25 februari 2006

Lördag 2006-02-25

BARA SNOTT



En säkerhetsaspekt som borde tas upp i bussar är busschaufförer, som pratar i telefon, även privat, och utan handsfree när de kör. Fruktansvärt nonchalant mot allt som handlar om säkerhet. Jag har varit med om det ett antal gånger, men aldrig sagt ifrån. "Samtal med chaufför förbjudet under färd". Finns en skylt med den uppmaningen, så gäller det väl oavsett varifrån samtalet kommer. Själv använder jag alltid säkerhetsbälte i buss, när det finns. T.ex. på långfärdsbussarna i Norrbotten, och efter kusten söderut. Det känns bra och märks inte mer än bältet i ett flygplan. Och nästa gång jag ser en chaufför som pratar privat i telefon, oavsett utrustning, så kommer jag att säga till. Du har heller ingen ursäkt att inte göra det.

Ja, detta eländiga bussåkande börjar driva mig till vansinne och ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag. Kan ingen lära dem att köra buss på ett mänskligt sätt eller i alla fall förklara för dem att man helt enkelt inte kan köra i 70km i en kurva på strax över 90 grader. Jo kan kan man, men inte en människa befinner sig på samma plats i bussen som före kurvan, det vill jag lova. Och mest drabbade blir de stackars pensionärerna som flyger som pingpong bollar, ungefär som om gravitationen hade gått åt helskotta.

Busschaufförer får konfliktutbildning. Efter överfallet i Malmö ska chaufförerna utbildas...

Busschaufförer i allmänhet verkar tro att de är odödliga. Förra året satte en bussen rakt i busshållplatsskylten. Och buss-stationen i XXXX ska man hålla sig lååångt undan om man kan. Det liknar mer Bambi på hal is än bussar framförda av s.k yrkeschaufförer. Sen ska jag väl inte skylla allt på chaufförerna. Jag tror inte att själva bussbolagen alltid anser det lönsamt att se till att vinterdäcken håller måttet.

Grupper som anser sig ha förkörsrätt är de som kör buss och taxi. Bara för att de har en bokstav till på körkortet så anser de att de inte behöver släppa över fotgängare på övergångsställen. Min gissning är att busschaufförer är klart överrepresenterade bland småbarnsföräldrar.

Mel: Oh Tannenbaum
En busschaufför, en busschaufför, det är en man med hjärntumör. Och har han ingen hjärntumör, då är det ingen busschaufför. En busschaufför, en busschaufför, det är en man med hjärntumör.

Busschaufförer som bromsar för hårt. Och som skäller på en i mikrofonen när man ber dem bromsa lite mjukare.

Efter en helg av nytt schema bestående av underbemmaning som kodord och den nya "patrulltjänsten" som hattar fram och tillbaka på linjer där det ser ut att vara behov eller där chauffören direkt ber om en bussvärd. I alla fall så är det så fint fixat nu så att folk som har utbildat sig till busschaufförer (och tidigare jobbat som värdar), men som inte får börja köra ännu får inte jobba som bussvärdar. Kanske handlar det om 8-10 personer. De har kontrakt en månad till och har papper på att få jobba minst 3 dagar i månaden, detta till trots så skiter man på BL i Lagen om anställningsskydd (dock så är paragraferna "dispositiva" vilket innebär att man kan förhandla bort detta i vårat kollektivavtal - kommunals trafikavtal). Vi återkommer med detaljer hur det ser ut. Nu verkar det vara mycket på gång, stormöten och annat. Dock verkar stormötet i nästa vecka mest handlar om "underchefens" sätt att fördela tjänsterna på, men det blir nog mycket diskussion om allt annat där. Herr Wasserman ska tydligen vara med och kommer väl inte tycka att det är det roligaste han gjort. Kan bli mycket intressant. Just ja, ryktena var typ allt från att alla bussvärdar skulle dras in till att vi skulle få väktarutbildning och hyras ut som ordningsvakter. Jaja, men men. I övrigt så kan några bussvärdar rapportera att de haft ett givande samtal med en person från styrelsen i Västtrafik Sjuhärad. Antagligen något som kan ha betydelse för hur bussvärdsjobbet kommer se ut i framtiden och diskussion kring kameror, fältassistenter, vilka summor som debiteras hur och så vidare.

Varför insisterar busschaufförer att alltid köra vrålsnabbt när man är bakfull? Och varför gör de alltid i den delen av rutten som har längst avstånd mellan hållplatserna? Det luktar konspiration...

Dagens trevligaste överraskning: Trevliga busschaufförer! Flera stycken.

I morse vid 3-tiden när jag slutade jobb så hade "Ulrik" varit framme i bussen. För er som inte fattar så kallar vi busschaufförer helgspyerna i bussen för "Ulrik". Tänk dig hur det låter när du är på väg att spy, det låter som... uuulrik... i svalget liksom :) Det blev till att köra in i tvätten och spola av golvet för inte kan man lämna bussen bara för då luktar det inte lite när nästa chaufför kommer och ska köra bussen.

För enligt marxistisk definition borde väl inte sjuksköterskor, lärare eller busschaufförer räknas till arbetare? Trodde det var förbehållet de som arbetar inom PRODUKTIONEN. Och därför är den snäva definitionen föråldrad. En rimlig definition måste inkludera serviceyrken och beakta faktorer som möjligheten att påverka sin arbetssituation. Påverka sin arbetssituation - dröm och glöm.

Åter till hemsidan

Brev till mig.....

Fredag 2006-02-24

KOLLEKTIVTRAFIK



En av våra bussar fick väja för plogbilen i Hillared och fick ta diket till hjälp. Bärgning krävdes, men bussen oskadd. På grund av snön, dålig plogbredd blir vägarna mycket smalare än de annars skulle vara och det går ibland inte att mötas med två stora fordon.

Var snälla och glöm aldrig lasta ur gods ur bussen - det kan sluta med att Västtrafik tar ut vite av BL och det drabbar oss själva i sista ändan. Det är inte kul.

Väglaget genom Aplared och Hillared är rent ut sagt uselt och det är snart dags att vägra köra genom de vägarna innan det händer nägot allvarligt. Väghållarna tycks oförmögna att göra vägarna farbara. Det är isigt, ingen sand eller flis och mycket ojämt underlag som skakar sönder buss, förare och passagerare. Det är dåligt att inte kunna hålla bättre skick på vägar där det går kollektivtrafik och det är tydligt att kommunerna inte prioriterar den trafikens framkomlighet. Skolbarn skall åka till skolan på isiga vägar i linjebussar utan bälten - dubbelmoral!

Passagerares uppfattning om vad som är en returresa varierar oavsett vad reglerna säger - dålig info från Västtrafik.

Turistbussar blockerar linjebusshållplatser vid Borås Resecentrum och tar upp plats vid Svenljunga Station.

Gamla "Betta" är det rejält drag i - den bussen kan man åka dit för en rejäl fortkörning om man inte passar sig. Stypningen funkar inte på den.

Det är ett oskick när passagerare gömmer sig i väntkuren/vindskyddet utan att meddela om man vill åka med eller väntar på annan buss. Dom som använder vindskyddet som väntplats för att bli hämtad av privatbil är ännu värre otyg. Tyvärr förekommer detta en hel del.

Som vanligt har vi problem med felparkerade bilar vid Moga Fritid och tyvärr får vi inte flytta på dem med bussen - fast det är en frestande tanke.

Funderat på dubbla budskap när det gäller förarsäkerhet. Det är ju mycket snack om kameror i bussarna framöver men likafullt släpper BL ut bussar där den vanliga kommunikationsradion inte fungerar och inte heller larmfunktionen. Detta är tydligen helt OK fast bussen är felanmäld ett antal gånger vid detta laget. Dock ingen reaktion ännu. Trafikchefen som är tillsagd på telefon har inte reagerat och inte heller verkstadschefen. Sånt är livet på BL.

Önskemål har framförts från kommunen att Västtrafik skall renovera vänthallen i Svenljunga och koppla ihop den med Bussgodset. Om det låter sig göras får vi väl se vad det lider.

Ryckig körning leder till fler olyckor


EN DOKTORAND VID Uppsala universitet har utvecklat en teori och en mätmetod för att kunna förutsäga olycksinblandning i trafiken. Mellan 2001 och 2004 har han testat bussförare i Uppsala. Genom att mäta hastighetsförändringarna (accelerationsbeteendet) under körning kan han förutsäga risken för bussförare att orsaka olyckor. Genom ett automatiskt system kan föraren få en varning om att ändra körstil. Ändrar han sig inte går signalen till trafikledningen, som tar kontakt med föraren. Metoden kan också användas för löpande övervakning av anställda vid transportföretag. Det krävs dock mer forskning och utveckling, säger doktoranden, som ska försvara sin avhandling i morgon, den 21 februari 2006. Vad blir nästa steg ett "automatiskt system" i var bil för löpande övervakning? Vi närmar oss allt mer ett övervakningssamhälle. Storebror ser allt mer ...

