26 november 2005

En snöig lördag i november

Veckobrev


Vår Trafikavdelning har just kommit på att man skall informera personalen via veckobrev som man då faxar ut till de olika avdelningarna. En berömvärd tanke. Problemet är att allt som Trafikavdelningen noterar händelser där vi inte är. För övrigt började vi på depån med nyhetsbrev för länge sedan som gick ut som e-post. På senare tid har det dock inte gått ut några nyhetsbrev eftersom det inte funnits några nyheter, allt har "rullat" på utan förändringar.
"Arbetet med tjänsterna går vidare......" kan man läsa - vems/vilka tjänster framgår inte. "....inte köra samma linje flera gånger under samma dag." är ju precis det vi gör hela tiden? Man blev inte klokare av detta.
Så kallade "tjänsteböcker" saknas helt hos oss - något som borde finnas i varje fordon i uppdaterat skick med alla taxor och regler som gäller vårt jobb.

Barnlösa i onödan


Studenter väntar ofta för länge med att skaffa barn. Allt fler skjuter upp föräldraskapet eftersom karriären ofta går före. Det är väl inte så konstigt med tanke på den jämnställdhet som man propagerar för i vår kultur. Då ingår inte barn. Arbetsmarknaden av idag gillar inte anställda som skall vara barnlediga, gå på föräldramöten, vårda sjuka barn med mera - lika lite som den gillar olika typer av handikapp. Kanske kan föräldraskapet räknas som ett handikapp på dagens arbetsmarknad

Billig läsk


Konkurrens är nog bra, men inte för ofta. Nu gäller det billig läsk, som inte konkurrerar på lika villkor som svensk läsk med vårt retursystem. Vill minnas att svenska märkesbilhandlare inte gillar importerade bilar av egna märket heller. Listan kan göras lång på att utländskt som vi inte gillar för att det är billigare och inte passar in i vårt "välordnade" och genombyråkratiserade samhälle.

Han får ta rasten i bilen


Läste i bladet om en renhållningsarbetare som får ta rasten i bilen. Inte är han ensam om detta precis. Det är åtskilliga bussförare som får ta rasten i bussen. Dessa har varken tillgång till rastrum eller WC som tex en byggnadsarbetare har, det är skillnad på folk och folk.

Fackligt


§1 i MBL säger: "Denna lag äger tilämpning på förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare". Tittar man sedan vidare på t ex §18 och framåt (Rätt till information) så har arbetsgivaren ingen skyldighet att informera arbetstagaren. Han skall informera en organisation som åläggs tystnadsplikt. Därmed är MBL-lagen lika tandlös som den var då den kom. Mycket snack i liten verkstad med andra ord.
Därmed kan fack och arbetsgivare sitta och mysa utan att medlemmarna som man borde företräda får inte veta ett dyft.
I §70 i ett protokoll från 2005-10-05 står helt korrekt att "fackklubben har inte eller skall inte ha informationsplikt visavi sina medlemmar".
§2 mom2 i Kommunals stadgar om Kommunals uppgift får väl ändras till "Kommunals uppgift är att ta tillvara sina egna intressen."

Under sektionen Arbetsplatsfrågor: Kommunal skall arbeta för goda anställningsvillkor och arbetsförhållanden, för god arbetsmiljö, samt för
inflytande, utbildning och utvecklingsmöjligheter för medlemmarna. Detta avsnitt kan knappast gälla för anställda inom bussbranchen. Utbildning och utvecklingsmöjligheter existerar över huvudtaget inte - det ingår inte i anbuden på trafiken. Det lilla inflytandet bussförare en gång haft vill man begränsa eller helt ta bort. Enligt KfS förhandlingsprotokoll 2005-07-06 skall under avtalsperioden företagen arbeta med bl a personalbefrämjande åtgärder (ingen julfest) och kompetensutveckling (för vilka?). Vidare står det om lokala utvecklingsmöjligheter avseende arbetstid etc vilket knappast är den verklighet vi lever i. Är det inte dags för fackliga organisationer att revidera alla dessa fagra löften eller leverera.


