



Nya avtalet klart och gäller från 1/1 2005 till 31/5 2008. Lönerna för depålagledare är klara. Problem med uniformspersedlar till depåerna. Det är depålagledarnas uppgift att detta fungerar.
Det är inte fackklubbens uppgift att informera sina medlemmar om förändringa inom företaget.
Tre listombud skall tas fram i Borås - och listombuden på depåerna är avvecklade.. Skyddsombud: Huvudskyddsombud är Erik Skarp på 3 år. Borås Elisabeth Stigsson, Tranemo Richard Claesson och Svenljunga Ingbert Haraldsson. Skene är märkligt nog inte nämnda.
Förarcertifieringen skall visst lägga in en högre växel. Vi har som vanligt inte märkt ett dugg.
"Som sekreterare upplever jag det som positivt att få kritik, det är ju sådant som man lär sig på. Dock tycker jag inte att kritiken skall bli som ett ständigt gnatande om många gånger ej relevanta spörsmål (tydligen avgör sekreteraren vad som är relevant - inte den som har synpunkter). Protokoll för styrelsemöte är ju inte någon sorts fråge eller diskussionsspalt. Matnyttig information får man vid närvarande på medlemsmöten. Ett tips. Gå på dessa. (För det första var det styrelsemöten och dessa får en medlem inte besöka, för det andra avhandlas sällan eller aldrig något som intresserar depåerna under dessa medlemsmöten - vi är ju en obetydlig minoritet).

Åter till hemsidan

Brev till mig

04 mars 2006

Fredag 2006-03-03

Vad var det jag trodde!


Att prägla bilden av motståndarpartierna har blivit viktigare än de politiska sakfrågorna i den socialdemokratiska valplanen. Kristdemokraterna ska tigas ihjäl. Moderaterna ska framställas som opålitliga och beredda att säga vad som helst för att bli valda. Centern ska enligt planen framställas som ett lydparti till moderaterna. Folkpartiet är lite knepigare, eftersom partiet har en socialt tydlig profil i exempelvis socialförsäkringsfrågorna, så metoden blir att misstänkliggöra att fp i längden inte kan stå emot den moderata politiken.
En (S)-märkt har redan fått offras i detta märkliga spel med anledning av mejlkampanjen mot moderaternas partiledare. (S) försäkrar att han var ensam om påfundet. Jag misstänker att det endast är (S) som tror på detta.

Säkerhet i buss


Trafikföretaget Connex får sätta upp 256 övervakningskameror i stadsbussarna i Eskilstuna. Länsstyrelsen har sagt ja till ansökan som innebär att varje ledbuss utrustas med åtta kameror och varje mindre buss med fyra. Samtidigt installeras ett tyst larm så att föraren kan tillkalla hjälp utan radioanrop. Företaget räknar med att kamerorna ska minska förekomsten av våld, hot och skadegörelse på bussarna. Kameror och tyst larm - det är grejor det! Vem skall sedan ha råd att se till att det fungerar i verkligheten och vem skall komma och hjälpa föraren?

Politik = krig


Politik är detsamma som krig. Det tar sig lite olika uttyck. I gamla Sverige krigar vi inte med vapen utan med vilseledande information, så kallad desinformation. I riksdagen i januari förklarade vår nuvarande finansminister att han var bekymrad över den politik Centerpartiet står för, det är uppenbart att Centerpartiet glider åt höger. (S) berättar alltså hur Du skall uppfatta de andra partierna. Det är alltså ointressant att informera vad man själva står för. Moderaterna är opålitliga och kommer att säga vad som helst för att bli valda. Det vill säga - dom härmar (S).
Det finns fem geundläggande härskartekniker. En av dessa är osynliggörande.
De fem är: Osynliggörande, förlöjligande, undanhållande av information, dubbelbestaffning samt påförande av skuld och skam.
Osynliggörande är en ful men effektiv teknik. (S) kommer att osynliggöra Kd och se till att dom hamnar utanför 4% spärren.