Hälsa inte tillbaka, busschaufförer!


Ytterligare tanke kring busschaufförerna: Alltså vi resenärer ska ju hälsa på dem. En morsning för att visa respekt. Vi måste bara få dem att förstå att de inte behöver hälsa tillbaka.

Var snäll mot busschaufförerna!


Fredrik Virtanen uppmanar folk att sluta hälsa på busschaufförer. Som gammal busschaffis ställer jag mig genast i försvarsställning. Självklart finns det sura, tråkiga chaffisar. Det finns såna människor inom alla yrken. Men för min del hände det mycket oftare att jag trevligt sa "Hej" än att folk sa det till mig. Allt för många SER inte busschauffören. De verkar inte förstå att det faktiskt sitter en människa av kött och blod bakom ratten. Vissa tittar inte ens på busschauffören. Och av de som gör det är det många som tittar på en med en tom blick. Man behandlar andra som man själv blir behandlad heter det som bekant. Därför kan busschauffören ofta upplevas som butter. Man kan i och för sig invända att det ska vara busschauffören som ska vara trevlig först. Det har jag ofta försökt med. Men det är inte så kul att vara trevlig och säga hej, när man sällan får någonting tillbaka. När det väl är någon som är trevlig, händer det ibland att man inte är beredd och hinner säga hej eller nåt tillbaka, eftersom man blir så överrumplad. Folk förväntar sig inte heller att man ska vara allt för trevlig. Är man för glad tror ju folk att man är full... Nej, det är ofta ett otacksamt jobb att vara busschaufför, vilket Filip Hammar och Fredrik Wikingsson har insett. I deras utmärkta, roliga bok "Två nötcreme och en moviebox - hisnande generaliseringar om vår uppväxt i DDR-Sverige" skriver de: "Det är svårt att tänka sig ett otacksammare yrke än att jobba som mattant. Det skulle vara busschaufför, då. Båda de här jobben går ut på att i möjligaste mån avvärja katastrofer, utan att utföra någonting som man rimligen kan berömmas för. Ingen säger åt en busschaufför att han kört jävligt bra just den här dagen. Han löper däremot stor risk att få skäll för att han är sen, kör för långsamt, kör för ryckigt och så vidare." Ett lysande undantag till dessa otacksamma trafikanter (eller "gamar" som de ibland kallas) är Cissan. Hon är en av få som förstått att busschaufförer är yrkesutövare som förtjänar uppskattning. Alla borde någon gång testa på att jobba som busschaufför eller något annat yrke där man inte får så mycket uppskattning. Det ger nog en viss ödmjukhet. Men då menar jag inte att bara testa på för en dag (som när man t.ex. har sett populistiska politiker snabbtesta att vända hamburgare under några timmar för att få lite goodwill). Utan testa på på riktigt. Sedan spelar det också in att jobbet ibland är stressigt - då är man inte alltid på sitt soligaste humör. En annan sak som påverkar är arbetstiderna, som inte är de roligaste. Jag har jobbat alla tider på dygnet som busschaufför. För det mesta jobbade jag antingen uttjänst eller delat. Uttjänst innebär att man plockar ut bussen från garaget mellan ca 04.30 och 06.30. Delat innebär att man jobbar i delade pass på dagen. Det första passet kan vara mellan t.ex. 04.52-07.47. Sedan är du ledig mitt på dagen och jobbar kanske nästa pass 12.40-17.34. Kan säga att för mig som nattmänniska var det inte idealiskt att börja jobba i svinottan (eller snarare natten). Det satte också sina spår på humöret ibland. Man vet att man sovit för lite när man sitter och biter sig själv i kinden för att inte blunda... Nu finns det förstås en del fördelar med att köra buss också, det var inte BARA av bekvämlighet som jag jobbade med det i fem år. Men fördelarna tar vi en annan gång.
Detta har jag "snott" från webben för jag tyckte den var så träffsäker och som ett bevis på att vi inte är ensamma med våra funderingar.

Att kritisera någons blogg, till att börja, med är trams. Vad får man kritisera då? TV-program? Böcker? Sura busschaufförer?
Min ångestgarderob är välfylld, och i den ryms även flygresor och dödsolyckor med berusade busschaufförer...

Bussresa innebär negativt tänkande och dömande av andra människor. Oftast av personer som går på bussen vid skolan. Jag brukar fundera över om deras utseende kan ha med deras uppförande att göra. Jag brukar alltid sitta och studera dem in i detalj, vilja bitchslapa dem till bättre människor. Jag glor på.. Den osäkra killen som är tanig och klen som blir buttad av ännu en osäker kille, som spelar kool genom att trycka ner andra. Den blyga, ganska fula tjejen som man vill ge en bitchslap och skrika åt att sluta stirra ner på sina fötter och börja ta för sig. De två tjejpolarna som ser exakt likadana ut som är jävligt tuffa när de är tillsammans, men fega och blyga när den enda går av bussen och den andra lämnas kvar ensam. De två töntiga killarna som har fula kläder, men är polers och verkar digga livet ändå. Den töntiga killen som tydligen skaffat sig hörlurar. Den koola killen som stirrar elakt på alla och känner sig kool. Den snygga tjejen med svart och blont hår som tror att hon är bättre än alla andra på bussen, som skriver blogg om det och är självupptagen.
Det värsta som kan hända under en bussresa är följande: -Batteriet i mp3spelaren tar slut. Du måste lyssna på allas prat, skratt, hysteri och sociala umgänge. Du måste gå till skolan (eller vart du nu ska) utan musik. -En person som stinker svett sätter sig brevid dig (eller bara i närheten), så du måste andas genom munnen och kämpa för att inte spy. -Skrikande småbarn. -Fjortisar som stirrar på dig och synar dig från topp till tå. -Busschaufförer som kör långsamt och pratar med någon medresenär (saktar ner tempot ytterligare). Om inget av detta händer, och det är lagomt fullt på bussen, är bussresande jävligt soft.

ÖVRIGT



Kom aldrig in på Silkroad idag - gav upp efter cirka 15 försök. Trist.
Dotter på visit i tre dagar förra helgen.
Skall köra kväll/natt lördag & söndag - inte så kul en lönehelg.
Bytt kod på några kort till TP 5000.
Pillat med datorer.

FUNDERING



Undrar vem som satte idéer i huvudet på den där (S)-märka stackaren som jobbade på partihögkvarteret i Stockholm? Han satt ju och gjorde analyser av opinionsläget och såg att det kanske inte var så bra. Tror knappast att alla omkring honom var totalt ovetande, kaffebordssnacket har nog gett en hel del info till de närmsta kompisarna - men endast han fick sparken på dagen. Hummmm. Vem vet vad man spånade på runt fikabordet?


Åter till hemsidan

Brev till mig

23 februari 2006

Torsdag 2006-02-23

Haléns varslar 45 personer om uppsägning.


Samtliga jobbar på ordermottagningen som företaget nu vill lägga ut på ett callcenter. Personalen fick information om varslet i tisdags. Orsaken till varslet är att ordermottagningen via telefon gått ner. Allt fler kunder beställer via nätet.
Tänk när vi läser att BL varslar 300 förare för att företaget lägger ut på ett callcenter. Hela verksamheten är outsourcad. Det vore grejer det. Ett callcenter i Indien troligen.

Dubbelmoral


Nyss var en minister ute i pressen och kritiserade näringslivet för att sabortera valet 2006. Samtidigt noterar man att de största statliga bolagen skar bort ytterligare nästan 5000 jobb i fjol. Samtidigt slog vinsterna nya rekord. Tänk så det kan bli. Regeringen vill ju sänka arbetslösheten och de statliga företagen ökar den... knepigt med politik.

