31 januari 2006

Förarmöte måndag

Det var mycket länge sedan vi hade ett förarmöte på vår depå....så länge sedan att jag inte ens minns det längre. Det behövs sällan med andra ord. Nåja, vi blev informerade om än det ena än det andra. Det hade bl a blivit för dyrt att låta BiV ta hand om redovisningen hos "grannarna" så det har hon kvar. Kan gissa att hon kämpat emot.
Vi fick höra synpunkter om hur vissa tjänster bör köras. Det gäller att komma ihåg att köra rätt och komma ihåg alla extrasvängar på Z:a-turer.
Sedan skall bussen städas & tvättas efter avslutad tjänst - inte mitt i en tjänst.
Vi blir äntligen av med vår låggolvare och får en buss från vår granndepå. Där minskar dom med ett fordon. Även i den andra depån längre bort är förändringar att vänta.
Vi fick veta lite om det nya biljettsystemet. I planerna ingick att periodkort och liknande skulle vara igång i mars - nu blir det kanske i november. Vissa trodde inte man skulle komma igång före pensioneringen. I Strålkastaren 6 2005 skroderar Värsttrafik om det nya pris- och betalsystemet där cirka 300 olika varianter av månads- och periodkort ersätts med 8 stycken, men det är skjutet på framtiden - igen.
I Borås står en dator och tänker ut smarta lösningar om hur de olika depåernas tjänster skall se ut - de fackliga listombuden är totalt överkörda och tillfrågas eller informeras inte längre - och fackklubben tiger och går i ledband. (Man kan undra varför man lägger runt 4.000:--/år till dessa?). I morgon skulle denna smarta maskin meddela resultatet. Blockbuster heter det smarta programmet. Vi får väl se hur smart Blockbuster egentligen är.... Det är ju far och son som sköter det hela och deras förtroendekapital ligger väl på minus hos flertalet.
Fikat på mötet var i världklass som vanligt.
Idag är det Tisdag och då kör vi lite annorlunda på våra Z-turer. Så det är väl dax att göra sig klar....

Hör av Dig.....
Brev till Bancoboy


Åter till Hemsidan

30 januari 2006

BloggPlock om kollektivtrafik


Här är lite plock från andras bloggar om just kollektivtrafik



Jag hörde i radion att en busschaufför i Jönköping blivit varnad och hotad med avsked för att han ingripit i ett slagsmål utanför sin buss. Han gick emellan ungdomar som sparkade på en liggande person för att avstyra misshandeln.
Ett föredömligt ingripande av busschauffören tycker nog alla som läser det här. Men ingalunda, hans arbetsgivare bussföretaget Arriva ansåg att chauffören begått tjänstefel eftersom han bröt mot företagets säkerhetspolicy.
Man tar sig för pannan. Har samhällsutvecklingen gått där hän att en enskild medborgare inte längre får ingripa i en nödsituation. Bussföretaget menar att istället för att ingripa själv skulle chauffören ha kallat på polis. Han kunde ha skadats vid ingripandet, företaget pengar som chauffören hade hand om kunde ha stulits, hävdar Arriva, och skickar chauffören ett brev där han meddelas att företaget "ser allvarligt på det som hänt och vill på detta sätt varna dig för att ett upprepande kan komma att medföra en uppsägning från vår sida".
Det här är allvarligt, anser jag. Bussföretagets agerande är minst sagt beklämmande. Det strider mot kristen etik och gammal hederlig svensk moral. Arrivas omtanke om sin personal och sin egendom får inte hindra en anställd från att hjälpa en människa i nöd. Jag är övertygad om att jag inte är ensam om denna uppfattning. Jag högaktar busschauffören för hans ingripande att hjälpa en medmänniska!

Biljettsystemet gör att man kan hålla koll på hur folk åker (egentligen hur en person med ett visst kort åker) och kan därmed anpassa linjesträckning och tidtabell efter hur folk åker. Man får därmed en effektiv kollektivtrafik. Det här har man nyttjat i Malmö.Trots att man har uppgiften, så verkar man inte dra någon lärdom av hur lång tid det tar att köra vissa sträckor. Många bussar, som går samma väg nu som innan, dras fortfarande med samma förseningar som innan. Detta gäller i många städer jag besökt, dock inte i alla. Har man inte automatisk insamling av uppgifter, så har man folk ute då och då som tar tiden manuellt. Varför tar man inte och justerar tiderna, så att folk slipper reta sig på att bussarna ständigt kommer försent? Det är ju enkelt. Informationen har man, så det är ju bara att använda huvudet.Det kan väl inte vara så illa att trafikplanerarna saknar förmågan att använda huvudet? Fast man kan ju anta att man tycker att förarna ska bryta mot gällande hastighetsbegränsning, så att man därigenom sparar pengar. Vilken annat skulle skälet kunna vara, när man vet att bussen tar 12 minuter på en viss sträcka under rusningen och bara 10 annars och man trots det anger 10 minuter i tidtabellen under rusningen? Det här har diskuterats förr, i samband med förarnas så kallade "kisspauser" och då var skälet just att det skulle bli dyrare, även om man inte specificerade hur det skulle bli dyrare. Jag kan dock inte se någon fördyring. Bussarna skulle ju inte ta längre tid på sig än idag. Det enda man skulle åstadkomma är att kunderna skulle bli mindre irriterade, eftersom bussarna då skulle gå enligt tidtabell. Kunderna skulle således kunna lita på tidtabellen och kunna vara nöjda med kollektivtrafiken. Dessutom, så skulle förarna slippa känna sig stressade, slippa bryta mot hastighetsbegränsningen. Så jag förstår inte varför man inte löser problemet - justerar tidtabellen efter verkligheten.

Skräckfylld bussresa! Turen från Borås blev en skräckfärd som slutade med att förare och passagerare tvingades lämna bussen.En rasande man tog tag i ratten under resan. Han gick bärsärkagång och hotade spränga allt. - Jag tycker det är fruktansvärt att sånt här inträffar. Tyvärr verkar hot och annat bli vanligare, säger lagledaren på Borås lokaltrafik - Tranemo Depå - efter händelsen på lördagen. En chaufför i laget som hon leder drabbades. På morgonen skulle han köra buss 301 mot Tranemo. Vid Trandared klev en 28-årig man på. Under helger kör inte bussen nya vägen utan den gamla, längre. Det gjorde 28-åringen rasande. Mannen krävde att bli körd direkt till Tranemo. Han gapade och skrek, fast föraren och en annan passagerare lyckades lugna honom. Men bara tillfälligt. 28-åringen blev åter aggressiv och hotfull och i Aplared ryckte han plötsligt tag i ratten. Som tur var höll bussen låg fart just då. Mannen började sparka mot baksidan av förarhytten. Chauffören lyckades larma om hjälp på radio. I Lockryd tog sig föraren och de andra passagerarna ur bussen, bland dem ett par barnfamiljer. Men 28-åringen var kvar. Mannen tog tag i hatthyllan, svingade sig så att han fick kraft att sparka sönder två biljettautomater. Han gav sig också på annan inredning och försökte få loss en brandsläckare.- Den blir bra till en bomb. Jag ska spränga bussen och polisen. Han greps som misstänkt för framkallande av fara för annan, hot mot tjänsteman och skadegörelse. Mannen släpptes senare. På bussen verkade han drogpåverkad eller förvirrad. I polisförhör sa han att han kände sig lurad och baktalad av chauffören och andra passagerarna.- Det har ju talats en del om bråk och hot sent på kvällar. Det här visar ju att förare och passagerare kan bli utsatta på dagtid och på landsbygden, säger lagledaren i Tranemo. Föraren på buss 301 kände sig i går så pass bra att han ville köra idag igen.
Så har det hänt igen. Det var visserligen ett tag sedan nu som det var lite hårdare tag på dessa linjer, men BL har ändå inte ansett dessa linjer som utsatta för våld och hot. Lite trist med tanke på att insatstiden från Polisens sida ökar med avståndet från Borås. Samma sak gäller kommunikationssystemet som får sämre verkningsgrad med avståndet från Centralorten. Sedan är systemet så pass ålderstiget att man blir glatt överraskad varje gång det fungerar. Tack och lov slutade denna provokation utan fysiska personskador - de psykiska skadorna hos förare och passagerare är lite vanskligare att mäta. Måtte vi få ett bättre skyddssystem i framtiden - även om det kostar en slant.

Jag följer trängselavgiftsförsöket med spänning. När jag åkte buss den 3 januari såg det ut som att det var färre bilar. Klockan var just 16.00. Genom att gå in på Stockholmsförsökets hemsida kunde jag se att lite rätt hade jag uppfattat situtionen. Där fanns staplar som visar trafiken dag för dag och jämförelsestaplar från dagen innan det infördes och en vanlig dag i höstas.Jag är positiv till försöket och hoppas det blir permanent om det får bra effekt. Jag vill självklart att avgifterna ska satsas på en utökad kollektivtrafik. Trängselavgifterna är ett politiskt styrmedel för att flytta trafik från överbelastade vägar till andra färdmedel där det finns resurser att ta emot fler. Att använda pengarna till nya vägar är möjligen aktuellt i undantagsfall. Det som skulle behövas är fler bussfiler, så att de resorna går smidigare. Eller så löser det sig när det blir färre bilar inne i stan. En vacker dag vill jag ha gratis kollektivtrafik. Kontrollerna kostar så mycket idag att det lönar sig att inte ta ut avgiften till att börja med. Jag ser 2-4 väktare vid varje station ibland, förutom spärrvakten. Och det är samhällsekonomiskt mer lönsamt att ha folk i allmänna kommunikationsmedel, än ute på vägarna där de riskerar sina liv och sliter på vägnätet och släpper ut avgaser.

Jag har blivit utsatt för en totalomvändelse! Jag säger numera Yippie för trängselskatten ... men kommer det här hålla i sig. Tjugo minuter till jobbet under värsta rusningstiden, parkeringsplatser - man kan t o m välja, inte kasta sig in på första bästa ... OK, det kostar - men nu åker jag för det mesta så jag bara behöver betala 20 kr tur och retur. Men är det så här det kommer bli så Go for it.
Jaha det var två motsatta och positiva inlägg om trängselskatten i Stockholm. Det som kan förvåna är att så många tror att avgiften skall gå till kollektivtrafiken i Stockholm. Man har noll koll på vad försöket verkligen kostar och man är mer än lovligt blåögda om man tror något sådan.