Åter till hemsidan

22 november 2005

T y c k e r i e t



Barnbidraget kan tvångsdelas


Nu ska det bli möjligt att dela barnbidraget mellan separerade föräldrar - även om bara ena parten begär det. I dag betalas barnbidraget ut till mamman om föräldrarna separerat och barnet bor växelvis hos de båda. Om föräldrarna är överens kan det i stället gå till pappan. Tanken med regeringens nya lagförslag är att pappan ska uppmuntras att ta på sig mer ansvar för barnet.
Ett resonemang som jag är rejält trött på. Mamman säger konstant i radio, TV, tidningar, reklam "mina barn" (aldrig våra barn) och markerar därmed att barnen "tillhör" henne och att fadern får "ta ansvar" på hennes villkor.

Föräldrapenning


Föräldrapenning betalas ut till mamman och pappan i totalt 480 dagar. Rätt till föräldrapenning har du om du varit inskriven hos Försäkringskassan under minst 240 dagar i följd före den dag du vill ta ut ersättning. Mamman kan ta ut föräldrapenning 60 dagar före förlossningen. Pappan får ta ut föräldrapenning före förlossningen i samband med föräldrautbildning. Efter förlossningen betalas föräldrapenningen ut till den som vårdar barnet. Även om mamman inte har hand om barnet har hon ändå rätt till föräldrapenning i 29 dagar efter barnets födelse.
Redan konstruktionen av nuvarande föräldrapenning cementerar skillnaden mellan en moder och en fader. Här är det mamman som har "rätten" till barnen (rätt eller fel).

Översynen av föräldraförsäkringen är gjord med utgångspunkt i att föräldraförsäkringen ska verka för barnets bästa (gjorde den inte det tidigare då?) och bidra till en ökad jämställdhet mellan könen. Utredningens huvudsakliga uppdrag är att göra en översyn av hur föräldraförsäkringen bättre kan bidra till att barnen får tillgång till båda sina föräldrar. Utredningen skall bland annat se över och belysa i vilken utsträckning föräldraförsäkringen uppfyller syftet att båda föräldrarna på lika villkor har möjlighet att kombinera föräldraskap med förvärvsarbete eller studier samt vilka grunder som kan vara verkningsfulla för att skillnaderna i uttag av föräldrapenning mellan barnets föräldrar skall minska med beaktande av hur det samlade uttaget av föräldrapenning för barnet påverkas (Hur barnet påverkas verkar alltså inte vara syftet). I detta sammanhang skall effekterna av de reserverade månaderna belysas. Utredningen har också valt att föreslå insatser för informationsspridning och attitydpåverkan som ett komplement till regeländringar. Därutöver bedömer utredningen det viktigt att stärka föräldrarollen genom särskilda myndighetsåtgärder.
Myndighetsåtgärder torde vara nyckelordet i detta sammanhang. För mig verkar det nog mest som om vissa särintressen haft ett finger med i spelet. På ytterligare en punkt omyndigförklaras vuxna människor, som inte förväntas kunna fatta egna kloka beslut grundat på deras verklighet. Missförstå mig rätt: Jag är FÖR att BÅDA föräldrarna tar ansvar för sina barn på det sätt som passar deras situation. IDAG saknar massor med barn båda föräldrarna vilket gör att barnen driver omkring på gator och torg och vandaliserar och trakasserar. Häromdagen åkte en bussförare på storstryk. Fast jag tvivlar på att tillsynen av barnen blir bättre med en regeländring. Sedan kan man ju undra om en supande/ knarkande/ extraknäckande mamma eller pappa är en bra vårdnadshavare? Det är inte alltid generella regler träffar målet.

ÅTER till Hemsidan

21 november 2005

Mer våld på bussar

Chaufförer kräver väktare på bussen


En bussförare misshandlades av ett ungdomsgäng och fick svåra skador. Han blev kvar på sjukhus länge. Nu kräver förarna ökad säkerhet. Det berömda måttet är rågat, säger en trafikchef hos bolaget som kör den aktuella busslinjen. Förarna har ett överfallslarm (men när kommer det någon om man trycker på knappen?), nu kommer det troligen att ställas krav även på plexiglasskydd (pansarglas) och väktare ombord under helger och kvällar.
Nu skall man ha klart för sig att bussförare är förbrukningsartiklar och bokförs under ett 6000-konto.