Kräver mer PR av Västtrafik


Västtrafik måste marknadsföra kollektivtrafiken bättre för att öka resandet. Det tycker kommunpolitikerna i Svenljunga. Samtidigt ser man med oro på höjningen av ägartillskottet utan en ökning av trafikvolymen. Regionen och kommunerna är ansvariga för kollektivtrafiken i Västra Götaland och skjuter till pengar för att det ska fungera. Som ägare har Svenljunga kommun en hel del synpunkter på Västtrafiks förslag till verksamhetsplan för 2007-2009. Västtrafik vill ha ägartillskott med 311 miljoner under de tre åren. Och det utan att trafikvolymen utökas. Något kommunpolitikerna tycker är oroväckande. I Svenljunga kommun har resandet med kollektivtrafiken minskat. Därför behövs bättre marknadsföring och information om trafiken, inte minst om samhällsnyttan. Många som bor på landsbygden vet inte att det går en buss eller finns närtrafik. Vart har den långväga kollektivtrafiken i Sjuhäradsbygden tagit vägen? När det gäller utveckling av den finns Sjuhärad inte med i planen. I yttrandet över planen nämns till exempel Borås-Falkenberg via Svenljunga. Kommunen anser att det måste finnas förslag på åtgärder för den framtida utvecklingen av kollektivtrafiken i Sjuhärad. Vidare är det viktigt att det finns ett försäljningsställe i varje kommun. Inför nästa upphandling av trafik måste det göras en djupstudie av ägarnas önskemål om kollektivtrafiken i framtiden.

Nu äntligen har kommuner lagt märke till att Värsttrafik satsar alla resurser på storstadsregionerna, främst Göteborg, Uddevalla och Tvåstadsregionen. Glesbygdstrafiken är helt ointressant eftersom den är en ekonomisk belastning. Vinstkraven gör att dylik trafik inte är intressant. Det är bara att titta på "klistermärkesreklamen" som Värsttrafik hade för några månader sedan. Den syntes i Borås, men inte ens några kilometer utanför centrum. Ett bevis nog så tydligt!

Persson positiv till billigare buss till jobbet


Statsministern är positiv till tanken att anställda ska kunna få resor med kollektivtrafik till och från jobbet subventionerade av arbetsgivarna. Kollektivtrafiken är ju redan till större delen av skattebetalarna. Nu skall arbetsgivarna betala ytterligare en del. VALfläsk! Han konstaterade att regeringen under våren ska komma med fyra förslag - propositioner - som berör till exempel samhällsområdena trafik, energi och miljö. Frågan om subventionerade kollektivtrafikresor bereds och det finns många tillfällen i vår att komma med förslag. Det var efter en så kallad hearing med statsministerns oljekommission (mot oljeberoendet) i fredags, då Göteborgs trafikkontor fick berätta om sitt omfattande arbete med bland annat miljöfordon, bil- och cykelpooler samt ändrade resvanor, som statsministern bad att få en egen snabbgenomgång i Göteborg. Högst på den önskelista över miljörelaterade förändringar av lagar och regler som Göteborgs stad i flera år uppvaktat flera av regeringsdepartementen med står ändrade reseavdrag. Dock verkar förslaget om ett reseavdrag som baseras på avståndet till jobbet istället för, som i dag, restiden och som inte missgynnar kollektivtrafiken jämfört med biltrafiken, ha kört fast i regeringsapparaten. Det är en ändring av skattelagstiftningen så att arbetsgivare som vill betala hela eller delar av sina anställdas resor med kollektivtrafiken till och från jobbet, eller köpa dem en cykel, slipper sociala avgifter på denna subvention. Och att de anställda i sin tur slipper betala förmånsskatt för detta.- Jag hade nästan gett upp hoppet i denna fråga, men nu låter det mer hoppfullt, sa ordförande i trafiknämnden i Göteborg och regionråd med ansvar för trafiken i Västra Götaland.

Belöning


Busschauffören från Jönköping får pris av Kungliga Automobilklubben, KAK för sitt mod och rådighet när han avstyrde en svår misshandel vid en busshållplats. Han får lilla guldmedaljen. I oktober 2005 ingrep han under ett arbetspass när två ungdomar sparkade och slog en jämnårig.- Han har visat prov på stort civilkurage vilket tyvärr är en bristvara i dagens samhälle, säger KAK:s ordförande.- Jag är mycket hedrad och stolt säger föraren. Vill också tacka alla kollegor som stött mig i angreppen från bussbolaget. Det är väl ingen som missat att arbetsgivaren ville ge honom sparken för att han klev ur bussen och ingrep. Den uppmärksamhet som ingripandet gett upphov till gynnar knappast hans arbetsgivare. Det illustrerar den cyniska inställning som kännetecknar en hårt styrd ekonomisk verksamhet utan utrymme för medmänsklighet.

Åter till hemsidan

22 februari 2006

Onsdag 2006-02-22

Busschuafför misstänks för förskingring


En bussförare har anhålits i Borås som misstänkt för förskingring. Passagerare som betalade kontant reagerade när de varken fick kvitton eller biljetter. Uppgifter från resenärer och andra tydde på att föraren stoppade pengarna i egen ficka och detta ledde till att hans arbetsgivare skärpte kontrollen. Då togs mannen mer eller mindre på bar gärning och polisanmäldes omgående. Han är i 40-årsåldern och hämtades till förhör. Åklagare beslutade anhålla honom och sent i går eftermiddag var mannen fortfarande anhållen. -Vi har stora kontantflöden och har tidigare råkat ut för en liknande historia. Vi ser mycket allvarligt på sånt här och jobbar kontinuerligt för att förebygga att det inträffar, säger vd:n på företaget där föraren arbetar. Varken arbetsgivaren eller polisen vill nämna hur stora belopp som kan ha förskingrats. Men mannen körde en linje där biljetterna är ganska dyra och det finns misstankar om att det höll på ett halvår. I så fall kan en hel del ha försvunnit. Föraren togs direkt ur tjänst efter att en civilklädd kontrollant inte fått kvitto på att han betalat.
Det är ju alltid trist när någon ertappas med handen i syltburken. Fast som en kommentar till detta blir att ScanPoint maskinerna är idag så slitna så att allt som ofta strejkar utskriften av kvitton och då går förvisso beloppet in i apparaten, men kunden får inget kvitto - och detta inträffar i dagsläget alltför ofta

Åter till hemsidan

Onsdag 2006-02-22

Busschuafför misstänks för förskingring


En bussförare har anhålits i Borås som misstänkt för förskingring. Passagerare som betalade kontant reagerade när de varken fick kvitton eller biljetter. Uppgifter från resenärer och andra tydde på att föraren stoppade pengarna i egen ficka och detta ledde till att hans arbetsgivare skärpte kontrollen. Då togs mannen mer eller mindre på bar gärning och polisanmäldes omgående. Han är i 40-årsåldern och hämtades till förhör. Åklagare beslutade anhålla honom och sent i går eftermiddag var mannen fortfarande anhållen. -Vi har stora kontantflöden och har tidigare råkat ut för en liknande historia. Vi ser mycket allvarligt på sånt här och jobbar kontinuerligt för att förebygga att det inträffar, säger vd:n på företaget där föraren arbetar. Varken arbetsgivaren eller polisen vill nämna hur stora belopp som kan ha förskingrats. Men mannen körde en linje där biljetterna är ganska dyra och det finns misstankar om att det höll på ett halvår. I så fall kan en hel del ha försvunnit. Föraren togs direkt ur tjänst efter att en civilklädd kontrollant inte fått kvitto på att han betalat.
Det är ju alltid trist när någon ertappas med handen i syltburken. Fast som en kommentar till detta blir att ScanPoint maskinerna är idag så slitna så att allt som ofta strejkar utskriften av kvitton och då går förvisso beloppet in i apparaten, men kunden får inget kvitto - och detta inträffar i dagsläget alltför ofta

Åter till hemsidan

21 februari 2006

Tisdag 2006-02-21

Skam på torra land


Nu skall vi jobba förbi 65-år och förbi 67-år. Vi har inte längre råd att låta 40-talister gå i pension, men vi hade råd att låta dem betala pensioner 2 till 3 gånger. När dom sedan själva skall få ut den pension dom betalat in pengar till i 47-års tid då finns det inga pengar??????
I vanliga fall kallas det för bedrägeri och en massa andra brottsrubriceringar, men när våra politiker gör det är det tydligen Okey.

Kollektivtrafik igen...


I pressen klagas på busstrafiken mellan Borås och Göteborg. Den är usel säger man och man är böjd att hålla med. Det mest anmärknings är dock att Västtrafik inte lyssnar på en av delägarna = Borås Kommun. Det illustrerar hur man agerar. Att man på Västtrafik inte lyssnar på förarna visste vi sedan tidigare men nu vet vi att man inte lyssnar på sina delägare heller - undrar om det är en vild gissning att Värsttrafik inte lyssnar på kunderna heller?

Åter till hemsidan

19 februari 2006

Söndag igen.....