På http://goteborg.trafiken.nu/ kan man titta på kamerabilder hur trafiken flyter......Nu har vi ju inga sådana kameror i Borås med omnejd och inga datorer i bussarna heller för den delen.

Igår var jag på insiktsutbildning. Förvaltningen jag arbetar på driver ett projekt som heter "Kollektivtrafik för alla" och som syftar till att alla människor ska kunna åka kollektivt. Nya spårvagnar ska köpas in, hållplatser skall byggas om och handikappanpassas och förare ska utbildas. I första steget skulle vi som jobbade som administrativ personal få en halvdagsutbilding och komma till insikt om projektets förträfflighet. Först fick två representanter från två handikappföreningar berätta lite om sina svårigheter i den nuvarande kollektivtrafiken och hur de nu jobbade med att resträna sina medlemmar. Vi fick se ett inspelat meddelande från Ulrica Messing och sedan fick vi se en hel del på film. Två käcka och glada killar från Göteborgs Spårvägar tog sedan över scenen och berättade glatt om hur bra allt skulle bli. Eftersom min arbetsplats sedan länge är drivande i projektet så var det inga speciella nyheter de hade att erbjuda, men jag måste säga att det var två guldkorn de hade vaskat fram. Två roliga och framåt killar. De borde nog överge sitt yrke som spårvagnsförare och köra med Stand-Up istället. Efter Nisse & Magnus var det dags för Spåvägens nye VD att prata med oss. Oss, dvs ca 100 personer från Västtrafik, Färdtjänsten, Trafikkontoret och Spårvägen. Han var riktigt rolig han med och vi fick oss många goda skratt. Han berättade om att när han duschade så stod han vänd med ansiktet mot duschstrålen, vi fick sedan göra en övning som gick ut på att man skulle vända sig om och massera personen som stod bredvid en och därefter skulle alla vända sig och massera den personen som masserade först. Sedan bad han alla som duschade med strålen i ansiktet att sätta sig ner och alla som ville ha strålen i rygg/nacke skulle stå kvar. Det visade sig att de flesta kvinnorna föredrog att ha duschstrålen bakifrån medan männen hellre riktade den mot ansiktet *s*. Själv tillhörde jag den minoritet av kvinnor som satte sig ner. De här två övningarna hade egentligen inget samband med varandra, men det var rätt kul :))

Västtrafik åt folket! Onsdag 23 november 2005, 12:29 Idag vill jag inleda dagen med att hylla kollektivtrafik! Det är då fan inte vad man brukar göra en onsdagsmorgon, men nu är det just så att Västtrafik, kollektivtrafiken i Västra Götalands län, har SÄNKT kostnaden på deras månadskort. (Månadskortet för vuxna kostar numera 500 kr istället för 510 kr) Nu vill jag bara poängtera en sak till och det är just det här att de har sänkt kostnaden... Alltså, kostnaden har blivit mindre. Inte lika hög som förut. Inte högre. Utan mindre...Nu återstår bara en fråga: när har det någonsin blivit billigare att resa kollektivt? Det är då inte i Stockholm, inte heller i Jönköping eller någon annanstans. Priserna höjs alltid, de sänks aldrig. Sån är lagen verkar det som. Men inte i Göteborg. Jag får helt enkelt lyfta på hatten och hylla Västtrafik - Sveriges coolaste kollektivtrafik!

Busstider i realtid via webb och mobil nu kan du prova! Länge har det talats om att ge bussresenärer realtidsinformation via internet. Nu har det blivit verklighet. I Lund är ett system i drift, i Karlstad har man precis lanserat tjänsten med en ny fräsch layout, och i Luleå pågår tester. På dessa platser kan man via internet eller wap/mobil hämta info om när bussen verkligen går.

I samband med Transportforum i Linköping delas det för åttonde året i rad ut pris för bästa examensarbete kring kollektivtrafik. Vinnare i årets uppsatstävling blev uppsatsen Elektronisk tjänstekvalitet Kollektivtrafikinformation i Värmland. Prissumman är på 10 000 kronor. Kollektivtrafiken är en viktig del i det svenska transportnätet och en förutsättning för att många svenskars dagliga liv med skola, arbete och fritidssysselsättningar ska fungera. Användandet av webbaserade tjänster blir allt viktigare i takt med att Internetanvändningen i samhället ökar. Inte minst för kollektivtrafiken har Internettekniken inneburit nya möjligheter att sprida information. Att studera kunders upplevda kvalitet av dessa tjänster blir därför betydelsefullt för den fortsatta utvecklingen av webbaserad information om kollektivtrafik.
Som en liten kommentar till detta sista blogginlägg vill jag påpeka att BL:s inställning är att datakunskap i n t e är en egenskap som en kollektivtrafikförare behöver kunna. Att utvecklingen går mot webbaserad information har ännu så länge inte rubbat den grundsynen.





E-post till Bancoboy

Åter till Hemsidan

Det var ett väldigt tjôt om kollektivtrafik

Rikstrafiken har dragit in sitt glesbygdsstöd på 2,3 miljoner kronor till Länstrafiken. Det betyder att den kompletteringstrafik, som pengarna använts till, hotas på sikt. Kompletteringstrafiken har införts på ställen där bussturer dragits in på grund av för få resande. Kompletteringstrafiken måste beställas per telefon när man vill utnyttja den. Så ser verkligheten ut för begreppet "Hela Sverige skall leva". Hur var det nu samhälls- eller företagsekonomisk kalkyl? Det där med samhällsnytta fick stryka på foten.

Efter ett antal turer och olika besked blir det trots allt gratis kollektivtrafik för alla ungdomar under 18 år under ett dygn nu i helgen. Nu meddelar Västtrafik att man kommer att genomföra arrangemanget, trots att kommunstyrelsen formellt inte gett sitt godkännande. Västtrafik meddelar att man fått en beställning som inte går att ändra med så kort varsel. Det var ungdomsfullmäktige som beslöt att ge alla ungdomar ett gratisdygn på spårvagnar, bussar och lokaltåg. Tufft försök - frågan är om det gör någon skillnad?

Just nu är kollektivtrafiken försenad på grund av vädret. Tidpunkten har långa telefonköer. Västtrafik räknar med att fortsätta köra men nästan all kollektivtrafik kommer att vara försenad resten av dagen. Västtrafik uppmanar resenärerna att ha överseende med omständigheterna och tänka på det och ha goda tidsmarginaler när de ska ut och resa. Hoppsan, kan bussen påverkas av väder och övrig trafik? Det står ju här i turlistan att bussen skall vara vid Resecentrum klockan 08:07 och jag skall med tåget :-(. Kopplingen mellan väderlek och bussar & tåg har nog inte riktigt gått hem.

Kan arbetspendling med kollektivtrafik fungera som bantningsmetod? En studie gjord på Karolinska sjukhuset visar att överviktiga kvinnor som tar bussen till arbetet istället för bilen går 1 600 steg mer varje dag och har bättre kondition än de som tar bilen. Se där ett starkt argument för att åka buss. Med tanke på alla bantningstips i tidningar och reklamTV så har vi här en metod som bevisligen fungerar. ÅK BUSS!

Polisen har under gårdagkvällen och natten genomfört en stor insats mot ordningsstörning inom kollektivtrafiken. Detta för att komma till rätta med den allt hårdare attityden och de provokationer som framför allt unga resenärer utsätter förarna för. Det är ju själva den att detta överhuvudtaget skall behövas. Uppenbarligen fungerar inte samlevnadsreglerna människor emellan eller så finns det för många varianter?!

Vägverket skapar arbetstillfällen i hela landet genom att ge kollektivtrafiken resvärdar som ska göra skolskjutsar säkrare och kollektivtrafik mer tillgänglig för funktionshindrade och äldre. Plusjobb kallas det. Vad händer med de bussvärdar som redan fanns och som lokaltrafiken själva betalade? Får regiontrafiken del i denna satsning?

Ett nytt biljett- och betalsystem för massa miljoner kronor ska införas på bussar och tåg i Mellansverige med start 2007. Åtta trafikföretag har genomfört en gemensam upphandling av ett framtida biljett- och betalsystem. Upphandlingen omfattar utrustning i mer än 1500 bussar och 50 tåg och nära 500 000 kontaktlösa resekort. Systemet ska levereras av det tyska företaget Atron Electronic. Det nya systemet gör det möjligt att betala resor över länsgränser. Kunden kommer själv att kunna ladda sitt kort och sköta abonnemang via sin dator hemma. Där kan man undra om dom kommer igång i tid? Västtrafik ligger ljusår efter sin ursprungliga tidtabell pga tekniktrassel och f-n vet allt. Hur bra "vårt" system är i operativt skick har vi aldrig fått veta - vi tillhör inte den betrodda gruppen. Vi tillhör "need to know"-gruppen - och dessutom är vi lågprioriterade.

Morgonens busschaufför visade sig vara något av en överraskning. På förarstolen satt en liten kvinna, som såg ut att vara någonstans mellan tjugo och trettio år. När vi morgonpendlare klev ombord mötte hon våra blickar en och en och önskade oss en god morgon med ett vänligt leende. Detta händer inte särskilt ofta. Bussfärden därefter var en dröm. Chauffören körde med tryggt självförtroende, utan tvära inbromsningar och den okoordinerade rytm som annars utmärker linjen i morgontrafik. Så vitt jag kunde se förgrep hon sig inte på fotgängare och försökte inte preja cyklister av vägbanan. Visserligen kom vi fram fem minuter senare, men vad gör väl det? Jag åker gärna med henne igen. Äntligen lite beröm till en bussförare - det mesta brukar vara gnäll.


Brev till Bancoboy
Åter till hemsidan

Mer om kollektivtrafik

Ett av grundkraven i Skånetrafikens upphandlingar är att trafikföretagen ska ha en personalpolicy mot alkohol och droger hos personalen. Det sköts på olika sätt av olika företag, genom stickprovskontroller, samarbete med polisen eller företagshälsovården. Ändå har det förekommit fall då förare slunkit igenom kontrollen. Samtidigt har utvecklingen av alkolåsen lett till högre driftsäkerhet. Det ska egentligen räcka med de kontroller som görs idag i kombination med trafikföretagens handlingsplaner. Men man tar den här frågan mycket allvarligt. Därför beslutade nämnden idag att krav på alkolås ska finnas med i anbuden framöver. Det är väl gott och väl att man vidtager åtgärder mot droger och fylla i trafiken, men jag saknar en sak och det är någon form av eftertanke. Varför har vi hamnat i denna situationen? Varför måste vi hela tiden misstänka personalen för drog- och alkoholmissbruk? Vad är det för faktorer som skapat ett samhälle där alla hela tiden måste kontolleras? Är det inte drogtester eller alkoholtester är det övervakningskameror eller GPS-övervakning. Sätten att övervaka oss är många - vi inger tydligen inget förtroende och måste därför ständigt kontolleras.