Åter till HEMSIDAN

20 november 2005

Kort fundering

Föräldraansvar



Har noterat att i Svenljunga, Sexdrega och Hillared bor en större mängd föräldralösa barn. Det som är lite konstigt är att det saknas barnhem på samtliga tre orter, trots den höga andelen barn utan föräldrar.
Metoden som skulle ge dessa barn sina föräldrar tillbaka vore kanske denna: De föräldrar som inte tar tillräckligt ansvar för sina barn skall straffas av samhället genom att ställas inför domstol och dömas.
Det finns många bevis på att dessa barn är föräldralösa. Språket, sättet att tala! Dessa barn saknar grundläggande kundskaper i svenska språket. Det enda som kommer är svordommar, könsord och skällsord i en lång ström. Att sitta riktigt på en stol har dessa barn aldrig fått lära sig. Att vara rädd om egna och andras saker tillhör inte heller baskunskaperna.

Åter till hemsidan

16 november 2005

Nu är det en ny dag....

Första snödagen!


Idag låg det snö på backen för första gången. Mor deppar!

Nya bostäder


Nu byggs nya bostäder igen, men inte för vem som helst utan för 55+. Seniorboende för välbeställda pensionärer är big bussines idag. Det är annonser om seniorboende och mässor för och om seniorer. 40-tallisterna växer och är en attraktiv konsumentgrupp. Vår stadsminister har också upptäckt att en jättelik väljargrupp inte längre kan förbigås utan vidare - PENSIONÄRERNA (dom som har slantar vill säga - resten skiter vi i).
Tre av fyra anställda inom kommun och landsting är oroliga för hur de skall klara sin ekonomi när de blir pensionärer - och det med all rätt!

Datacrasch


Denna dator beslöt sig för att crascha idag - så det var bara att installera från början igen.....kul..

EU ????


Är Sverige med i EU eller inte är frågan som man ständigt ställer sig. Nu har Sverige höjt tullen på etanol. Skulle inte varor och tjänster röra sig fritt inom EU? Fast denna etanol kommer från Brasilien. Det borde alltså vara en lätt match att importera den till ett EU-land utan skyddstullar och sedan ta det därifrån till Sverige. Syftet med skyddstullen var att skydda inhemsk produktion och vi har väl massor av inhemsk produktion som bör skyddas. Höjningen av tullavgiften innebär också högre bensinpris som gör finansministern glad.

Svenska Kyrkan


Nu lämnar ännu fler Svenska Kyrkan. Förr var det för att reducera skatten. Nu är ursäkten antingen att man är FÖR eller EMOT Kyrkomötets beslut den 27 oktober 2005. Det handlar om kyrklig välsignelse av homosexuella par.
Kyrkan har hamnat i den intressanta situationen att dom som proteserar mot prästuppropet - går ur Svenska Kyrkan. Samtidigt går dom ur som protesterar mot Kyrkomötets beslut. En typisk förlora - förlora-situation.

Åter till hemsidan

13 november 2005

Så var det söndag igen (051113)

Fars Dag


Jag hoppas att Du blev grattad på FARS DAG, jag blev det - av min fru!

Statistik


Var tredje person går inte till jobbet, står det i en blaska. Statistik är intressant. Enligt tidningen finns det 5 313 000 personer i åldern 20 - 64 år. Av dessa är 4 155 000 sysselsatta (inkl AMSjobb). Detta innebär att 1 158 000 inte är sysselsatta. Arbetslösa enligt stadsmakterna är betydligt lägre.
Dessa 4,1 miljoner människor skall försörja en befolkning på närmare 9 miljoner (dvs sig själva + alla andra). Häftigt!

TVreklam


Timell och låg ränta ett lyft för bygghandeln står det att läsa i olika tidningar. Då kom jag att tänka på hur häftigt det skulle vara med en TVsåpa om t ex kollektivtrafik. LÅGA PRISER och Frank ger ökat resande. Undrar om det skulle fungera. Den reklam som just nu florerar inom Västtrafik riktar sig till de redan "troende" i tätorter. Reklamen är t ex INTE inriktad på att öka resandet på ställen med lågt resande - typ glesbygd. Skälet torde vara att man på sikt vill avveckla sådan trafik med anledning av just lågt resande och eftersom man satsat all kraft på att öka resandet i tätort där det redan är ett relativt högt resande är mer lönsamt. Återigen är det i första hand vinstintressen som styr och inte en trafikförsörjningsplan som gör att HELA regionen skall leva. Med det nya aviserade prissystemet kommer detta att bli än tydligare. Kommunkortet i en kommun som Tranemo kommer att uppfattas som ett hån mot resenärerna som inte har ett dugg nytta av det eftersom dom INTE kan resa inom kommunen.