Diverse


En busschaufför fick ta emot fyra, fem knytnävsslag från en berusad man. Mannen påstod att han blivit påkörd av bussen.
En 14-årig pojke blev överkörd av en buss när han skulle springa för att hinna med bussen och halkade och hamnade under fordonet.
Kollektivtrafiken i Härryda blir inte gratis. En motion om nolltaxa i kommunen avslogs. Samtidigt konstaterades att de kommuner som infört lokal nolltaxa är glesbygdskommuner och att glesbygdstrafiken mer fungerar som samhällsservice.
Bälten i bussar sparar liv men få bryr sig om att använda dem. Att försöka tvinga passagerare att använda passagerarbälte borde rimligen motverka budskapet att det är så säkert så att åka buss. Det blir dubbla budskap så att säga. En buss som går av vägen kan ju förvandlas till en dödsfälla eftersom passagerarna kastas runt i bussen eller rent av drabbarkastas ur den.

Apropå väg 1680! Om vägen trafikeras med lite tyngre fordon ombeds dessa att ta det extra försiktigt under åkturen eftersom ett besök i diket kostar dyra reparationer och dessutom begränsar framkomligheten för andra som också vill testa den extremt dåliga vägen.
Inne i Borås Stad har man tydligen helt lagt av att röja snö. Här är vägarna lika skumpiga som en provbana för stötdämpare. Stadens målsättning är här att testa hur många bussförare man kan "sjukskriva" per vecka med ryggskador. Förutom detta så gäller det att knäcka så många låggolvsbussar som möjligt för att på så sätt lamslå stadstrafiken och få bussar och trafikanter att stanna hemma tills våren kommit och allt försvunnit den naturliga vägen. Pengarna är nämligen slut. Vi har nu fått en driftschef på BL. Denne man byter titel varje gång han förekommer i en tidning.

Värsttrafik


Västtrafik har på tre år dragit in över 100 försäljningsställen av biljetter. Den låga servicegraden drabbar självklart både resenärer och förare.
Den 6 mars 2006 börjar Västtrafiks nya pris- och betalsystem att gälla i Uddevalla. Några veckor senare i flera delar av Bohuslän och Tvåstadsområdet. Regionen-runt-kortet skall komma i början av april. Så småningom kommer Fritidskortet. Alla nya periodkort skall finnas på marknaden före sommaren. I höst införs avståndsrelaterade taxor. Innan 2006 är slut skall alla som reser med kollektivtrafik i Västra Götaland (fjärrtåg undantagna) använda de nya korten. I det läget gör man samtidigt tillgängligheten att kunna köpa dessa kort utanför en buss svårare, allt för att öka kassorna hos bussförarna och öka rånrisken. Det är ju ändå så gott om busschaufförer så ett visst svinn måste man räkna med och det är ju trots allt billigare för Västtrafik än att ha en massa fasta försäljningsställen som kostar pengar. Det är trots allt ekonomin som styr och inte människoliv.

Åter till hemsidan

17 februari 2006

Fredag igen....

Misstaget


En lite "allvetande" kollega åker varje dag samma tid, samma linje och tycker att han minsann vet hur den skall köras - körväg, tider, samtrafik; kort sagt rubbet. Nu arbetar han som 1/4-dels förare i Borås och har inte ett smack med vår trafik att göra. Icke dessto mindre lägger han sig i när en av depåkollegorna kör en förmiddagstur till Borås. Den "allvetande" kollegan försöker till och med att korrigera förarens körväg vilket leder till ordväxling och hot om att anmäla föraren för att han kört fel väg.
Slutet på historien är att vår "allvetande" kollega nog får be föraren om ursäkt istället. Han körde den korrekta vägen och vår "allvetande" kollega var visst inte så allvetande när allt kommer omkring och inte är han trafikledare heller.

Personal


Utbildningsenheten har fått i uppgift att genomföra individuell utbildning av några förare som uppenbarligen inte kan ta betalt eller liknande. Vi har stängt av en medarbetare då vi misstänker underlåtenhet att ta betalt.
På mig verkar det som om den ursprungliga utbildningen inte kvalitetssäkrats - ledsen men det är det intryck man får. Man får känslan av att man släppt ut förare för tidigt i trafiken.

Gällande semesterdagar så kan du inte lita på det som står i din lönespecifikation utan om du vill veta hur många semesterdagar du har så måste du kontakta lönekontoret. Jag har alltid kollat mina lönespecifikationer eftersom de sällan varit rätt, så jag misstänker att det nog är ett gott råd att göra även i fortsättningen.

Depåtjänsterna – pågår… Den har vi läst ett tag nu.

Temperatur


Det förefaller som att våra aktiviteter på morgonen med att kolla upp alla fordon har gett effekt. För att underlätta detta arbete installerar vi nu termometrar i bussarna som skall vara avläsbara utifrån så att man inte behöver öppna alla bussar – även de varma – vilket ju är onödigt. Här kommer en verklig goding. Huvudskyddsombudet har läst lusen av företagsledningen rörande temperaturen i bussarna och resultatet blir att formulera det som om man kommit på detta själva.

En liten goding till...


L 303 inte gått då förare körde fel, skulle vända, fastnade i snövall = 3.000 spänn i vite…. I denna enkla rad döljer sig lite mer. Intervallet på linje 303 är 2 timmar och den iställda turen var en morgonpendlartur. Tjänstgörande trafikledare var otrevlig och tyckte att resenärerna skulle utnyttja resegarantin. Som om dom skulle komma i tid till jobbet med dess hjälp eller att ens beloppet skulle täcka en taxiresa - löjligt och okunnigt. Trafikchefen tyckte att ett vite på 3000:-- räckte och ville inte köra turen om än försenad. Så kan det gå med förarcertifierad orutinerad personal. Man har misstankar att detta kommer att hända igen....

Diverse


Trafikledningen har vid några tillfällen varit obemannad. Då detta är förarnas ”livlina” så är det direkt olämpligt att TFL inte är kontaktbar. Detta innebär att vid riktigt besvärliga situationer kan det vara smartast att ställa tur….

Som svar på en fråga från S-ljunga vill jag informera om att rullstolskunder skall kunna ta sig ombord själva och då skall vi hjälpa till med rullstolen om så krävs. Vi skall också hjälpa till med rampen och nigning. Vi bör däremot inte hjälpa ombord kunder ”i sin rullstol” i en vanlig buss då risken för arbetsskador är stor.


Åter till hemsidan

Brev till mig

15 februari 2006

Så är jag igång igen....

Brevet som det aldrig kom något svar på


Nu är jag i bryderi igen..... Jag minns en instruktion där man beskrev hur larmknappen i bussen skulle användas.
Jag minns också inlägg om övervakningskameror i bussarna.
Skall då bussar där kommunikationssystemet inte fungerar verkligen rulla i trafik? Då fungerar ju varesig den normala kommunikationen eller larmet.
Ansvarig trafikledare tyckte att vi kunde använda mobiltelefonen?????????
Mig veterligen finns det inga mobiltelefoner i våra bussar och jag vill minnas att vår VD hotade med att avskeda de som använder mobiltelefon i bussen.
Jag får inte ihop säkerhetstänkandet och trafikledarens svar.

Länstrafiken i Jämtland


Länstrafiken i Jämtland kommer att kräva alkolås i bussarna sedan en mycket berusad bussförare stoppades av polisen. Så nu skärper man kraven på entreprenörerna och kräver nolltolerans vid framtida upphandlingar. Frågan är om man också är beredd att betala för merkostnaden.

Sockerbruk


Nu vill man förvandla det nedläggningshotade sockerbruket i Köpingebro till fabrik för "framtidsbränslet" etanol. Detta skall samtidigt ge en knuff på försäljningen av etanoldrivna bilar. Sockerbetor som ju redan odlas i området blir utmärkt råvara. Undrar vad danska Danisco tycker om detta? Dom äger fabriken nu och vill lägga ner den. Jobben skall väl tas hem till Danmark kan man tänka.

Apropå flytta


"Svenska" företag vill spara pengar genom att flytta sin IT-verksamhet ut ur Sverige. Enligt de stora Partiets sekreterare gör man detta för att jävlas med Partiet och påverka valet. Att företagen skulle göra ekonomiskt rationella val tror hon inte på. Outsourcing har de sista åren blivit på modet och att flytta IT-avdelningarna till Indien är en stor besparing. Trenden tycks dessutom hålla i sig och det gäller hela EU och inte bara lilla Sverige. Låglöneländerna lockar i en global ekonomi. Företagen lever ständigt med pressen att prestera mer för samma pengar och tillfredställa aktieägarnas krav på bättre avkastning. Och aktieägare är bland annat våra pensionsförvaltare. Har vi bundit ris åt egen rygg tro?