Kollektivtrafik är en grundläggande samhällsservice och bör därför utformas från ett samhällsekonomiskt synsätt. Redan med befintliga värderingsmetoder är dagens trafik i många fall samhällsekonomiskt lönsam. Kollektivtrafik ger dessutom upphov till samhällsekonomiska vinster som inte fångas upp av nuvarande kalkylmetoder. Man kan ju undra vad som är den verkliga skillnaden mellan en samhällsekonomisk och en företagsekonomisk kalkylmetod i praktiken - när allt fagert tal är avskalat. Troligen ingen alls.

Linjetrafik med bussar är en färskvara. Vi måste transportera människor när behovet finns. Högtrafik råder tre timmar på morgonen och tre timmar på kvällen. Det är då vi måste leverera - punktligt, miljövänligt, handikappanpassat och säkert. Mellan högtrafiktopparna är det glest. Uppehållen under dagtid utnyttjas till städning, tvättning och översyn av bussarna. Det sköter förarna själva om. Varje station har en ansvarig. Stationern är självstyrande. På det sättet kan man hålla drägliga arbetsscheman. Tänk så rätt man har
Det kostar stora summor att bedriva busstrafik. En ny buss kostar idag närmare 3 miljoner kr, fullt utrustad med alla de krav som beställaren Västtrafik ställer. Det har gjort linjetrafik med buss extremt kapitalintensiv.

Trafikhuvudmännen bör i sina upphandlingar beakta strategiska frågor om arbetsmiljö för entreprenörernas anställda. Vad som menas framgår dock inte. Det är enligt vår uppfattning redan idag möjligt för upphandlande enheter att ställa krav på leverantörerna avseende arbetsmiljöfrågor, under förutsättning att dessa har samband med föremålet för upphandlingen. Det kan inte uteslutas att andra krav skulle strida mot LOU och EG-direktiven om offentlig upphandling. Att kunna ställa krav på att en leverantör uppfyller gällande lagstiftning avseende arbetsrättsliga regler framstår naturligtvis som självklart. Vad man inte förstått är säkert kraven på övertagande av personal vid vunnen upphandling. Det är inte ett populärt förslag ur arbetsgivarsynpunkt.

Bussarbetsgivarnas förhandlare säger rakt ut att tio minuters paus varannan timme åt förarna skulle bli alltför dyrt för företagen, när de säger "vi har inte råd" då visar detta hur de ser på de människor som ska köra bussarna!. Bussföretagen har det tufft. Konkurrensen är hård och avtalen med beställarna ger bussföretagen marginaler på 1,5 procent. På så sätt har kommuner och landsting sparat 2,5 miljarder, som kunnat satsas på vård och omsorg. Just vi bussförare har ett särskilt ansvar att finansiera denna verksamhet. Vi ska betala dubbelt: först genom skatt, sedan genom sämre arbetsvillkor. Bland annat genom hårdare körscheman och mindre möjligheter till pausar för bussförarna har besparingarna gjorts. Och arbetsgivarsidan anför nu detta som sitt argument: skattebetalarna kan betala mindre för kollektivtrafiken. Då kan man undra: är målet en kollektivtrafik som klarar sig helt utan skattesubventioner? Då måste man ge sig på också bussförarnas löner, och sänka dem kraftigt. Kan detta rentav vara nästa steg? BuA har i annonser framställt bussförarna som oskäligt välavlönade. Han/Hon har en flerårig utbildning - utbildning genom körpraktik - förhoppningsvis. Fast i dagens läge är detta inte längre en sanning - det rullar på tok för mycket "färskingar" på vägarna - snabbutbildade och utan rutin. Det kräver faktiskt en del för att köra buss på ett smidigt och säkert sätt. Ett ögonblicks misstag kan få ödesdigra konsekvenser. En bra bussförare blir man först efter mycket träning. Kunskaper kan förvärvas på annat sätt än genom böcker och på skolbänken. De kan finnas där, även om man inte har examen och betyg som bevis.

Åtta av tio kollektiva resor görs med buss. 13 000 av Sveriges 15 500 bussar används i yrkesmässig trafik. Av dessa går 8 000 i traditionell kollektivtrafik, 2 000 i skolskjutstrafik, 500 i långväga expressbusstrafik och cirka 2 500 i beställningstrafik som turist- och chartertrafik. Den svenska bussbranschens omsättning ligger runt 13 miljarder kronor per år. De flesta bussbolagen är privatägda mindre företag, men det är ett fåtal stora bolag som svarar för en stor del av branschens totala omsättning. De offentligt ägda bussbolagen står för cirka 20 procent av branschens totala omsättning. Gemensamt för de flesta svenska bussbolag är att de sedan mitten av 90-talet fått försämrad lönsamhet. Hård priskonkurrens, dåliga indexavtal, krympande resurser hos beställare som kommuner och landsting och stelhet i avtalen med trafikhuvudmännen anges ofta som grund till den negativa utvecklingen. Utvecklingen under slutet av 90-talet har också lett till att såväl entreprenörerna som trafikhuvudmännen via sina respektive branschorganisationer nu börjat diskutera andra modeller för avtal och rollfördelning. Modeller som ska leda till större dynamik i avtalen med syfte att vinna allt fler resenärer till branschen. Frågan blir då vilka som skall offras? Ser man på Bussarbetsgivarnas attityd är svaret självklart.

Man kan ju undra vem som orkar läsa "Gnällspikens" bloggsida. Det kommer i alla fall aldrig några reaktioner, men det är skönt att få avreagera sig mellan varven.

Brev till Bancoboy

Åter till hemsidan

29 januari 2006

Lite om kollektivtrafik - igen!

Ljussignalprioritering


På Kungsleden har det länge varit mycket trafik, särskilt under rusningstid. I november införde gatukontoret dessutom en bussprioritet utmed leden så att bussar som ansluter från sidogatorna ska få grönt ljus. Bilarna på Kungsleden tvingas därmed stanna oftare för rött ljus. Äntligen lönar det sig att åka lokaltrafik kontra egen bil och så skall det vara. En bilist från Länghem har kört bil från hemmet i Länghem till jobbet på Sjöbo sedan 1997. Han menar att köerna bara vuxit med åren. I torsdags tog det honom 25 minuter att köra från Sjöbo genom centrala Borås till Hedvigsborg. En sträcka på fem kilometer. Lika lång tid tog de 25 kilometerna från Hedvigsborg till Länghem. Det är dags att ta linje 303 och 350/360 istället för bilen och gnälla för att kollektivtrafiken går fortare än bilen.

Priser


Från och med mars blir kollektivtrafiken till Viared 185 kronor dyrare varje månad, och mest av allt förlorar busspendlarna som jobbar i området. Det har alltid lönat sig att åka buss, men nu får jag tänka om, säger en resenär. Hon är en av hundratals som dagligen tar 42:ans eller 48:ans buss till och från Viareds industriområde. Hon bor i Borås centrum, arbetar på Ellos och har ingen annan möjlighet att ta sig till jobbet. Prishöjningen på drygt 60 procent beror på att Västtrafik har målat om gränserna så att Viared hamnar utanför tätortszonen. För ett hushåll med två busspendlare innebär det 4.400 kronor mindre i hushållskassan varje år. Höjningen var oväntad säger ordföranden i Viareds Företagsförening och representerar därmed de 4.000 personer som arbetar på Viareds industriområde. Föreningen diskuterar mycket med Västtrafik, men den drastiska höjningen kom ändå helt oväntat. Men han ser ändå den glesa tidtabellen som ett viktigare projekt än de stegrande priserna. Vill ha tätare trafik. Under långa perioder kommer mycket få bussar till Viared, vilket drabbar de som arbetar på udda tider, och Företagsföreningen är säker på att de snart vinner striden om tätare busstrafik. Som grupp har vi stort inflytande. Kan vi få igenom allt annat, så känns inte månadsavgiften så farlig. Personligen tror jag att Borås Stad och de olika intresseorganisationerna kommer att påverka Västtrafik att justera zongränser och villkor - det har redan skett på andra håll.

En betraktelse


Vad vi ser är överfulla bussar. På morgnarna är det mest folk som ska till jobbet, men på eftermiddagarna blir kollektivtrafiken en sann kuriositetssamling. Vi ser högstadiebarn. Vi ser pensionärer och handikappade; vi ser asiatiska och latinamerikanska mammor med sina barn. Vi ser män som har bytt kön. Vi ser alternativa människor i 20-årsåldern, och en del vanliga också - sådana som inte skaffat bil än. Och vi ser dem som inte skulle kunna ha bil: uteliggare med sina kassar och vagnar, förvirrade människor som egentligen hör hemma på mentalsjukhus. Sällan ser vi medelklassmänniskor som är äldre än 25. Ibland stiger intet ont anande turister på stadsbussarna och verkar förskräckta när de ser kaoset, men alla samsas vi på de överfulla bussarna. Ofta är det lite ulandsstil över bussåkandet, folk tränger och tränger tills också de har kommit in genom dörren. Många stiger in genom bakdörren utan att betala, fast det förstås är förbjudet. Kollektivtrafiken är kanske den bästa övning i tolerans man kan få i USA, för var annars blir man sammanföst med så många olika slags människor? Kollektivtrafiken är ett sociologiskt experiment.

Servicelinjer


Servicelinjerna inrättades för att äldre och handikappade som inte kunde åka med den vanliga bussen skulle kunna ta sig fram med kollektivtrafiken. Men servicebussarna har mer och mer spelat ut sin roll i Borås visar en utredning som gjorts. Omvärlden har sprungit ifrån oss och det är dags att göra något nytt, säger en representant för Borås stad. Fungerar inte Servicelinjerna fungerar inte längre som det var tänkt. Det är lika mycket ungdomar som äldre som åker och de har blivit ett komplement till stadstrafiken. Intervjuer som gjorts visar att servicelinjerna är uppskattade av resenärerna, men många av dem använder lika gärna den vanliga bussen. Linjetrafiken har handikappanpassats och har fått ett bättre utbud. Befolkningsstrukturen har förändrats på en del håll så det bor inte lika många äldre och handikappade där servicelinjerna går.