Falskt busskort


En kontroll avslöjade en person som åkte buss och tåg på ett förfalskat busskort. Han påstod att han köpt kortet.

Radio 7


Radio 7 är en populär lokalkanal som hotas av nedläggning. SR skall minska med 400 medarbetare. Slutfacit är troligen att all Radio sänds från Stockholm med hjälp av något 100-tal personer. Lokala kanaler är nämligen dyrt och i rika Sverige har vi inte råd med sådant.

Service



Jag en liten men viktig fundering. Begreppet service hos kollektivtrafiken. Denna reflektion består av två delar:
Väghållningen på de vägar som kollekivtrafiken trafikerar. Den verkar inte vara prioriterad, inte i någon kommun. Om vi verkligen menar allvar med att kollektivtrafiken skall få trafikanterna att ställa bilen måste ju de vägar som vi trafikerar vara i toppskick. Skicket på hållplatserna. Det är varken kundvänligt eller god service att hållplatserna inte hålls snöfria. Det är ju knappast lockande att åka kollektivt om man måste stå i en snödriva och vänta på bussen. Inte heller är det så kul att behöva kliva av bussen i en stor snöhög.Jag undrar hur många kunder t ex en bensinstation skulle ha om deras snöröjning hade samma standard.

Västtrafik Sjuhärad hade möte med vägverket igår och hade då med sig BL´s bild av hurväghållningen fungerar eller inte. VT bör ha samma intresse som vi då entreprenörernas "misslyckanden" vid olyckor, avkörningar och därmed inställda turer drabbar VT enbart då viten inte utgår pga. bristande väghållning. Jag känner mig rätt säker på att det kommer ut någon form av handlingsprogram från detta. Vi från BL´s sida kommer att vara mycket tydligare med att ställa in när förutsättningar för trafik inte finns (vi har fanimej inte råd att köra på chans). Den olyckan som skedde i onsdags i Hillared kom upp på tapeten igen igårefter ditt samtal till mig. Jag ringde VV och förklarade att vi inte skulle köra om halkbekämpning inte startades pronto. Efter mycket dividerande gick de med på att kontrollera var bilarna fanns och när de kunde vara i Aplared och Hillared. Ett problem är dock att föraren som körde sandbilen i onsdags inte tyckte att det var speciellt halt - det förstår jag inte men oavsett så är det inte bra om vi har olika uppfattningar då trovärdigheten minskar.Vi riskerar att bli som herden i sagan om "vargen kommer". De ringde tillbax och då de skulle gå på vägarna vid 16.00 körde vi vidare.

Åter till hemsidan

Brev till mig

01 mars 2006

Onsdag 2006-03-01

Läste en kul grej i BT. Linje 319 skall längas till Håcksvik. Det som är lustigt i detta sammanhang är att just detta föreslog jag redan 2001. Det tog alltså 5 år och att förslaget inte kom från en förare, för dom kan man ju inte lyssna på.

Läste för övrigt en annan grej om Värsttrafik som illustrerar deras inställning till glesbygdstrafik:
Västtrafik har redan gjort en egen grov beräkning av pendlingsmöjligheterna i stråket Grimsås-Borås. 900 personer bedömdes då arbetspendla inom denna sträcka, och enligt Västtrafiks beräkningar skulle bara fem procent av dem i gruppen attraheras av en möjlighet att tågpendla. Västtrafiks slutsats blev därför att en satsning på pendeltåg skulle kosta mer än den smakade.
Och detta visar liksom hela "företagets" inställning. Som så mycket annat i regionen så gäller det att resurserna främst skall satsas i Göteborgsområdet. Ju längre från storstadsregionen dessto ointressantare. Tittar man på kampanjer de senaste åren så är det större städer som gällt och man har medvetet uteslutit omlandet.

Åter till hemsidan