Bussbrister


Under första veckan i februari genomfördes kontroller av bussar i hela Europa. I gamla Sweden kontollerade polisen drygt 1500 bussar. Totalt fick 486 bussar anmärkningar för tekniska brister. Det vanligaste felet är slitna bromsar, slitna däck och trasiga klämskydd på dörrarna. Däremot kontrollerades tydligen inte säkerhetssystemen för förarna.
Samtidigt fastnar fler och fler lastbilar i polisens kontroller. Man bryter konstant mot kör- och vilotidsreglerna, men även brott mot yrkestrafikförordningen förekommer och till och med förekom förare som saknade tillstånd för yrkesmässig trafik. Överlast förekom liksom att lasten inte överenstämde med godsdeklarationen.

Sedan har vi de där bilderna


De där bilderna på någon helig profet har fått svensk lag att stå i skamvrån. För att inte skada svenska företags intressen i muslimska länder bryter svenska organ mot svensk lag. Muslimerna har lyckats åstadkomma en slags cencur på vad som trycks och visas på Internet - Grattis! Snart är vi alla rättrogna. Säpo stängde i veckan en webbplats med "olämpligt" innehåll. Vad som är olämpligt innehåll bestäms av vad som kan skada svenska företags intressen i utlandet. Vår utrikesminister fick brått att förklara för muslimska rådet att den svenska cencuren fungerar utmärkt.
Svenska muslimer vill att vi ensidigt respekterar religionsfriheten. Muslimerna vill att de beramade teckningarna skall klassas som hets mot folkgrupp - och då undrar man ju onekligen vad brända ambassader klassas som???? Den svenska ambassaden i Damaskus har fått ta emot varningar från den syriska regeringen - är det hot mot folkgrupp? Jag undrar om man inte tar koranen väldigt lätt eller klassas dessa som heligt krig?.
Att förolämpa muslimer är en krigsförklaring och jag som inte ens läst koranen kan ju trampa fel varenda dag. Men alla ickemuslimer kallas ju enligt pressen för otrogna och är klassade för icke människor och kan därför avlivas utan konsekvens för den rättrogne.
Jag undrar om inte muslimerna själva håller på att skapa den där hotbilden och invandrarhatet man så gärna vill utplåna. Man kräver dessutom undantag i olika offentliga sammanhang, vilket inte direkt talar för försök till anpassning. I själva verket betraktar man anpassning som påverkan. Man kan ju i dystra stunder tro att man vill omvända alla i sina nya hemländer till den enda sanna läran.
Samtidigt vill lilla Israel också diktera villkoren för vem som träffar den. Att Hamas vann det demokratiska valet i Palestina har inte passat EU eller USA men ryssarna är lite mer praktiska. Ryssarna har nämligen inbjudet representanter för valets segrare till Moskva. Detta har självklart fått Israel att "gå i taket". En dolkstöt i ryggen tycker israelerna. Detta med folkstyre (demokrati) är svårt.

Åter till hemsidan

Brev till mig


14 februari 2006

Bussäkerhet

Vågar du åka buss?


Svaret borde inte vara givet. Felen på bussarna ute i trafiken är både många och allvarliga. Vid en razzia på riksväg 40 i går kväll besannades polisens farhågor - igen. På söndagskvällen gjorde trafikpolisen en jätterazzia mot bussar på R40. Bakom denna låg polisen i Borås, förstärkt med band annat kollegor från Vänersborg och Göteborg. Bussarna åt båda hållen stoppades på riksvägen och lotsades sedan till bilprovningen. Det är fjärde gången denna typ av razza äger rum i Västra Götaland. Varje gång brukar 12, 13 bussar kontrolleras. Erfarenheten är att att många bussar har både många och allvarliga fel, bland annat vad gäller bromsar, styrning och brandsäkerhet. Att det är illa ställt bekräftades i Ulricehamn i går kväll. Ingen av de tre bussar som togs in under BT:s besök klarade sig utan anmärkningar. Den första, en buss i linjetrafik, hade mycket allvarliga fel på bromsarna, hela 80 procents fel att jämföras med högsta godkända 30 procent. - Föraren av denna buss var tvungen att kraftigt hålla i ratten med båda händerna då han bromsade för att överhuvud taget ha bussen kvar på vägen. Den andra bussen, också den i linjetrafik, hade allvarliga fel vad gäller styrningen. Där fanns ett kraftigt glapp, vilket gjorde bussen svårstyrd. Den tredje bussen gick i beställningstrafik. Den hade en hel del brister, felinställda ljus och läckage av motorolja. Det senare medför stor brandrisk..För att hamna i razzian skulle det ha gått minst tre månader sedan senaste besiktning. Utöver den tekniska undersökningen kollades bland annat kör- och vilotider för förarna. Våra farhågor vad gäller bussarna har besannats i alla fall hittills. Det är faktiskt kusligt att det är så här illa. Det finns flera orsaker till att läget är så dåligt. En är att vägarna är dåliga. Samtidigt körs bussarna hårt med pressade tidtabeller och liknande. Sedan är själva bussarna nog inte riktigt anpassade till dagens verksamhet. Viss irritation uppstod hos passagerare som missade anslutningar och liknande i Göteborg och chaufförer som kände sig ännu mera pressad.
Märkligt nog nämns inget om anbudssystemet - pressade priser som gör att underhåll och annat går ner till ett minimum. Kan detta vara ett politiskt inkorrekt sätt att redovisa brister i detta system? Det är ju också detta system som skapar gränsfall i körtider och pressade tidtabeller. Det gäller ju att utnyttja förarna till max eller mer.

Bara en buss gick helt felfri igenom polisens razzia på riksväg 40. Det var trafikpolisen i samarbete med Bilprovningen i Ulricehamn som stod för razzian. Bussar från båda håll stoppades och togs in till Bilprovningens hall för besiktning av erfarna bilprovare. Man tog in sju, åtta bussar och bara en var felfri. Flera hade mycket dåliga bromsar och det förekom också bussar med oljeläckage i motorrummet. Man ansåg att bromsarna på några bussar var i så dåligt skick att en hård inbromsning lätt skulle kunnat resultera i dikeskörning eller krock med mötande fordon. Läckande olja i motorrummet kan orsaka bränder. Det är skrämmande och tyvärr brukar det se ut så här när vi gör dessa kontroller. Man är medvetna om att chaufförerna är hårt pressade av sina tidtabeller och ofta byter från buss till buss utan en chans att närmare kontrollera sina fordon. Det är bussbolagen som har detta ansvar. Samtliga bussar som fick anmärkningar fick fortsätta resan men med krav på ombesiktning. På Västtrafik som upphandlar lokal och regional busstrafik i Västra Götaland är man medveten om problemen. Man träffar operatörerna ofta. Vid dessa träffar tar man bland annat upp trafiksäkerheten. Västtrafik säger att man ställer stora krav på de bussbolag som vill köra åt Västtrafik. Så man kan känna sig trygg som resenär? Absolut. Det blir ju alltid en väldig uppmärksamhet när det sker olyckor med bussar men man ska komma ihåg att de är mycket säkrare att färdas i än med bil. Dock pekar man själva på brandrisken i moderna bussar. Det har med lättillgängligheten att göra. Golven byggs lägre och det betyder också att motorrummet blir mer kompakt och varmt.
Tyvärr är sanningen den att prioritet ett är priset. Västtrafik lägger sig inte i om en operatör lägger underpris - man tar det utan att egentligen kontrollera vad detta kan leda till. Det är med andra ord åter ett felkonstruerat anbudssystem som är den huvudsakliga orsaken. Konkurrensen med mindre nogräknade operatörer gör att beställningstrafiken också är ojämnlik.

Åter till hemsidan

Brev till mig

07 februari 2006

Dagens blogg

Idag


Sicken dag - dåligt väglag på morgonen och förseningar. Bilar halkar av vägen och man fastnar bakom plog- och saltbilar.
Föraren av olycksbussen vid Arboga är misstänkt för brott säger åklagare. Vittnesuppgifter och teknisk bevisning åberopas, men vilket brott sägs märkligt nog inte och inte heller något om att bussen var felkonstuerad - märkligt.

Funderingar


Att
  • skolbarn förstör bussinredning = normal beteende

  • skolbarn tar nya tidtabeller och förvandlar dessa till konfetti och sprider i bussen = normalt beteende

  • skolbarn använder gardiner i bussen som näsduk, handduk, hängband med mera = normalt beteende

  • skolbarn skruvar loss inredningsdetaljer ur bussar = normalt beteende


  • Dessa stackars skolbarn är ju helt befriade från normala normer som vi äldre en gång lärde oss och det är därför vi tycker att deras beteende är konstigt meda det i själva verket är helt normalt.