Åter till hemsidan

Fallet med ogiltigt avskedande

Lite LAS


En uppsägning är inte sakligt grundad om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig. Om uppsägningen beror på förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen, får den inte grundas enbart på omständigheter som arbetsgivaren har känt till antingen mer än två månader innan underrättelse lämnades. Arbetsgivaren får dock grunda uppsägningen enbart på omständigheter som han har känt till mer än två månader, om tidsöverdraget berott på att han på arbetstagarens begäran eller med dennes medgivande dröjt med underrättelsen eller uppsägningen eller om det finns synnerliga skäl för att omständigheterna får åberopas. En uppsagd arbetstagare får inte förflyttas till annan ort under uppsägningstiden, om arbetstagarens möjligheter att söka nytt arbete därigenom skulle icke obetydligt försämras. Under uppsägningstiden har en uppsagd arbetstagare också rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller
på annat sätt söka arbete. Om en arbetstagare sägs upp utan saklig grund, skall uppsägningen förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren. Detta gäller dock ej, om uppsägningen angrips endast därför att den strider mot turordningsregler.
För att en saklig grund skall föreligga ska arbetsgivaren alltid göra en noggrann omplaceringsutredning. Härmed avses att arbetsgivaren skall underska om det är möjligt att omplacera arbetstagaren på ett sådant sätt att de problem som föreligger rättas till. Arbetsgivaren har först skyldighet att
göra en rehabiliteringsutredning om hur du ska kunna komma tillbaka till ditt arbete, eller något annat arbete på samma företag.
Ingen av ovanstående åtgärder hade vidtagit i det fall jag nu har i åtanke:
* Inget erbjudande om omplacering eller ens en utredning härom.
* Ingen rehabutredning.
* Arbetsgivaren var medveten om kommande åtgärd från myndighet.

Det bör alltså finnas skäl till skadestånd för arbetstagaren eftersom arbetsgivaren ej följt lagen.

En arbetsgivare som bryter mot denna lag skall betala inte bara lön och andra anställningsförmåner som arbetstagaren kan ha rätt till utan även ersättning för skada som uppkommer. Skadestånd enligt första stycket kan avse både ersättning för den förlust som uppkommer och ersättning för den kränkning som lagbrottet innebär.
Skadeståndet beräknas med utgångspunkt i arbetstagarens sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren när anställningsförhållandet upplöses och bestäms till ett belopp motsvarande
16 månadslöner vid mindre än fem års anställningstid,
24 månadslöner vid minst fem men mindre än tio års anställningstid,
32 månadslöner vid minst tio års anställningstid.
Har arbetstagaren fyllt 60 år, höjs beloppet så att det motsvarar 24, 36 respektive 48 månadslöner. Skadeståndet får dock inte bestämmas så att beloppet beräknas efter flera månadslöner än som motsvarar antalet påbörjade anställningsmånader hos arbetsgivaren. Har arbetstagaren
varit anställd mindre än sex månader, skall beloppet likväl motsvara sex månadslöner.

Lagens grundregel vid uppsgning p grund av arbetsbrist är att den sist anställde först sägs upp. De anställda över 45 år får enligt LAS tillgodoräkna sig en extra anstllningsmånad för varje anstllningsmånad som arbetstagaren har påbörjat hos arbetsgivaren efter 45 års ålder. Dock högst 60 sådana månader.
Arbetstagaren bör snarast få ta del av sin uträknade anställningstid och möjlighet att yttra sig, innan placering i turordningskretsen sker. För att det ska råda saklig grund för uppsägning måste arbetsgivaren göra en grundlig omplaceringsutredning för arbetstagaren. Begreppet omplacering avser bde ndring av arbetsuppgifter och vergng frn en anstllning till annan.
Omplaceringsskyldigheten är inte fullgjord genom att erbjuda anställning hos en annan arbetsgivare. Arbetsgivaren bör i första hand undersöka möjligheten att ge arbetstagaren andra arbetsuppgifter inom anstlälningen, i andra hand erbjuda en annan anstlälning. Anstlälningen behöver inte vara av samma slag som tidigare, men arbetstagaren måste ha tillrckliga kvalifikationer, även om arbetstagaren behöver en viss inlärningstid för de nya arbetsuppgifterna. Det är dock inte skäligt att kräva att arbetsgivaren omplacerar en arbetstagare som innebär en befordran.


Åter till hemsidan

Nytt & Krytt

Ett och annat plock


Ny befattningsbeskrivning för lagledarna delades ut. Denna skall diskuteras på nästa möte. Undrar vad som är nytt i detta? Det är inget som jag hört något om.
För trafik på linje 550 till Alingsås har 15 stycken förarkort laddats med 5.000 kronor. Utbildning för de förare som kör linje 550 påbörjas måndagen den 30 januari. Fast ingen ny tidsplan finns för införande av biljettmaskinen, det skjuts fram succesivt och där är väl ingen förvånad i dagsläget. Det skulle ju varit igång för ett par år sedan.
Kontakt med lagmedlem skall ske senast dag tre vid sjukdom, det har hänt att lagledare inte har varit medvetna om att vissa förare har varit sjukskrivna.
Magnus Hagård arbetar nu med att se över tjänsterna för Svenljunga och Tranemo. Alla depåers tjänster skall snarast göras med hjälp av dataprogramet Blockbuster, och där försvann den sista möjligheten för förarna att påverka sitt arbete. Vi lyder numera under stikt militär disiplin och saknar allt inflytande över arbetet - är det inte underbart att vi år 2006 återvänt till en arbetsmiljö som liknar den som rådde i början av 1900-talet. Hurra för avveckling av utveckling.Strålkastaren 4 år 2005 undrade varför föraryrket tappar status och här hittar vi en av orsakerna. Föraryrket är inget yrke längre utan mer en transportsträcka mellan två r i k t i g a jobb. Avreglering och upphandling har totalt förändrat (läs gärna förstört) arvetsvillkoren. Före avregleringen kände sig bussförare respekterade, nu råder raka motsatsen. Idag finns ingen yrkeskänsla kvar och skadestatistik och annat visar klart försämringen i reda pengar. Samtidigt har ju försämrat underhåll av vagnparken tillkommit som en följd av anbudssystemet, det gäller ju att hålla i slantarna.
XXX infomerade om de dagliga möten som hålls med trafikledaren, trafikchefen, personalplaneraren och driftschefen. Dessutom delades det ut dagens protokoll från detta möte som ett exempel. På dessa möten tas upp det sådant som rör trafiken. Vissa händelser åtgärdas direkt av exempelvis Trafikledaren. Andra vid en senare tidpunkt, det framgår när det skall vara klart. Vid vissa händelser som kräver snabb åtgärd kör Trafikledaren idag över lagledarna och handlar direkt. Tror att det kallas direkt demokrati - men säker är jag inte.
I den nya organisationen är vår VD också personalchef. Fd militär som han är och personalavvecklare.
Det är av vikt att förarna anmäler om dålig snöröjning, vägen till Borås Stad går: Förare Trafikledning CLS Borås Stad. Som tydligt framgår gäller detta enbart trafiken inne i Borås.
Under de senaste två veckorna har man lämnat ut 5-6 stycken skriftliga varningar till förare. Dessutom tillkommer fyra nya där två gäller samtal i mobiltelefon vid körning av buss. VD meddelar att han inte kommer att tveka att avskeda förare när det blir aktuellt på grund av misskötsamhet. Vi som kör landsbygdstrafiken får väl i framtiden lita på den ömkliga så kallade komunikationsradion som aldrig tycks fungera där vi råkar befinna oss och ge f-n i att via mobiltelefon lösa våra egna trafikproblem. Hellre skall vi ställa bussen än ser till att det rullar i god ordning tycks vara den nya linjen inom företaget. Låg status var det som sagt var. Här finns ingen tro på att en sketen förare kan lös något på egen hand.
Företagets drive med förare med flertalet skador flyttas över till förarnas lagledare. Innan man samtalar med förarna i dessa ärenden, samlar man in information så att man är pålästa om aktuell förare. De ärenden som påbörjats lämnas över direkt till lagledarna. Nya ärenden kommer succesivt från det dagliga morgonmötet. Undrar vad PUL säger om dylik registrering?
Första omgången av förare som har genomgått den förändrade (lättare och mer urvattnad får man tro) varianten är klara. Sju av nio förare godkändes. Tidigare har andelen förare som klarat av provet vid första tillfället varit under 40%. Detta innebär att i fortsättningen sker certifieringen enligt den nya varianten. Kan det vara rimligt att tro att certifieringen därmed kan anses som i stort sett kravlös och därmed saknar ett egentligt värde? Fast det kan ju vi inte veta eftersom vår depå aldrig varit aktuella för certifiering. Vi hinner nog gå i pension innan det ens blir aktuellt och lika bra är det kan man förmoda. Jag tror inte att vi blir bättre bussförare pga certifieringen. Rutinerade förare som genomgått certifieringen har bara fnyst åt eländet.

VIKTIGT


Personalplaneringen meddelar att ledighetsansökan ej längre skall skrivas på av lagledarna. Centralmakten ingriper igen, inget ansvar värt namnet skall deligeras.

Ett och annat plock


Trafikledaren angående semesterutläggningen: Möjligheten till att få dela upp huvudsemestern är näst in till obefintlig. Förarna ska ansöka om semester enligt de alternativ som är tillgängliga, har de särskilda önskemål om annat kan de skriva det på ansökan men det kommer att bli svårt att tillgodose deras önskemål då antalet förare på semester är uträknat exakt vecka för vecka. Vid sjukdom under semestern krävs läkarintyg från första dagen. Som sagt slavar kan aldrig få sparken - de säljs. Trafikledaren meddelar också att BL har mycket goda relationer med försäkringskassans fuskutredare. Kul att företagsledningen bokstavligen utgår ifrån att förarna sjukskriver sig på pin tji bara för att djävlas med företaget - det är verkligen den rätta inställningen för att i n t e bygga ett förtoendefullt förhållande mellan förare och företag. För att få hög status krävs att företaget har bra rutiner och ett gott ledarskap för att få trygga förare - här har vi istället ett gäng hotade förare - det bådar gott. Men va fan förare är idag bara brickor i ett spel och handelsvara (slit och släng-prylar). Vem har hört talas om internutbildning för att höja kompetensen hos förarna? Visserligen står det i Bilaga 1 till gällande kollektivavtal en hel del om kompetensutveckling och utbildning i företaget, men det är inget som företaget ens har läst. "En fortlöpande kompetensutvecklig är nödvändigt i ett modernt transportföretag, bland annat för att stärka individen, höja statusen, öka konkurrenskraften och behålla personalen." Men sådan skit ingår inte i anbudssvaren när man vill vara billigast och sanningen är att det ständigt snabbutbildas nya 'bussförare' eftersom det inte längre finns något intresse av att ens försöka behålla personalen.
VD meddelar att bolagets alla blanketter ska finnas tillgängliga på datorn i en gemensam mapp på servern. VD kommer att skicka e-post med exakt sökväg. Obs! Detta gäller ej depåerna som inte har tillgång till någon server i Borås.