Homo eller ej


Debattens vågor går höga i homodebatten. Åke Green besöker HD och listor för och emot florerar på Internet. Det som slog mig var att det dels är Svenska Kyrkan som avkrävs någon typ av besked dels att vi inte fått veta vad frikyrkorna i allmänhet har för inställning. Än märkligare är att vi aldrig fått läsa vad övriga religioner egentligen tycker. Vad tycker judar, muslimer, hinduer och allt vad de nu heter och dessa grupper är ju rätt stora i Sverige skall man betänka.

Världen utanför bussfönstret


Läste senaste numret att en facklig tidning där läsaren fick tillbringa 9 timmar med en bussförare. Genast upptäckte jag vad jag glömt att ta med till jobbet i alla år - bönemattan. I nästa sekund slog mig likheten - utsikten från en landsortsbuss. Sedan dök nästa skillnad upp igen. Rastställe med kök, samligsrum med TV och ett omklädningsrum. Lyx. Sedan fastar jag aldrig när jag jobbar. Jag tror det kan leda till hungerkänslor och trafikfarligt beteende.
En intressant observation fanns dock i artikeln: Den som sitter bakom ratten i en buss är en robot som i alla situationer är utbytbar mot en annan robot. Som passagerare ser Du roboten bakom ratten inte en person av kött och blod. Arbetsgivaren ser för övrigt samma sak. Utbytbara robotar.

Jobbig vecka


Veckan blev lite jobbig så. Eftermiddagspass hela veckan och olika former av dataservice på förmiddagarna och lite annan service också - fast det bidrar samtidigt till en viss omväxling.
Kan konstatera att e-post till vissa försäkringsbolag inte fungerar, det är en kommunikationsväg som man inte fattat vitsen med. Samma sak med telefon - fungerar heller inte.
Nattbuss på en fredagkväll var trevligt med sociala nattvandrare som medhjälpare. Mer sådan och vi kan få ökat resande av lite vuxnare även nattetid.


Åter till hemsidan

04 november 2005

Bensinskatteupproret

Vi har nu passerat 663 000 människor som har ställt sig bakom våra tre huvudkrav. Fler och fler ansluter sig. Även politiker - mest på lokalplanet - ansluter sig. Fortfarande har vår finansminister inte nedlåtit sig att ens svara på vår begäran om uppvaktning hos honom och hans finansdepartement. Hur länge har han och hans regeringskollegor mage att vända folket ryggen? Skulle tro att han kan vägra hur länge som helst.....Makten är viktigare.

Finansministern har aldrig tidigare upplevt en sådan massiv uppvaktning via mail från medborgarna. Hittills har drygt 114 000 medborgare mailat finansministern och framfört kravet på sänkt bensinskatt och borttagande respektive sänkning av momsen. Dock förefaller det som om han fattar mycket långsamt!

Miljöpartiet i Jämtland inbjöd bensinskatteupproret till debatt om bensinskatt - miljö och trafik den 22 oktober i Östersund. Att bensinskatteupproret och det gröna, i trafiksammanhang står långt ifrån varandra är naturligtvis inte någon överraskande nyhet. Det finns ett antal intressanta punkter att notera. Miljöpartiet har visserligen - under dagens opinionstryck - lovat att inte just nu (läs innan valet) ytterligare höja bensinskatten. Men det framgick mycket klart att ju högre bensinpris desto bättre, tycker miljöpartiet. Miljöpartiet förklarade under debatten uttryckligen att bensinskatten är ett bra sätt att ta ut skatt och visade ingen som helst förståelse för att vanligt folk drabbas onödigt, orättvist och ojämlikt hårt. Ledningen för miljöpartiet tror tydligen blint på att den gröna skatteväxlingen skulle göra att bilisterna accepterar utvecklingen. Ack så långt från verkligheten de befinner sig. T o m från publiken framförde miljöpartiets egna medlemmar att t ex 1,7 miljoner pensionärer drabbas oerhört hårt av bensinskatten och inte tjänar ett enda öre på den sk gröna skatteväxlingen.