    Märkligt


    En skola beställer en skolbuss med bälten för att åka på ett evenemang - bussen kommer inte på utsatt tid och skolan ringer företaget och undrar vart bussen är. På företaget svarar man att bussen glidit av vägen (bussen var en gammal linjebuss utan bälten mm) men att man skulle skicka en annan. Så man skickade en nyare linjebuss utan bälten. Barnen lastas på och de fyra lärarinnorna upptäcker att bussen endast har två bältesplatser (för handikappade). Man blir oroliga och funderar. Igår gled en skolbuss och krockade med en timmerbil. Idag kom inte den beställda bussen för att den glidit av vägen (nödlögn från företaget).
    Damerna lastar ur barnen och dessa får stanna hemma - hur många tror att skolan beställer bussar från det företaget igen?

    Imorgon


    Den 8 februari börjar den nya tidtabellen att gälla och vi får samtidigt förändrade tjänster.

    Skvaller


    Skvaller gör gällande att man ville ta bort depåerna och köra all trafik från Borås. Ryktet dementerades under dagen, men det bekräftades att det varit på tal. Vår VD vill ha förlängda körpass i tron att det skulle öka effektiviteten, men har glömt bort hur turlistorna ser ut.


    Brev till mig

    Åter till hemsidan

    Dagens blogg

    Idag


    Sicken dag - dåligt väglag på morgonen och förseningar. Bilar halkar av vägen och man fastnar bakom plog- och saltbilar.
    Föraren av olycksbussen vid Arboga är misstänkt för brott säger åklagare. Vittnesuppgifter och teknisk bevisning åberopas, men vilket brott sägs märkligt nog inte och inte heller något om att bussen var felkonstuerad - märkligt.

    Funderingar


    Att
  • skolbarn förstör bussinredning = normal beteende

  • skolbarn tar nya tidtabeller och förvandlar dessa till konfetti och sprider i bussen = normalt beteende

  • skolbarn använder gardiner i bussen som näsduk, handduk, hängband med mera = normalt beteende

  • skolbarn skruvar loss inredningsdetaljer ur bussar = normalt beteende


  • Dessa stackars skolbarn är ju helt befriade från normala normer som vi äldre en gång lärde oss och det är därför vi tycker att deras beteende är konstigt meda det i själva verket är helt normalt.

    Märkligt


    En skola beställer en skolbuss med bälten för att åka på ett evenemang - bussen kommer inte på utsatt tid och skolan ringer företaget och undrar vart bussen är. På företaget svarar man att bussen glidit av vägen (bussen var en gammal linjebuss utan bälten mm) men att man skulle skicka en annan. Så man skickade en nyare linjebuss utan bälten. Barnen lastas på och de fyra lärarinnorna upptäcker att bussen endast har två bältesplatser (för handikappade). Man blir oroliga och funderar. Igår gled en skolbuss och krockade med en timmerbil. Idag kom inte den beställda bussen för att den glidit av vägen (nödlögn från företaget).
    Damerna lastar ur barnen och dessa får stanna hemma - hur många tror att skolan beställer bussar från det företaget igen?

    Imorgon


    Den 8 februari börjar den nya tidtabellen att gälla och vi får samtidigt förändrade tjänster.

    Skvaller


    Skvaller gör gällande att man ville ta bort depåerna och köra all trafik från Borås. Ryktet dementerades under dagen, men det bekräftades att det varit på tal. Vår VD vill ha förlängda körpass i tron att det skulle öka effektiviteten, men har glömt bort hur turlistorna ser ut.


    Brev till mig

    Åter till hemsidan

    06 februari 2006

    Sicken dag


    Trafikvädret har idag varit urdåligt. Hallandstrafiken ställde till och in trafiken en antal timmar under dagen. Det gjorde inte vi, men vi drogs med förseningar.

    Mycket tragiskt


    Jag fick också förklaringen till nedanstående tidningsartikel.

    47-åring hittades död En 47-årig man från en liten ort i Sjuhärad hittades i går morse död på en konferensgård i Öxnevalla. Polisen misstänker inget brott bakom olyckan. Tragedin utspelade sig på konferensanläggningen "Sju sjöar" nära Öxnevalla. Enligt polisen hittades mannen död strax före klockan 09:00 lördag morgon, nedanför en brant sluttning på området. Man misstänker att han har fallit ner under natten eller tidigt på morgonen. Polisen var snabbt på plats och spärrade av området. I ett första läge visste man inte om mannen hade bragts om livet eller om det var en olycka. Polisens tekniker gjorde dock en undersökning på platsen och konstaterade att det handlat om en ren olycka.- Det finns inga misstankar om att något brott är begånget, säger vakthavande vid Boråspolisen. Den omkomne kommer från Länghem,en liten ort söder om Borås. Hans anhöriga underrättades ganska snabbt om vad som hade hänt. Konferensgruppen var där natten fredag till lördag och åkte i går hem, vilket var planerat från början.
    Den invigde vet att en kollegas make på detta tragiska sätt gått ur tiden. Vi kanske inte alltid var av samma åsikt, men att mista maken på vilket sätt som helst är inget vi önskar någon. Förvisso har vi hör uttryck som att vi är konkurrenter eller att vi rent av är fienden, trots att vi är anställda i samma företag. Den typen av snack uppskattar vi inte - änka eller inte.

    Åter till hemsidan

    04 februari 2006

    För intresserad och fullständigt ointresserade

    Idag har hela dagen gått åt till att svetsa på en blå Volvo 745. Så det blir inte så mycket bloggande idag inte. Stack visst fingrarna i en grå Volvo 740 Sedan också. Tillhåll Garage 3 i Svenljunga.

    Brev till mig som reaktion på bloggarna eller något annat

    Åter till Hemsidan

    Så var det dax igen

    Bättrekurser


    Högskolans Bättrekurser för yrkesverksamma kräver inga förkunskaper och utgår ifrån den egna arbetsplatsen. Förra året sparadedeltagarna 2.3 miljoner åt sina företag. Undrar om detta skulle kunna fungera även på lokaltrafiken?

    Busskoll


    Det har varit kontoll av bussar i och kring Borås de senaste dagarna, något som vi inte märkt. Resultatet lär ha varit gott och enligt notisen var det allvarligaste felet en spräckt framruta, Det tycker jag var och varannan buss har. Så den anmärkningen förstod jag inte.
    Det som kollades var i alla fall ljus, däck och körtider. Detta leder till den senaste infon från Västtrafik Sjuhärad: Linjerna 350 och 360 får nya tidtabeller onsdagen den 8 februari. Tidtabellerna för linjerna 350 och 360 har visat sig vara lite för snålt tilltagna, och det har medfört att bussen ofta blivit försenad. Nu har tiderna rättats till mellan Lockrydsterminalen och Borås för att stämma med den faktiska körtiden.
    Visst är det en vacker saga som Västtrafik Sjuhärad berättar. Sanningen är nämligen den att vi förare inte ville att tiden mellan Lockryd och Borås skulle kapas med 6 minuter eftersom vi visste att det inte skulle hålla, men Västtrafik lyssna inte på vad förarna tycker. Dom hade redan i tidtabellen före nya 27:an färdigställande lovat resenärerna kortare restid och först nu inser dom att dom inte kunde hålla vad dom påstått. Hade dom råkat lyssna på förarna hade detta aldrig hänt och man hade sluppit dyra tidtabelländringar.

    Veckobrevet


    Vi har fått ett nytt Veckobrev från vår Trafikavdelning. Det är för övrigt all information som numera kommer från företaget. BL-info är i all stillhet avsomnad liksom Framtiden (ja publikationen hette så).

    Personal


    Vi har ett antal nya under upplärning och det är ju en ny liten grupp på gång från Utbildningscentrum vilka kommer till sommaren. Dessa nya förare behöver bästa möjliga handledning av er gamla chaufförer. Tänk på att ditt sätt att vara och uppträda skapar morgondagens kultur på bolaget och tänk på hur det var när du själv var ny. Jag undrar bara hur många nya chaufförer BL behöver. Jag tycker att det står att nya förare är under utbildning i vartenda veckobrev. Hur många slutar per vecka egentligen?

    Vi har en ny organisation som innebär att Christer har ett tydligare chefsansvar för trafikavdelningen. Mer information kommer.. Varför vänta med den informationen? Är man egentligen inte klara med arbetsuppgifterna?