Inom Swebus försöker man återvinna förarnas förtroende genom att skapa mindre enheter där förarna kan få större inflytande. Dröm och glöm...Guden heter PENGAR och allt annat är skitsnack. BL försökte sig på detta och det sprack på stubben. Det gick inte att deligera ansvar på detta sätt för det ledde bara till mer byråkrati och mindre körtid hette det. Något om bristande företagsledning framkom aldrig, märkligt nog.

Att Västtrafik inte gillar företag med förlustavtal kan man läsa i Strålkastaren 4 2005. "....att ha entreprenörer som det går dåligt för, är inte bra för oss." Dessutom anser Västtrafik att förarcertifieringen är statushöjande, men eftersom man nu vattnat ur certifieringen så föll ju det ringa värde som den eventuellt hade. Den får väl närmast betraktas som en marknadsföringsploj. Kollar man in Hallandstrafikens tidtabeller så kör dom stenhårt med reklam för att våra förare är certifierade som en slags markandsfördel helt i linje med de klassiska marknadsföringskoncepten. Jag ifrågasätter värdet med tanke på innehåll och utformning - skillnaden till ett yrkeskompetensbevis är ljusår. Nästa steg är väl att dela ut certifieringen direkt och rakt av så ingen ens får chansen att missa något prov??
Det var dagens lilla reflektion.....

Åter till hemsidan

27 januari 2006

Fredag med stor bussolycka

Pågående aktiviteter


Tranemo – Svenljungas tjänster gås igenom just nu. Fast vi har inget hört lokalt så vi är nog inte delaktiga i processen.
Förare struntade i att plocka upp skolbarn – förare belönad med varning.
Bilist kört på buss Bryggaregatan – Fabriksgatan. Vår vagn 240.....:-(
Vi kör ibland ifrån anslutande buss då vi tar för givet att ”den måste ju ha varit här nu” när vi väntat i några minuter över tiden. Vi skall enligt regelboken vänta 5 minuter och i Älvsered har vi ju problemet eftersom vi inte kan kontakta Swebuss. Det är hur enkelt som helst för dig att endera kontakta aktuell buss (om det är en av våra) eller trafikledningen för att kolla var den är – gör det, så slipper vi en massa viten och tillbakakörningar.

Bussolyckan


Det är själva f-n att det skall till en svår bussolycka innan man vaknar och börjar fundera på däcksutrustning på bussar. Sedan har jag personligen svårt att inse att härdat glas kan ersätta störtbågar. Om en buss lägger sig upp och ner håller ju glasrutorna inte taket på plats. Det är en vansinnig konstruktion. Att sedan placera tyngpunkten så högt är inte heller speciellt smart. Jag har aldrig tyckt att den busstypen är speciellt smart. Sidvindskänsliga är dom också.
Det är bara att hoppas att det kommer något gott ur allt detta tragiska. Sådan här får aldrig hända igen.

Posten


Ny reklam från Posten som vill göra gällande att deras service blivit bättre, fast vad det gäller mindre orter så gäller inte reklamen eftersom man i princip lyft bort servicen helt. Nu skall Posten tydligen kasta ut pengar på nya skyltar....Om detta blir bättre är väl tveksamt. Men det finns ju bussgods :-)

Värsttrafik


Värsttrafik vill göra gällande att deras nya prissystem kommer att bidra till att fler får arbete? Förändringarna skall underlätta resandet och göra kollektivtrafiken bättre. Det skall helt enkelt bli lättare att pendla till arbetsplatser l ä n g r e bort. Att flera gamla system och utslitna maskiner försvinner är utmärkt - tyvärr har man till dax dato inte hållit tidtabellen för införandet. Det nya prissystemet skall vara ny svensk och nordisk standard. Våra kunder skall med lätthet kunna pendla till Halland??? F-n vet hur det skall gå till. Långresor premieras och kortresor blir vad??? Skövdebor skall arbetspendla till Göteborg?? Arbetslivet skall lättare hitta rätt personal och man kan på så sätt ta vara på kompetens - genom långpendling! Ännu så länge är det flest kvinnor som åker kollektivt - gubben tar bilen till jobbet.
Märkligt nog glömmer Värsttrafik alla underligheter som det nya systemet föder. Kommunkort till innevånare som knappt vet vad kommuntrafik är. För det är ju så att flertal småkommuner inte har någon trafik inom kommunen värd att nämna.


Åter till hemsidan

26 januari 2006

Rykten

Rykten är ett otyg och att sprida rykten är ett änny värre otyg - men tyvärr finns det personer som älskar att lyssna på rykten och föra dessa vidare utan större eftertanke. Nu är det så att vi kommer att förbli bemannade som vi är nu - medan våra kollegor blir av med en buss och en anställd. Den bussen kommer att hamna hos oss och vi blir av med en låggolsbuss som inte passar in i vår trafik.
Att våra kollegor skulle ha gjort nya tjänster åt sig själv och oss är dessbättre osanna rykten. Däremot är det sant att man planerar att lägga alla landsbygdslinjer i en stor korg och skaka om och se hur man på detta sätt kan få fram det optimala utnyttjande av fordonen i den typen av trafik. Det kan bli spännande. Plötsligt kanske vi startar i Svenljunga och vänder i Alingsås eller Herrljunga eller Bollebygd eller - jag vem vet. Omväxling lär det bli i alla fall. Vi får väl se vad databurken skakar fram! Framtiden är oviss i denna bransch.

Vi hörs!

Åter till hemsidan

23 januari 2006

Yrke: Bussförare


Yrkeskod: AMSYK 832210
Arbetsbeskrivning: Bussförare är anställda vid ett kommunal- eller privatägt busstrafikföretag eller arbetar som egna företagare. Att arbeta som bussförare är ett ansvarsfullt serviceyrke. Bussförare jobbar inom lokal eller regional linjetrafik eller kör expressbuss, flygbuss eller färdtjänst. Även turist- och beställningstrafiken sysselsätter många bussförare. Förare i lokal eller regional linjetrafik kör bestämda linjer efter tidtabell. I arbetet ingår att sälja och kontrollera biljetter och färdbevis samt ropa ut hållplatserna. Efter avslutat pass redovisar du kassan. Du kan också hantera paket och annat gods som skickas med bussen. Du kan även kallas chaufför. En del bussförare kör enbart beställningstrafik som turist- eller skolresor i Sverige eller utlandet. Färdtjänstförare kör specialbyggda fordon för handikappade passagerare. Du kör turer på fasta tider eller på beställning. Utbildning finns på flera orter. Förkunskapskrav är fullföljd gymnasieutbildning på nationellt eller specialutformat program innefattande kursen Tunga fordon - grundkurs eller motsvarande kunskaper och minst körkortsbehörighet klass B. Några bussbolag anordnar internutbildning i samband med anställning. För närvarande är det brist på bussförare på flera håll i landet, framför allt i de större städerna. Beställningstrafiken inom landet ökar troligen något de närmaste åren liksom turisttrafiken. Linjetrafiken påverkas av politiska beslut vilka påverkar behovet av kollektivtrafik och behovet av bussförare. Växande miljöhänsyn kan också bidra till att kollektivtrafiken ökar i framtiden. Vissa busstrafikföretag har infört arbetsrotation, busskörandet växlas med arbete i bussgaraget eller på trafikkontoret, för att variera arbetsuppgifterna. I glesbygd blir transport av smågods vid sidan av persontransporter allt vanligare. Det är viktigt att kunna bemöta passagerare på ett trevligt sätt. Att vara serviceinriktad, flexibel och stresstålig är bra egenskaper för bussförare. Du har ansvar för bussen och framför allt passagerarnas säkerhet varför det är viktigt att Du är noggrann och ansvarsfull. Oregelbunden arbetstid förekommer. Om du kör i beställningstrafik kan du till exempel arbeta enbart dagtid eller kvällstid eller nattetid. Att köra beställningstrafik i utlandet innebär att du under kortare eller längre perioder är borta från hemmet. Bussförarens arbete kan vara påfrestande för nacke, axlar och rygg. Lönen varierar beroende på hur många år man arbetat, arbetsuppgifter och var i landet man arbetar.

Åter till hemsidan

22 januari 2006

22 Januari 2006

I bladet kan man läsa om svenska kriminella ligor som kapar eller kraschar företags webbservrar och sedan kräver pengar. En modern variant på klassisk "försäkringsverksamhet". Även den verksamheten har följt med i teknikskiftet.

Det bristande politiska engagemanget bland kommuninnevånarna leder till färre politiker med större makt. Ett skäl kan ju vara den politiska maktkoncentration som förekommer och svårigheterna att bli delaktig i politiska processer. Våra kommunpolitiker har bundit ris åt sin egen rygg. Nu kommer resultatet när man inte släpper in någon i den innre kretsen.

IT-avdelningen Tranemo Kommun växer med en person. Orsaken är framför allt att Tranemo Gymnasium lockade nya elever med egen dator. Det blev en hel del datorer det.

Samtidigt har högskolestuderande totalt fallit ur ramarna. Prototypen är 20 år, ensamstående och hemmaboende. Nu är dom äldre, sambo eller gifta, har barn och bor inte alls hemma. Problemet är att högskolor och universitet inte förstått den nya situationen och inte CSN heller.

Religion är i n t e främst en fråga om t r o. Nej det är en uppsättning regler för mänsklig samvaro. Kopplar man in tro - ja då kommer också makt och kontrollbehov in i bilden. Och vad makt och kontrollbehov ställer till med kan vi se dagligen i TV och läsa i tidningar eller höra i Radio. Nu pågår en rättegång i Italien om Jesus funnits som en verklig person. Hur det går vet ingen och ena partens mål är att en gång för alla "döda" alla relioner som passeras på att Jesus funnits. För mig spelar det ingen roll - det är regelverket om hur vi människor skall bete oss mot varandar som är det viktiga.