På flera punkter, etanolens möjligheter, sambandet mellan oljetillgång och marknad osv. är miljöpartiet helt orealistiska.
Snart är nog vår stadsminister och hans finansminister de enda svenskar som inte har hört talas om att det pågår ett uppror mot de orimligt höga bensinskatterna. Stadsministern har inte ändrat sin åsikt att ingen protesterar och finansministern har hittills inte svarat på begäran om uppvaktning. Socialdemokraternas partiledning vägrar fortfarande hårdnackat att ens diskutera en sänkning av bensinskatten. Argumenten (s) framför är många och ibland väldigt märkliga - som t.ex. att om vi i Sverige sänker bensinskatten skulle arabländerna höja världsmarknadspriset och sko sig (sick!!!). Stadsministern tycks tro att Sverige skulle ha större betydelse för världsmarknaden än USA och Kina.

Vi vet sedan tidigare opinionsundersökningar och kontakt med bilisterna att en stor del av socialdemokraternas väljare är mot den för höga bensinskatten. Men ju högre upp i partiapparaten man kommer, ju närmre partitoppen människor kommer - ju mer folkfrånvända blir de. Det är verkligen som en omvänd pyramid. Basen vill sänka bensinskatten - höjdarna låtsas som om de inte ens har noterat protesterna. Denna hållning är i längden ohållbar för (s)-toppen och nuvarande regering.

Hela Sverige skall leva Det bästa regionalpolitiska stödet är sänkta bilkostnader. Sverige är för stort och glesbefolkat
för att ha samma skattetryck på transporter som Centraleuropa.

Vår stadsminister - billös som han är - inte hittills haft speciell god koll på vad oljan betyder för låginkomsttagare, barnfamiljer och glesbygdsbor. De folkliga protesterna mot de skyhöga bensinpriserna, där 70% är skatt, har hittills gått stadsministern fullständigt förbi - enligt vad han deklarerat vid möten och för pressen. Nu har tydligen ett nymornat intresse för energifrågorna lett till att stadsministern själv vill leda någon typ av oljekommission. Förhoppningsvis leder detta fram till lite verklighetsanpassade kunskaper och åsikter. Vi kommer noggrant att följa upp hans framfart i den nya
kommissionen. Det finns en rad intressanta frågor att studera och ett antal förutfattade meningar som uppenbarligen behöver korrigeras medelst verklighetskontakt.

Ett stort antal representanter för olika mer eller mindre skattefinansierade kollektivreseorganisationer har publicerat en propagandaartikel i Svenska Dagbladet den 2/11 2005. Större delen av den långa artikeln är fylld av skruvade
argument och tillrättalagda siffror och budskap som kan sammanfattas som: Vi vill ha ännu större subventioner och
kostnaderna skall betalas av landets bilister. Det talas i artikeln mycket om låginkomsttagare, pensionärer och glesbygdsbor. Det är grupper som vi i allra högsta grad värnar om - med tillägget barnfamiljer. Men kollektivtrafikens representanter kommer fram till en inte alls heltäckande slutsats och med en argumentation som är allt annat än ärlig.
Hela artikeln är ett skolexempel på glidande demagogi som slutar i att bilisterna gott kan betala 25 % moms bara den skattesubventionerade kollektivtrafiken kommer undan med 0 %. Det intressanta i sammanhanget är väl att glesbygdsbor inte har någon kollektivtrafik.

02 november 2005

Datorer....:-)

Datorer kan vara eländiga



Dessa "burkar" som vissa av oss blivit så beroende av kan verkligen vara ett gissel. Den senaste tiden har jag haft det tvivelaktiga nöjet att träffa på ett antal maskiner där programvaran på ett eller annat sätt behagat spåra ur. Att spåra dessa urspårningar kan verkligen göra en gråhårig.
Jag måste lära mig att säga Nej ibland. Det blir för mycket felsökeri ibland.
En e så snäll så en e dum!

Åter till hemsidan