    Pågående aktiviteter


    Tranemo – Svenljungas tjänster gås igenom men vi räknar inte med att kunna införa nytt schema förrän till nästa månadsskifte. Tidtabellsarbetet pågår och det kommer att skapas en rutin för att lämna in felaktigheter och synpunkter kring tidtabeller, körtider och sånt… Det var väl på tiden att man kommer att ta hand om felaktigheter i tidtabellerna, det har ju inte fungerat de fem tidigare åren. Vad beträffar genomgången av tjänsterna så har tydligen Tranemo haft ett antal möten och kommer att ha fler, medan Svenljunga inte haft ett enda! Håller man på att hitta på ändringar över våra huvuden? Det verkar inte speciellt smart och definitivt illojalt!

    Vi har fått en sammanställning av alla ”förarrelaterade” synpunkter som kommit in till BL under de senaste 4 månaderna. Det finns en del positivt i materialet som jag kommer att skriva om senare. Samtidigt finns det ett antal mycket stort antal klagomål på enskilda förare och i det fall då förare fått många klagomål vid flera tillfällen kommer dessa att kontaktas. Underlaget visar också att vi inte tar betalt som vi skall därför kommer Tommy att successivt ta in de förare som inte kan ta betalt eller använda biljettmaskinen på rätt sätt. Snabbutbildning har sina sidor.

    Det är fortfarande så att vår trafik denna vinter hittills har gått mycket bättre än förra året avseende såväl skador som tidspassning och även gällande negativa synpunkter – det skall ni ta åt er av!
    Jag får emellanåt kritik för att jag skriver ”bara” negativt. Skälet är delvis att ”är det tyst är det bra” men är det dåligt så hör folk av sig. Det finns i försäljarutbildningen en sanning som säger ”en missnöjd kund säger det till 4 personer medan en nöjd säger det till 1 person”. Det innebär att andelen positivt kanske är uppåt 4 gånger mer än vad jag får information om.

    Övrigt


    Underhållsavdelningen har börjat följa upp busstillståndet på samma sätt som trafikavdelningen har gjort de senaste veckorna. Vi genomför ju dagligen ett morgonmöte där vi registrerar och försöker åtgärda de felaktigheter som sker inom trafiken men där vi också sammanställer fordonens tillstånd.


    Brev till mig

    Åter till Hemsidan

    03 februari 2006

    Om allt och inget!

    Smått & Gott


    Visst är det skönt med en egen dagbok som ingen läser och där man kan gnälla och rosa helt godtyckligt.
    Nyss satt jag och bläddrade i en skrift med rubriken Kultur i Tranemo och förundrades över rubriken Babycafé. Det skall börjas tidigt minsann. Fast å andra sidan så var bokrea på Tranemo Bibliotek den 20 februari intressant.
    Visst låter Berättarkvällar vid brasan mysigt och stämningsfullt, fast inte mitt i sommaren. Den 15 juni verkar inte vara den optimala tidpunkten. Men att ändå försöka återinföra berättartraditionen är värd en stor applåd.

    Farbror Leo har gått och köpt sig en nästan ny bil (2003) vilket i sig är en sensation - han som i alla år haft lite äldre bilar som han fixat till och kört med - Grattis.

    Detta bråk med profeten Muhammeds bilder ligger bortom min förmåga att förstå. Här skämtar vi friskt med både kristna, katolska och judiska religiösa symboler utan att det skapar några större kravaller, men inom islam har man tydligen en låg tolerans. Frågan är väl om det finns en koppling mellan religion och maktbalans som blir störd när man skojar om islam? Sedan kommer frågan om icke troende muslimer ens kan förväntas känna till alla regler som gäller för troende muslimer - knappast. Fast jag är imponerad över att lilla Jyllands-Posten har sådan spridning att den läses i arabvärlden. Det är stort.
    I Italien pågår en rättegång som ifrågasätter om Jesus ens existerat - som alltså ifrågasätter grunden för kristendommen och katolisismen, men inte står det stora rubriker i tidningarna varje dag för det.
    Det som verkligen förundrar mig lite är att människor som av olika goda skäl lämnat sina hemländer och flyttat inte är ett dugg intresserade av att bli en del av det nya landet utan istället försöker skapa ett minihemland - en egen verklighet av det man flydde ifrån. Jag trodde att man var glada att komma undan med livet i behåll, men så är inte fallet tydligen.
    Man kan ju undra om detta är upptakten till nästa stora religionskrig (som då givetvis handlar om makt och kontroll och inte religion).

    "Vi räknar inte med någon ökad sysselsättning inom industrin i år." Räknar man överhuvudtaget med arbetstillfällen i Sverige? Konsumtionen finns ju i Asien och då lägger man produktionen där också. Ryssland är ju också en växande marknad. Dagens Industri jobbar ju med att tjäna pengar till aktieägarna och inte reinvestera dem i ny produktion.


    Västtrafik igen


    Nu skall linje 300 köra ännu fortare till Göteborg. Nuvarande 78 till 95 minuter mellan Mark och Göteborg är på tok för lång tid. Ner mot timman skall man. Det gäller att koppla in turbon, köra nonstop och fösa alla bilpendlare åt sidan för Västtrafik vill pressa pendlingstiden. Undan alla bilister här kommer en stor blå buss.

    Varning


  • Den som gjort sig skyldig till fel eller försummelse kan meddelas disiplinpåföljd i form av varning.

  • Arbetaren skall ges rätt att yttra sig innan varning ges.

  • Facket skall underrättas om varningen och har rätt till överläggning i frågan.

  • En varning betyder ingenting för anställningen. Men om man får två är risken stor att man sägs upp.



  • Brev till Bancoboy

    Åter till Hemsidan



    02 februari 2006

    Idag är en ny dag

    Busstaxa


    Som väntat backade Värsttrafik på höjningen av taxan mellan Borås och Viared. Västtrafik Sjuhärad har tydligen missat att förankra sin nya zonindelning hos lokala beslutsfattare typ Borås Kommun. Övrig information säger att det nya biljettsystemet fortfarande brottas med tekniska problem.

    Buss på villovägar


    Tyvärr har ytterligare en buss varit på villovägar - i Länghem. Det var tydligen blixthalka i trevägskorset vid Stakagården, för bussen for rakt fram och hamnade lite vid sidan av vägen. Frågan är om inte halkbekämpningen på dessa kollektivtrafikleder blivit nedprioriterad rejält. Det är inte så noga om busspassagerare åker av vägen, skolbarn inräknade - det är viktigare att hålla bilisterna på gott humör. Att skolbarn skall ha säkerhetsbälte i skolbussar förefaller närmast löjligt när dessa fordon skall färdas på ej halkbekämpade gator och vägar.

    Tjänster


    Våra tjänster på depåerna är återigen ifrågasatta. Jag har tappat räkningen på hur många gånger Västtrafik ändrat tidtabellen vilket automatiskt leder till att alla tjänster måste göras om. Denna gång gäller det att spara pengar eftersom företaget har lagt in förlustbud vid upphandlingen. Detta kommer givetvis att gå ut över de som utför de egentliga arbetet förarna. Alla trivselfrämjande åtgärder är självklart också indragna - det gäller ju inte att värna om förarkåren utan om ekonomin. Detta hänger tydligen inte ihop.

    Brev till Bancoboy

    Åter till Hemsidan

    Kommer Du ihåg



    För en tid sedan (i december 2005) blockerades vägen mellan Lockryd och Svenljunga av denna "lastbilsspärr".



    Det blev till att backa cirka 1 km med bussen och sedan ta en alternativ väg till Svenljunga, samt via mobiltelefon (som vi inte får använda) informera kollegorna om ändrad körväg. Vår trafik flöt på så sätt utan större förseningar. Tyvärr fick vi ingen hjälp från vår trafikledning.

    Olycksbussen


    Enligt senaste nytt var det inget tekniskt fel på olycksbussen vid Arboga. Det var nog inte väntat heller.

    Snöröjning


    1. Det går tyvärr inte alltid att få snöröjningen på gatan och vid/på hållplatsen att ske samtidigt då detta ofta sker av olika entreprenörer och med olika fordon vilket innebär att det kan uppstå snövallar. Men detta ska åtgärdas efter hand man hinner med. Nu finns även en grupp som består av personer från Västtrafik, trafikkontoret, Gatubolaget och våra entreprenörer som samarbetar för att snöröjningen och därmed kollektivtrafiken ska fungera bättre vid snöfall. Detta skall åtgärdas efter hand man hinner, men på ett fleratal ställen hinner man ju inte på flera veckor. Med tanke på hur verkligheten ser ut undrar man om svaret verkligen är förankrat i verkligheten.
    2. I Göteborg är de gator och vägar där det går kollektivtrafik alltid prioriterade vid halk- och snöröjning. Speciellt gator med branta backar.