En skröna som kan roa måhända för detta är en typiskt dag på jobbet.


Vi har ju alla en snäv tidtabell som gör det svårt att skapa kundkontakter, men det uppvägs av blandade förföriska parfymdofter. Se men inte röra!

Har Du förresten noterat hur många allergiker och handikappade som åker buss. Jag har alltid passagerare pådessa platser - märkligt nog ser de allra flesta otroligt friska ut. Dessa passagerare skall alltid samtala med föraren - om dom lyckas överrösta vindbruset från framdörren och sidofönstret i 90 km/tim och det lyckas oftast.

Skyltarna fortsätt bakåt i bussen och utgång bak borde tas bort ur bussarna för ingen har sett dom. Ytterligare en skylt som inte fyller någon funktion är Stå ej inom markerat område. Ingen har förstått vilket område som avses om man ens sett skylten.

Har Du lagt märke till hur många alternativa användningsområden det finns för en bussållplats? Inte! Rökruta, Regnskydd för icke resenärer, Toalett, Uppställningsplats för lastbilsläp, Rastplats för bilister och mycket mer. Det är inte klokt vilken uppfinningsrikedom det finns.
Fast det är ett segt släkte dessa kollektivresenärer som kan stå i en snödriva och vänta på bussen - kollektivtrafik och vinter hör liksom inte ihop. Snöröjning av hållplatser är lågprioriterat.

Murphys lag har vi väl alla drabbats av när vi ligger efter i tidtabellen - eller hur? Bommarna är nere och tåget kommer aldrig, en kreaturstransport efter traktor vanligtvis kor, en dumpers som klarar hela 50 km/tim, en motorgräsklippare, helgbilister som beundrar allt utom trafiken, en bil med överlastat släp, en grävmaskin, en traktorgrävare, en lastbil med bred last osv osv....
Och vem satte upp rödljusen? Där sprack turlistan igen. Och så en trafikolycka och ingen alternativväg i sikte. Tänk att det finns så många Kenny Bräck det finns i Kind!

Fast bäst är väl ändå alla passagerare som vill betala kontant eller fylla på sitt värdekort. Det trevas i börsen efter pengar .... och det trevas och trevas. Då man måste lägga band på sig och inte mumla Jämna pengar tack! För visst halas det upp 100 kronor för att åka för 20 riksdaler.

Med jämna mellanrum kommer det passagerare som inte blivit betjänad av en annan chaufför och så skall man sälja ett fritidskort, regionskort eller något annat kort som inte säljs varje dag. I dessa lägen är det bara att slänga ut tidtabellen.

Några andra situationer som definitivt spräcker turlistan är faster Elsa (76) som lugnt och fint äntrar bussen och noga väljer vart hon skall sitta, makar försiktigt in handväskan och sätter sig. Jag vågar då inte lämna hållplatsen innan hon satt sig för då faller faster Elsa säkert omkull i bussen.

Vi delar ju ut reflexer till våra kunder och dessa klär sig oftast i mörka kläder och glömmer reflexen hemma fast dom vill gärna att man stannar på hållplatsen när det är nedmörkt - i alla fall, och det gör vi självklart (vete katten hur det går till).

Ungdomarna har sitt eget sätt att ta sig ombord här gäller principen alla på en gång, vilket oftast innebär att ingen kommer in. Sådant tar tid. Fast å andra sidan så flyger stående skolbarn rätt så långt i 90 km/tim. För dom har ju inte vett på att sitta ner i bussen - trots upprepade tillsägelser - minnet är kort där.

Jag har också noterat en riktig luring: Hur kan vi locka till oss fler passagerare när dom skall stå i en snödriva och vänta på bussen? Eller kliva av i en! Sug på den Du!

Och så var det detta klassiska med övergångsstället. Hur många har inte upplevt att gående kliver ut i gatan rakt framför bussen utan att ens se sig för, eller står på trottoaren och väntar tills bussen nästan är framme innan man kliver ut i gatan. I dessa ögonblick är det klart svårt att mjukbromsa - fast man måste.

Åter till hemsidan

21 januari dagtid

Mycket snö - oplogat och moddigt - inget vidare väder att köra varesig bil eller buss i.
Granndepåns personal vill inte köra helg - överlåter jobbet till timanställda.
Fick tanka andras bussar på rasten - dom hade inte kunnat tanka i går kväll. Ringde och kollade vad som kunde vara fel på pumpen och åtgärdade felet.
Det snöade under hela förmiddagen och middagen.

Tranemo och Svenljunga depåer har lämnat in förslag till nya tjänster vilka nu gås igenom av Planeringsavdelningen. En person har blivit uppsagd hos Tranemo Depå p.g.a. arbetsbrist.

De nya biljettmaskinernas introduktion förefaller bli en lång och seg historia. Man får numera information en gång per vecka om hur det går och vad som sker. Fn. finns maskinen installerad i 600 fordon och det arbetas just nu med en del mindre tekniska problem. Verkar vara typisk Värsttrafikplanering.

Det börjar bli dags att söka sommarsemester och nu är egentligen all planering klar för sökning. Denna kommer också senast tisdag. Fast ute är det vinter minsann.

Man håller på att utbilda UH-personal och trafikledare i vagnsutsättning via dator. Kan det verkligen bli bättre på det viset och kommer bussarna att bli varmare på morgonen den vägen? Man kan ju få undra eller?

Buss backat på buss på SöT - Ny förare kör på mur vid Tullen - Förare kört brutalt fort på SöT - Förare glömt att köra sin linje - Förare kört vilse vid Granbäcken - Kört sönder trafikljus och 5 !!!! rutor på bussen - Linje gått fel väg - Buss i diket igen Det verkar vara svårt att köra buss i Borås så dit vill jag inte flytta.

Ha en bra helg.....

Åter till hemsidan

19 januari 2006

Torsdag......

Taxeändringar


Våra kunder har börjat upptäcka att det är något i görningen med priserna för kollektivtrafiken. Vidden av ändringarna har man ännu inte greppat. Västtrafik har inte gjort så stor affär av denna nyordning ännu. Däremot har p l ö t s l i g t kommunpolitiker i Borås v a k n a t och börjat undra vad som händer och vilka konsekvenser det får. Sent skall syndaren vakna.

Subventionera Fritidskortet


Läste ett förslag där man vill sänka priset på Fritidskortet från 510:-- till 255:--. En vaker tanke som skulle kosta 1,5 miljoner eller mer eftersom man samtidigt hoppas att fler unga köper kortet.

Sänkt skatt i glesbygd


Vår kära regering kommer att lägga fram ett förslag om höjt grundavdrag för innebyggare i vissa områden i Sverige. Det är väl troligen mest Norrlands inland som är aktuellt. Men principen är ju korrekt. Ingen service - ingen skatt. Fast 900:-- låter tämligen futtigt......

Skogsavtall


Nu skall skogsavfall få hjulen att rulla i Sverige. En ny industri kan vara i vardande. Skogsen avfall skall bli bilbränsle. Oljebolagens makt över världsekonomin kommer att minska. Speciellt om den nya produktionen styrs av landets intressen.

Åter till hemsidan

17 januari 2006

Måste jag tänka om?

Taxeändringar


Pendlare till Viared i Borås kommer att få en chock i mars. En liten käck prisökning på 185 kronor skall se tiBoråsarna i framtiden undviker att ta bussen för att komma till jobbet på Viared. Det märkliga är att man i Trollhättan-Vändersborg kan åka i och mellan städerna för tätortspriset, men i Borås kunde inte Viared ingå i Borås tätort - löjligt! Dessutom är inte kollektivtrafiken på Viared anpassad till skiftgående personal.

Misshandeln i Jönköping


Arriva vill av besparingsskäl inte att deras förare skall ingripa vid bråk. Det skulle kosta dem sjukskrivningsutgifter och annat och det är man inte intresserad av. Arriva kunde rent av bli skadeståndsskyldiga - mer utgifter som inte ingick i anbudet. Alltså skriver man in i sina säkerhetsföreskrifter att förarna skall hålla sig undan och ta kontakt med trafikledningen medan kombatanterna pucklar på varandra.
I BT kan man sedan läsa att BL inte har någon säkerhetspolicy och det är inte sant. På BL har man order att trycka på larmknappen en gång för mycket om en hotfull situation uppstår.

Parkering i Borås


I Borås har irritation uppstått över att vissa bussar parkerar under Centralbron och på kanten till nedfarten. När man byggde om till Borås Resecentrum stod knappast förarna i centrum och följden har blivit att fordon som har uppehåll i Borås inte har något ställe att långtidsparkera på. Nu vill BL att vi skall backa in mot Swebuss stängda och låsta terminal i Brodal. Visserligen står det P-förbud på gatastumpen där, men vi rekommenderas att parkera där ändå av företagsledningen.

Genomtänkt


Maqn kan inte beskylla Västtrafik för att alltid tänkt igenom konsekvenserna av sina beslut. När man skapade linje 303 så missade man att ordna med vändplats i Tingarör. När man byggde Resecentrum missade man stoppställen för turistbussar och rastparkering och mer som jag glömt just nu. Listan på illa genomtänkta beslut kan göras längre.

Åter till hemsidan

16 januari 2006

Två kollektivtrafikfrågor

Vill Västtrafik öka eller minska resandet i Sjuhärad?


Man kan ju ställa sig den frågan.
Är det Göteborgsregionen som skall prioriteras?
Man kan verkligen undra!? Västtrafiks nya prissystem förefaller vara specialanpassat till Göteborgsregionen. Man kommer att betalar med kuponger i hela Västra Götaland, en direkt kopia av Göteborg. Det andra är att vissa områden har fått en klar särbehandling, andra motsatsen.
Kommunladdning i t ex Tranemo eller Svenljunga är ju löjeväckande. Det finns ju inga linjer inom kommunerna. Allt resande avser resor till och från kommunerna.

INFO



Västtrafik inför ett nytt pris- och betalsystem. Det nya kortet, Västtrafikkortet, är ett plastkort som kan innehålla olika laddningar. Det kommer att finnas två typer av laddningar; områdesladdningar (motsvarar dagens periodkort/rabattkort) och pengar på kontor (motsvarar dagens värdekort/rabattkort). Vi kommer att införa det nya prissystemet i etapper och börjar i mars 2006 att lansera områdesladdningar i en del av regionen. I november nästa år planeras det för lansering av kontofunktionen.