    Brev till mig

    Hemsidan

    Utan hängslen och livrem

    Idag fungerade inte kommunikationsradion i bussarna och därmed fungerade inte heller larmet, så vi har kört omkring utan möjlighet att larma. Dessutom var det tydligen strul med telefonerna in till BL för det tog tre timmar innan vi kom i kontakt med trafikförman....??? Hur bra är det.
    Så allvarligt tar man i praktiken på hot & våld mot förarna. Mycket snack i liten verkstad och jag tvivlar på att vi någonsin får övervakningskameror eller bussvärdar. Det låter bra att tala om det - det är en helt annan sak att se till att det blir så.

    Vagn 240 saknade antispinn och hade över 12 mm dödgång i ratten vilket fick den att "vandra" i sidled.
    Vi jobbar med att försöka få fram gångbara telefonnummer till Hallandstrafiken eller Swebus så att vi kan ha en begränsad kommunikation om vi skulle få bekymmer att komma i tid till Älvsered. Ännu har det inte gått i lås. Swebus förare har inte varit till någon hjälp på den här punkten, dom har ingen aning när man frågar dom. Vi forskar vidare...skumt att det skall vara så svårt?
    Mail till Hallandstrafiken har ännu inte gett resultat.

    S-E har i alla fall fixat diesellistan för januari 2006 och han behövde "bara" vända i Holsljunga idag. Vi får väl se hur det går för mig på fredag....?

    Igår tvättade jag bilen och upptäckte till min förvåning att den inte var grå. Faktiskt var den blå.
    En kollega kom på att han också behövde två "nallar" en att svara i och en att ringa billigt ifrån.

    I övrigt har vi ännu jul i vår lilla by. Julgranen står och lyser så grann när jag kommer hem framåt natten....

    Brev till mig

    Åter till Hemsidan

    01 februari 2006

    Onsdag och lite vinter

    Det har varit lugnt de senaste dagarna. Återstår att se om depåmötet häromdagen lämnar önskvärt resultat. Att komma i tid till jobbet i denna bransch är ju viktigt - vi går ju efter tidtabell! Snö utomhus och lurigt väglag. Vagn 241 lite lurig i styrningen, kan vara lite glapp i styrsnäckan.
    Det har varit lugnt på MSN och ICQ-fronten. Mina arbetstider går i otakt med resten av världen just nu. Men å andra sidan så har mina arbetskamrater inte så stort intresse av datorer, bussförare av den lite äldre varianten sysslar inte med dylikt. Lite ensam om detta intresse.
    En lustig sak kunde observeras häromdagen - en varning utdelades, men av handlingen framgick inte vem som varnade. Inte speciellt proffsigt.
    Apropå samtrafiken med Hallandstrafiken så är den allmänna åsikten den att vi inte skall använda privata mobiltelefoner för att söka kontakt vid störningar - det får trafikledningen sköta om dom gitter. För övrigt skall vi inte använda mobiltelefon när vi kör buss - det har vår VD/Personalchef (samma person) beslutat. För vår del innebär det stundtals lite problem, men det går ju att försöka minska användningen och passa på när vi inte kör.
    Just nu väntar vi på att få våra låggolvare utbytta mot normalbussar.

    Man har undersökt hur mycket trafik resenärerna får för pengarna hos 19 länstrafikbolag. Man har också tittat på hur stor del av länstrafikbolagens konstnader som skattebetalarna får stå för.
    Hallandstrafiken handlar på en sjätteplats medan Västtrafik med sin sjuttondeplacering är ett av de sämsta länstrafikbolagen.
    Bäst är Storstockholms lokaltrafik, enligt undersökningen.

    Alla Swebusanställda ska:
    bemötas med respekt
    få möjlighet till personlig utveckling
    kunna påverka sin arbetssituation och känna delaktighet
    få återkoppling på sin arbetsprestation och därmed känna tillit i ett öppet klimat.

    Är detta något för BL? Idag är det inte så.

    Yrkesgruppen bussförare har väl ett rykte om sig att ibland kunna vara litet vresiga, detta finns t.o.m. manifesterat i sångtexter. Ur ett annat perspektiv är det belagt att det handlar om en högriskgrupp, med ibland extrem belastning av stress och en överdödlighet i hjärt-och kärlsjukdomar. Under alla år har det hört till vardagen att enstaka utbrott kunnat förekomma från enskilda förare, när det "hakat upp sig". Det har inte väckt något större rabalder.
    Men just stort rabalader blev det emellertid kring en bussförare i Skåne i januari. I tidningen blev rubriken "Bussförare kallade elever för apor". En artikel dagen därpå konstaterade att bussföraren fortfarande arbetade kvar inom bussföretaget, men detta var tydligen minst av allt någon självklarhet: "Trots chaufförens ordval får han fortsätta köra enligt sitt vanliga schema." Priset var att han bett om ursäkt. Tidningen kan meddela att han tappade behärskningen och att han "ångrar sitt ordval".

    Vad hade egentligen hänt?

    Som det framställdes i den första artikeln var chaufförens agerande i stort sett obegripligt. En kvinnlig lärare med dubbelnamn hade varit vittne i bussen och chockerats av det fräna språket, hon "trodde knappt sina öron": "Ni har en IQ-nivå som ligger på apornas nivå! Åk till Zoo och hälsa på era kusiner!"Som läraren uppfattade saken var förarens utbrott oprovocerat. Flera elever "tog illa vid sig", kände sig "oförskämt behandlade" och läraren skulle enligt artikeln ta upp händelsen med skolledningen. Så framkom ytterligare en omständighet, nämligen att läraren: "...utesluter inte att elevernas invandrarbakgrund kan ha påverkat chaufförens ordval." I artikeln den 21/2 nyanseras sedan bilden, en annan sida av saken framkom: förarens utbrott (om än olämpligt och onyanserat) var inte oprovocerat. En talesman för bussföretaget klargjorde:"Vår chaufför... sa att de som trycker på stoppknappen har samma IQ som en apa..."Det handlar alltså om ett bustryckande, ett sätt att trakassera föraren. Man tryckte på stoppknappen utan att någon skulle gå av. Talesmannen fortsatte:"I flera år har vi haft problem med eleverna på skolan. Det har gått i vågor. Men när det varit som värst har vi tvingats sätta in extrabussar för att skilja de bråkigaste eleverna från våra övriga kunder..."."Linjebuss har vid flera tillfällen träffat representanter för skolan och dessutom skickat ut eget folk för att prata med skolans elever. Men problemen har inte upphört."
    Den kvinnliga läraren med dubbelnamn hade alltså inte ha behövt bli så överrumplad. SUMMAN av denna historia bli ändå att en samhällsförändring inträffat. Den här typen av incidenter har förekommit förr i Sverige, även innan det fanns många elever med invandrarbakgrund. När de nu inträffar tolkas de dock i nya termer. Svenska elever står pall för (olämpliga) utbrott från enskilda bussförare, invandrarelever kan visa sig mer ömtåliga.

    Brev till mig
    Åter till hemsidan

    Onsdag och lite vinter

    Det har varit lugnt de senaste dagarna. Återstår att se om depåmötet häromdagen lämnar önskvärt resultat. Att komma i tid till jobbet i denna bransch är ju viktigt - vi går ju efter tidtabell! Snö utomhus och lurigt väglag. Vagn 241 lite lurig i styrningen, kan vara lite glapp i styrsnäckan.
    Det har varit lugnt på MSN och ICQ-fronten. Mina arbetstider går i otakt med resten av världen just nu. Men å andra sidan så har mina arbetskamrater inte så stort intresse av datorer, bussförare av den lite äldre varianten sysslar inte med dylikt. Lite ensam om detta intresse.
    En lustig sak kunde observeras häromdagen - en varning utdelades, men av handlingen framgick inte vem som varnade. Inte speciellt proffsigt.
    Apropå samtrafiken med Hallandstrafiken så är den allmänna åsikten den att vi inte skall använda privata mobiltelefoner för att söka kontakt vid störningar - det får trafikledningen sköta om dom gitter. För övrigt skall vi inte använda mobiltelefon när vi kör buss - det har vår VD/Personalchef (samma person) beslutat. För vår del innebär det stundtals lite problem, men det går ju att försöka minska användningen och passa på när vi inte kör.
    Just nu väntar vi på att få våra låggolvare utbytta mot normalbussar.

    Man har undersökt hur mycket trafik resenärerna får för pengarna hos 19 länstrafikbolag. Man har också tittat på hur stor del av länstrafikbolagens konstnader som skattebetalarna får stå för.
    Hallandstrafiken handlar på en sjätteplats medan Västtrafik med sin sjuttondeplacering är ett av de sämsta länstrafikbolagen.
    Bäst är Storstockholms lokaltrafik, enligt undersökningen.


    Brev till mig
    Åter till hemsidan