Tätortsladdning, 320 kr
Gäller för resor under 30 dagar i en tätort. Alingsås, Borås, Falköping, Lidköping, Mariestad, Mark (Kinna-Skene-Örby), Skara, Skövde, Stenungssund (enbart på linjerna 331 och 336), Uddevalla och Ulricehamn.

Kommunladdning, 500 kr
Gäller för resor inom en kommun under 30 dagar. Undantaget är kommunerna Trollhättan och Vänersborg. Kommunladdningen för Trollhättan gäller även för resor i Vänersborgs tätort, och kommunladdningen för Vänersborg gäller även för resor i Trollhättans tätort.

Flerkommunsladdning, 770 kr
Gäller för resor under 30 dagar i alla kommuner i Västra Götaland, utom Göteborg. (Ska du resa in i Göteborg laddar du Göteborg plus, Göteborg plus plus, eller Regionen Runt på 30 dagar. Vilken laddningen blir beror på varifrån du reser).

Regionen Runt 30 dagar, 1.150 kr
Gäller för resor under 30 dagar i hela Västra Götaland.

Fritidsladdning, 510 kr
Gäller som tidigare i 100 dagar för ungdomar upp till 20 år. Giltigt för resor inom hela Västra Götaland med Västtrafiks spårvagnar, bussar, tåg och båtar på vardagar mellan kl. 16 och 04, samt dygnet runt på helger och under de större skolloven. Gäller inte på X2000 och flygbussarna.

Göteborg plus, 680 kr
Gäller för resor under 30 dagar i kommunerna Göteborg, Partille, Ale södra, Öckerö, Mölndal, Härryda väster och Härryda mitt.

Göteborg plus plus, 950 kr
Gäller för resor under 30 dagar i kommunerna Göteborg, Partille, Öckerö, Ale, Mölndal, Lerum, Härryda, Kungsbacka och Kungälv.

ToV-laddning, 350 kr
Gäller för resor i Trollhättans och Vänersborgs tätorter.

Kan kollektivtrafiken verkligen ersätta bilen?


Antalet insändare, muntliga berättelser och annan information har lett till ett uttryck: Lita inte på kollektivtrafiken Så länge kollektivtrafiken inte är ett tillräckligt attraktivt alternativ kommer det att rulla fler och fler bilar.
Det är ju främst i de större tätorterna som kollektivtrafiken prioriteras och fungerar bra. Annat är det med trafiken utanför tätorter. Den är mest förklädd skolkörning och helt anpassat till skolornas behov. Praktiskt taget all trafik går mellan glesbygden och tätorten via ett enda alternativ. Bor man på fel ställe (och det gör rätt så många) så är kolletivtrafik uteslutet. Ytmässigt är det majoriteten!

Åter till hemsidan

Två kollektivtrafikfrågor

Vill Västtrafik öka eller minska resandet i Sjuhärad?


Man kan ju ställa sig den frågan.
Är det Göteborgsregionen som skall prioriteras?
Man kan verkligen undra!? Västtrafiks nya prissystem förefaller vara specialanpassat till Göteborgsregionen. Man kommer att betalar med kuponger i hela Västra Götaland, en direkt kopia av Göteborg. Det andra är att vissa områden har fått en klar särbehandling, andra motsatsen.
Kommunladdning i t ex Tranemo eller Svenljunga är ju löjeväckande. Det finns ju inga linjer inom kommunerna. Allt resande avser resor till och från kommunerna.

INFO



Västtrafik inför ett nytt pris- och betalsystem. Det nya kortet, Västtrafikkortet, är ett plastkort som kan innehålla olika laddningar. Det kommer att finnas två typer av laddningar; områdesladdningar (motsvarar dagens periodkort/rabattkort) och pengar på kontor (motsvarar dagens värdekort/rabattkort). Vi kommer att införa det nya prissystemet i etapper och börjar i mars 2006 att lansera områdesladdningar i en del av regionen. I november nästa år planeras det för lansering av kontofunktionen.

Tätortsladdning, 320 kr
Gäller för resor under 30 dagar i en tätort. Alingsås, Borås, Falköping, Lidköping, Mariestad, Mark (Kinna-Skene-Örby), Skara, Skövde, Stenungssund (enbart på linjerna 331 och 336), Uddevalla och Ulricehamn.

Kommunladdning, 500 kr
Gäller för resor inom en kommun under 30 dagar. Undantaget är kommunerna Trollhättan och Vänersborg. Kommunladdningen för Trollhättan gäller även för resor i Vänersborgs tätort, och kommunladdningen för Vänersborg gäller även för resor i Trollhättans tätort.

Flerkommunsladdning, 770 kr
Gäller för resor under 30 dagar i alla kommuner i Västra Götaland, utom Göteborg. (Ska du resa in i Göteborg laddar du Göteborg plus, Göteborg plus plus, eller Regionen Runt på 30 dagar. Vilken laddningen blir beror på varifrån du reser).

Regionen Runt 30 dagar, 1.150 kr
Gäller för resor under 30 dagar i hela Västra Götaland.

Fritidsladdning, 510 kr
Gäller som tidigare i 100 dagar för ungdomar upp till 20 år. Giltigt för resor inom hela Västra Götaland med Västtrafiks spårvagnar, bussar, tåg och båtar på vardagar mellan kl. 16 och 04, samt dygnet runt på helger och under de större skolloven. Gäller inte på X2000 och flygbussarna.

Göteborg plus, 680 kr
Gäller för resor under 30 dagar i kommunerna Göteborg, Partille, Ale södra, Öckerö, Mölndal, Härryda väster och Härryda mitt.

Göteborg plus plus, 950 kr
Gäller för resor under 30 dagar i kommunerna Göteborg, Partille, Öckerö, Ale, Mölndal, Lerum, Härryda, Kungsbacka och Kungälv.

ToV-laddning, 350 kr
Gäller för resor i Trollhättans och Vänersborgs tätorter.

Kan kollektivtrafiken verkligen ersätta bilen?


Antalet insändare, muntliga berättelser och annan information har lett till ett uttryck: Lita inte på kollektivtrafiken Så länge kollektivtrafiken inte är ett tillräckligt attraktivt alternativ kommer det att rulla fler och fler bilar.
Det är ju främst i de större tätorterna som kollektivtrafiken prioriteras och fungerar bra. Annat är det med trafiken utanför tätorter. Den är mest förklädd skolkörning och helt anpassat till skolornas behov. Praktiskt taget all trafik går mellan glesbygden och tätorten via ett enda alternativ. Bor man på fel ställe (och det gör rätt så många) så är kolletivtrafik uteslutet. Ytmässigt är det majoriteten!

Åter till hemsidan

15 januari 2006

Så är det söndag igen....

Lite om livet i branchen


Man håller på att ytligt se över tjänsterna i Svenljunga, Tranemo och Skene. Ett djupare arbete kommer att ske senare enligt företagets bulletin. Det märkliga med detta är att vi som jobbar inte ens märk av processen, så vi är nog inte delaktiga i den. I Tranemo skall Buss i Väst ta hand om redovisningen vilket innebär att man får tillgång till mer körtid och kan minska med en buss och en person. Även i Skene anses finnas en besparingspotential. I Svenljunga sköter vi redovisningen samtidigt som vi kör 100% vilket inte uppskattats tidigare, men nu är det plötsligt i sin ordning - tänk så det kan bli.
Plötsligt skall det finnas taxeböcker i varje fordon, samma taxeböcker som togs bort ur varje fordon då vi startade trafiken för ett antal år sedan nu. Visst är det märkligt!?
Trots den extrema halka som rådde tisdagen den 10 januari inträffade inga insidenter hos oss och det är vi evigt tacksamma för. Tack Tack!
En insändare skriver "Busschaufförer har under lång tid framstått som legitima slagpåsar på insändarsidorna. Skribenten tycker (helt korrekt) att insändaren skall tala med bussföraren istället för att skriva anonyma insändare, som vissa gnällspikar gillar att göra - för som anonym insändare behöver Du inte stå till svars!
Tydligen har det funnits bussförare som blivit med än lovligt irriterade på bilförare som inte bländar av och som hämnd satt på det egna helljuset. Dålig stil kära kollegor. Bussföraren har ett stort ansvar för resenärernas och medtrafikanternas säkerhet (fast det avspeglar aldrig i något sammanhang) och skall anpassa hastigheten och det övriga körsättet efter trafiksiuationen och totalt strunta i tidtabellen.

Smått och mindre gott


Bil som inte laddar och beter sig allmänt korkat har förstört den gångna veckan. Man kan ju undra vad som flugit i den? Den svarar inte när man frågar den.
Däremot besökte vi Disney On Ice och det var nice (kul rim). Kan dessvärre inte rekommendera ett besök eftersom det inte är fler föreställningar i Göteborg för denna gång.
Svartjobb blir mer och mer accepterat i Sverige och som jag ser det är det inte speciellt märkligt. Skattetrycket ökar och nya pålagor hittas på - senaste är trängselskatten, men vi får ju inget för pengarna. Alltså blir svartjobb något man får något för pengarna. Jag ser inte detta som något märkligt. Dessutom vill ju miljöpartiet införa trängselavgifter även i Göteborg och det skall väl inte dröja länge innan Borås och Svenljunga också får denna nya pålaga.
Barnfamiljer är inte så intresserade av att flytta - tror katten det, med barn i skolan och dagisplaser med mera. Dssutom skall ju båda vuxna i familjen ha nytt jobb på nya orten...och det är ju inte så säkert att det lyckas.
Utlandsfödda är rädda i trafiken och har svårt att anpassa sig till det svenska systemet. Andelen utlandsfödda kvinnor med körkort är låg. och nästa Vad kan ligga bakom detta månne? Utlandfödda kvinnor kunde inte ens cykla...och var finns orsaken till detta? Är körkort och cykel verktyg som gör att dom är på rymmen från spisen?
En politiker måste kunna säga vad som skall hända i morgon, nästa månad år samt ha förmågan att efteråt förklara varför det inte blev så sade en gång Winston Churchill. Tuff grabb den..


Åter till hemsidan

12 januari 2006

Idag är en annan dag

Att läsa tidningar med filtret påslaget


Det finns väl inget roligare än att läsa tidningar och tidskrifter med sitt eget "filter" påslaget. Det ger en frihet att lägga till sina egna kommentarer och reflektioner.
Ett exempel är att när telemonopolet upphörde så blev det ju fart på telemarknaden. Alla nya operatörer var ju inte alltför seriösa och samma sak händer på bredbandsmarknaden - alla medel är tillåtna, det viktiga är att kunden betalar, skit samma vad han får för pengarna. Kundtjänst finns mest för syns skull och fungerar sällan eller aldrig.
Marknadsföringen för bredband är både glassig och förförisk, men skrapar man på ytan växer frågetecknen snabbt.
Tele2 har enligt Post- & Telestyrelsen fått flest klagomål.

Posten - som inte längre fungerar så där väl - hoppas nu att E-handeln skall bli dess räddning. Förr hette E-handel postorder och trots det har posten förlorat de lönsamma delarna till andra aktörer. Annars har Svenskt kvalitetsindex tydligt visat att Posten inte längre fungerar som det var tänkt. SMS och annan teknik skall spara pengar.
Mina paket kommer alltid med lastbil direkt till min dörr. Inte en postbil...? Någon olydig leverantör månne?

Nu skall man byta från blått till grönt på vägskyltarna utefter fd riksväg 45 numera Europaväg. 20 mille kostar det att byta namn. Vad får man för pengarna? GRÖNA vägskyltar - men absolut inte bättre väg.

Vårt kära Värsttrafik vill nu satsa på säkrare nattrafik och fler sönderbarslagna väderskydd. Detta innebär att priset stiger med 3,4 % per år framöver. Ett av problemen är att kvinnor är rädda för överfall på ödsliga hållplatser och undviker att åka kollektivt på kvällstid. Videoövervakning skall visst lösa det problemet. Varje tjej får en video med sig vid den ödsliga hållplatsen - fast det var visst tänkt att videoövervakningen skall vari bussen. Torde inte hjälpa om någon blir överfallen 100 meter från hållplatsen. Fast å andra sidan håller väl väktarna på att bli lite så närpoliser. Vi väntar väl bara på patrullernade väktare och väktare på alla kvälls- och nattbussar.
Närpolisen lyser ju med sin frånvara kan man lite vitsigt påstå.
Man kan ju utan överdrift påstå att vårt medborgeliga skydd som polisen skall stå för inte längre fungerar.

Fast som chaufför bor vi nog i fel land. I USA är bristen på långtradarchaufförer skriande. Man bokstavligt talat köper förare på gatan. Det klirrar nog bra i plånböckerna over där.

Klädbranschen håller på att minska omloppstiden på kläder för att lura oss att handla oftare. Genom att göra blusen eller kjolen omodern efter ett par månader förmås de modemedvetna köpa nytt. Tänk när man kommer ner på omloppstider på en vecka - då slipper man till och med att tvätta kläderna.

Byggfacket är på krigsstigen igen...där gillar man inte att vi är med i EU och absolut inte fri rörlighet på arbetsmarknaden. Det skall ta mig f-n inte komma hit varesig letter eller polaker och jobba på den svenska byggmarknaden....samtidigt har åtslilliga tusen industriarbetarjobb försvunnit till andra länder - fast det gick inte att sätta i blockad. Det är bra att ha kakan och kunna äta upp den.
Man får slå ihop fackförbund för att bibehålla någon typ av storlek, men vad hjälper det när vi inte kan blockera exporten av industrijobb. Färre medlemmar ger ju också mindre klirr i kassan viket leder till minskade arbetstillfällen för de som jobbar fackligt. Dessutom minskar antalet fackklubbar.

I den lilla världen händer de små sakerna. Igår var det exempelvis glashalt på vägarna. Då är en buss utan dubbdäck rätt otrevlig att köra. Det gäller att stanna på rätt ställe - annars är man rökt.
Sedan dyker det alltid upp bilister som fått körkortet på postorder och har lite egna varianter på trafiklagstiftningen. Det finns fler än ett sätt att ta sig igenom en rondell till exempel.

Bilar kan ge en gråa hår...först laddar vi inte...sedan blinkar vi inte....och nu lyser vi inte. Visst är det stenkul...åk kollektivt säger någon lustigkurre, du kör ju ändå buss! Visst men kollektivtrafiken förekommer inte på landet bara i och mellan städer och större tätorter.

Åter till Hemsidan

06 januari 2006

Trettondagen

Gratis kollektivtrafik


Detta med gratis kollektivtrafik för alla under 18 år i Göteborg är en svår fråga. Det nybildade ungdomsfullmäktige vill ge ungdommarna en julklapp och det riktiga fullmäktige var visst inte med på noterna. Västtrafik fick problem och nu blir det gratisåkning ett dygn 6-7 januari fast bara i Göteborg.
Västtrafik själva kan utan vidare ge alla Elfsborgsfantaster gratis resa till Borås arena utan att någon knusslar. Positiv särbehandling kallas det för då.

Demoktratiförbud


USA är ett märkligt land. Där hävdar man demoktrati med censur. Med hänvisning till Nationens Säkerhet (läs G Bush) försöker man stoppa all negativ publisering. Man får absolut inte berätta för medborgarna om pinsamma fakta. Avlyssning av "terrormisstänkta" amerikanska medborgare utan domstolsbeslut är ett exempel och rapporter om hemliga CIA-fängelser i tortyrländer är en "skamlig handling.....när landet är i krig". Skillnaden mellan Bush's USA och Putins Ryssland minskar om det nu funnits någon.
En annan lustig omständighet är Nordkorea som inte vill ha mathjälp från USA och FN eftersom dessa kräver insyn i hur hjälpen används. Skulle inte tro att USA är så värst intresserad av insyn utifrån heller.


Nytt veckobrev


Tack för gott arbete under helgerna ! Verksamheten har fungerat mycket bra på alla sätt och det är till och med så att skadefrekvensen varit oväntat låg.
Certifieringsutbildning startar upp igen under nästa vecka. Denna gång kommer vi att genomföra utbildningen under två hela dagar (alltså ingen läsning hemma). Skälet till att vi nu ändrar upplägget är att resultaten är bristfälliga. Det är för få som klarar provet.
Intern marknadsföring är ett besvärligt kapitel och att ha prov på intern marknadsföring är avancerat. Att resultaten är så svaga kan ju antyda att flertalet inte inser nyttan med denna form av intern marknadsföring och att certifikatet som följer inte ens är värt plasten det är inplastat i.

Trafikledningen har under veckan varit ute med representanter från VT7, Borås kommun samt gatukontoret i Borås för att visa på våra (läs stadstrafikens) vändplatser. Eller snarare brist på vändplatser.

Just nu verkar de flesta synpunkterna handla om tidspassningen. Med tanke på väglag och storhelgerna så är det inte så konstigt att det blir tajt. Har man stela tidtabeller och kunder som inte kan se skillnad på sommar och vinter, trafikköer och fri väg så blir det självklar gnäll. Står det i tidtabellen en tid så skall det fungera om så Gudrun II härjar för fullt utanför bussfönstret.
Vi kommer att inleda ett samarbete med Buss i Väst om bl.a. redovisning i Tranemo. Detta innebär att vi får fler förartimmar och mindre administration på den depån.

Vi har nu, som ni säkert märkt, problem med kalla bussar igen. Jag har nu bett trafikledningen att inte släppa ut för kalla bussar även om det skulle innebära att någon tur ställs in. Gäller ej depåer. Det är ju så att vi inte bara riskerar att våra förare blir sjuka utan naturligtvis är det också en trafiksäkerhetsfråga. Vi riskerar dessutom vite och klagomål för att vi kör kalla fordon. Samtidigt är det viktigt att ni anmäler fel och brister så att vi kan kolla upp fordonen i förebyggande syfte. Gäller ej depåer. Vi har fordon som ligger efter med månader om brister som är felanmälda. Det handlar då om trasiga värmare, kass förarstolsvärme, trasiga ABS-system och antislir, pausvärme som inte fungerar etc. Jag köper nog inte omsorgen om förarnas hälsa utan sätter nog en slant på viteshotet.

Åter till hemsidan

05 januari 2006

Trettondagsafton

Kollektivtrafiken i Göteborg rena 188-talet


Spårvagnarna får växla manuellt i snömodden eftersom automatiken inte klarar snö, som vi får varje år. Sedan går det fortare att gå än att åka kollektivt i rusningstrafik. Och rullar det minsann inte fyra stycken 24-metersbussar i Göteborg nu. Hur kommer det att se ut i Brunnsparken när dessa bussar skall trängas med alla spårvagnar.
Sätt in pendeltåg mellan Hisingen och centrum som går fritt från biltrafiken Spårvagnar är obekväma och långsamma. Ytterområdena borde också få pendeltåg istället för spårvagnar. Då kan man prata om korta restider.
Kollektivtrafikfält har ju sedan länge varit en lösning för att bussarna skall slippa stå i bilköer. Till kollektivtrafik räknas taxi och nu även värdetransporter. Att värdetransporter får använda kollektivtrafikens körfält skulle öka säkerheten? Fast å andra sidan så blir det tvärstopp i kollektivtrafiken varje gång en värdetransport blir rånad när den kör i kollektivtrafikfältet. Falck och Securitas får tillstånd av Länsstyrelsen att använda dessa körfält fram till 22 juli 2006 samt parkera på gångbanor etc i samtliga kommuner i Västra Götaland.

Priser på Internet


Prisjämförelser på Internet haltar, bensinstationer skyltar inte med priset, olika företag anklagar varandra för att annonsera med lockvaror son inte finns. Etiken i affärsvärlden tycks vara ett minne blott. Att lura kunden en gång är visst mottot. Hur smart är det med engångsförsäljning.
Sajter som kör med prisjämförelser på Internet är attans så dåliga på att hålla sig uppdaterade. Speciellt mot icke betalande företag. Med andra ord kan man inte lita på Pricerunner och andra sidor på nätet. Deras jämförelser är inte speciellt trovärdiga och färgade av vilka som köper deras tjänster.

TACK


Jag vill ge veckan ros till de tre personer i den röda bilen, Stefan i Björkered och Kim Hansen för hjälpen när jag hamnade i diket mellan Ambjörnarp och Tranemo den 30/12. Jag vill även ge varsin ros till alla snälla bilister som stannade och frågade hur det gått samt om jag fått hjälp.
Jennie i den blå Volvon

PS Det gick bra. Både förare och bil klarade sig oskadda. Pappa och Kim fixade några detaljer. DS

Åter till Hemsidan